Przeczytaj
Filozofia chrześcijańska
Augustynizm
Augustynizm był do XIII wieku dominującą doktryną kościoła katolickiego. Św. Augustyn (354‑430) urodził się w Tagaście (dzisiejsza Algieria), w dość zamożnej rodzinie. Jego ojciec był poganinem, a matka, prawdopodobnie berberyjskiego pochodzenia, chrześcijanką. Przez wiele lat Augustyn nauczał retoryki i studiował filozofię w różnych miastach Cesarstwa Rzymskiego, między innymi w Kartaginie i Rzymie, gdzie zbliżył się do chrześcijan. W 387 roku w Mediolanie przyjął chrzest, a po powrocie do rodzinnej Tagasty założył tam wspólnotę augustiańską. Ostatecznie został biskupem Hippony, gdzie stworzył większość swoich pism filozoficznych i teologicznych, z których najsłynniejsze to Wyznania i Państwo Boże.
We wczesnej myśli św. Augustyna znalazły odbicie wpływy manichejczyków, z którymi filozof zetknął się w młodości, aby następie stać się jednym z najzagorzalszych krytyków tego nurtu. Uważał on, że rzeczywistość ma charakter dualistyczny i składa się z dwóch pierwiastków: dobra i zła, Boga i Szatana, cnoty i grzechu, jasności i ciemności. Konflikt między św. Augustynem a manichejczykami był jednak spowodowany interpretacją tego stanu rzeczy. Manichejczycy uważali bowiem, że zło jest równorzędne z dobrem, mając tę samą siłę oddziaływania. Autor Wyznań zdecydowanie stał na stanowisku, mówiącym że ostatnie słowo należy do dobra i światłości, natomiast zło jest jedynie brakiem dobra (i jako takie nie może być uznane za równe dobru). Augustynizm zakłada również dramatyczne rozdarcie człowieka między niebem a ziemią, do którego doszło na skutek grzechu pierworodnego. Duch człowieka dąży do Boga, a jego ciało, poddane grzesznym instynktom, ciągnie go w kierunku złego. Człowiek powinien dążyć do duchowej doskonałości i tym samym zbliżać się do Boga. W XX wieku dramatyczna wizja życia ludzkiego, jaką formułował św. Augustyn, stała się inspiracją dla egzystencjalizmu oraz niektórych nurtów tzw. psychologii głębi.
Wyznania, księga I(…) o Panie Boże mój, to Ty mi dałeś jako dziecku życie i ciało. Ty obdarzyłeś ciało zmysłami, wyposażyłeś je w członki i nadałeś mu właściwe proporcje. I wszczepiłeś w to ciało instynkty służące jego sprawności i bezpieczeństwu. Każesz mi za to chwalić i wielbić Cię, i pieśnią sławić imię Twe, najwyższy Panie. Choćbyś niczego więcej ponad to nie uczynił, już byłbyś Bogiem wszechmocnym, i dobrym. Nikt bowiem inny nie mógłby tego dokonać, Ty jeden tylko, od którego pochodzi wszelka miara, o Najpiękniejszy, który kształtujesz wszystko i prawem swoim wszystko porządkujesz. (…)
Tomizm
Twórcą tego systemu filozoficznego jest św. Tomasz z Akwinu (1225–1274), dominikanin pochodzący z bogatej arystokratycznej rodziny. Uważał, że Boga można poznać przez obserwację świata. Uznawał istnienie duszy i ciała — człowiek po śmierci istnieje nadal jako dusza, jednak nie jest już w pełni „człowieczy”, gdyż nie posiada ciała. Na tzw. drabinie bytu (hierarchii istot), ludzie znajdują się między aniołami a zwierzętami są uwarunkowani fizjologią i posiadają popędy, a zarazem zostali obdarzeni duszą oraz ukierunkowaniem na wieczność. Suma teologiczna jest najbardziej znanym dziełem św. Tomasza z Akwinu.
Suma teologicznaBóg jest we wszystkich rzeczach nie jako część ich istoty, ani też jako ich przypadłość, ale tak jak twórca jest obecny w dziele, którego dokonuje. (…) Każdy twórca czy działacz musi być połączony z dziełem, którego sam bezpośrednio dokonuje i to tak, że siła jego musi stykać się z tymże dziełem; stąd to Arystoteles udowadnia, że rzecz poruszona i poruszyciel muszą być razem, czyli stykać się. Ponieważ zaś Bóg z istoty swojej jest samym istnieniem, dlatego swoiście właściwym skutkiem tak pojętego Boga musi być właśnie istnienie stworzone, podobnie jak: palić jest swoiście właściwym skutkiem ognia.
Scholastyka
Ojcem scholastykischolastyki był św. Anzelm (1033–1109), filozoficzny następca Augustyna, najpierw zakonnik, potem biskup Canterbury. Sformułował on pogląd, który stał się miarodajny dla filozofii średniowiecznej: „chrześcijanin powinien przez wiarę dojść do zrozumienia, a nie przez zrozumienie do wiary”Indeks górny 11 Indeks górny koniec11. Według tej postawy, zwanej scholastyczną, do poznania prawdy potrzebna jest i wiara, i rozum. Wiara bez rozumu prowadzi bowiem do chorych form religijności, natomiast rozum pozbawiony wiary może dosięgać tylko tego, co widzi i odczuwa, lecz nie jest zdolny do rozważania sensu istnienia. Wiara poszukująca zrozumienia – ta dewiza św. Anzelma stała się myślą przewodnią całej średniowiecznej scholastyki. Zgodnie z nią tworzyli swe dzieła średniowieczni teologowie i filozofowie chrześcijańscy, jak Hugon (1096–1141) czy Piotr Abelard.
Mistycyzm
Mistycyzm stanowił w filozofii średniowiecza drugi obok scholastyki wielki prąd filozoficzny.
Historia filozofiiMiał z nią wspólne zadanie: poznanie prawd nadprzyrodzonych; ale gdy scholastyka widziała drogę do nich w rozumowaniu, mistycyzm widział ją w kontemplacji i uczuciu.
Mistycyzm oznacza poszukiwanie możliwie bezpośredniego doświadczania Boga. Taki stan duchowego zespolenia z Bogiem, zwany zjednoczeniem mistycznym, można osiągnąć za pomocą medytacji, kontemplacji i innych praktyk duchowych.
Za najbardziej znanego mistyka średniowiecznego uznawany jest św. Bernard z Clairvaux (1090‑1153). Pochodził z rycerskiego rodu, od wczesnych lat był cystersem, a potem opatem klasztoru w Clairvaux. Cieszył się sławą genialnego teologa i kaznodziei, zyskał nawet przydomek miodopłynny z powodu swego krasomówstwa. Był jednym z inspiratorów ruchu religijnego, który zaowocował drugą wyprawą krzyżową. Św. Bernard „nie tylko uprawiał mistykę, ale też głosił mistycyzm, czyli teorię, że obcowanie z Bogiem jest najlepszym, a nawet jedynym środkiem poznania prawdy”Indeks górny 22 Indeks górny koniec22.
Historia filozofiiDo poznania wiodła, wedle Bernarda, droga inna niż ta, którą obrali uczeni świeccy i teologowie‑dialektycy. Próżno jest wysilać rozum, trzeba życiem zasłużyć na pomoc Bożą, bo siły ludzkie są niedostateczne, musi im pomóc łaska. Łaskę zaś uzyskujemy przez pokorę i miłość.
Teocentryzm — gdy na sztukę wpływa religia
Przedstawione powyżej nurty filozofii średniowiecznej łączy jedno: wszystkie stawiają w centrum Boga – stwórcę całego świata, dlatego mówimy o teocentryzmie średniowiecza. Sztuka również służyła przede wszystkim religii — pokazywaniu ludziom potęgi Stwórcy, nawracaniu na właściwą drogę życia.
Malarstwo i rzeźba
W malarstwie nie skupiano się na wiernym odzwierciedlaniu rzeczywistości, lecz raczej na przedstawianiu treści ogólnych za pomocą symbolisymboli i alegoriialegorii. Częstym motywem był sąd ostateczny, który miał obrazować, co czeka człowieka po śmierci w zależności od jego postępowania za życia, lub tzw. taniec śmierci pokazujący słabość i kruchość egzystencji ludzkiej, bez względu na status społecznystatus społeczny jednostki.
Za pomocą rzeźb i płaskorzeźbpłaskorzeźb przedstawiano najczęściej postaci świętych, którzy mieli stanowić przykład do naśladowania dla zwykłych śmiertelników. Charakterystyczne były też witraże (biblia pauperum — księga dla ubogich) obrazujące sceny biblijne dla ludzi niepiśmiennych. Dzięki historii przedstawionej za pomocą sztuki wizualnej ludzie prości mogli poznać treści Pisma Świętego.
Muzyka
W muzyce średniowiecznej możemy wyróżnić zarówno nurty religijne, jak i świeckie, ale te religijne lepiej zachowały się do naszych czasów. Nastąpił wówczas bardzo silny rozkwit śpiewu związanego z kościelną liturgią mszalną, głównie chorałów, zwanych od imienia papieża Grzegorza I Wielkiego gregoriańskimi. Wtedy narodził się kanon muzyki liturgicznej związanej z pasją, czyli fragmentami Ewangelii przedstawiającymi mękę Pańską. Ze średniowiecznych dramatów liturgicznych wywodzi się również oratorium, czyli monumentalne dzieło wokalno‑instrumentalne, z udziałem wielu wykonawców, o przeważnie religijnej tematyce.
Oprócz pieśni religijnych i utworów na organy, w okresie późnego średniowiecza zaczęła się również bujnie muzyka świecka o przeważnie miłosnej tematyce. Trubadurzy i truwerzy we Francji stworzyli formalne schematy pieśni: ballady czy ronda. W Włoszech bardzo popularny był madrygał. W Polsce dominowała głównie muzyka religijna w języku łacińskim, najstarszą zachowaną polską pieśnią jest Bogurodzica (XIII w.).
Piśmiennictwo
W literaturze, prócz Biblii, skupiano się na żywotach świętych (hagiografiach), które opisywały dokonania świętego na ziemi i pokazywały model godnego życia. Funkcję dydaktyczną i moralizatorską miały też kazania, które oprócz wiedzy religijnej nauczały lud o systemie moralnym w myśl chrześcijaństwa. Literatura parenetycznaparenetyczna, inaczej zwana wychowawczą, miała ukazać pewne wzorce osobowościowe, które uważano za warte naśladowania, np. w Pieśni o Rolandzie przedstawiony został ideał rycerza, który w imię wierności władcy i religii ponosi śmierć.
Pieśń o Rolandzie(…) Roland czuje, że śmierć go bierze całego: z głowy zstępuje do serca. Biegnie rycerz pędem na szczyt góry, położył się na zielonej murawie, twarzą do ziemi. Pod siebie kładzie swój miecz i róg. Obrócił głowę ku zgrai pogan; tak czyni, chcąc, aby Karol powiedział i wszyscy jego ludzie, że umarł jako zwycięzca i jako zacny hrabia. Raz po raz słabnącą ręką uderza się w piersi. Za grzechy swoje wyciąga ku niebu swoją rękawicę. (…)
Teatr
W średniowiecznym teatrze popularne były misteria, czyli przedstawienia dotyczące życia i męki Jezusa. Wywodziły się one z dramatu liturgicznego, formy dramatycznej związanej silnie z liturgią kościelną. Dramaty liturgiczne pokazywały wydarzenia z życia Chrystusa, a odbywały się w kościele lub na cmentarzu. Misteria powstały poprzez stopniowe uniezależnianie się dramatu od obrzędów liturgicznych. Z czasem obok misteriów pasyjnych, czyli dotyczących męki i zmartwychwstania Chrystusa, wykształciły się również jasełka i obrzędy związane z innymi świętami chrześcijańskimi. Potem zaczęto urozmaicać przedstawienia zabawnymi scenkami, mającymi pokazać ludzkie grzechy i przywary. Tak narodził się moralitet, którego zadaniem było nawoływanie do poprawy.
Architektura
W architekturze dominowały dwa style – romanizm, łączący funkcje sakralne i obronne, oraz gotyk, w którym budowle były majestatyczne i strzeliste. Miały one uświadomić człowiekowi potęgę Boską w opozycji do ludzkiej marności.
Słownik:
(gr. allēgoría – mówić w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne. Odczytanie znaczenia alegorycznego wymaga pewnej erudycji wychodzącej poza prostą znajomość języka, np. kobieta z wagą i przepaską na oczach jest alegorią sprawiedliwości
[łac. < gr.] – rozpowszechniony w średniowieczu typ dramatu rel. o tematyce zaczerpniętej ze Starego Testamentu i Nowego Testamentu, niekiedy z apokryfów; misteria wyrosły z obrzędów liturgii katolickiej, wystawiane początkowo tylko w kościołach, XII–XIII w. przekształciły się w samodzielne, trwające nieraz kilka dni cykliczne widowiska sceniczne, realizowane na placach publicznych, niejednokrotnie przez kilkusetosobowe zespoły, w czasie świąt rel. – Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu (tzw. m. pasyjne), Wielkiej Nocy, na Wniebowstąpienie i Boże Ciało
(łac. paraenesis, gr. paraínesis – zachęcanie) – utwór dyskursywny o treści moralizatorskiej bądź przemówienie (także pojedyncze zdanie, a nawet zwrot) zawierający przekaz umoralniający
kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, metalowej lub drewnianej z pozostawieniem na niej tła; inaczej: relief; może stanowić dekorację architektoniczną lub odrębne dzieło sztuki
termin wieloznaczny, pierwotnie oznaczał naukę uprawianą na średniowiecznych uniwersytetach; główny kierunek średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego udowodnienia słuszności dogmatów religijnych
pozycja, jaką człowiek zajmuje w środowisku (grupie społecznej)
(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny