Przeczytaj
Stulecie wojen
Wojna trzydziestoletnia (1618–1648) ogarnęła znaczną część zachodniej i środkowej Europy. Konflikt ten miał charakter zarówno polityczny, jak i religijny. Napięcia pomiędzy protestantami a katolikami w Rzeszy uwidoczniły się już na początku XVII w., jednak za zarzewie wojny uznaje się wystąpienie czeskiej szlachty przeciwko łamiącym swobodę wyznania Habsburgom. Czesi ponieśli klęskę, a wielu z nich poległo, m.in. w słynnej bitwie pod Białą Górą. Cesarz zniósł ponadto ich autonomię i wcielił Królestwo Czech do posiadłości dziedzicznych Habsburgów austriackich. Następnie walki przeniosły się na teren Rzeszy. Miasta i księstwa protestanckie zjednoczone pod egidą elektoraelektora Palatynatu Reńskiego Fryderyka V Wittelsbacha ścierały się z katolickim władcami, otoczonymi opieką cesarza Ferdynanda II. Do konfliktu z cesarzem przyłączyły się również Dania i Szwecja. O ile król duński szybko wycofał się z konfliktu, o tyle Szwedom na pomoc ruszyła Francja, a później do koalicji antyhabsburskiej przystąpiły także Brandenburgia i Saksonia. Od 1635 r. działania wojenne rozgrywały się nie tylko w Rzeszy, ale też w Hiszpanii i Niderlandach hiszpańskich. Trwały wiele lat z przerwami i w większości ustały wraz z podpisaniem pokoju westfalskiego w 1648 r. Przyniósł on kres dominacji Habsburgów w Rzeszy oraz wzrost znaczenia Francji, która otrzymała Alzację oraz biskupstwa Toul, Metz i Verdun. W ten sposób król francuski zyskał prawo ingerencji w wewnętrzne sprawy Rzeszy. Jego sojusznicy również skorzystali: Szwecja zyskała tzw. Pomorze Przednie (od Szczecina po Rugię), Brandenburgia Pomorze Zachodnie z Kołobrzegiem, a Saksonia Łużyce. Potwierdzona została ponadto niezależność Szwajcarii i Republiki Zjednoczonych Prowincji.
Traktat westfalski uspokoił sytuację religijną w Rzeszy, przywracając postanowienia pokoju augsburskiego z 1555 r. i rozszerzając je na wyznawców kalwinizmu. W kolegium elektorskim zasiadało pięciu katolików i trzech protestantów, ale liczba elektorów zmieniała się – dla większej równowagi dziewiąty tytuł elektorski otrzymali też protestanccy książęta Hanoweru. Habsburgowie mieli przewagę, ale i tak książęta niemieccy zachowali dużą niezależność, przejawiała się ona m.in. w prawie do prowadzenia samodzielnej polityki zagranicznej.
Wojna między Francją a Hiszpanią przeciągnęła się i zakończył ją dopiero pokój pirenejski z 1659 r. Na jego mocy Francja uzyskała kolejne nabytki na południu Niderlandów i w północnej Katalonii.
Konflikty zbrojne nie ominęły Rzeczypospolitej. Już na początku XVII w. Zygmunt III Waza rozpoczął wojnę o tron szwedzki ze swoim stryjem Karolem IX Sudermańskim. Konflikt zapoczątkował serię kampanii wojennych, w wyniku których Rzeczpospolita straciła na rzecz Szwedów Inflanty. Polski władca podjął oprócz tego próbę wzmocnienia władzy królewskiej na wzór absolutyzmuabsolutyzmu hiszpańskiego, co doprowadziło do rokoszurokoszu Zebrzydowskiego. W 1604 r. szlachta, dążąc do zdobycia wpływów w Rosji, wyprawiła się na Moskwę w celu osadzenia na tronie domniemanego syna Iwana IV Groźnego, Dymitra Samozwańca. Początkowo tzw. dymitriadydymitriady przyniosły Rzeczypospolitej sukces − elity rosyjskie były nawet skłonne wynieść na tron syna Zygmunta III, królewicza Władysława. Ostatecznie jednak w Moskwie wybuchło powstanie przeciwko Polakom i musieli oni skapitulować (1612 r.). Rosja udowodniła, że radzi sobie z próbami podboju podejmowanymi przez sąsiada, utraciła jednak Siewierszczyznę, Smoleńszczyznę i Czernihowszczyznę. Po śmierci Zygmunta III, w tzw. wojnie smoleńskiej, próbowała odzyskać swoje posiadłości, ale pokój w Polanowie z 1634 r. potwierdził przynależność większości spornych ziem do Rzeczypospolitej.
Za panowania pierwszego Wazy (1587‑1632) doszło również do wojny z Turcją, ponieważ władca zbliżył się do Habsburgów. O ile w pierwszej połowie XVII w. Rzeczpospolita, choć osłabiona, wyszła z wszystkich konfliktów obronną ręką, o tyle prawdziwy kataklizm nastąpił w drugiej połowie stulecia. Miały wówczas miejsce kolejno: powstanie Chmielnickiego (1648−1654), wojna polsko‑rosyjska (1654−1667), potop szwedzki (1655−1660) i wojny z Turcją (1672−1676, 1683−1699).
Konflikty zbrojne odbijały się na życiu codziennym. Kryzys gospodarczy przejawiał się w spadku produkcji rolnej, załamaniu handlu i dużej inflacji − wzrastały ceny, a pieniądz tracił na wartości. Wiele osób straciło swój życiowy dobytek. W czasie przemarszów wojsk mieszkańcy wsi i miasteczek musieli utrzymywać żołnierzy, co pogłębiało problem głodu. Niedożywienie powodowało z kolei osłabienie odporności społeczeństwa i zwiększało podatność na różnego rodzaju choroby, dlatego wojnom zwykle towarzyszyły epidemie, niejednokrotnie zbierające większe żniwo niż same starcia zbrojne. W konsekwencji w większości krajów europejskich (z wyjątkiem Anglii, Holandii i Rosji) odnotowano spadek liczebności populacji. Ponadto wojny wzmagały poczucie zagrożenia, które utrzymywało się także po oficjalnym zawarciu traktatów pokojowych. Do normalności wracano powoli, odbudowywano zniszczone miasta i przywracano gospodarkę na tory rozwoju.
Wielka polityka
W XVII w. kraje uważane w poprzednim stuleciu za mocarstwa utraciły swoje znaczenie. Zaliczały się do nich Hiszpania, Rzeczpospolita i Republika Wenecka. W wyniku wojen drugiej połowy XVII w. Rzeczpospolita na dobre utraciła wschodnie tereny na rzecz Rosji (Smoleńszczyznę, Siewierszczyznę, Czernihowszczyznę oraz Ukrainę Lewobrzeżną wraz z Kijowem). Zyskała też Brandenburgia, która w zamian za przejście na stronę polsko‑litewską w czasie potopu szwedzkiego uniezależniła od Rzeczypospolitej Prusy Książęce.
Trudne położenie Polski pogarszał postępujący paraliż instytucji państwowych. Próby wzmocnienia władzy monarszej nie powiodły się i władca opierał się przede wszystkim na mianowanych przez siebie na urzędy centralne magnatach. Grupa ta zdominowała życie publiczne, co doprowadziło do jego oligarchizacjioligarchizacji. Wokół najbardziej wpływowych i zamożnych polityków skupiały się grupy interesu, tzw. fakcje, które rywalizowały ze sobą na sejmikach i sejmach, jak również w trybunałach, często przedkładając sprawy prywatne i rodzinne nad państwowe. Na domiar złego upowszechniła się praktyka stosowania liberum veto na sejmie, co niejednokrotnie uniemożliwiało uchwalenie potrzebnych ustaw. W większości konserwatywna, przywiązana do tradycji szlachta nie była skłonna do rozmów o reformach, ponieważ upatrywała w nich dążeń dworu do zaprowadzenia absolutyzmu i zamachu na złotą wolnośćzłotą wolność.
Do europejskich mocarstw w XVII w. zaliczały się Francja i cesarstwo. Znaczącym graczem stała się również rozrastająca się terytorialnie Szwecja, której flota panowała na Morzu Bałtyckim. Potęgę handlową budowały rywalizujące ze sobą Holandia i Anglia, chociaż Londyn mierzył się z kryzysem wewnętrznym. W latach 1642−1651 kraj ogarnęła wojna domowa, w wyniku której na chwilę wprowadzono rządy republikańskie, a następnie dyktaturę wojskową. W 1660 r. przywrócono monarchię i napięcia na tle politycznym oraz religijnym zelżały, aby objawić się ponownie w 1688 r. W reakcji na absolutystyczne i prokatolickie postawy Jakuba II parlament wypowiedział mu posłuszeństwo i przekazał tron jego córce, protestantce Marii Stuart, żonie namiestnika Republiki Zjednoczonych Prowincji Wilhelma III Orańskiego. Wszystko odbyło się pokojowo, bez rozlewu krwi, dlatego wydarzenie to do historii przeszło pod nazwą „chwalebnej rewolucji”. Kolejni władcy musieli zaakceptować utratę części swoich uprawnień na rzecz parlamentu. Był to scenariusz całkowicie odmienny od tego, który można było zaobserwować w innych państwach europejskich. W większości z nich (z wyjątkiem Rzeczypospolitej i Wenecji) utrwalił się absolutyzm, w którym przedstawicielstwa stanowe musiały pogodzić się ze swoją marginalizacjąmarginalizacją na rzecz silnych rządów monarchy. Wzorem dla innych władców stał się Ludwik XIV, który zwykł mówić: „państwo to ja”. Król tworzył prawo i stał ponad nim: kontrolował społeczeństwo, zwłaszcza elity, ale sam kontroli nie podlegał.
Wiara i kultura
W XVII w. powiększało się grono świeckich intelektualistów i rosło znaczenie książki drukowanej. Zwłaszcza w krajach protestanckich instytucje kościelne miały mniejsze możliwości ingerowania w naukę, dlatego panowała w nich większa swoboda myśli. Myśl kopernikańską rozwijali Johannes Kepler i Galileusz, a ich odkrycia przyczyniły się z kolei do sformułowania przez Isaaca Newtona teorii grawitacji. Powstały zalążki chemii, prężnie rozwijały się geografia, kartografia i biologia. Do ważnych wynalazków epoki zaliczyć należy mikroskop i barometr. Wśród elit na popularności zyskiwała filozofia Kartezjusza, propagująca potęgę rozumu, czyli racjonalizm, w myśl zasady cogito ergo sum (łac., myślę, więc jestem). W Anglii Francis Bacon promował z kolei empiryzm − poznawanie świata za pomocą zmysłów i obserwacji.
Nowinki ze świata naukowego oddziaływały w niewielkim stopniu na życie społeczne. Kościoły protestanckie i katolickie rywalizowały ze sobą, chcąc pozyskać jak najwięcej wiernych. W większości przypadków z batalii tej zwycięsko wychodził Kościół katolicki. Przyczynił się do tego sobór trydenckisobór trydencki, który zainicjował kontrreformacjękontrreformację. Jej owocem było wykształcenie się nowego typu pobożności: pogłębiały się kulty maryjny i świętych, a księża dyscyplinowali wiernych do regularnego uczęszczania na msze święte, udziału w procesjach i pielgrzymkach oraz uważnego słuchania kazań.
Potrydencka odnowa wywarła wpływ na literaturę i sztukę. Pod koniec XVI w. narodziła się nowa epoka − barok, który rozwijał się miejscami nawet do połowy XVIII w. Do twórczości literatów i artystów barokowych powrócił średniowieczny „taniec śmierci” i przekonanie o marności życia (motyw vanitas), a wątki antyczne mieszały się z przekazami biblijnymi (synkretyzm). Rozbudowana oprawa liturgii i kwiecistość języka kazań przeniknęły do utworów o charakterze świeckim. Kościoły i ich wnętrza miały wprawiać człowieka w zachwyt, ukazywać wspaniałość Boga i utwierdzać katolików w wierze, dlatego cechami charakterystycznymi architektury, malarstwa i rzeźby tego okresu stały się m.in. bogactwo dekoracji, złocenia, falistość, teatralność, kontrast i gra świateł oraz dynamiczność. Wzorem świątyń również dwory królewskie, książęce i magnackie budowano w ten sposób. Miało to podkreślać wysoką pozycję społeczną właścicieli, dodawać im splendoru.
Rozstrzygnij, które zdjęcie przedstawia budynek renesansowy, a które barokowy. Uzasadnij odpowiedź.
Realizatorami kontrreformacji były przede wszystkim nowe zgromadzenia zakonne. Jednym z najważniejszych stał się zakon jezuitówjezuitów. Katoliccy władcy na ogół wspierali działania Kościoła, przez co antagonizowaliantagonizowali grupy różniące się w wierze, dotąd żyjące we względnej harmonii. We Francji w 1685 r. Ludwik XIV odwołał edykt nantejskiedykt nantejski, a w Rzeczypospolitej wojny toczone z państwami niekatolickimi doprowadziły do szerzenia się ksenofobiiksenofobii i stopniowego wykluczania innowierców z życia publicznego. Wykształcił się model szlachcica‑katolika, obrońcy chrześcijaństwa. Pod koniec stulecia pod przewodnictwem papieża zawiązała się tzw. Liga Święta, a celem wchodzących w jej skład państw stało się powstrzymanie ekspansji tureckiej w Europie. Zwycięstwo nad Turcją, do którego przyczynili się Polacy, utwierdziło w nich przekonanie o wyjątkowej roli Rzeczypospolitej jako przedmurza chrześcijaństwa.
Wymień potęgi, które narodziły się w XVII wieku. Określ, czyje miejsce zajęły.
Opisz ustroje polityczne, które ukształtowały się w XVII wieku.
Wymień przyczyny osłabienia Rzeczpospolitej na arenie międzynarodowej w drugiej połowie XVII wieku.
Omów skutki konfliktu króla Jana Kazimierza ze szlachtą.
Słownik
wyznawca arianizmu – kierunku w teologii chrześcijańskiej zapoczątkowanego przez kapłana Ariusza w IV w. w Aleksandrii, odrodzonego w okresie reformacji; inaczej: brat polski, socynianin, antytrynitariusz; arianie przede wszystkim odrzucali dogmat Trójcy Świętej, twierdząc, że Syn‑Logos nie jest bogiem, a jedynie pierwszym i najdoskonalszym stworzeniem Boga‑Ojca, i że Duch Święty powstał za sprawą Syna
rozporządzenie króla Henryka IV wydane w 1598 r. w Nantes; kończył wieloletnią wojnę religijną we Francji, ponieważ gwarantował wolność wyznania i równouprawnienie hugenotów względem katolików; odwołany przez Ludwika XIV w 1685 r.
(z łac. cliens, D. clientis – podopieczny możnego) układ zależności polegający na roztoczeniu opieki przez decydenta politycznego (patrona) nad tzw. klientem w zamian za poparcie polityczne
(z łac. contra – przeciw + reformatio – przekształcenie) ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany przez Sobór Trydencki, będący reakcją na reformację i dążący do wewnętrznej naprawy Kościoła; jej realizatorzy dbali o wykształcenie i moralność duchownych oraz szerzyli katechizm i nawoływali wiernych do wzmożonej pobożności
(z gr. ksenos – obcy + phobos – strach) niechęć, wrogość, lęk wobec obcych
(z gr. oligarchia – władza niewielu) stopniowe przejmowanie władzy w państwie przez niewielką grupę osób wywodzącą się z warstw uprzywilejowanych
sobór powszechny obradujący z przerwami w latach 1545−1563; został zwołany przez papieża w odpowiedzi na szerzącą się w Europie reformację i coraz liczniejsze naciski środowisk kościelnych oczekujących reform; odrzucił główne idee reformacji i opracował program odnowy Kościoła, zapoczątkowujący kontrreformację
Towarzystwo Jezusowe (łac. Societas Iesu), katolicki zakon męski, założony w 1534 r. przez św. Ignacego Loyolę w Paryżu; celem Towarzystwa było wspieranie Kościoła rzymskokatolickiego poprzez pracę oświatową i misyjną; w wyniku narastającej krytyki ze strony filozofów oświecenia oraz konfliktów między władcami europejskimi a jezuitami papież Klemens XIV rozwiązał zakon w 1773 r.; został on przywrócony na początku XIX w. przez papieża Piusa VII
określenie używane w odniesieniu do przywilejów i swobód, jakimi cieszyła się szlachta w Rzeczypospolitej w od XVI do XVIII w., do najważniejszych należały: formalna równość wobec prawa w obrębie stanu szlacheckiego, nietykalność osobista (zakaz więzienia bez wyroku sądowego), realny udział w rządach (konstytucja Nihil novi, która zakazała królowi uchwalania nowych praw bez zgody izby poselskiej i senatu; liberum veto, czyli prawo do protestu jednostki wobec propozycji uchwał sejmu lub sejmiku; elekcja viritim – wybór króla z udziałem całej szlachty)
(z łac. elector – wyborca) tytuł książąt Rzeszy uprawnionych do udziału w wyborze cesarza
(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) system władzy we wczesnonowożytnej Europie, w ramach którego władca sprawował niemal nieograniczoną władzę; absolutne rządy, absolutna władza
(węg. Rákos – nazwa pola, miejsce zebrań sejmu) zbrojne wystąpienie szlachty przeciw królowi pod hasłem obrony zagrożonych swobód
zbrojne interwencje polskich i litewskich magnatów na terenie Rosji; ich nazwa pochodzi od imienia carewicza Dymitra, syna Iwana IV Groźnego, pod którego podszywali się pretendenci do tronu moskiewskiego w czasie wielkiej smuty w latach 1604–1610; były jedną z przyczyn wybuchu wojny polsko‑rosyjskiej (1609–1618)
(z łac. marginalis – marginesowy, od margo D. marginis – brzeg, kraniec) wykluczanie, ograniczanie znaczenia
(z gr. antagonisma – opór, spór) zaostrzać sytuację i poczucie wrogości, wzmagać rywalizację
Słowa kluczowe
barok, wojna trzydziestoletnia, angielska wojna domowa, „chwalebna rewolucja”, kontrreformacja, ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów, XVII w., społeczeństwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
Bibliografia
U. Augustyniak, Historia Polski 1572–1795, Warszawa 2018.
T.R. Hoffmann, Barok, tłum. P. Taracha, Warszawa 2006.
M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.
A. Kersten, Historia powszechna. Wiek XVII, Warszawa 1987.
K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna. Wiek XVI–XVIII, Warszawa 2020.