Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R3NIte6cCUXbU1
Portret Aleksandra Fredry
Źródło: Maksymilian Fajans, domena publiczna.

Aleksander Fredro urodził się w 1793 roku w Surochowie koło Jarosławia, w niezbyt zamożnej rodzinie szlacheckiej, która dzięki pracy i umiejętności dobrego gospodarowania w krótkim czasie pomnożyła swój majątek. Był piątym spośród dziewięciorga dzieci Jacka i Marianny z Dembińskich. Tytuł hrabiowski, często spotykany przy nazwisku Fredro, to późniejsze odznaczenie rodziny: ojciec Aleksandra otrzymał go dopiero w 1822 roku. Matka pisarza pochodziła z rodu znanego i zasłużonego, z którego wywodziła się znana poetka czasów saskich, Elżbieta Drużbacka. Rodzina Fredrów miała wielki szacunek dla szlacheckiej tradycji i rodzinnych korzeni, co będzie doskonale widoczne w twórczości Aleksandra Fredry.

Dorastanie

Przyszły komediopisarz dzieciństwo spędził w majątku dziadków w Nienadowej koło Przemyśla oraz w Beńkowej Wiszni pod Lwowem, gdzie pobierał nauki u prywatnych nauczycieli. Po przedwczesnej śmierci Marianny Fredrowej w 1806 roku rodzina przeniosła się do Lwowa. Młody Aleksander zakosztował wtedy uroków życia w dużym mieście: wizyty w teatrze, wystawne bale i przyjęcia. Trzeba jednak pamiętać, że przyszło mu dorastać w trudnych chwilach historii kraju przełomu wieków: miały wówczas miejsce zdradziecka konfederacja targowicka, niepowodzenie powstania kościuszkowskiego oraz rozbiory. Wszystko to przy jednoczesnym silnym pragnieniu, by Polska odzyskała niepodległość. Okoliczności te znacząco wpłynęły zarówno na życiowe wybory Fredry, jak i na kształt jego późniejszego pisarstwa, w którym daje się zauważyć tęsknota za dawną, spokojną Rzeczpospolitą.

RGBt2oLLm3sJv1
Karol Cybulski, Panorama Lwowa, 1882
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.

Trzy po trzy, czyli pamiętniki z okresu dzieciństwa i służby wojskowej

O tym, jak wyglądał pisarz, można się dowiedzieć od niego samego, tak bowiem opisał on swój ubiór z mniej więcej 1808 roku w pamiętnikach Trzy po trzy:

Łeb rudy w loki jak zawijane zrazy, zafryzowany, mocno pudrem przykryty, frak brązowy z czarnym aksamitnym kołnierzem i dużymi, żółtymi guzikami, spodnie jasne, dość przestronne, jak była moda, i buty węgierskie, a czasem buty po kolana z dwunastocalowymi sztylpamisztylpasztylpami. Przy zegarku siedem pieczątek rzeszowskiej roboty, w ręku laseczka z kobuzią główką.

Drzemały w nim dwie natury: obok wesołego usposobienia dało się zauważyć skłonność do melancholii i smutku.

Służba wojskowa

RTIjlcD1XPEzh
January Suchodolski, Ułani Księstwa Warszawskiego, 1852
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W 1809 roku 16‑letni Fredro zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego (jego dowódcą był Adam Potocki) i uczestniczył w wojnie napoleońskiej z Rosją w 1812 roku jako kapitan 5. Pułku Jazdy. Dostał się do niewoli rosyjskiej, z której udało mu się zbiec. Za udział w kampanii moskiewskiej otrzymał Złoty Krzyż Virtuti Militari. W latach 1813‑1814 był adiutantem w sztabie cesarskim i brał udział w dwóch zakończonych niepowodzeniem kampaniach napoleońskich: saskiej i francuskiej. W 1814 roku został odznaczony krzyżem Legii Honorowej. Kończący wojskowe przygody Fredry pobyt w Paryżu zaowocował licznymi wizytami przyszłego komediopisarza w tamtejszych teatrach, co z kolei zrodziło nową fascynację światem komediikomediakomediiwodewiluwodewilwodewilu. Podobno Fredro z równą, a może nawet większą ochotą odwiedzał wówczas także paryskie domy rozkoszy. Porażka Napoleona oznaczała dla niego rozstanie z armią (nie wziął nawet udziału w powstaniu listopadowym), jednak przez całe późniejsze życie podkreślał swoje wojskowe doświadczenie.

Początek przygody z literaturą

W 1815 roku powrócił do rodzinnego majątku pod Lwowem, gdzie stopniowo odkrywał i rozwijał swoje pisarskie zdolności. Już w pierwszych próbach literackich Fredro jawił się jako gawędziarz i żartowniś, chętnie sięgał po ironię i dowcip, traktując świat z dystansem.

RhEUwpK1k4WJU1
Płac w Bieńkowej Wiszni, rodzinnej posiadłości Aleksandra Fredry
Źródło: Wikimedia Commons, dostępny w internecie: Biblioteka Narodowa; skanowane w oparciu o grant Stowarzyszenia Wikimedia Polska, domena publiczna.

Zafascynowany Molierem Fredro zaczął pisać komedie, najpierw krótkie, jednoaktowe, takie jak powstała w 1815 roku, niezupełnie udana Intryga na prędce, czyli nie ma złego bez dobrego. Bardziej godny uwagi jest utwór o trzy lata późniejszy, Pan Geldhab, w którym autor znakomicie sportretował postać dorobkiewicza, mieszczanina niemieckiego pochodzenia, liczącego na zyskanie szlacheckiego herbu. Komedia ta po początkowych niepowodzeniach zaskarbiła sobie wreszcie przychylność publiczności i otworzyła teatry dla sztuk Fredry. Komediopisarz szybko zdobył opinię jednego z najlepszych polskich dramaturgów.

Mistrz komedii

Dorobek literacki hrabiego wzbogacał się skokowo. Po okresach intensywnej pracy twórczej następowały okresy ciszy, np. w latach 20. XIX wieku, kiedy Fredro miał problemy osobiste - długo czekał na upragniony ożenek. Kiedy szczęście wydawało się dalekie, pisarz popadał w stan melancholii. Trapiły go podobno nawet myśli samobójcze. Wreszcie pod koniec lat 20., po 11 latach od pierwszego spotkania, Fredro poślubił swoją wybrankę, Zofię z Jabłonowskich Skarbkową.

R1cfYpsU19U531
Ludwik Solski jako Dyndalski (po lewej) i Jerzy Leszczyński w sztuce Zemsta.
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, reżyseria Teofil Trzciński
Źródło: Roman Burzyński, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Początek lat 30. był dla Fredry okresem trudnym, pomimo ustabilizowanej sytuacji życiowej. Przyjście na świat syna Jana skłoniło pisarza do zajęcia się sprawami majątku. Rodzina Fredrów zamieszkała w domu w Beńkowej Wiszni, a hrabia zajął się gospodarstwem. Kłopoty ze zdrowiem. a zwłaszcza unieruchamiająca na długi czas w łóżku, „odziedziczona” po ojcu podagra, nie pozwoliły mu wziąć udziału w powstaniu listopadowym, którego upadek bardzo go zasmucił. Przez chwilę wydawało się nawet, że Fredro nie będzie już pisał, ale na szczęście kolejne lata zaowocowały najlepszymi komediami, takimi jak Pan Jowialski, uważana za najbardziej wieloznaczną komedię Fredry, i pogodne, pełne wdzięku Śluby panieńskie. Najbardziej znaną komedią Fredry pozostaje rozgrywająca się w środowisku szlachty kontuszowej Zemsta. Komedie Fredry to prawdziwe galerie ludzkich typów. Brak w nich jednak całkowitej jednoznaczności. Charaktery i ludzkie zachowania nie są zarysowane tak jasno, jak np. w oświeceniowych bajkach Ignacego Krasickiego - tu świat jest bardziej skomplikowany i trudniej tu o wyraziste oceny moralne.

Rz62Qoa3Ryai2
Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu, gdzie w 2002 r. Andrzej Wajda kręcił film na podstawie Zemsty Aleksandra Fredry

W kolejnych latach życia pisarz angażował się również społecznie. Był posłem na galicyjski Sejm Stanowy, brał czynny udział w życiu ziemiaństwa. Pod koniec lat 40. XIX wieku za antyaustriackie wystąpienia oskarżono go o zdradę stanu. Początek lat 50. spędził wraz z rodziną w Paryżu. Zainteresowany nowinkami technicznymi zabrał nawet swoich bliskich do Londynu na Wielką Wystawę Przemysłu Wszystkich Narodów, która odbyła się w 1851 roku. Pod koniec życia Fredro osiadł we Lwowie, gdzie zmarł w wieku 84 lat.

RWeuS03FuxJRI
Nagranie dźwiękowe dotyczące działalności społecznej Aleksandra Fredry

Słowniczek

komedia
komedia

(gr. kōmōdia) – jeden z dwóch głównych, obok tragedii, gatunków dramatu, obejmujący utwory, których podstawową właściwością jest komizm, przedstawiający w sposób zabawny lub satyryczny postacie, obyczaje, wydarzenia itp.

wodewil
sztylpa