Przeczytaj
Zapoznaj się z definicją syjonizmu. Zastanów się, na jakim tle rodził się ruch syjonistyczny, czy miał wymiar czysto religijny, czy zarazem polityczny?
Syjonizm jest ideą powrotu Żydów do Ziemi Świętej, Syjonu. W sensie religijnym idea ta sięga czasów starożytnych i związana jest z obietnicą ofiarowania nowej ziemi do zamieszkania, daną Abrahamowi przez Boga. W przeciwieństwie do ruchów narodowo‑wyzwoleńczych syjonizm nie dążył do usunięcia reżimów kolonialnych, lecz jego celem był jedynie powrót narodu żydowskiego do swojej ziemi. Nowoczesny syjonizm porzucił tym samym eschatologiczne hasło mesjanizmu, głoszącego powrót w czasach mesjańskich wszystkich Żydów z wygnania (galutu) do Ziemi Obiecanej, skupiając się na ściśle politycznym celu powrotu i odbudowy państwa Izrael. W tym znaczeniu myśl ta była kultywowana przez wieki w ramach wspólnoty żydowskiej przede wszystkim poprzez pismo, modlitwę i wypełnianie Bożych przykazań.
Tło historyczne
Twórcy syjonizmu
Twórcą ideologii syjonizmu politycznego był Mojżesz HessMojżesz Hess (1812‑1875). Uważał on, że głównym celem świadomości ludzkiej jest tożsamość narodowa, która definiowana jest poprzez posiadanie ojczyzny. Dla Żydów historyczną ziemią przodków jest Ziemia Izraela. Filozoficznie wizja Mojżesza Hessa ukształtowana została głównie przez koncepcje Barucha Spinozy i Georga Wilhelma Friedricha HeglaGeorga Wilhelma Friedricha Hegla. Historyczna misja Żydów miała przyczynić się do powszechnej walki o społeczne i narodowe wyzwolenie. Cel ten mógł być jednak zrealizowany dopiero po powrocie wygnanego ludu do Ziemi Świętej – IzraelaIzraela. Hess stał się pionierem zarówno syjonizmu, jak i socjalizmu, rozwijanego przez tego współpracownika Karola Marksa.
Syjonistyczne idee rozwijały się przede wszystkim we wschodniej Europie poprzez ruch Chibbat‑SyjonChibbat‑Syjon, z jednej strony nawiązujący do koncepcji Hessa, z drugiej silnie zakorzeniony w tradycji religijnej. Powstanie ruchu, który połączył wiele działających w odosobnieniu stowarzyszeń żydowskich, wiązało się z przyjmowaniem przez kolejne państwa ustaw antyżydowskich i falą pogromów ludności żydowskiej w Imperium Rosyjskim. Niepokój wzbudzała też masowa emigracja do Stanów Zjednoczonych i spodziewana nieuchronna asymilacja napływającej tam ludności żydowskiej. Czołowym ideologiem ruchu Chibbat‑Syjon był Leo Pinsker (1821‑1891), który szczególnie nawiązał do obecnego w Europie antysemityzmuantysemityzmu. Podobnie jak Hess uważał on, że w atmosferze powszechnego antysemityzmu droga Żydów do emancypacji nie prowadzi przez stopniowe wtapianie się w poszczególne społeczności, w których przyszło im żyć, lecz rozszerzanie i pogłębianie poczucia odrębności narodowej. Temu właśnie miała sprzyjać działalność ruchu Chibbat‑Syjon. Ważnym przedstawicielem syjonizmu został Theodor HerzlTheodor Herzl, autor książki Państwo żydowskie. Rozwija w niej ideę syjonizmu jako ruchu z jednej strony opartego na korporacyjności w tworzeniu przez społeczeństwo struktur niezależności gospodarczej i politycznej, z drugiej zaś prezentuje dojrzałą wizję syjonizmu, przede wszystkim jako ruchu politycznego silnie związanego z wytworzeniem specyficznej żydowskiej samoświadomości. Na fali społecznych przemian zachodzących w Europie Żydzi powinni podążyć własną, odrębną drogą, odcinając się tym samym od utożsamiania z jakąkolwiek grupą polityczną bądź narodową. Według Herzla służyć temu powinna idea powrotu do Syjonu, gdzie istnieje jedyna realna możliwość pełnego, „świadomego” rozwoju narodu żydowskiego. Wśród innych ideologów syjonizmu na uwagę zasługuje przede wszystkim Aszer Ginzburg (znany jako Ahad Ha’am: „jeden z ludu”), żyjący w latach 1856‑1927. Próbował on określić świecką tożsamość żydowską poprzez odniesienie kulturowe. Nawoływał do rzeczywistego powrotu do Ziemi Świętej i odbudowania tam na nowo żydowskiej kultury. Ginzburg był przekonany, nie da się sprowadzić wszystkich Żydów z powrotem do Ziemi Izraela, zatem syjonizm nie rozwiąże wszystkich problemów żydowskich. Rozwiązaniem byłaby szeroka akcja edukacyjna nawiązująca do nauczania proroków. Centrum duchowej odnowy znajdować się miało w Ziemi Obiecanej. Palestyna byłaby kulturowym schronieniem dla elity, jednoczącej zbiorową świadomość reszty diaspory. Idee Ginzburga wywodzą się z syjonizmu duchowego, a jego przeciwnicy zarzucali mu brak politycznych rozwiązań problemów, przed którymi stanęła diaspora żydowska.
Filozofia dialogu Martina Bubera a syjonizm
Słownik
(pol. anty- + fr. sémite – od biblijnego Sema, będącego legendarnym protoplastą Semitów, czyli ludów zamieszkujących Azję południowo‑zachodnią i północną Afrykę, tj. Arabów, Aramejczyków, Babilończyków, Kartagińczyków, Etiopczyków, Hebrajczyków i Fenicjan) postawa oparta na uprzedzeniach, dyskryminacji oraz wrogości do Żydów oraz osób pochodzenia żydowskiego, którzy mogą być traktowani jako grupa religijna, etniczna lub rasowa; wynika z uprzedzeń religijnych, politycznych i gospodarczych
(hebr. chasidut – pobożność, bogobojność) ruch religijny zapoczątkowany przez rabina Baal Szem Towa, wzywający do odnowy religijności przez stworzenie silnej, osobistej więzi z Bogiem; barwny ruch mistyczny wykorzystujący w modlitwie śpiew, taniec i techniki ekstatyczne
(hebr. Miłośnicy Syjonu) żydowski ruch społeczny, nawołujący do religijnej walki z antysemityzmem
zwana również filozofią spotkania, nurt filozofii XX w., w którym dialog jest punktem wyjścia, zasadą wszelkiego myślenia i poznawania oraz przedmiotem filozoficznej refleksji
(hebr.Erec Jisrael – Ziemia Izraela, Ziemia Obiecana) idea wolnego państwa żydowskiego, zajmującego obszar, który według Biblii stanowi region dany Żydom przez Boga
(hebr. kibbuc – zgromadzenie, wspólnota) wspólnota rolnicza, później spółdzielnia rolniczo‑przemysłowa, oparta na wspólnej własności lub dzierżawie ziemi i środków produkcji, ochotniczej pracy, równych prawach i obowiązkach oraz zbiorowej odpowiedzialności materialnej jej członków; kibuc jest zarządzany przez komitety, odpowiedzialne za prowadzoną w nim działalność; zyski, po zaspokojeniu potrzeb członków i ich rodzin, są inwestowane w rozwój wspólnoty