Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Informacje o Florianie Czarnyszewiczu znajdziesz m.in. w lekcji: 42‑letni debiutant. Droga życiowa i literacka Floriana CzarnyszewiczaDYE22DHHo42‑letni debiutant. Droga życiowa i literacka Floriana Czarnyszewicza

Więcej informacji historycznych w poniższym temacie znajdziesz m.in. w lekcji: Sytuacja na Ziemiach Zabranych w okresie międzypowstaniowymDnUyrKxPESytuacja na Ziemiach Zabranych w okresie międzypowstaniowym

Kresy i kresy

R1Ll3rNu47UJU1
Generał Józef Dowbor-Muśnicki (po lewej) i Józef Piłsudski w Poznaniu, 27 października 1919
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kresy to nazwa własna ziem wschodnich Pierwszej i Drugiej Rzeczypospolitej, której treść i zakres utrwalały się od zarania historii Polski. „Kresami” zwano straże wojskowe na pobrzeżach Podola i Ukrainy broniące od napadów Tatarów i Wołochów oraz stójki do przesyłania znaków alarmowych i listów. Wznoszono tam warowne fortalicje ciągnące się przez stepy od Dniestru do Dniepru z mnogością wałów i zasiek, horodyszcz i stanic. Gloger w Encyklopedii Staropolskiej pisze o „staniu na kresce”, czyli pełnieniu w kolejności służby w sieci pogranicznych strażnic. Opisał to również Wincenty Pol w rapsodzie rycerskim „Mohort”, tam po raz pierwszy użył terminu kresy i „stania na kresach”. Z biegiem lat przestrzeń geograficzna Kresów poszerzała się w kierunku północnym i zachodnim, a po rozbiorach Polski pojęciem tym zaczęto ogarniać wszystkie ziemie zajęte przez Rosję i Austrię (Galicję Wschodnią).

Terytoria te były zróżnicowane etnicznie, religijnie i kulturowo: przez wieki zamieszkiwali je Polacy, Rusini, Litwini, Żydzi, Tatarzy, Niemcy, Wołochowie i inne ludy. Na terenach wschodnich nieustannie ścierały się różne wpływy kulturowo‑polityczne. Po III rozbiorze Polski terytoria kresowe weszły w skład Imperium Rosyjskiego, a polityka zaborcza ukierunkowana była na rugowanie polskości (przede wszystkim języka polskiego i katolicyzmu) i wzmacnianie podziałów klasowych między „panami” – polską magnaterią i szlachtą zagrodową – a poddanymi (do czasu zniesienia pańszczyzny) – ruskim chłopstwem. Wiek XIX i początek wieku XX były dla Polaków żyjących na Kresach czasem walki o zachowanie tożsamości narodowej. Nadzieję na odzyskanie niepodległości i powrót ziem wschodnich do Polski wzbudzały kolejne wydarzenia historyczne – kampania rosyjska Napoleona, powstania: listopadowe i styczniowe, wreszcie I wojna światowa i powstanie Legionów Józefa Piłsudskiego. Badacz literatury kresowej Stanisław Uliasz zauważa, że rezultatem skomplikowanej historii ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów było powstanie „mitu kresowego”„mitu kresowego”„mitu kresowego”. Począwszy od dwudziestolecia międzywojennego, kiedy ziemie wschodnie zostały ostatecznie przyłączone do Rosji sowieckiej, „Kresy” zaczęły funkcjonować w kulturze polskiej nie tylko jako określenie geograficzne, ale też mityczne, ucieleśniające świat wartości kluczowych dla polskiej kultury i wymagających obrony. Różnica między dwoma sposobami rozumienia Kresów uwidocznia się w pisowni nazwy – odnosząc się do terytoriów geograficznych, stosujemy zazwyczaj zapis małą literą, mówiąc zaś o Kresach jako konstrukcie kulturowym, zapisujemy nazwę dużą literą. Mit Kresów czerpie zarówno z toposów kultury europejskiej, jak i z tradycji polskiej, szczególnie - sarmackiej i romantycznej. Obraz Kresów w tekstach kultury kreowany jest za pomocą następującego zestawu motywów:

„mitu kresowego”
R1FMu5N4sslmq1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Kresy
    • Elementy należące do kategorii Kresy
    • Nazwa kategorii: Wyobrażenia miejsca
      • Elementy należące do kategorii Wyobrażenia miejsca
      • Nazwa kategorii: kraj lat dziecinnych
      • Nazwa kategorii: raj (utracony)
      • Nazwa kategorii: Arkadia
      • Nazwa kategorii: przedmurze chrześcijaństwa
      • Koniec elementów należących do kategorii Wyobrażenia miejsca
    • Nazwa kategorii: Walory
      • Elementy należące do kategorii Walory
      • Nazwa kategorii: uroda krajobrazu
      • Nazwa kategorii: aksjologia
        • Elementy należące do kategorii aksjologia
        • Nazwa kategorii: honor
        • Nazwa kategorii: odwaga
        • Nazwa kategorii: patriotyzm
        • Nazwa kategorii: etos rycerski
        • Nazwa kategorii: katolicyzm
        • Koniec elementów należących do kategorii aksjologia
        Koniec elementów należących do kategorii Walory
      Koniec elementów należących do kategorii Kresy

Cechy literatury kresowej

RVzk6bK0ik06M1
Ilustracja interaktywna przedstawia starą mapę rozsiedlenia ludności polskiej z uwzględnieniem spisów władz okupacyjnych w 1916 roku. Obejmuje ona obszary współczesnej Polski, Białorusi, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Estonii. Zaznaczone są na niej dwa punkty: Bobrujsk (miasto w środkowej części Białorusi, około 130 km na południowy wschód od Mińska) oraz Berezyna (rzeka na Białorusi, prawy dopływ Dniepru). Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Bobrujsk , 2. Berezyna.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Florian Czarnyszewicz jest reprezentantem twórców tzw. literatury kresowej. Mianem tym określane są dzieła, których autorzy urodzili się i dorastali na Kresach lub których miejscem akcji są Kresy. Do literatury kresowej zaliczana jest twórczość takich pisarzy, jak Czesław Miłosz, Tadeusz Konwicki, Melchior Wańkowicz i Józef Mackiewicz. Ważną rolę dla literatury kresowej odegrali Adam Mickiewicz, który stworzył archetypowy obraz „kraju lat dziecinnych” w Panu Tadeuszu i Henryk Sienkiewicz ukazujący etos rycerski, motyw obrony rubieży w Trylogii. Tematyka literatury kresowej obejmuje takie zagadnienia, jak:

R1AqfQ7IeWlt0
Niepowtarzalność pejzażu kresowego eksponowanie urody kresowej przyrody poprzez detaliczne, zmysłowe opisy, Mozaika kulturowa ukazywanie pokojowego współistnienia, ale i konfliktów tożsamości kulturowej pomiędzy ludźmi różnych narodowości, języków i wyznań (szczególnie stosunki katolicy – prawosławni – żydzi), Kształtowanie tożsamości narodowej walka Polaków o zachowanie polskości w realiach zaborów i walka o emancypację Białorusinów, Litwinów, Ukraińców, Bolesna strata ukazywanie Kresów jako krainy utraconej – zarówno w sensie politycznej utraty terytoriów, jak i zagłady świata pierwotnej niewinności i autentycznych wartości, Ocalenie od zapomnienia nadrzędny cel literatury kresowej, realizowany z jednej strony dzięki detaliczności realistycznych opisów przyrody i życia codziennego, utrwalaniu na piśmie ginących dialektów kresowych, z drugiej zaś – dzięki idealizacji i mityzacji, Ludzie „zza ryskiego parkanu” Florian Czarnyszewicz mówił o sobie, że pochodzi „zza ryskiego parkanu” [Maria Danilewicz-Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej, Ossolineum, Wrocław 1992, s. 277]. Określenie to pokazuje, jak traumatycznym wydarzeniem historycznym był dla polskich mieszkańców terenów nad Berezyną traktat ryski, podpisany 18 marca 1921 roku między władzami Polski, Rosji sowieckiej i kontrolowanej przez nią Ukrainy.

Za „ryskim parkanem” pozostało od 1,5 do 2 milionów Polaków, którym postanowienia traktatu w teorii umożliwiały uzyskanie obywatelstwa polskiego i wyjazd do Polski. W praktyce jednak władze bolszewickie utrudniały repatriacjęrepatriacjarepatriację, m.in. wymagając dokumentów poświadczających polskie pochodzenie kilka pokoleń wstecz i blokując wyjazdy pod pretekstem braku chętnych.

Nadberezyńcy jako powieść kresowa

Florian Czarnyszewicz w Nadberezyńcach realizuje dwie literackie strategie obrazowania Kresów. Po pierwsze, kluczową wartością były dla autora realizm i dokumentarność, manifestujące się w języku powieści oraz w detalicznych opisach nadberezyńskiego krajobrazu oraz realiów życia miejscowej ludności.

Po drugie, w Nadberezyńcach uwidocznia się charakterystyczna dla literatury kresowej tendencja do idealizacji i mityzacji. Czarnyszewicz doprowadził akcję powieści do 1920 rokudo 1920 rokudo 1920 roku. Czytelnik obserwuje niecierpliwe oczekiwanie bohaterów na wznowienie ofensywy wojsk polskich, zatrzymanej na linii Berezyny, ale nie otrzymuje obrazu ostatecznego pogrążenia nadziei nadberezyńców poprzez postanowienia traktatu ryskiego.

do 1920 roku

Słownik

repatriacja
repatriacja

(łac. re – z powrotem; patria – ojczyzna) organizowana przez władze państwa akcja przesiedlenia obywateli, którzy po zmianie jego granic znaleźli się na terytorium obcym; repatriacja ma charakter dobrowolny; w XX‑wiecznej historii Polski termin ten wykorzystywała propaganda komunistyczna PRL i ZSRR na określenie przymusowych wysiedleń ludności polskiej z terenów Białorusi i Ukrainy po zakończeniu II wojny światowej