Początki. Działalność i śmierć Jezusa

R106BsIm57t5z1
Popularnym motywem w sztuce wczesnochrześcijańskiej było ukazywanie Jezusa jako dobrego pasterza, a więc młodego mężczyzny bez zarostu, opiekującego się stadem owiec. Powyższe przedstawienie pochodzi z drugiej połowy III w. z tzw. katakumb Priscilli w Rzymie. Jak myślisz, dlaczego pierwszym chrześcijanom odpowiadało takie ujęcie osoby Jezusa?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jezus narodził się w Betlejem w Palestynie ok. 7–5 r. p.n.e. O jego życiu dowiadujemy się z czterech ewangeliiewangeliaewangelii (wg św. Marka, Mateusza, Łukasza i Jana), z których najstarsza datowana jest na rok 68 – 73 n.e., natomiast o losach jego pierwszych wyznawców traktują Dzieje Apostolskie napisane prawdopodobnie ok. 64 – 67 r. n.e. Razem stanowią one trzon Nowego TestamentuNowy TestamentNowego Testamentu. Zgodnie z treścią Ewangelii wg św. Łukasza Jezus rozpoczął swoją działalność w wieku ok. 30 lat i prowadził ją przez kilka lat aż do śmierci na krzyżu w Jerozolimie ok. 33 r. n.e. z wyroku namiestnika Judei Poncjusza PiłataPoncjusz PiłatPoncjusza Piłata. Wedle przekazów ewangelicznych Jezus miał zmartwychwstać i ukazać się swoim uczniom trzy dni po ukrzyżowaniu, co stanowi przełomowy moment w procesie kształtowania się chrześcijaństwa.

W swych naukach Jezus kładł nacisk na indywidualną moralność każdego człowieka, jego wolną wolę oraz szacunek wobec bliźniego. Wskazywał na to, że dobrym postępowaniem ludzie mogą zapewnić sobie zbawienie i życie wieczne. Głosił istnienie jednego Boga oraz nadejście sądu ostatecznego, w wyniku którego dojdzie do zmartwychwstania i panowania królestwa Bożego na ziemi.

Od sekty żydowskiej do religii uniwersalnej

Początkowo chrześcijaństwo rozwijało się wyłącznie w ramach judaizmujudaizmjudaizmu. Impuls do objęcia działalnością duszpasterską także środowisk pogańskich wywołał św. Paweł z Tarsu, który przekonał współwyznawców do rezygnacji z wymogu przestrzegania tradycyjnych rygorów żydowskich (np. obrzezania) przez osoby nowo nawrócone (ok. 49 r.). Decyzja ta była brzemienna w skutki: społeczność chrześcijan zrywała tym samym z religią przodków (judaizmem) i otwierała się na nowych wyznawców o dowolnym pochodzeniu i stanie społecznym.

RX2EqxdSVJwDD
Św. Paweł, obraz Valentina de Boulogne z ok. 1618–1620 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Działalność św. Pawła przyniosła ogromne sukcesy młodej społeczności chrześcijan. ApostołapostołApostoł odbył wiele podróży misyjnych we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego (patrz: mapa poniżej), gdzie pozyskiwał nowych wyznawców chrześcijaństwa. Powoli na przestrzeni II i III w. n.e. nowa religia docierała do najdalszych zakątków Cesarstwa Rzymskiego, choć nadal skupiała się przede wszystkim w miastach i głównie we wschodniej części imperium.

R1U7CqRm771EP
Mapa przedstawiająca tereny i miasta objęte działalnością misyjną św. Pawła z Tarsu.
Źródło: Contentplus sp. z o. o., licencja CC BY-SA 3.0.

Rzymianie a wyznawcy Chrystusa

Chrześcijańskie wyobrażenia na temat religii stały w ostrej sprzeczności z poglądami samych Rzymian. Rzymski system religijny opierał się bowiem na rytuale, co oznacza, że najważniejszą jego składową był udział mieszkańców w praktykach kultowych (np. w składaniu ofiar). Jeśli ktoś się od nich uchylał, to w przeświadczeniu Rzymian narażał cały kraj na gniew bogów. Tymczasem chrześcijanie odmawiali uczestnictwa w publicznym kulcie, uznając go za sprzeczny ze swoją wiarą.

RnU5evq64BIh01
Mozaika z III w. przedstawiająca tzw. damnatio ad bestias, czyli karę śmierci poprzez rzucenie dzikim zwierzętom na pożarcie na arenie. Często właśnie ten rodzaj kary stosowano wobec chrześcijan.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nie był to jedyny powód wrogości pogan do wyznawców ChrystusaChrystusChrystusa. Rzymianie byli otwarci na nowe wierzenia i obcych bogów, chętnie włączali ich do własnego panteonu i tego samego oczekiwali od innych. Nie mogli więc zrozumieć przekonania, z jakim chrześcijanie twierdzili, że jest tylko jeden Bóg, a składanie ofiar innym bóstwom to niewybaczalny grzech. Ponadto Rzymian raziła chrześcijańska idea śmierci męczeńskiej, która była zupełnie obca ich mentalności. Dla nich ochoczość, z jaką niektórzy chrześcijanie szli na śmierć, była objawem zwykłego uporu.

Warto zadać w tym miejscu pytanie: dlaczego Rzymianie prześladowali chrześcijan, a nie — Żydów? Otóż, dla Rzymian religia judaistyczna była co prawda zjawiskiem dziwnym i w wielu aspektach znacznie różniącym się od innych wierzeń śródziemnomorskich, do których byli oni przyzwyczajeni. Niemniej, judaizm, jako religia starożytna („religio antiqua”) był przez Rzymian szanowany właśnie ze względu na długą tradycję, która za nim stała. To, w oczach Rzymian, sankcjonowało wiarę żydowską i gwarantowało jej tolerancję oraz przywileje, o których chrześcijanie nie mogli marzyć.

Prześladowania chrześcijan w imperium rzymskim

RE3I8vCqSA12w1
Obraz przedstawia grupę ludzi (mężczyzn, kobiety oraz dzieci) w ogólnym poruszeniu. Jeden z mężczyzn w lewej dłoni trzyma krzyż a prawą ręką ciągnie za ramię małego chłopca. Chłopiec wyciąga drugą rękę do swojej matki. Niektóre osoby się obejmują, mają szeroko otwarte usta i oczy. W tle widać żołnierzy pilnujących tych ludzi. Sytuacja ma miejsce w lochach, za bramą ukazany jest kawałek areny. Opisano: 1. 64 r. Do pierwszych zorganizowanych prześladowań przez rzymskie władze doszło w 64 r. n.e., kiedy wielki pożar Rzymu strawił znaczną część miasta. Wówczas cesarz Neron, na którego padły podejrzenia o podłożenie ognia, obwinił o wszystko chrześcijan. Oskarżonych przybijano do krzyży lub rzucano na pożarcie dzikim zwierzętom., 2. 177 r. Do kolejnych prześladowań na większą skalę doszło dopiero za panowania Marka Aureliusza (2 poł. II w.). Rzym zaangażowany był wtedy w tzw. wojny markomańskie, podczas których plemiona germańskie napierały na północną granicę imperium. W obliczu zagrożenia władze nakazały składanie w całym kraju ofiar przebłagalnych, które miały zapewnić państwu przychylność bogów. Odmowa uczestnictwa chrześcijan w obrzędach w Lugdunum (obecny Lyon w południowej Francji) wywołała represje, w wyniku których zginęło ok. 50 osób., 3. 250 r. Za panowania Decjusza cesarstwo przeżywało potężny kryzys. Wojny prowadzono na wszystkich frontach, a najeźdźcy po raz pierwszy od wieków masowo wdzierali się na teren imperium. W celu zapewnienia sobie przychylności bogów cesarz wydał edykt nakazujący wszystkim mieszkańcom składanie im ofiar. Opornych skazywano na śmierć. Było wśród nich wielu chrześcijan., 4. 303–304 r. Ostatnie masowe prześladowania miały miejsce za Dioklecjana. Tym razem wydane edykty wymierzone były bezpośrednio w chrześcijan. Niszczono świątynie, palono księgi i konfiskowano majątki gmin chrześcijańskich.
Chrześcijańscy męczennicy w koloseum.
Źródło: Konstantin Flavitsky, domena publiczna.

Organizacja Kościoła w pierwszych wiekach

Pierwsze gminy chrześcijańskie skupiały się niemal wyłącznie w miastach. Poszczególne społeczności zwykle pozostawały ze sobą w stałym kontakcie, wymieniały się listami, udzielały sobie wzajemnie pomocy, były jednak od siebie niezależne i funkcjonowały na różnych zasadach. Nie istniała jeszcze sprecyzowana doktryna religijna, nie było także sztywno określonej hierarchii. Pierwsi chrześcijanie żyli przede wszystkim w oczekiwaniu na powtórne nadejście Chrystusa, skupiali się więc na rozważaniach na temat życia pozagrobowego oraz krzewieniu nowej wiary, a nie na tworzeniu struktur organizacyjnych i instytucjonalnych.

Z czasem jednak pierwotne gminy się powiększały, a wraz z ich wzrostem kształtowała się hierarchia (przełom I i II w.). Na czele wspólnoty stał obieralny biskup, który organizował życie religijne gminy, sprawował eucharystięeucharystiaeucharystię, udzielał chrztu i pomagał potrzebującym. Funkcjonariuszami wspólnoty byli zaś prezbiterzy (starsi), którzy odgrywali rolę kapłanów, oraz ich pomocnicy – diakoni.

Około połowy II w. nasiliły się podziały wewnątrz chrześcijaństwa, pojawiły się pierwsze herezjeherezjaherezje (m.in. gnostycyzmgnostycyzmgnostycyzm). W celu ograniczenia ich rozwoju władza biskupów została wówczas wzmocniona: urząd stał się dożywotni i nie podlegał już żadnej kontroli. Ponadto nauczanie prawd wiary stało się wyłącznym przywilejem biskupów, co oznaczało ścisły nadzór nad wszystkim, czego uczono wiernych. Taki system sprawowania urzędu biskupiego nazywamy episkopatem monarchicznym.

Był to początek kształtowania się Kościoła powszechnego, jednak należy pamiętać, że Kościół jako jednolita struktura organizacyjna wykształcił się dopiero w IV w.

Słownik

apostoł
apostoł

(z gr. apostolos – wysłannik) słowo używane na określenie najbliższych uczniów Jezusa, a także pierwszych głosicieli jego nauk

Chrystus
Chrystus

(christos – namaszczony, grecki odpowiednik hebrajskiego mosziach – pomazaniec) termin ten nie jest imieniem, lecz rodzajem tytułu; wedle tradycji, na której opiera się nasz system datacji, narodziny Jezusa wyznaczają przełom dwóch er; w rzeczywistości jednak możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że Jezus urodził się kilka lat wcześniej; błąd ten wkradł się do chrześcijańskich kalendarzy w V w., kiedy uczony Dionizjusz Mały na polecenie papieża ustalił, że Jezus przyszedł na świat 753 lata po założeniu Rzymu

diaspora
diaspora

(z gr. diaspora – rozproszenie) rozproszenie członków danego narodu wśród innych narodów; w tym wypadku chodzi o Żydów mieszkających poza Palestyną

eucharystia
eucharystia

(z gr. eucharistia – dziękczynienie) w chrześcijaństwie jest to obrządek o wyjątkowym znaczeniu (sakrament), odprawiany podczas mszy i nawiązujący do ostatniej wieczerzy

ewangelia
ewangelia

(z gr. euangelion – dobra nowina) obecnie termin określający gatunek literacki opisujący życie, nauki i śmierć Jezusa

gnostycyzm
gnostycyzm

(z gr. gnostikos – dotyczący wiedzy) doktryna religijna głosząca dualizm świata, czyli jego podział na stronę duchową, która jest dobra, oraz na stronę materialną, która jest zła

herezja
herezja

(z łac. haeresis, z gr. hairesis – wybór) doktryna religijna przez władze religijne uważana z mylną

judaizm
judaizm

(z łac. iudaicus – żydowski, od gr. Iudaios – Żyd) mozaizm, wyznanie mojżeszowe; najstarsza z trzech tzw. religii abrahamowych, wyznawana przez Żydów. Jej podstawą jest wiara w jedynego Boga stwórcę świata i człowieka, który zawarł wieczyste przymierze z ludem Izraela, obiecując mu opiekę i pomoc w zamian za przyjęcie jego nakazów

Nowy Testament
Nowy Testament

część Biblii chrześcijańskiej, zbiór 27 ksiąg napisanych w języku greckim między 50 a 120 r. n.e.; kanon nowotestamentowy kształtował się powoli, nie wszystkie księgi powstałe w tym czasie i odnoszące się do życia Chrystusa oraz losów społeczności pierwszych chrześcijan ostatecznie się w nim znalazły; pierwsze źródło, w którym pojawia się spis ksiąg kanonicznych Nowego Testamentu zgodny ze współczesnym, pochodzi dopiero z 367 r.

Poncjusz Piłat
Poncjusz Piłat

rzymski polityk, prefekt Judei w latach 26–36/7 n.e.

Słowa kluczowe

chrześcijaństwo, Chrystus, Jezus, prześladowania, św. Paweł, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

Christ K., Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań–Gniezno 2016.

Ehrman B.D., Nowy Testament. Historyczne wprowadzenie do literatury wczesnochrześcijańskiej, Warszawa–Stare Groszki 2015.

Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.

Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992.

Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2018.

Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2008.