1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź eksperyment w laboratorium chemicznym. Sformułuj problem badawczy i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie zapisz wnioski.

R1DgSTCx9ngq5
Wirtualne laboratorium pt. „Jak kwasy reagują z tlenkami?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ICCZ8uifhfW
Analiza doświadczenia:. Problem badawczy: (Uzupełnij). Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wyniki i wnioski: (Uzupełnij).

Zapoznaj się z poniższym eksperymentem, sformułowanym problemem badawczym i hipotezą, obserwacjami, wynikami oraz wnioskami.

Analiza eksperymentu:

Badanie zachowania tlenków wobec kwasów.

Problem badawczy:

Czy objawy reakcji tlenków CuO, CaO, MgO z wybranymi kwasami są zawsze takie same?

Hipoteza:

Objawy zachodzenia reakcji pomiędzy kwasami a tlenkami mogą być różne nie tylko w zależności od użytego tlenku, ale też kwasu.

Sprzęt laboratoryjny:

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • pipety – wąskie rurki służące do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;

  • łyżeczki ceramiczne – długie, ceramiczne trzonki zakończone z jednej strony łyżeczką;

  • probówki – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych.

Odczynniki chemiczne:

stężony kwas chlorowodorowy; rozcieńczony roztwór kwasu siarkowego(VI); rozcieńczony wodny roztwór kwasu azotowego(V); stały tlenek wapnia; stały tlenek miedzi(II); stały tlenek magnezu.

Przebieg eksperymentu:

  1. Dodanie do trzech probówek kolejno po 2 centymetry sześcienne rozcieńczonego roztworu kwasu azotowego(V).

  2. Dodanie do kolejnych trzech probówek po 2 centymetry sześcienne rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI).

  3. Dodanie do ostatnich trzech probówek także po 2 centymetry sześcienne stężonego kwasu chlorowodorowego.

  4. Dodanie do każdego kwasu odpowiednich tlenków miedzi, wapnia oraz magnezu.

Obserwacje:

W przypadku dodawania tlenków wapnia i magnezu do kwasów, obserwacje są zawsze takie same: ciało stałe ulega roztworzeniu, powstaje klarowny bezbarwny roztwór. W przypadku doświadczenia z  CuO – po dodaniu czarnego ciała stałego do roztworów kwasu azotowego(V) oraz siarkowego(VI) ciało stałe ulega roztworzeniu, powstaje klarowny, niebieski roztwór. Po dodaniu czarnego ciała stałego do kwasu solnego, ciało stałe ulega roztworzeniu, powstaje klarowny roztwór barwy zielonej.

Wyniki:

Objawy reakcji mogą być różne nie tylko w przypadku użycia różnych tlenków, ale także w przypadku użycia różnych kwasów bądź ich wodnych roztworów do reakcji z tym samym tlenkiem.

Wnioski:

Tlenki CuO, MgO, CaO reagują z kwasami, w wyniku czego powstają sole. Hipoteza została potwierdzona.

Równania reakcji chemicznej:

  1. CuO+2 H3O+Cu2++3 H2O

  2. MgO+2 H3O+Mg2++3 H2O

  3. CaO+2 H3O+Ca2++3 H2O

Ćwiczenie 1
R9qKYlFsM6P3h
Jaka sól odpowiada za zielone zabarwienie roztworu po dodaniu tlenku miedzi(II) do roztworu jednego z kwasów? Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek miedzi(II), 2. chlorek miedzi(I), 3. azotan miedzi(II), 4. siarczan miedzi(VI)
Ćwiczenie 2
R2a4QeRY3Bg2z
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Utworzone podczas doświadczenia klarowne, niebieskie roztwory to roztwory: Możliwe odpowiedzi: 1. siarczanu(VI) miedzi(II)., 2. siarczanu(IV) miedzi(II)., 3. chlorku miedzi(II)., 4. azotanu(V) miedzi(II).