Racja stanu

Twórcą pojęcia racja stanuracja stanuracja stanu był włoski filozof Giovanni Botero, który po raz pierwszy posłużył się nim w dziele Della ragion di stato (O racji stanu), wydanym w 1589 r. Do tej kategorii odwoływało się odtąd wielu publicystów, historyków i polityków. Choć racja stanu była różnie rozumiana, a nawet wywoływała wiele sporów, zawsze odnosiła się do państwa i jego zasadniczych interesów. Przywódca polityczny kieruje się racją stanu wówczas, gdy priorytetem w jego publicznej aktywności jest dobro państwa, które przedkłada ponad swoje religijne wierzenia, poglądy polityczne czy osobiste interesy. Pojęciem racji stanu często posługiwał się niemiecki historyk Friedrich Meinecke.

Paweł Śpiewak W stronę wspólnego dobra

Dla Meineckego oczywiste jest, że rozwój kultury, gospodarki, ugruntowanie praworządności w państwie i demokrację można osiągnąć tylko wtedy, gdy samo państwo, strzegąc w obrębie swoich granic fundamentalnych wartości cywilizacyjnych, zdolne jest do obrony swojego istnienia, a także do walki i koniecznego rozwoju. Humanitaryzm i liberalizm mogą przetrwać tylko w granicach dobrze strzeżonych państw, kierowanych przez wielkich polityków.

c5 Źródło: Paweł Śpiewak, W stronę wspólnego dobra, Warszawa 1998, s. 71.

Choć pojęcie racji stanu odnosi się do całokształtu działań związanych z aktywnością państwa, zazwyczaj związane jest przede wszystkim z jego polityką zagraniczną.

RZVNHLveAjcCb
Zastanów się, czy ustalenie, co jest racją stanu, wymaga takich zabiegów.
Źródło: Andrzej Krauze, dostępny w internecie: pressmania.pl [dostęp 26.06.2020 r.], tylko do użytku edukacyjnego.

Polityka zagraniczna państwa

Prowadzenie polityki zagranicznejpolityka zagraniczna państwapolityki zagranicznej jest konieczne dla sprawnego funkcjonowania państwa na arenie międzynarodowej. Jej zadaniem jest formułowanie i realizowanie najważniejszych celów i interesów państwa w stosunkach z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi.

Wśród elementów wpływających na politykę zagraniczną kraju możemy wymienić rozmaite czynniki. Należą do nich:

  • położenie geograficzne państwa;

  • wielkość państwa;

  • zasoby naturalne;

  • zasoby demograficzne;

  • system sprawowania władzy;

  • potencjał gospodarczy i naukowo‑techniczny;

  • system społeczno‑polityczny;

  • pozycja państwa na arenie międzynarodowej.

Polska racja stanu

Polska racja stanu zmieniała się wraz z sytuacją międzynarodową kraju. Inaczej kształtowała się racja stanu w okresie II wojny światowej, kiedy najważniejsze było przetrwanie narodu i odzyskanie niepodległości. Zupełnie inne priorytety w ramach racji stanu obowiązywały w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej czy w czasach po Okrągłym Stole. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne kształtujące rację stanu.

RdWiAGBvbvLTJ1
Minister spraw zagranicznych RP w latach 1989–1993 Krzysztof Jan Skubiszewski był jednym z autorów polskiej racji stanu po 1989 r.
Źródło: Eteru, licencja: CC BY-SA 3.0.

Do 1989 r. polska polityka zagraniczna uwarunkowana była ograniczoną suwerennościąsuwerennośćsuwerennością naszego kraju. Sytuacja uległa zmianie po transformacji ustrojowej z 1989 r., której towarzyszyło odzyskanie przez Polskę możliwości decydowania o swoim losie. Te czynniki spowodowały przemiany także w polityce zagranicznej – Polska otrzymała szansę na samodzielne prowadzenie swojej polityki zagranicznej i ustalenie na nowo jej priorytetów. Stała się tym samym pełnoprawnym podmiotem polityki międzynarodowej. Wiązało się to z koniecznością ponownego zdefiniowania polskiej racji stanu. Do podstawowych celów polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. zaliczamy:

  • umacnianie suwerenności państwa;

  • dążenie do zagwarantowania bezpieczeństwa państwu na arenie międzynarodowej;

  • stworzenie międzynarodowych warunków do kontynuacji reform ustrojowych;

  • nawiązywanie poprawnych kontaktów dwustronnych z sąsiadami;

  • dążenie do integracji z zachodnimi strukturami bezpieczeństwa i współpracy gospodarczej (Wspólnoty Europejskie i Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego – NATO);

  • dążenie do umacniania pozycji Polski w regionie i aktywny udział w istniejących strukturach współpracy regionalnej;

  • sprzyjanie gospodarczemu i cywilizacyjnemu rozwojowi narodu i społeczeństwa;

  • budowanie pozycji i prestiżu Polski na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w Europie i wśród sąsiadów.

Podstawowa zmiana w polskiej polityce zagranicznej wyrażała się w rozwoju stosunków ze światem zachodnim, mającym istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego kraju.

Polityka zagraniczna Rzeczypospolitej Polskiej

Likwidacja Układu Warszawskiego spowodowała konieczność poszukiwania nowych gwarancji bezpieczeństwa międzynarodowego kraju. Nowym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej stało się uzyskanie członkostwa w NATO (Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego). Cel ten zrealizowano w 1999 r. Elementem polityki zagranicznej uznanym za rację stanu było także uczestnictwo w integracji europejskiej. Włączenie Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. sprzyjało gospodarczemu i cywilizacyjnemu rozwojowi Polski.

Kolejnym ważnym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej stało się zacieśnianie dwustronnej politycznej i gospodarczej współpracy z państwami zachodnimi. Szczególne znaczenie miały stosunki z państwami unijnymi (Niemcy, Francja), ale niezwykle ważnym partnerem politycznym Polski pozostawały Stany Zjednoczone. Były one gwarantem stabilności polityczno‑wojskowej w Europie, a w sferze ekonomicznej miały decydujący głos w najważniejszych organizacjach finansowych. Rozwój stosunków z USA był również uwarunkowany tradycją historyczną oraz liczną Polonią w tym kraju. Jednym z głównych kierunków polskiej polityki zagranicznej stało się też rozwijanie dobrosąsiedzkich stosunków ze wszystkimi państwami ościennymi.

W zatwierdzonej przez Radę Ministrów Strategii Polskiej Polityki Zagranicznej 2017–2021 wskazuje się jednak na nowe wyzwania dla polskiej polityki zagranicznej, które pojawiły się już w XXI w. Jest wśród nich rewizjonistyczna polityka Rosji, która – jak stwierdza dokument – „podważa europejską architekturę bezpieczeństwa” agresywnymi działaniami wobec swoich sąsiadów. Strategia wskazuje również na problemy ekonomiczne Unii Europejskiej, związane z kryzysem gospodarczym w krajach strefy euro, a także na osłabiające UE spory dotyczące formuły dalszej integracji. W dokumencie tym zwraca się wreszcie uwagę na nowe zagrożenia, związane z niekontrolowanymi ruchami migracyjnymi, wywołanymi destabilizacją Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2017-2021

Świat, w którym żyjemy – otoczenie międzynarodowe Rzeczypospolitej

W drugiej dekadzie XXI wieku świat stał się mniej stabilny i mniej przewidywalny niż w minionych dziesięcioleciach. Porządek międzynarodowy, ustanowiony po zwycięstwie Zachodu nad komunistycznym totalitaryzmem w zimnej wojnie i powrocie państw środkowoeuropejskich do wspólnoty narodów wolnego świata, w ostatnich latach zaczął ulegać systematycznej erozji. Osią tego procesu stał się głęboki, wielostronny kryzys świata zachodniego. 

(…)

Wszystkie te zjawiska odcisnęły piętno na Unii Europejskiej i NATO – dwóch podstawowych instytucjach międzynarodowych, członkostwo w których stanowi dla Polski środek realizacji dwóch nadrzędnych celów: zagwarantowania bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju. 

(…)

Dynamicznie zmieniające się otoczenie międzynarodowe i głębokie przemiany cywilizacyjne wymagają pogłębionej refleksji strategicznej nad miejscem i rolą Polski we współczesnym świecie. Powinna stąd wynikać ambitna i zarazem realistyczna wizja celów i zadań polskiej polityki zagranicznej oraz narzędzi ich realizacji. 

c6 Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2017-2021, dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 7.12.2021 r.].

Słownik

exposé
exposé

wypowiedź zawierająca tezy programowe rządu w wykonaniu premiera

polityka zagraniczna państwa
polityka zagraniczna państwa

wszelka działalność prowadzona przez państwo na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w relacjach z innymi państwami, nastawiona na realizację państwowych interesów

racja stanu
racja stanu

nadrzędny interes państwa, któremu powinna być podporządkowana cała aktywność publiczna; stanowi wskazówkę działania zarówno dla państwowych organów, jak i dla obywateli

suwerenność
suwerenność

zdolność do samodzielnego, niezależnego od innych podmiotów, sprawowania władzy politycznej nad określonym terytorium, grupą osób lub samym sobą; suwerenność państwa obejmuje niezależność w sprawach wewnętrznych i zewnętrznych

transformacja polityczna
transformacja polityczna

zmiany zachodzące wewnątrz systemu politycznego oraz partyjnego, związane z jakościową zmianą sposobu rządzenia, sprawowania władzy; może prowadzić do zmiany ustroju państwa; w Polsce po 1989 r. polegała na odejściu od zależności politycznej wobec ZSRS i rozpoczęciu suwerennej polityki zagranicznej realizującej polską rację stanu