Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia chrześcijańska

Augustynizm

R1NeDnIStPmxa1
Ary Scheffer, Św. Augustyn z matką św. Moniką, 1846
Źródło: domena publiczna.

Augustynizm był do XIII wieku dominującą doktryną kościoła katolickiego. Św. Augustyn (354‑430) urodził się w Tagaście (dzisiejsza Algieria), w dość zamożnej rodzinie. Jego ojciec był poganinem, a matka, prawdopodobnie berberyjskiego pochodzenia, chrześcijanką. Przez wiele lat Augustyn nauczał retoryki i studiował filozofię w różnych miastach Cesarstwa Rzymskiego, między innymi w Kartaginie i Rzymie, gdzie zbliżył się do chrześcijan. W 387 roku w Mediolanie przyjął chrzest, a po powrocie do rodzinnej Tagasty założył tam wspólnotę augustiańską. Ostatecznie został biskupem Hippony, gdzie stworzył większość swoich pism filozoficznych i teologicznych, z których najsłynniejsze to WyznaniaPaństwo Boże.

We wczesnej myśli św. Augustyna znalazły odbicie wpływy manichejczyków, z którymi filozof zetknął się w młodości, aby następie stać się jednym z najzagorzalszych krytyków tego nurtu. Uważał on, że rzeczywistość ma charakter dualistyczny i składa się z dwóch pierwiastków: dobra i zła, Boga i Szatana, cnoty i grzechu, jasności i ciemności. Konflikt między św. Augustynem a manichejczykami był jednak spowodowany interpretacją tego stanu rzeczy. Manichejczycy uważali bowiem, że zło jest równorzędne z dobrem, mając tę samą siłę oddziaływania. Autor Wyznań zdecydowanie stał na stanowisku, mówiącym że ostatnie słowo należy do dobra i światłości, natomiast zło jest jedynie brakiem dobra (i jako takie nie może być uznane za równe dobru). Augustynizm zakłada również dramatyczne rozdarcie człowieka między niebem a ziemią, do którego doszło na skutek grzechu pierworodnego. Duch człowieka dąży do Boga, a jego ciało, poddane grzesznym instynktom, ciągnie go w kierunku złego. Człowiek powinien dążyć do duchowej doskonałości i tym samym zbliżać się do Boga. W XX wieku dramatyczna wizja życia ludzkiego, jaką formułował św. Augustyn, stała się inspiracją dla egzystencjalizmu oraz niektórych nurtów tzw. psychologii głębi.

św. Augustyn z Hippony Wyznania, księga I

(…) o Panie Boże mój, to Ty mi dałeś jako dziecku życie i ciało. Ty obdarzyłeś ciało zmysłami, wyposażyłeś je w członki i nadałeś mu właściwe proporcje. I wszczepiłeś w to ciało instynkty służące jego sprawności i bezpieczeństwu. Każesz mi za to chwalić i wielbić Cię, i pieśnią sławić imię Twe, najwyższy Panie. Choćbyś niczego więcej ponad to nie uczynił, już byłbyś Bogiem wszechmocnym, i dobrym. Nikt bowiem inny nie mógłby tego dokonać, Ty jeden tylko, od którego pochodzi wszelka miara, o Najpiękniejszy, który kształtujesz wszystko i prawem swoim wszystko porządkujesz. (…)

C1 Źródło: św. Augustyn z Hippony, Wyznania, księga I, Kraków 2020.

Tomizm

R1UBvqHxpAehw1
Carlo Crivelli, Tomasz z Akwinu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórcą tego systemu filozoficznego jest św. Tomasz z Akwinu (1225–1274), dominikanin pochodzący z bogatej arystokratycznej rodziny. Uważał, że Boga można poznać przez obserwację świata. Uznawał istnienie duszy i ciała — człowiek po śmierci istnieje nadal jako dusza, jednak nie jest już w pełni „człowieczy”, gdyż nie posiada ciała. Na tzw. drabinie bytu (hierarchii istot), ludzie znajdują się między aniołami a zwierzętami są uwarunkowani fizjologią i posiadają popędy, a zarazem zostali obdarzeni duszą oraz ukierunkowaniem na wieczność. Suma teologiczna jest najbardziej znanym dziełem św. Tomasza z Akwinu.

św. Tomasz z Akwinu Suma teologiczna

Bóg jest we wszystkich rzeczach nie jako część ich istoty, ani też jako ich przypadłość, ale tak jak twórca jest obecny w dziele, którego dokonuje. (…) Każdy twórca czy działacz musi być połączony z dziełem, którego sam bezpośrednio dokonuje i to tak, że siła jego musi stykać się z tymże dziełem; stąd to Arystoteles udowadnia, że rzecz poruszona i poruszyciel muszą być razem, czyli stykać się. Ponieważ zaś Bóg z istoty swojej jest samym istnieniem, dlatego swoiście właściwym skutkiem tak pojętego Boga musi być właśnie istnienie stworzone, podobnie jak: palić jest swoiście właściwym skutkiem ognia.

C2 Źródło: św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 1, 1960, s. 92–93.

Scholastyka

R1TsB4gmVzwiI1
Heloiza i Abelard
Piotr Abelard (1079–1142), średniowieczny filozof i poeta, twórca metody scholastycznej, znany również ze swej miłości do ksieni klasztoru Heloizy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ojcem scholastykischolastykascholastyki był św. Anzelm (1033–1109), filozoficzny następca Augustyna, najpierw zakonnik, potem biskup Canterbury. Sformułował on pogląd, który stał się miarodajny dla filozofii średniowiecznej: „chrześcijanin powinien przez wiarę dojść do zrozumienia, a nie przez zrozumienie do wiary”Indeks górny 111 Indeks górny koniec. Według tej postawy, zwanej scholastyczną, do poznania prawdy potrzebna jest i wiara, i rozum. Wiara bez rozumu prowadzi bowiem do chorych form religijności, natomiast rozum pozbawiony wiary może dosięgać tylko tego, co widzi i odczuwa, lecz nie jest zdolny do rozważania sensu istnienia. Wiara poszukująca zrozumienia – ta dewiza św. Anzelma stała się myślą przewodnią całej średniowiecznej scholastyki. Zgodnie z nią tworzyli swe dzieła średniowieczni teologowie i filozofowie chrześcijańscy, jak Hugon (1096–1141) czy Piotr Abelard.

1
2

Mistycyzm

Mistycyzm stanowił w filozofii średniowiecza drugi obok scholastyki wielki prąd filozoficzny.

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Miał z nią wspólne zadanie: poznanie prawd nadprzyrodzonych; ale gdy scholastyka widziała drogę do nich w rozumowaniu, mistycyzm widział ją w kontemplacji i uczuciu.

1 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004, s. 226.
R1YZe0NnP5GLg1
Bernard z Clairvaux
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mistycyzm oznacza poszukiwanie możliwie bezpośredniego doświadczania Boga. Taki stan duchowego zespolenia z Bogiem, zwany zjednoczeniem mistycznym, można osiągnąć za pomocą medytacji, kontemplacji i innych praktyk duchowych.

Za najbardziej znanego mistyka średniowiecznego uznawany jest św. Bernard z Clairvaux (1090‑1153). Pochodził z rycerskiego rodu, od wczesnych lat był cystersem, a potem opatem klasztoru w Clairvaux. Cieszył się sławą genialnego teologa i kaznodziei, zyskał nawet przydomek miodopłynny z powodu swego krasomówstwa. Był jednym z inspiratorów ruchu religijnego, który zaowocował drugą wyprawą krzyżową. Św. Bernard „nie tylko uprawiał mistykę, ale też głosił mistycyzm, czyli teorię, że obcowanie z Bogiem jest najlepszym, a nawet jedynym środkiem poznania prawdy”Indeks górny 222 Indeks górny koniec.

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Do poznania wiodła, wedle Bernarda, droga inna niż ta, którą obrali uczeni świeccy i teologowie‑dialektycy. Próżno jest wysilać rozum, trzeba życiem zasłużyć na pomoc Bożą, bo siły ludzkie są niedostateczne, musi im pomóc łaska. Łaskę zaś uzyskujemy przez pokorę i miłość.

1 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1, 2004, s. 226.

Teocentryzm — gdy na sztukę wpływa religia

Przedstawione powyżej nurty filozofii średniowiecznej łączy jedno: wszystkie stawiają w centrum Boga – stwórcę całego świata,  dlatego mówimy o teocentryzmie średniowiecza. Sztuka również służyła przede wszystkim religii — pokazywaniu ludziom potęgi Stwórcy, nawracaniu na właściwą drogę życia.

Malarstwo i rzeźba

W malarstwie nie skupiano się na wiernym odzwierciedlaniu rzeczywistości, lecz raczej na przedstawianiu treści ogólnych za pomocą symbolisymbolsymbolialegoriialegoriaalegorii. Częstym motywem był sąd ostateczny, który miał obrazować, co czeka człowieka po śmierci w zależności od jego postępowania za życia, lub tzw. taniec śmierci pokazujący słabość i kruchość egzystencji ludzkiej, bez względu na status społecznystatus społecznystatus społeczny jednostki.

Za pomocą rzeźb i płaskorzeźbpłaskorzeźbapłaskorzeźb przedstawiano najczęściej postaci świętych, którzy mieli stanowić przykład do naśladowania dla zwykłych śmiertelników. Charakterystyczne były też witraże (biblia pauperum — księga dla ubogich) obrazujące sceny biblijne dla ludzi niepiśmiennych. Dzięki historii przedstawionej za pomocą sztuki wizualnej ludzie prości mogli poznać treści Pisma Świętego.

Muzyka

W muzyce średniowiecznej możemy wyróżnić zarówno nurty religijne, jak i świeckie, ale te religijne lepiej zachowały się do naszych czasów. Nastąpił wówczas bardzo silny rozkwit śpiewu związanego z kościelną liturgią mszalną, głównie chorałów, zwanych od imienia papieża Grzegorza I Wielkiego gregoriańskimi. Wtedy narodził się kanon muzyki liturgicznej związanej z pasją, czyli fragmentami Ewangelii przedstawiającymi mękę Pańską. Ze średniowiecznych dramatów liturgicznych wywodzi się również oratorium, czyli monumentalne dzieło wokalno‑instrumentalne, z udziałem wielu wykonawców, o przeważnie religijnej tematyce. 

Oprócz pieśni religijnych i utworów na organy, w okresie późnego średniowiecza zaczęła się również bujnie muzyka świecka o przeważnie miłosnej tematyce. Trubadurzy i truwerzy we Francji stworzyli formalne schematy pieśni: ballady czy ronda. W Włoszech bardzo popularny był madrygał. W Polsce dominowała głównie muzyka religijna w języku łacińskim, najstarszą zachowaną polską pieśnią jest Bogurodzica (XIII w.).

Piśmiennictwo

R1Fux77fwaGnQ1
Biblia pauperum, ok. 1455
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W literaturze, prócz Biblii, skupiano się na żywotach świętych (hagiografiach), które opisywały dokonania świętego na ziemi i pokazywały model godnego życia. Funkcję dydaktyczną i moralizatorską miały też kazania, które oprócz wiedzy religijnej nauczały lud o systemie moralnym w myśl chrześcijaństwa. Literatura parenetycznaparenezaparenetyczna, inaczej zwana wychowawczą, miała ukazać pewne wzorce osobowościowe, które uważano za warte naśladowania, np. w Pieśni o Rolandzie przedstawiony został ideał rycerza, który w imię wierności władcy i religii ponosi śmierć.

Autor nieznany Pieśń o Rolandzie

(…) Roland czuje, że śmierć go bierze całego: z głowy zstępuje do serca. Biegnie rycerz pędem na szczyt góry, położył się na zielonej murawie, twarzą do ziemi. Pod siebie kładzie swój miecz i róg. Obrócił głowę ku zgrai pogan; tak czyni, chcąc, aby Karol powiedział i wszyscy jego ludzie, że umarł jako zwycięzca i jako zacny hrabia. Raz po raz słabnącą ręką uderza się w piersi. Za grzechy swoje wyciąga ku niebu swoją rękawicę. (…)

C3 Źródło: Autor nieznany, Pieśń o Rolandzie, oprac. A. Drzewicka, tłum. T. Żeleński (Boy), Wrocław 1991.

Teatr

W średniowiecznym teatrze popularne były misteria, czyli przedstawienia dotyczące życia i męki Jezusa. Wywodziły się one z dramatu liturgicznego, formy dramatycznej związanej silnie z liturgią kościelną. Dramaty liturgiczne pokazywały wydarzenia z życia Chrystusa, a odbywały się w kościele lub na cmentarzu. Misteria powstały poprzez stopniowe uniezależnianie się dramatu od obrzędów liturgicznych. Z czasem obok misteriów pasyjnych, czyli dotyczących męki i zmartwychwstania Chrystusa, wykształciły się również jasełka i obrzędy związane z innymi świętami chrześcijańskimi. Potem zaczęto urozmaicać przedstawienia zabawnymi scenkami, mającymi pokazać ludzkie grzechy i przywary. Tak narodził się moralitet, którego zadaniem było nawoływanie do poprawy.

RlEwK2yoMdZrq
Misterium pasyjne przedstawiające sąd Piłata nad Jezusem
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Architektura

W architekturze dominowały dwa style – romanizm, łączący funkcje sakralne i obronne, oraz gotyk, w którym budowle były majestatyczne i strzeliste. Miały one uświadomić człowiekowi potęgę Boską w opozycji do ludzkiej marności.

Słownik:

alegoria
alegoria

(gr. allēgoría – mówić w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne. Odczytanie znaczenia alegorycznego wymaga pewnej erudycji wychodzącej poza prostą znajomość języka, np. kobieta z wagą i przepaską na oczach jest alegorią sprawiedliwości

misterium
misterium

[łac. < gr.] – rozpowszechniony w średniowieczu typ dramatu rel. o tematyce zaczerpniętej ze Starego Testamentu i Nowego Testamentu, niekiedy z apokryfów; misteria wyrosły z obrzędów liturgii katolickiej, wystawiane początkowo tylko w kościołach, XII–XIII w. przekształciły się w samodzielne, trwające nieraz kilka dni cykliczne widowiska sceniczne, realizowane na placach publicznych, niejednokrotnie przez kilkusetosobowe zespoły, w czasie świąt rel. – Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu (tzw. m. pasyjne), Wielkiej Nocy, na Wniebowstąpienie i Boże Ciało

pareneza
pareneza

(łac. paraenesis, gr. paraínesis – zachęcanie) – utwór dyskursywny o treści moralizatorskiej bądź przemówienie (także pojedyncze zdanie, a nawet zwrot) zawierający przekaz umoralniający

płaskorzeźba
płaskorzeźba

kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, metalowej lub drewnianej z pozostawieniem na niej tła; inaczej: relief; może stanowić dekorację architektoniczną lub odrębne dzieło sztuki

scholastyka
scholastyka

termin wieloznaczny, pierwotnie oznaczał naukę uprawianą na średniowiecznych uniwersytetach; główny kierunek średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego udowodnienia słuszności dogmatów religijnych

status społeczny
status społeczny

pozycja, jaką człowiek zajmuje w środowisku (grupie społecznej)

symbol
symbol

(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny