Przeczytaj
Syria – podstawowe informacje
Nie zrozumiemy konfliktu w Syrii bez poznania podstawowych informacji o tym kraju.

Syria jest niewielkim państwem położonym w Azji Południowo‑Zachodniej nad Morzem Śródziemnym. Cechuje się raczej suchym i gorącym klimatem, ale łagodniejszym niż w innych krajach regionu (zwłaszcza na wybrzeżu). W VII wieku kraj został podbity i poddany islamizacji przez Arabów. To obecnie w większości muzułmańskie i arabskie państwo, które mimo wszystko ma zróżnicowany profil etniczno‑religijny. Zdecydowana większość mieszkańców wyznaje umiarkowane zasady islamu. Sądy religijne – istniejące obok świeckich – zajmują się wyłącznie sprawami małżeństw oraz dziedziczenia, tak więc prawo cywilne, ale nie karne, opiera się na szariacieszariacie. Członkowie wszystkich religii mogą swobodnie praktykować swoją wiarę, a przy mianowaniu urzędników nie ma znaczenia przynależność religijna (wyjątek: prezydentem nie może zostać chrześcijanin).
Syria zajmuje obszar o burzliwej historii, czego dowodem są zabytki z różnych epok. Teren syryjski znajdował się pod wpływem wielu kultur i cywilizacji: fenickiej, rzymskiej, bizantyjskiej, tureckiej (otomańskiej), francuskiej i arabskiej. Granice Syrii, która do XX wieku nigdy nie była samodzielna politycznie, są wytworem epoki kolonialnej i zostały ustalone przez Francję (w większym stopniu) i Wielką Brytanię w latach 1918‑1942. Granice te są odrzucane jako sztuczne przez islamizm w jego radykalnej formie. W 1946 roku wojska francuskie opuściły terytorium Syrii, a kraj stał się republiką, którą pozostaje do dzisiaj.
Od zamachu stanu w 1963 roku władzę w Syrii przejęła partia Baas, która wyznaje ideologię opartą na hasłach nacjonalizmu arabskiego, wolności i socjalizmu. W partii tej dominuje muzułmańska mniejszość religijna – alawicialawici, którzy traktowani są przez radykalnych islamistów jako odszczepieńcy. Politycy tego ugrupowania wprowadzili w Syrii formalną dyskryminację nie‑Arabów, a zwłaszcza Kurdów. Arabski jest jedynym językiem urzędowym i tylko on jest nauczany w szkołach państwowych.

Oficjalna nazwa kraju | Syryjska Republika Arabska |
|---|---|
Rok niepodległości (de facto) | 1946 |
Ustrój polityczny | Republika semiprezydencka, autorytaryzm |
Powierzchnia | 181,2 tys. kmIndeks górny 22 (co daje 58% powierzchni Polski) |
Klimat |
|
Rzeźba terenu | Kraj wyżynny, z 5 dużymi regionami fizycznogeograficznymi:
|
Wody |
|
Ludność (szac. w 2011 r.) | 21,9 mln (co odpowiada 57% ludności Polski) |
Stolica | Damaszek |
Największe miasta (z ostatniego spisu powszechnego z 2004 r.) |
|
Skład etniczny |
|
Skład religijny | |
Gospodarka |
|

Syria w ogniu
Przed wybuchem konfliktu w Syrii nastąpiła kumulacja negatywnych skutków społeczno‑gospodarczych zjawisk takich jak susza czy napływ uchodźców z sąsiedniego Iraku. W przeddzień walk sytuacja społeczno‑polityczna charakteryzowała się brakiem demokracji. Ludności brakowało pożywienia. Baszszar al‑Asad i jego ludzie próbowali rozwiązać problemy gospodarczo‑społeczne na drodze zmian mających zintegrować gospodarkę syryjską z rynkiem globalnym. Prezydent Syrii wykluczył jednak z tego procesu opozycję, co oznaczało, że reformy prowadziły jedynie do modyfikacji autorytaryzmuautorytaryzmu i bogacenia się tylko niewielkiej części społeczeństwa.
Protesty obywateli rozpoczęły się 15 marca 2011 roku. Demonstranci w Damaszku żądali swobód i uwolnienia więźniów politycznych. Władze odpowiedziały represjami, ale te jedynie zaogniły sytuację. Demonstranci wyszli na ulice innych miast. W lipcu 2011 roku oficerowie, którzy zdezerterowali z armii rządowej, utworzyli Wolną Armię Syryjską. Opór przeciwko władzom zaczął więc przekształcać się w regularną walkę zbrojną. 12 czerwca 2012 roku ONZ oficjalnie ogłosiło, że w Syrii toczy się wojna domowa. W latach 2012‑2013 zakończone sukcesem działania militarne przeprowadziły opozycyjne organizacje islamistyczne. Ich umocnienie stało się głównym czynnikiem warunkującym dalszy przebieg wojny. W kwietniu 2013 roku Abu Bakr Al‑Baghdadi ogłosił połączenie się w Syrii z innymi oddziałami islamistycznymi. 29 czerwca 2014 roku al‑Bagdadi ogłosił powstanie samozwańczego kalifatukalifatu ze stolicą w Ar‑Rakce pod nazwą „Państwo Islamskie” na syryjskich i irackich ziemiach kontrolowanych przez ISIS.
Wojna domowa toczy się od 2013 r. na dwóch głównych frontach:
Pierwszy front: rząd syryjski (o szyickim profilu wyznaniowym) popierany przez Rosję oraz szyicki Iran i Hezbollah walczy przeciwko opozycji o sunnickim profilu religijnym – umiarkowanym i skrajnym, która ma poparcie sunnickich krajów (Turcji i krajów Zatoki Perskiej, na czele z Arabią Saudyjską).
Drugi front: wojna z Państwem Islamskim (o sunnickim, skrajnie radykalnym profilu religijnym), przeciwko któremu wystąpili KurdowieKurdowie (głównie umiarkowani sunnici) popierani przez międzynarodową koalicję, w skład której weszły Stany Zjednoczone i inne państwa zachodnie (Wielka Brytania, Francja, Kanada), Turcja i niektóre kraje arabskie (Maroko i Jordania). W grudniu 2017 roku Rosja oznajmiła, że Syria została wyzwolona od Państwa Islamskiego. Mimo że to quasi‑państwo rozbito, to sama organizacja nie została całkowicie zlikwidowana. W październiku 2019 roku siły specjalne USA namierzyły i zabiły al‑Bagdadiego.
- Siły Zbrojne Syrii (w tym Arabska Armia Syryjska i Syryjskie Siły Powietrzne)
- Syryjskie Służby Bezpieczeństwa
- Bojówki Partii Baas
- National Defence Forces (obejmujące milicje broniące chrześcijańskich i alawickich wsi i dzielnic)
- Szabiha – zorganizowana grupa przestępcza
- Utrzymanie Baszszara Al-Asada i partii Baas przy władzy
- Utrzymanie dotychczasowego systemu politycznego
- Świeckość instytucji państwowych
- Wolność religijna
- Względne równouprawnienie kobiet
Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_the_Syrian_Arab_Army.svg, licencja: CC0 obrazek 2 Symbol Syryjskich Sił Powietrznych
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Emblem_of_the_Syrian_Arab_Air_Force.svg, licencja CC-BY-SA-4.0
Zewnętrzne wsparcie militarne i paramilitarne
- Rosja – głównie siły powietrzne (od 2015 r.)
- Iran – głównie Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej
- Hezbollah (ugrupowanie zbrojno-polityczne w Libanie)
- Szyickie bojówki z Iraku (np. Brygada Al-Abbasa)
- Ochotnicy z plemiona zajdyckich (jeden z odłamów szyizmu) z Jemenu
- Chiny (od 2017 r.)
- Iran
- Rosja
- Hezbollah
- Chiny
Źródło https://pl.wikipedia.org/wiki/Flaga_Rosji#/media/Plik:Flag_of_Russia.svg; domena publiczna obrazek4 Flaga Iranu
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Iran#/media/Plik:Flag_of_Iran.svg; domena publiczna, DRUGA STRONA KONFLIKTU (opozycja syryjska) Siły wojskowe i organizacje paramilitarne
Kilkaset grup zbrojnych, z których najważniejsze to:
- Wolna Armia Syryjska
- Front Islamski
- Fatah Halab
- Armia Południa
Cele polityczne, poglądy społeczne
Zróżnicowane między setkami grup zbrojnych, ich cechą wspólną jest wprowadzenie w Syrii rządów większości (sunnitów) i obalenie rządów Baszszara Al-Asada. obrazek5 Flaga Niepodległości
Źródło:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Syria_2011,_observed.svg; licencja CC0 obrazek6 Logo Frontu IslamskiegoŹródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Logo_of_the_Islamic_Front_(Syria).svg; licencja: CC0 obrazek7 Flaga Frontu Al-Nusra
Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_the_AlNusra_Front.svg; licencja: CC0
Zewnętrzne wsparcie militarne i paramilitarne
- ochotnicy z krajów arabskich (np. z Tunezji, Arabii Saudyjskiej)
Zewnętrzne wsparcie finansowe i logistyczne
- Stany Zjednoczone
- Turcja
- Arabia Saudyjska
- Katar
- Prywatni sponsorzy z państw Zatoki Perskiej
Cele polityczne, poglądy społeczne
Zewnętrzne wsparcie militarne i paramilitarne
Zewnętrzne wsparcie finansowe i logistyczne
, CZWARTA STRONA KONFLIKTU Siły wojskowe i organizacje paramilitarne
Cele polityczne, poglądy społeczne
Zewnętrzne wsparcie militarne i paramilitarne
Zewnętrzne wsparcie finansowe i logistyczne
Słownik
synkretyczny prąd religijny wyrosły na gruncie wczesnego szyizmu, którego centralną ideą jest ubóstwienie Alego (zięcia Mahometa), który jednak sam bogiem nie jest; wyznawcy alawizmu, czyli alawici, zamieszkują głównie Syrię; uważają się za muzułmanów, ale przez radykalnych muzułmanów traktowani są jako heretycy
ustrój polityczny, w którym władza jest skupiona w rękach przywódcy i jego najbliższego środowiska; w systemie ważną rolę sprawuje cenzura, policja polityczna i wojsko, które są narzędziami do tłumienia przejawów działalności opozycyjnej i niezadowolenia społecznego
islamski ustrój polityczny obejmujący pierwotnie wszystkich muzułmanów, na czele którego stał kalif (przywódca, następca Mahometa); za panowania pierwszych czterech kalifów stolicą kalifatu była Mekka, potem m.in. Damaszek i Bagdad; współczesne próby odrodzenia kalifatu podjęło tzw. Państwo Islamskie
naród pochodzenia indoeuropejskiego, zamieszkujący przede wszystkim krainę zwaną Kurdystanem, podzieloną pomiędzy Turcję, Irak, Iran i Syrię; to najliczniejszy naród bez państwa aktywnie działający na rzecz samostanowienia
muzułmańska (sunnicka) organizacja terrorystyczna założona w 2006 roku, będącą spadkobiercą ekstremistów z okresu okupacji Iraku przez siły USA i ich koalicjantów; celem ugrupowania jest ustanowienie władzy opartej na zasadach szariatu (prawa koranicznego) na wszystkich terytoriach zamieszkanych bądź rządzonych przez muzułmanów; Państwo Islamskie to również nieuznawane na arenie międzynarodowej quasi‑państwo, ustanowione w 2014 roku przez organizację o tej sam nazwie na ziemiach okupowanych w Iraku i Syrii
największy odłam w islamie uformowany w toku walk politycznych o władzę w początkowym okresie religii muzułmańskiej (VII w.); po śmierci Mahometa większość muzułmanów wybrała na kalifa Abu Bakra niebędącego rodziną Proroka i to właśnie oni dali początek sunnickim zasadom islamu
prawo normujące życie wyznawców islamu; islam nie uznaje rozdziału życia świeckiego od religijnego i dlatego reguluje zarówno zwyczaje religijne, organizację władzy religijnej oraz codzienne życie wszystkich obywateli państwa, który wprowadził prawo szariatu
jeden z dwóch, głównych odłamów w islamie ukształtowanych przez zwolenników Alego, zięcia Mahometa, którego uważali za prawowitego kalifa; szyizm jest religią państwową Iranu


