Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Długowieczność Fausta i mitu faustowskiego

Mit faustowski jest jednym z najczęściej pojawiających się w sztuce, w tym także literaturze światowej. Najważniejsze dzieła, dzięki którym pozostaje on do dziś rozpoznawalny to przede wszystkim dramat romantyczny Faust (1808) Johanna Wolfganga Goethego, ale i wcześniejszy utwór Tragiczna historia doktora Fausta (1610) Christophera Marlowe’a. Ślady mitu faustowskiego, a zwłaszcza bezwzględnego dążenia do wiecznej młodości znaleźć można w powieści Obraz Doriana Graya (1891) Oscara Wilde’a. Natomiast słynny angielski poeta romantyczny George Gordon Byron ogłosił w 1817 roku mroczny dramat, Manfred, w którym motyw faustyczny został zintensyfikowany oraz skojarzony z postawą człowieka zbuntowanego przeciwko wszelkim ograniczeniom, pochodzącym zarówno z nieba, jak i z piekła.

Warto zwrócić uwagę na dwa ważne utwory XX wieku nawiązujące do mitu faustowskiego: Mistrza i Małgorzatę (1973) Michaiła Bułhakowa i Doktora Faustusa. Żywot niemieckiego kompozytora Adriana Leverkühna, opowiedziany przez (jego) przyjaciela (1947) Thomasa Manna. W dziełach tych inaczej wykreowano postać Fausta. W obu przedstawiono jednak mit faustowski w kontekście ideologicznym; w pierwszym przypadku jest to komunizmkomunizmkomunizm, a w drugim – faszyzmfaszyzmfaszyzm. Faustyzm miałby być odpowiedzią na pytanie o przyczyny najważniejszych zmian społecznych i dziejowych.

Inną odsłoną nawiązania do mitu faustowskiego jest dramat Paula Valéry’ego Mój Faust (1941), w którym francuski pisarz stawia tezę o nieużyteczności pomocy Mefistofelesa w życiu współczesnego człowieka:

Jan Tomkowski Paul Valéry – kuszenie Mefistofelesa

Pełen pychy Faust uważa czarta za istotę niższego gatunku, wręcz naturę „zwierzęcą”, stworzoną do podległości. Mefistofeles skarży się na takie traktowanie, irytuje go fakt, że pod naporem doczesności zaciera się granica między niebem a piekłem. Znika perspektywa życia wiecznego. Człowiek współczesny gotów jest przyzywać świętych, ale także prosić o pomoc diabła. Lekceważąc świat wartości, ceni sobie jedynie skuteczność. Swoją tyradę diabeł kończy pięknym aforyzmem, który po francusku brzmi: „Le mal est bon B tout”, a po polsku równie wdzięcznie: „zło jest dobre na wszystko”.

Ten spór o kształt współczesności, pozycję człowieka i moralność, przybiera nieoczekiwany obrót z chwilą, gdy głos zabiera Faust. Nie negując istoty dokonujących się zmian, dowodzi przekornie, że to Mefistofeles nie nadąża za cywilizacyjnymi przeobrażeniami, a nie dostrzegając niczego poza dobrem i złem, staje się po prostu niemodny! Jeśli uwierzył w niezmienność ludzkiej natury, popełnił „historyczny błąd” nie do wybaczenia. Dzisiejsi ludzie nie przejmują się już bowiem wiecznością, akceptują czas na równi z chaosem, w jakim gorączkowo żyją. Nie potrzebują diabła, tak jak nie potrzebują piękna, dobra ani prawdy. Wraz z metafizyką odrzucili pojęcie zła.

1 Źródło: Jan Tomkowski, Paul Valéry – kuszenie Mefistofelesa, „Nauka” 2021, t. 3, s. 120.

Polski Faust

R1KKtforddR9W1
Michał Elwiro Andriolli, Pan Twardowski i diabeł, 1895.
Źródło: domena publiczna.

Polska kultura także miała swój odpowiednik Fausta. Była nim postać Jana Twardowskiego – krakowskiego szlachcica żyjącego w XVI wieku, który miał nie tylko podpisać pakt z Mefistofelesem, ale wręcz go przechytrzyć. Według legendylegendalegendy, która doczekała się wielu wersji, Mefisto miał zabrać duszę Twardowskiego, gdy ten znajdzie się w Rzymie, lecz to się nie powiodło, bowiem nigdy do takiej podróży nie doszło. Porwany przez rozłoszczonego diabła szlachcic spadł na księżyc, na którym podobno przebywa do dzisiaj.

Legenda doczekała się różnych kontynuacji, ale bodaj najbardziej znaną znajdziemy w balladzieballada romantycznaballadzie Adama Mickiewicza Pani Twardowska (1863) wbrew tytułowi tylko w niewielkim stopniu dotyczącej żony szlachcica. Treść utworu opiera się na wątku Mefistofelesa uciekającego po otrzymaniu propozycji spędzenia czasu z panią Twardowską. Konwencja tej ballady, której akcja rozgrywa się w karczmie Rzym pozostaje jednak prześmiewcza i nie ma cech moralitetu. Mefistofeles ukazany jest tu jako figlarz i czort, nie jak potężna siła zła.

Adam Mickiewicz Pani Twardowska

(...)
Diablik to był w wódce na dnie, Istny Niemiec, sztuczka kusa; Skłonił się gościom układnie, Zdjął kapelusz i dał susa.

Z kielicha aż na podłogę
Pada, rośnie na dwa łokcie,
Nos jak haczyk, kurzą nogę
I krogulcze ma paznokcie.

„A! Twardowski; witam, bracie!”
To mówiąc bieży obcesem:
„Cóż to, czyliż mię nie znacie?
Jestem Mefistofelesem.

Wszak ze mnąś na Łysej Górze
Robił o duszę zapisy;
Cyrograf na byczej skórze
Podpisaleś ty, i bisy

Miały słuchać twego rymu;
Ty, jak dwa lata przebiegą,
Miałeś pojechać do Rzymu,
By cię tam porwać jak swego.

Już i siedem lat uciekło,
Cyrograf nadal nie służy;
Ty, czarami dręcząc piekło,
Ani myślisz o podróży.

Ale zemsta, choć leniwa,
Nagnała cię w nasze sieci;
Ta karczma Rzym się nazywa,
Kładę areszt na waszeci.”

3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pani Twardowska, [w:] tegoż, Ballady i romanse.

Co ciekawe sam Mickiewicz polemizował z mitem faustowskim w swoich Prelekcjach paryskich (1840‑1844), zarzucając dramatowi Goethego skupianie uwagi na ideologii, nie zaś na aktywnym braniu odpowiedzialności za losy społeczeństwa (odpowiedzią na tę potrzebę byłaby III część Dziadów). Biorąc jednak pod uwagę reinterpretację biblijnych słów dokonaną przez Fausta: na początku było słowo (zamienił on „słowo” na „czyn”), Mickiewicz mógł nie mieć w pełni racji.

Współczesny Mefisto

We współczesnej literaturze polskiej także znaleźć można ślady mitu faustowskiego. Na przykład Wisława Szymborska w wierszu Prospekt za pomocą użytych form typowych dla handlu, w tym często powtarzanych form trybu rozkazującego, obnażyła nieosiągalne potrzeby ludzkości.

Wisława Szymborska Prospekt

Jestem pastylka na uspokojenie, 
Działam w mieszkaniu, 
skutkuję w urzędzie, 
siadam do egzaminów, 
staje na rozprawie, 
starannie sklejam rozbite garnuszki - 
tylko mnie zażyj, 
rozpuść pod językiem, 
tylko mnie połknij, 
tylko popij wodą.

Wiem, co robić z nieszczęściem, 
jak znieść złą nowinę, 
zmniejszyć niesprawiedliwość, 
rozjaśnić brak Boga, 
dobrać do twarzy kapelusz żałobny. 
Na co czekasz - 
zaufaj chemicznej litości.

Jesteś jeszcze młody (młoda), 
powinieneś (powinnaś) urządzić się jakoś. 
Kto powiedział, że życie ma być odważnie przeżyte?

Oddaj mi swoją przepaść - 
wymoszczę ją snem, 
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna) 
za cztery łapy spadania.

Sprzedaj mi swoją duszę. 
Inny się kupiec nie trafi.

Innego diabła już nie ma.

2 Źródło: Wisława Szymborska, Prospekt, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Kraków 2010, s. 172–173.

Słownik

ballada romantyczna
ballada romantyczna

(wł. ballare – tańczyć) – wierszowany utwór synkretyczny o charakterze liryczno‑epickim; najczęściej jej tematem jest niezwykłe lub legendarne wydarzenie; cechami charakterystycznymi są nawiązania do folkloru, tajemniczy nastrój oraz specyficzna kreacja świata przyrody

faszyzm
faszyzm

(wł. fascismo) – skrajnie nacjonalistyczna ideologia, a także oparta na niej totalitarna forma rządów, która kładzie nacisk na daleko posuniętą ingerencję państwa w życie jednostki (tzw. kult państwa), militarny kształt sprawowania rządów oraz idealizowanie masy ludzkiej podporządkowanej duce, czyli charyzmatycznemu wodzowi; faszyzm propagował ideał człowieka jako części społecznego kolektywu zamiast odrębnej osoby obdarzonej możliwością wolnego wyboru

komunizm
komunizm

(z łac. communis – wspólny, powszechny) – utopijna ideologia oparta na idei społeczeństwa wolnego od wyzysku klasowego oraz własności prywatnej; potocznie mianem komunizmu określa się także ustrój polityczny zaprowadzony w państwach, w których władzę zdobyły dyktatury i partie komunistyczne m.in. ZSRS, Chiny, Kuba, Korea Północna

legenda
legenda

(łac. legere – czytać na głos) – opowieść dotycząca życia świętych i bohaterów lub jakichś wydarzeń historycznych, nasycona motywami fantastyki i cudowności; o osobie otoczonej niezwykłą sławą

transgresja
transgresja

(łac. transgressio – przekraczam siebie, transgredo – przekraczam) – pojęcie z zakresu psychologii i filozofii, określa sytuację przekraczania, upłynnienia granic moralnych, społecznych, osobistych, a także cielesnych. Transgresja częstokroć łączy się z postawą radykalnego oraz świadomego sprzeciwu wobec ustalonych w danej kulturze norm, a także łamania społecznego tabu w imię ideałów takich, jak samostanowienie, autentyczność albo indywidualizm