O autorach

Jalu Kurek urodził w 1904 w Krakowie jako Franciszek Kurek, zmarł w 1983 w szpitalu w Rabce. Był polskim poetą i prozaikiem, przedstawicielem Awangardy Krakowskiej. Uczył się i studiował w Krakowie (I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego, filologia polska i romańska na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego), a później także na uniwersytecie w Neapolu.

Był autorem wielu liryków, poematów, opowiadań i powieści. Za powieść Grypa szaleje w Naprawie (1934) otrzymał Nagrodę Młodych Polskiej Akademii Literatury. Oprócz wątków społeczno‑obyczajowych z życia ówczesnej wsi małopolskiej zawarł w tym utworze tematykę autobiograficzną.

Kurek przez długie lata pracował jako dziennikarz i redaktor, pisał reportaże, felietony, eseje i artykuły. Był też autorem licznych przekładów poezji włoskiej (m.in. Sonetów do Laury Franciszka Petrarki). Jako tłumacz przyczynił się do popularyzacji w Polsce dorobku włoskich futurystów. Był również redaktorem awangardowego pisma „Linia”. Malował obrazy, wędrował po górach (był taternikiem), uprawiał sport.

R49oJsujF9rmf1
Roman Kramsztyk, portret Józefa Czechowicza
Źródło: domena publiczna.

Józef Czechowicz urodził się w Lublinie w 1903 roku. Jego ojciec pracował jako woźny w Banku Handlowym. Po ukończeniu elementarnej szkoły rosyjskiej uczył się w polskiej szkole powszechnej, a następnie w seminarium nauczycielskim. Ukończył Wyższy Kurs Nauczycielski. W 1920 roku uczestniczył w wojnie polsko‑bolszewickiej. W latach 1921 – 1930 poeta pracował jako nauczyciel, między innymi w Szkole Specjalnej w Lublinie oraz w Instytucie dla Głuchoniemych i Ociemniałych.

W 1923 roku stał się współtwórcą grupy literackiej Reflektor oraz pisma o tym samym tytule. Na łamach „Reflektora” Czechowicz debiutował jako pisarz. Swoje wiersze publikował również w „Kwadrydze” i w „Drodze”. W 1930 roku jako stypendysta ministra wyjechał do Francji. Po powrocie przeniósł się do Warszawy, gdzie redagował m.in. pisma dla dzieci i młodzieży: „Płomyczek” i „Płomyk”, a także był redaktorem naczelnym „Miesięcznika Literatury i Sztuki”. Czechowicz współpracował również z Polskim Radiem, dla którego pisywał słuchowiska. Zginął 9 września 1939 roku, w zakładzie fryzjerskim, w czasie bombardowania Lublina.

Czym jest Awangarda Krakowska?

Awangarda Krakowska to grupa literacka działająca w latach 1922−1927 związana z z czasopismem „Zwrotnica”. Przedstawicielami byi: Tadeusz Peiper, Julian Przyboś, Jan Brzękowski, Jalu Kurek.

Hasło 3 × M „Miasto, Masa, Maszyna” – kult współczesnej cywilizacji

Awangarda Krakowska przedstawiła program sztuki pozostającej w „uścisku z teraźniejszością”, nastawionej na współbrzmienie z nowoczesną cywilizacją techniczną, zmechanizowaną pracą i wielkomiejskim życiem (urbanizm). Preferowała zajmowanie się teraźniejszością (kult nowości).

Artysta jako architekt – budowniczy zdań

Awangarda Krakowska zerwała z tradycyjnym pojmowaniem poety jako kapłana, natchnionego wieszcza czy ideologa. Jego rolę społeczną ujmowała w kategoriach działań rzemieślniczych przedsiębranych w materiale słownym. Poezja w jej rozumieniu to przede wszystkim szczególna organizacja języka, maksymalnie zdyscyplinowana i ekonomiczna.

Ekwiwalentyzacja uczuć – poszukiwanie, tworzenie obrazu stanowiącego ekwiwalent uczuć

Poezja zgodnie z ich postulatami posługiwać się powinna pseudonimami poetyckimi.

Metafora jako środek wyrażania i tworzenia nowej, poetyckiej rzeczywistości

Kluczowa figura języka poetyckiego to metafora (kojarząc odległe zjawiska i pojęcia, tworzy autonomiczną rzeczywistość poetycką, niemającą odpowiedników w świecie realnym). Jest instrumentem wypowiedzi maksymalnie skrótowej, bogatej w znaczenia, mimo że zwięzłej.

Zbliżenie rytmu poezji do rytmu prozy

Przeciwstawiając się futurystycznemu ideałowi słów na wolności, poeci szczególny nacisk położyli na odkrycia w zakresie składni poetyckiej. Traktowali ją jako narzędzie wyzwalające międzysłowie, czyli najbardziej istotną sferę znaczeniową przekazu. Składni podporządkowywali też poszukiwania w zakresie wersyfikacji, odrzucając założenia systemów wiersza regularnego na rzecz wierszowania operującego jednostkami składniowo‑intonacyjnymi (wiersz wolny).

Używanie skrótów myślowych i skondensowanej (spiętrzonej) metafory, zwięzłość

Przekaz poetycki ma być spójny i o zrównoważonej konstrukcji. Poeci postulowali funkcjonalność każdego elementu, wielość jego równoczesnych zastosowań, surową eliminację czynników zdobniczych oraz dynamikę przebiegu znaczeniowego osiąganą dzięki założeniom budowy eliptycznej (elipsę traktowali i jako ujęcie wewnątrzzdaniowe, i jako zasadę łączenia większych segmentów tekstu).

Ekonomiczność języka poetyckiego, przemyślana budowa wiersza

„Minimum słów, maksimum treści” – to hasło Awangardy Krakowskiej.

Emocjonalna powściągliwość (antysentymentalizm)

Poeci awangardy krakowskiej odrzucali pojmowanie liryki jako mowy uczuć i emocji, wysuwając program poezji „uczuć wstydliwych”, dopuszczanych do głosu pośrednio i aluzyjnie, przez swoiste poetyckie równoważniki (tzw. ekwiwalentyekwiwalentyzacjaekwiwalenty uczuć).

Intelektualna dyscyplina

Poeci awangardy krakowskiej dążyli do usunięcia z liryki form bezpośredniego wyznania, do uwolnienia jej od opisowości, starając się przezwyciężyć dualizm uczuć i zewnętrznych stanów rzeczy oraz utrwalić za pośrednictwem obrazu poetyckiego ich wzajemne przenikanie się. Poeta dostrzegał i utrwalał w otoczeniu ślady swego napięcia uczuciowego, swoich emocji.

Stanisław Jaworski U podstaw awangardy. Tadeusz Peiper pisarz i teoretyk

W starciu z naturą ostatnie lata XIX i początek XX w. przyniosły gwałtowny przełom; zalew coraz to nowych udoskonaleń technicznych zdawał się walkę rozstrzygnąć ostatecznie. Stąd tak euforyczna pochwała nowoczesnej cywilizacji, wypowiedziana na łamach „Zwrotnicy”; maszyny, bo potęguje siły człowieka; nowych środków komunikacji – ekspresu i aeroplanu, nowych środków porozumiewania się – telefonu, radia i telegrafu, bo ograniczają one stopień podległości człowieka wobec czasu i przestrzeni. Powołująca je do życia cudotwórcza epoka jest najwznioślejszym momentem w dziejach ludzkości, kształtuje przyszłe oblicze świata. […] Skoro rozum ludzki zdolny był tak głęboko przekształcić codzienne życie, to potrafi także uwolnić ludzkość od zmory niesprawiedliwości społecznej.

peiper Źródło: Stanisław Jaworski, U podstaw awangardy. Tadeusz Peiper pisarz i teoretyk, Kraków 1980.

Obaj poeci szukali najtrafniejszego sposobu tworzenia tekstów poetyckich, doceniając nade wszystko międzysłowie i eksperyment artystyczny.

Międzysłowie

Międzysłowie – jedna z podstawowych kategorii koncepcji języka polskiego awangardy krakowskiej, […] określająca utajoną w wypowiedzi poetyckiej sferę semantyczną [znaczeniową]. Sfera ta kształtuje się w wyniku wzajemnego oddziaływania na siebie znaczeń słów, z których zbudowany jest utwór. Międzysłowie w takim rozumieniu to możliwości znaczeniowe, które wyłaniając się z określonej kombinacji jednostek leksykalnych w zdaniu. […] Głównym sposobem organizacji międzysłowia miała być metafora wydobywająca z minimum słów – maksimum aluzji wyobrażeniowych, a składowym instrumentem umożliwiającym jego uobecnienie – elipsaelipsaelipsa.

slownik Źródło: Międzysłowie, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002.
Eksperyment artystyczny

Eksperyment artystyczny – działanie twórcze odchodzące zdecydowanie od wzorów tradycji, przedsiębrane w celu rozwiązania jakiegoś nowego problemu artystycznego, przykładowego zastosowania dyrektywy teoretycznej, sprawdzenia pomysłu czy realizacji założonej z góry idei. Eksperyment artystyczny ma charakter pionierski w danej dyscyplinie działalności artystycznej, toteż jego produkt narażony jest na ryzyko, że nie zostanie uznany za dzieło sztuki. Element eksperymentu zawarty jest w każdym przedsięwzięciu twórczym, ponieważ zawsze wchodzą tu w grę posunięcia niestandardowe, niezgodne z normą, odbiegające – choćby w minimalnym stopniu – od uznanych wzorców. […] Określenie jakiegoś utworu jako eksperymentu artystycznego zawiera w sobie niekiedy obok uznania dla jego bezprecedensowego charakteru również jego dyskwalifikację jako „pełnoprawnego” dzieła sztuki – w ocenach krytycznych bywa on traktowany jako odkrycie pozbawione wartości estetycznej, torujące drogę jakimś dążeniom artystycznym, ale samo przez się niezdolne dostarczyć odbiorcom satysfakcji estetycznej. Nastawienie eksperymentatorskie charakteryzuje większość kierunków awangardowych w sztuce XX‑wiecznej, co wiąże się z ich niezmiernie rozwiniętą aktywnością teoretyczno‑programową. Sformułowane założenia, pomysły i dyrektywy tworzenia poprzedzają tu niejednokrotnie praktykę artystyczną i sterują jej przebiegiem.

slownik2 Źródło: Eksperyment artystyczny, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002.

Czym jest Awangarda Lubelska?

Awangarda Lubelska łączyła grono znajomych, a nie przedstawicieli jednego pokolenia. Poeci, naśladując Józefa Czechowicza, odcinali się od prozaizmu Skamandra i idei postępu w sztuce Awangardy Krakowskiej. Uprawianie poezji traktowali jako sposób na odkrywanie metafizyczności istnienia. Duże znaczenie przywiązywali do roli fantazji, wyobraźni, symboliki. Inspirowali się tradycjami romantycznymi i surrealistycznymi. Jako temat godny poezji uznawali skojarzenia, sny, stany podświadomości.

Druga Awangarda

Do Drugiej Awangardy należą poeci z ugrupowana Żagary (Awangarda Wileńska) oraz z Awangardy Lubelskiej, to znaczy, że Druga Awangarda dotyczy poetów Awangardy Wileńskiej i Awangardy Lubelskiej. Przedstawicielami Drugiej Awangardy byli poeci z wileńskiej grupy Żagary (Czesław Miłosz, Jerzy Zagórski, Aleksander Rymkiewicz, Tadeusz Bujnicki, Jerzy Putrament, Józef Maśliński) oraz Józefa Czechowicza i poeci pozostający pod jego wpływem (B. L. Michalski, W. Iwaniuk, H. Domiński, J. Łobodowski, J. Śpiewak, S. Piętak). Awangardziści Lubelscy tworzyli wiersze emocjonalne i pesymistyczne, odnajdujemy w nich treści dotyczące katastroficznej wizji końca cywilizacji.

Słownik

ekwiwalentyzacja
ekwiwalentyzacja

(łac. equivalentis – mający równą wartość) przekazywanie czegoś nie wprost, a za pomocą odpowiedników, metafor, konstrukcji słownych itp.

elipsa
elipsa

(gr. élleipsis – pominięcie) opuszczenie w zdaniu wyrazu lub wyrazów domyślnych w szerszym kontekście