bg‑red

Charakter chemiczny tlenków

Na właściwości tlenków wpływ ma położenia pierwiastka tworzącego dany tlenek w układzie okresowym oraz stopień utlenienia atomów tego pierwiastka w tlenku. Tlenki, jak już wiemy, mogą wykazywać charakter:

  • kwasowy – reagować z zasadami, a nie reagować z kwasami;

  • zasadowy – reagować z kwasami, a nie reagować z zasadami;

  • amfoterycznyamfoterycznośćamfoteryczny – reagować zarówno z mocnymi kwasami, jak i mocnymi zasadami;

  • obojętny – nie reagować ani z kwasami ani z zasadami.

1. Równania wybranych reakcji tlenków zasadowych z kwasami (zapis cząsteczkowy):

BaO+H2SO4BaSO4+H2O
MgO+2 HNO3MgNO32+H2O
Li2O+2 HCl2 LiCl+H2O

2. Równania wybranych reakcji tlenków amfoterycznych z kwasami (zapis cząsteczkowy):

Fe2O3+3 H2SO4Fe2SO43+3 H2O
Al2O3+6 HCl2 AlCl3+3 H2O

Podczas dodawania tlenków metali do kwasów można zaobserwować zanikanie tych tlenków w roztworach kwasów. W wyniku zachodzącej reakcji chemicznej powstają sól i woda, a zachodzący proces nazywa się roztwarzaniemroztwarzanieroztwarzaniem. Nie można zatem mówić o rozpuszczaniu tlenku w kwasie.

bg‑red

Doświadczenie chemiczne

1
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą grafiką interaktywną i zastanów się, jaki eksperyment związany z  zawartymi na niej zagadnieniami, można przeprowadzić w laboratorium chemicznym. Załóż, że do dyspozycji masz wyłącznie sprzęt i odczynniki chemiczne wymienione poniżej.

RLjQPVEU6SFig
Zdjęcie przedstawiające zardzewiałą śrubkę częściowo wkręconą w drewnianą powierzchnię. Opisano: 1. Napój typu cola. Zdjęcie przedstawiające szklankę z brązowym napojem gazowanym oraz kostkami lodu. Obok niej leży połowa cytryny. Skład: woda, cukier, tlenek węgla(IV), karmel amoniakalno‑siarczynowy (E150d), kwas ortofosforowy(V) (E338), aromaty, kofeina., 2. Odrdzewiacz. Zdjęcie przedstawiające metalową butelkę z atomizerem. Skład: kwas ortofosforowy(V) > 25%, kwas szczawiowy < 5%, 3. Rdza Niejednolita warstwa produktów utleniania żelaza i jego stopów (np. stali) w wodzie, wilgotnej atmosferze lub gruncie, zawierająca głównie tlenki i wodorotlenki żelaza., 4. Kwas szczawiowy. Ilustracja przedstawiająca wzór strukturalny kwasu szczawiowego, który to zbudowany jest z dwóch połączonych ze sobą atomami węgla grup karboksylowych COOH, to znaczy atom węgla C1 podstawiony jest grupą hydroksylową OH oraz jest związany za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązania pojedynczego z atomem węgla C2. Atom węgla C2 również łączy się za pomocą wiązania podwójnego z atomem tlenu oraz za pomocą wiązania pojedynczego z grupą hydroksylową. Jest szkodliwy, ponieważ usuwa z organizmu wapń na skutek powstawania trudno rozpuszczalnej soli wapniowej.
Źródło: Wikimedia Commons, www.pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaprojektuj wspomniany eksperyment. Sformułuj problem/problemy badawcze oraz hipotezę badawczą/hipotezy badawcze. Zapisz czynności, jakie będziesz wykonywać, aby zrealizować doświadczenie, celem weryfikacji hipotezy/hipotez. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj postawioną hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i sformułuj wnioski. Zanotuj także równania reakcji (zapis cząsteczkowy), pamiętając o uwzględnieniu współczynników stechiometrycznych.

Ważne!

Podczas wykonywania każdego eksperymentu pamiętaj o zachowaniu środków ostrożności i okularach ochronnych. Przed przystąpieniem do pracy zapoznaj się z kartami charakterystyk substancji wykorzystanych w doświadczeniu.

Rpr5HpPr2vzIU
Analiza doświadczenia (Uzupełnij). Problem badawczy (Uzupełnij). Hipoteza (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
Ri4HISBz8QSTg
Sprzęt laboratoryjny i odczynniki: probówki; mała łyżka do odczynników; zlewka; woda destylowana; łapa do probówek; zardzewiałe gwoździe; tlenek żelaza(III); stężony kwas ortofosforowy(V); napój typu cola; odrdzewiacz. Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równanie reakcji chemicznej: (Uzupełnij).

Słownik

roztwarzanie
roztwarzanie

proces otrzymywania jednorodnej mieszaniny wieloskładnikowej w wyniku reakcji chemicznej zachodzącej między czynnikiem roztwarzającym a stałą substancją roztwarzaną

amfoteryczność
amfoteryczność

(gr. amphóteros „dwustronny”) zdolność do reagowania zarówno z kwasami, jak i zasadami

Bibliografia

Bielański A., Podstawy Chemii nieorganicznej, t. 1‑2, Warszawa 2010.

Greenwood N. N., Earnshaw A., Chemistry of the Elements, 2nd Edition, Oksford 1997.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Chemia. Repetytorium. Liceum - poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa - Bielsko‑Biała 2010.