Media – definicja

Według Encyklopedii PWN media to:

Encyklopedia PWN: środki masowego przekazu

urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, internet (komputer).

ency Źródło: Encyklopedia PWN: środki masowego przekazu, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 15.04.2020 r.].

Wszystkie te środki składają się na podstawę systemu komunikowania w kulturze masowejkultura masowakulturze masowej i w znacznym stopniu określają jej charakter.

Cechą współczesnych mediów jest ich masowy charakter, który powoduje, że mówimy o mass mediach – środkach masowego przekazu. Termin mass media powstał w Stanach Zjednoczonych w latach 40. XX w. i zwracał uwagę na główne cechy środków masowego przekazu: masowość produkcji i odbioru przekazów oraz schematyczność, prostotę i łatwą dostępność przekazywanych treści.

Rodzaje mediów

Rd82G7LZQenHR1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Rodzaje mediówElementy należące do kategorii Rodzaje mediówNazwa kategorii: kierunek przepływu informacjiElementy należące do kategorii kierunek przepływu informacjiNazwa kategorii: tradycyjne – komunikacja odbywa się tylko w jednym kierunku – od nadawcy do odbiorcyNazwa kategorii: interaktywne – przepływ informacji możliwy jest w dwie strony – również odbiorcy mogą tworzyć i publikować komunikatyKoniec elementów należących do kategorii kierunek przepływu informacjiNazwa kategorii: tempo dostarczania informacji[value=50}Elementy należące do kategorii tempo dostarczania informacji[value=50}Nazwa kategorii: wolnego kroku – informacja przekazywana z pewnym opóźnieniemNazwa kategorii: szybkiego kroku – informacja przekazywana natychmiastKoniec elementów należących do kategorii tempo dostarczania informacji[value=50}Nazwa kategorii: swoboda interpretacji treściElementy należące do kategorii swoboda interpretacji treściNazwa kategorii: zimne – przekaz wielokanałowy, umożliwiający odbiorcy samodzielną interpretacjęNazwa kategorii: gorące – przekaz jednoznaczny, narzucający odbiorcy interpretacjęKoniec elementów należących do kategorii swoboda interpretacji treściNazwa kategorii: własnośćElementy należące do kategorii własnośćNazwa kategorii: publiczne – stanowią własność państwaNazwa kategorii: komercyjne – pozostają w rękach prywatnychKoniec elementów należących do kategorii własnośćNazwa kategorii: percepcja – rodzaj zmysłu odbioruElementy należące do kategorii percepcja – rodzaj zmysłu odbioruNazwa kategorii: audialne – oparte na dźwięku, odbierane za pomocą słuchuNazwa kategorii: wizualne – oparte na obrazie, odbierana za pomocą wzrokuNazwa kategorii: audiowizualne – oparte na dźwięku i obrazie, odbierane jednocześnie poprzez słuch i wzrokKoniec elementów należących do kategorii percepcja – rodzaj zmysłu odbioruNazwa kategorii: zasięg oddziaływaniaElementy należące do kategorii zasięg oddziaływaniaNazwa kategorii: globalne – zasięg światowyNazwa kategorii: krajowe – odbierane na terytorium jednego państwaNazwa kategorii: regionalne i lokalne – adresowane i odbierane na części terytorium państwaKoniec elementów należących do kategorii zasięg oddziaływaniaKoniec elementów należących do kategorii Rodzaje mediów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Historia mediów masowych

R16Pmk92RbCqv1
Prezentacja dotycząca historii mediów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

Instytut Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów

polska firma oferująca narzędzia i usługi z zakresu monitoringu mediów, tj. wyszukiwanie, analizowanie i archiwizowanie treści ukazujących się w środkach masowego przekazu

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

organ państwowy, który według Konstytucji RP ma stać na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji

kultura masowa
kultura masowa

kultura tworzona przez masową technikę w nowoczesnych industrialnych i postindustrialnych społeczeństwach, upowszechniana przez środki masowego przekazu, tj. radio, telewizję, kino i internet

opinia publiczna
opinia publiczna

reakcja zbiorowości ludzkich na działania polityczne i społeczne

pluralizm mediów
pluralizm mediów

prawo do funkcjonowania w państwie nieograniczonej liczby niezależnych środków masowego przekazu

portal internetowy
portal internetowy

internetowy serwis informacyjny poszerzony o różnorodne funkcje internetowe, udostępniony pod jednym adresem internetowym

transmisja
transmisja

proces przesyłania dowolnej wiadomości, lub ogólnie danych, między nadawcą (nadajnikiem) a odbiorcą (odbiornikiem) zapisanej określonym, zrozumiałym dla obu stron kodem i na określonej drodze