Logika

R1GzrMl2WdlrW1
Portret Barucha Spinozy autorstwa anonimowego malarza, ok. 1665 r.
W swej filozofii Spinoza chciał wykazać, że na mocy samego pojęcia substancji jako bytu doskonałego możliwe jest istnienie tylko jednej, niestworzonej, substancji (monizm), zwanej Bogiem lub naturą; wszystkie rzeczy poszczególne są modyfikacjami tej substancji, przy czym uczestniczą w obu jej atrybutach — rozciągłości i myśleniu; każda rzecz jest zarazem ideą i ciałem, bytowo identycznymi; świat bytów fizycznych, rządzonych prawami mechaniki, jest tożsamy ze światem obiektywnej logiki — rzeczywistość ma więc sama w sobie własności intelligibilne (pojmowalne intelektualnie), dzięki którym nasz umysł, będący także rodzajem idei (i tożsamy bytowo z ciałem) może uzyskać z nią poznawczy kontakt.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przeświadczenie o tym, że świat nie ma charakteru materialnego, lecz idealny, jest obecne już od czasów Platona. Zaś konkretną tezę, że świat jest w pewnym sensie myślą, tj. że ma strukturę logiczną, znajdujemy już u Spinozy. Nawiązania do Spinozy, szczególnie u Hegla, są bardzo wyraźne. Spośród idealistów niemieckich Hegel najsilniej akcentuje logiczno‑pojęciowy charakter życia‑myśli Absolutu (nazywa go m.in. Ideą Absolutną lub Rozumem Absolutnym). To go zdecydowanie odróżnia od FichtegoSchellinga. Od Spinozy natomiast różni go przede wszystkim podkreślenie dynamicznego charakteru myślenia. Kiedy borykamy się z jakimś problemem i zaczynamy nad nim myśleć, to zazwyczaj dojście do rozwiązania wymaga pewnych cząstkowych etapów. Podobnie rzecz spostrzega Hegel − myślenie to dla niego proces, który musi się rozwijać w czasie. Kartezjusz, Leibniz i Spinoza zakładali, że zarówno logikalogikalogika myślenia, jak i struktura świata mają charakter statyczny − tak jak niezmienna jest tablica Mendelejewa czy prawa fizyki: coś może być prawdziwe lub fałszywe. Hegel zaś uważa, że i logika, i struktura świata mają charakter ewolucyjny, rozwijają się. Do prawdy dochodzi się stopniowo, poprzez prawdy cząstkowe. Nowe prawdy ujawniają się z czasem („dojrzewają”), a proces ich ujawniania cechuje pewna prawidłowość, którą Hegel nazwał dialektykądialektykadialektyką.

R1De56R5I19nC1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Dialektyka to:Elementy należące do kategorii Dialektyka to:Nazwa kategorii: stawianie tezyElementy należące do kategorii stawianie tezyNazwa kategorii: wysuwanie antytezyElementy należące do kategorii wysuwanie antytezyNazwa kategorii: dochodzenie do syntezy.Koniec elementów należących do kategorii wysuwanie antytezyKoniec elementów należących do kategorii stawianie tezyKoniec elementów należących do kategorii Dialektyka to:
Hegel, chcąc uchwycić jedność przechodzących w siebie przeciwieństw, wewnętrzne „życie” rzeczywistości, zrywa z klasyczną logiką dwuwartościową, wydającą sądy o rzeczywistości wedle niezmiennych wartości prawdy i fałszu, i wprowadza zasadę triady dialektycznej – tak więc dialektyka Heglowska składa się z trzech podstawowych elementów: tezy, antytezy i syntezy. Proces ten polega na przechodzeniu od tezy, tj. pojęcia, do jego przeciwieństwa – antytezy, a następnie dokonywaniu syntezy.

Hegel zauważa, że każdemu zdaniu twierdzącemu (tezie) możemy bez popadania w sprzeczność logiczną przeciwstawić zdanie będące jego negacją (antytezę). Cała historia filozofii obrazuje tę prawidłowość.

R1IliccEM1Bz41
Kolejni filozofowie negują tezy swoich poprzedników. Na przykład stwierdzeniu Heraklita, że „wszystko jest zmienne” (teza), Parmenides przeciwstawił pogląd, że „wszystko jest niezmienne” (antyteza). Kto z nich miał rację? Zgodnie z istotą dialektyki Hegla obaj mieli słuszność, ale cząstkową, tj. ukazali dwa różne etapy dochodzenia do prawdy ostatecznej. Mechanizm tego dochodzenia wygląda tak, że teza coś głosi, antyteza to neguje, zaś synteza jednoczy te dwie prawdy na wyższym poziomie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak połączyć ze sobą tezę Heraklita i Parmenidesa? Zrobił to EmpedoklesEmpedoklesEmpedokles, twierdząc, że świat składa się z niezmiennych elementów, czyli czterech żywiołów, których mieszanina jest zmienna. Nieco później zrobił to równieżź Platon, głosząc, że rzeczywistość składa się z dwóch elementów – Heraklitejskiego zmiennego świata zmysłów i Parmenidejskiego niezmiennego świata idei. Każda synteza jest jednocześnie tezą następnej triady. I tak w stosunku do głównej tezy Platońskiej antytezę sformułował Arystoteles, twierdząc, że świat idei nie istnieje. Nie tylko historia filozofii rozwija się, zdaniem Hegla, zgodnie z tą dialektyczną zasadą. Zasada ta, jak już wcześniej wspomnieliśmy, obejmuje rozwój całej rzeczywistości, w tym także świata przyrody oraz całej historii ludzkości w ogóle. Jest ona też nadrzędną zasadą myślenia i rozwoju pojęć. Hegel w Nauce logiki opisuje właśnie dynamikę dialektycznego procesu w odniesieniu do najogólniejszych, opisujących rzeczywistość pojęć. Zaczyna on od pytania: jakie pojęcie najlepiej oddaje całość rzeczywistości, od którego moglibyśmy zacząć analizę jej pojęciowej struktury? To pojęcie bytu. Jest ono jednak tak ogólne i abstrakcyjne, że praktycznie nic konkretnego nie znaczy. Samoistnie popada więc w swoje przeciwieństwo, w swoją antytezę, tj. w niebyt. Jak pisze Hegel:

R1CzMrFKxaoCy1
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Georg Hegel Nauka logiki

Czysty Byt i czyste Nic są więc jednym i tym samym. [...] Ich prawdą jest właśnie ten ruch bezpośredniego zanikania jednego w drugim [...].

12 Źródło: Georg Hegel, Nauka logiki, tłum. A. Landman.

Co łączy bytniebytem? Co może być dla nich syntezą? Hegel odpowiada: stawanie się. Na tej podstawie głosi, że istotą świata jest stawanie się, ewolucja, ruch. W tradycyjnej filozofii wyraźnie oddzielano logikę od innych działów. Arystoteles, jak pamiętamy, uznał nawet logikę za naukę pomocniczą filozofii. W systemie Hegla logika nie tylko stanowi trzon filozofii, lecz także, co trzeba bardzo wyraźnie podkreślić, jest tożsama z metafizyką. Jeżeli bowiem przedmiotem logiki są najogólniejsze, dotyczące rzeczywistości pojęcia na czele z pojęciem Absolutu rozpatrywanym jako czysta myśl, a Absolut uznaje się za istotę bytu – samoistną substancję, która dla swojego istnienia nie wymaga żadnej zewnętrznej przyczyny, to nie ma różnicy między zajmowaniem się logiką i metafizyką.

R18pNmccO8Wmg
Ilustracja przedstawia petroglify z epoki brązu odkryte niedaleko miejscowości Tanum w zachodniej Szwecji
Prawom logiki podlega cała rzeczywistość, stąd jeżeli coś nie zgadza się z dialektycznym wywodem, z rozumem, to znaczy, że istnienie tego jest pozorne, niepełne. Taki sens ma słynna sentencja Hegla: "Co jest rozumne, jest rzeczywiste; a co jest rzeczywiste, jest rozumne" (Zasady filozofii prawa, tłum. A. Landman).
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Co to znaczy, że logika Hegla jest tożsama z metafizyką?

RXGGgJJ0Elz3O
(Uzupełnij).

Słownik

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ – dialektyczna (sztuka) od: gr. diá – roz-, przez, poprzez + gr. lego – mówię, łączę, zbieram) idealistyczna teoria bytu, według której rzeczywistość jest procesem realizowania się ducha poprzez przeciwieństwa. Polega na przechodzeniu od pojęcia – tezy do jego przeciwieństwa – antytezy, a następnie dokonywaniu syntezy

historiozofia
historiozofia

(gr. historía – badanie, informacja, opowiadanie + sophía – mądrość) nauka zajmująca się ogólnymi rozważaniami nad przebiegiem procesu dziejowego, nad sensem historii i statusem praw historycznych

logika
logika

(gr. logos – rozum, słowo, myśl) u Hegla logika = ontologia, czyli teoria bytu

systemat
systemat

(gr. sýstēma – zestaw) system myśli, który zawiera kategorie, pojęcia i sylogizmy, obejmując swoim tokiem rozumowania całokształt rzeczywistości

teodycea
teodycea

(gr. theós – bóg + díkē – sprawiedliwość) koncepcja filozoficzno‑religijna, która ma na celu uzgodnienie sprzeczności między wiarą w dobroć i wszechmoc bożą a istnieniem zła

Empedokles