Przeczytaj
Racja stanu
Twórcą pojęcia racja stanuracja stanu był włoski filozof Giovanni Botero, który po raz pierwszy posłużył się nim w dziele Della ragion di stato (O racji stanu), wydanym w 1589 r. Do tej kategorii odwoływało się odtąd wielu publicystów, historyków i polityków. Choć racja stanu była różnie rozumiana, a nawet wywoływała wiele sporów, zawsze odnosiła się do państwa i jego zasadniczych interesów. Przywódca polityczny kieruje się racją stanu wówczas, gdy priorytetem w jego publicznej aktywności jest dobro państwa, które przedkłada ponad swoje religijne wierzenia, poglądy polityczne czy osobiste interesy. Pojęciem racji stanu często posługiwał się niemiecki historyk Friedrich Meinecke.
W stronę wspólnego dobraDla Meineckego oczywiste jest, że rozwój kultury, gospodarki, ugruntowanie praworządności w państwie i demokrację można osiągnąć tylko wtedy, gdy samo państwo, strzegąc w obrębie swoich granic fundamentalnych wartości cywilizacyjnych, zdolne jest do obrony swojego istnienia, a także do walki i koniecznego rozwoju. Humanitaryzm i liberalizm mogą przetrwać tylko w granicach dobrze strzeżonych państw, kierowanych przez wielkich polityków.
Choć pojęcie racji stanu odnosi się do całokształtu działań związanych z aktywnością państwa, zazwyczaj związane jest przede wszystkim z jego polityką zagraniczną.
Polityka zagraniczna państwa
Prowadzenie polityki zagranicznejpolityki zagranicznej jest konieczne dla sprawnego funkcjonowania państwa na arenie międzynarodowej. Jej zadaniem jest formułowanie i realizowanie najważniejszych celów i interesów państwa w stosunkach z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi.
Wśród elementów wpływających na politykę zagraniczną kraju możemy wymienić rozmaite czynniki. Należą do nich:
położenie geograficzne państwa;
wielkość państwa;
zasoby naturalne;
zasoby demograficzne;
system sprawowania władzy;
potencjał gospodarczy i naukowo‑techniczny;
system społeczno‑polityczny;
pozycja państwa na arenie międzynarodowej.
Polska racja stanu
Polska racja stanu zmieniała się wraz z sytuacją międzynarodową kraju. Inaczej kształtowała się racja stanu w okresie II wojny światowej, kiedy najważniejsze było przetrwanie narodu i odzyskanie niepodległości. Zupełnie inne priorytety w ramach racji stanu obowiązywały w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej czy w czasach po Okrągłym Stole. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne kształtujące rację stanu.
Do 1989 r. polska polityka zagraniczna uwarunkowana była ograniczoną suwerennościąsuwerennością naszego kraju. Sytuacja uległa zmianie po transformacji ustrojowej z 1989 r., której towarzyszyło odzyskanie przez Polskę możliwości decydowania o swoim losie. Te czynniki spowodowały przemiany także w polityce zagranicznej – Polska otrzymała szansę na samodzielne prowadzenie swojej polityki zagranicznej i ustalenie na nowo jej priorytetów. Stała się tym samym pełnoprawnym podmiotem polityki międzynarodowej. Wiązało się to z koniecznością ponownego zdefiniowania polskiej racji stanu. Do podstawowych celów polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. zaliczamy:
umacnianie suwerenności państwa;
dążenie do zagwarantowania bezpieczeństwa państwu na arenie międzynarodowej;
stworzenie międzynarodowych warunków do kontynuacji reform ustrojowych;
nawiązywanie poprawnych kontaktów dwustronnych z sąsiadami;
dążenie do integracji z zachodnimi strukturami bezpieczeństwa i współpracy gospodarczej (Wspólnoty Europejskie i Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego – NATO);
dążenie do umacniania pozycji Polski w regionie i aktywny udział w istniejących strukturach współpracy regionalnej;
sprzyjanie gospodarczemu i cywilizacyjnemu rozwojowi narodu i społeczeństwa;
budowanie pozycji i prestiżu Polski na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w Europie i wśród sąsiadów.
Podstawowa zmiana w polskiej polityce zagranicznej wyrażała się w rozwoju stosunków ze światem zachodnim, mającym istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego kraju.
Polityka zagraniczna Rzeczypospolitej Polskiej
Likwidacja Układu Warszawskiego spowodowała konieczność poszukiwania nowych gwarancji bezpieczeństwa międzynarodowego kraju. Nowym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej stało się uzyskanie członkostwa w NATO (Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego). Cel ten zrealizowano w 1999 r. Elementem polityki zagranicznej uznanym za rację stanu było także uczestnictwo w integracji europejskiej. Włączenie Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. sprzyjało gospodarczemu i cywilizacyjnemu rozwojowi Polski.
Kolejnym ważnym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej stało się zacieśnianie dwustronnej politycznej i gospodarczej współpracy z państwami zachodnimi. Szczególne znaczenie miały stosunki z państwami unijnymi (Niemcy, Francja), ale niezwykle ważnym partnerem politycznym Polski pozostawały Stany Zjednoczone. Były one gwarantem stabilności polityczno‑wojskowej w Europie, a w sferze ekonomicznej miały decydujący głos w najważniejszych organizacjach finansowych. Rozwój stosunków z USA był również uwarunkowany tradycją historyczną oraz liczną Polonią w tym kraju. Jednym z głównych kierunków polskiej polityki zagranicznej stało się też rozwijanie dobrosąsiedzkich stosunków ze wszystkimi państwami ościennymi.
W zatwierdzonej przez Radę Ministrów Strategii Polskiej Polityki Zagranicznej 2017–2021 wskazuje się jednak na nowe wyzwania dla polskiej polityki zagranicznej, które pojawiły się już w XXI w. Jest wśród nich rewizjonistyczna polityka Rosji, która – jak stwierdza dokument – „podważa europejską architekturę bezpieczeństwa” agresywnymi działaniami wobec swoich sąsiadów. Strategia wskazuje również na problemy ekonomiczne Unii Europejskiej, związane z kryzysem gospodarczym w krajach strefy euro, a także na osłabiające UE spory dotyczące formuły dalszej integracji. W dokumencie tym zwraca się wreszcie uwagę na nowe zagrożenia, związane z niekontrolowanymi ruchami migracyjnymi, wywołanymi destabilizacją Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2017-2021Świat, w którym żyjemy – otoczenie międzynarodowe Rzeczypospolitej
W drugiej dekadzie XXI wieku świat stał się mniej stabilny i mniej przewidywalny niż w minionych dziesięcioleciach. Porządek międzynarodowy, ustanowiony po zwycięstwie Zachodu nad komunistycznym totalitaryzmem w zimnej wojnie i powrocie państw środkowoeuropejskich do wspólnoty narodów wolnego świata, w ostatnich latach zaczął ulegać systematycznej erozji. Osią tego procesu stał się głęboki, wielostronny kryzys świata zachodniego.
(…)
Wszystkie te zjawiska odcisnęły piętno na Unii Europejskiej i NATO – dwóch podstawowych instytucjach międzynarodowych, członkostwo w których stanowi dla Polski środek realizacji dwóch nadrzędnych celów: zagwarantowania bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju.
(…)
Dynamicznie zmieniające się otoczenie międzynarodowe i głębokie przemiany cywilizacyjne wymagają pogłębionej refleksji strategicznej nad miejscem i rolą Polski we współczesnym świecie. Powinna stąd wynikać ambitna i zarazem realistyczna wizja celów i zadań polskiej polityki zagranicznej oraz narzędzi ich realizacji.
Słownik
wypowiedź zawierająca tezy programowe rządu w wykonaniu premiera
wszelka działalność prowadzona przez państwo na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w relacjach z innymi państwami, nastawiona na realizację państwowych interesów
nadrzędny interes państwa, któremu powinna być podporządkowana cała aktywność publiczna; stanowi wskazówkę działania zarówno dla państwowych organów, jak i dla obywateli
zdolność do samodzielnego, niezależnego od innych podmiotów, sprawowania władzy politycznej nad określonym terytorium, grupą osób lub samym sobą; suwerenność państwa obejmuje niezależność w sprawach wewnętrznych i zewnętrznych
zmiany zachodzące wewnątrz systemu politycznego oraz partyjnego, związane z jakościową zmianą sposobu rządzenia, sprawowania władzy; może prowadzić do zmiany ustroju państwa; w Polsce po 1989 r. polegała na odejściu od zależności politycznej wobec ZSRS i rozpoczęciu suwerennej polityki zagranicznej realizującej polską rację stanu