Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Droga Hammurabiego ku wielkości

Kodeks Hammurabiego

Nie ma króla, który by sam jeden był najsilniejszy. Dziesięciu lub piętnastu królów idzie za Hammurabim, panem Babilonu. Tyle samo idzie za Rim‑Sinem, panem Larsy, tyle samo za Ibal‑pi‑Elem z Esznunny, tyle samo za Amut‑pi‑Elem z Qatny, a dwudziestu idzie za Jarim‑Limem z Jahmadu.

cytat1 Źródło: Kodeks Hammurabiego, tłum. Marek Stępień, Warszawa 2000, s. 22.

HammurabiHammurabiHammurabi, syn Sin‑muballita, władcy południowej części Mezopotamii ze stolicą w Babilonie, rządził w latach 1792–1750 p.n.e. W początkowym okresie panowania uporządkował sytuację w kraju, by następnie rozpocząć podboje. Podbił dwa ważne miasta: Isin i Uruk, następnie Elam, Larsę, Esznunnę, Mari, Aszur. Jego królestwo sięgało od Zatoki Perskiej do Syrii i od Eufratu do Zagros, obejmując praktycznie całą Mezopotamię. Tym samym stworzył imperium złożone z wielu krajów i ludów, różniących się językiem, prawem i religią.

RQFH03pDqjz5H
Mapa Babilonii w czasach Hammurabiego z zaznaczonym Babilonem. Porównaj obszar państwa Hammurabiego na początku panowania władcy z jego powierzchnią pod koniec panowania.
Źródło: MapMaster, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powstanie Kodeksu Hammurabiego

By utrzymać całość państwa pod kontrolą, Hammurabi był zmuszony do podjęcia prób jego ujednolicenia, narzucenia mu swojej władzy i jej respektowania. Służyć temu miał skodyfikowanykodyfikacjaskodyfikowany system prawa, który miał pomóc w rozwoju społeczno‑gospodarczym Mezopotamii. Hammurabi chciał też zatrzeć różnice między północą a południem swojego państwa. Dlatego około 1772 r. p.n.e. polecił spisać wszystkie prawa w jednym kodeksie. Został on wyryty na ponaddwumetrowej steli. Podobne stele z kodeksem ustawiano w centralnych punktach miast imperium Hammurabiego, najczęściej przy świątyniach, co miało ułatwić jego upowszechnienie wśród poddanych. Wszyscy mieszkańcy państwa mieli obowiązek przestrzegania tych zasad.

Określenie kodeks w przypadku prawodawstwa Hammurabiego jest częściowo błędne, gdyż nie był to zbiór prawa stanowionego, lecz spis orzeczeń sądowych, wyroków i rozporządzeń wydawanych przez władcę podczas jego długoletniego panowania.

Kodeks Hammurabiego

Kodeks Hammurabiego podzielił społeczeństwo na trzy klasy.

Rzu9utE1xBEpX1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]klasy społeczne [br] opisane w[br]Kodeksie Hammurabiego[/]Elementy należące do kategorii [bold]klasy społeczne [br] opisane w[br]Kodeksie Hammurabiego[/]Nazwa kategorii: szlachta i bogaci[br]właściciele ziemscyNazwa kategorii: średnie i ubogie[br]klasy społeczne[br](które mogą posiadać[br]ziemię i niewolników)Nazwa kategorii: niewolnicy, którzy[br]w większości byli[br]jeńcami wojennymiKoniec elementów należących do kategorii [bold]klasy społeczne [br] opisane w[br]Kodeksie Hammurabiego[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JAHkAaHEaZz1
Stela z Kodeksem Hammurabiego. Zastanów się nad symboliką widocznej w górnej części rzeźby.
Źródło: sailko, licencja: CC BY 2.5.

Kodeks opierał się na zasadzie prawa talionuprawo talionu, kara talionu, talion, lex talionisprawa talionu, czyli odpłaty za popełniony czyn. Forma odpłaty była uzależniona od pozycji społecznej oskarżonego i ofiary. Osoby stojące niżej w hierarchii społecznej ponosiły większą odpowiedzialność niż inni obywatele.

Za paragrafy kodeksu uznano każde zdanie rozpoczynające się od słowa „jeśli”, np.: „jeśli obywatel…”. Paragrafy są krótkie, zawierają opis czynu zabronionego i karę grożącą za jego popełnienie. W zakończeniu kodeksu władca zobowiązał swoich następców do zachowania ustanowionego przez niego prawa pod groźbą klątwy. Ważną cechą Kodeksu Hammurabiego jest wprowadzona przez niego jawność prawa, jego trwałość i jednoznaczność wyroków.

Wydarty ziemi

R1TmUgV5fvSWO1
Stela z Kodeksem Hammurabiego – inskrypcja w piśmie klinowym. Przypomnij sobie, jaką techniką było ono wykonywane.
Źródło: Deror avi, licencja: CC BY-SA 3.0.

W 1902 roku w Suzie na terenie dzisiejszego Iranu został przez archeologów francuskich odnaleziony Kodeks Hammurabiego zapisany na diorytowej steli, która obecnie znajduje się w paryskim Luwrze. Została ona zrabowana do Suzy z miasta Sippar w 1160 r. p.n.e. przez Elamitów. Tekst był zapisany pismem klinowympismo klinowepismem klinowym w dialekcie babilońskim języka akadyjskiego. Najważniejszy był jednak fakt, że tekst kodeksu zachował się prawie w całości. Tłumaczenia 51 kolumn z zachowanym tekstem podjął się francuski asyriolog Vincent Scheil. Pierwsze niepełne tłumaczenie Kodeksu Hammurabiego ukazało się w 1905 roku. Pierwsze pełne tłumaczenie z oryginału na język polski opracował dr Marek Stępień, ukazało się ono w 1996 r. jako Kodeks Hammurabiego. Do czasów nam współczesnych odnaleziono trzy stele z tekstem kodeksu.

Znaczenie Kodeksu Hammurabiego

Kodeks Hammurabiego powstał w XVIII wieku p.n.e., jest uważany za pierwszą kompletną kodyfikację prawa na świecie. Owszem, powstawały też inne kodyfikacje, ale żadna z nich nie zachowała się w takim stanie, aby można było z niej złożyć cały kodeks praw. Dlatego dzieło Hammurabiego jest uważane za największe osiągnięcie legislacyjne starożytnego Wschodu. Natomiast kazuistycznykazuistykakazuistyczny system budowy norm z Kodeksu Hammurabiego zastosowany został w innym wybitnym pomniku prawa – Kodeksie Justyniana.

Słownik

Hammurabi
Hammurabi

szósty, najsłynniejszy król z I dynastii Babilonu, syn i następca Sin‑muballita, twórca potęgi państwa starobabilońskiego i autor kodeksu praw; panował przez 43 lata (1792–1750 p.n.e.)

kara mutylacyjna
kara mutylacyjna

(z łac. mutilatio); hańbiąca kara cielesna polegająca na pozbawianiu skazanego poszczególnych części ciała, znana już w starożytności i popularna w średniowieczu; dokonywano na przykład obcięcia kończyn, nosa, uszu, piersi, oślepienia (wydarcia oczu), wyrwania języka

kazuistyka
kazuistyka

(z łac. casus – przypadek); drobiazgowe rozważanie problemów, najczęściej moralnych lub prawnych przez stosowanie do nich zasad ogólnych; potocznie: pokrętne argumentowanie stosowane w celu uzasadnienia założonej z góry tezy, rozumowanie sofistyczne; również metoda tworzenia prawa, która polega na formułowaniu norm prawnych szczegółowo opisujących sytuacje, do których się odnoszą

kodyfikacja
kodyfikacja

czynność grupowania i logicznego porządkowania tematycznie powiązanych ze sobą przepisów prawnych w celu uzyskanie jednego, kompleksowego aktu prawnego – kodeksu

pismo klinowe
pismo klinowe

jedna z najstarszych na świecie odmian pisma, powstała na Bliskim Wschodzie, stworzona najprawdopodobniej przez Sumerów ok. 3500 lat p.n.e.

prawo talionu, kara talionu, talion, lex talionis
prawo talionu, kara talionu, talion, lex talionis

(z łac. talio – odwet, od tallis – taki sam); historyczna zasada prawa, wyrażająca jego sprawiedliwość, według której sankcja była identyczna ze skutkiem przestępstwa; znana z obrazowej, starożytnej sentencji oko za oko, ząb za ząb