W kręgu filozofii chrześcijańskiej: literatura i sztuka w służbie religii
Choć wczesne średniowiecze nazywano niegdyś „wiekami ciemnymi”, niesprawiedliwie byłoby sądzić, iż nie nastąpił wówczas rozwój filozofii czy sztuki. Warto zresztą pamiętać, że „wieki ciemne” to po angielsku Dark Ages, czyli – jak wyjaśniał badacz tego zjawiska, William Paton Ker – okres trudności spowodowanych nie tyle upadkiem intelektualnym czy miernotą artystyczną ludzi wówczas żyjących, co ogólnym chaosem, jaki nastąpił w Europie wraz z klęską Cesarstwa Rzymskiego oraz powolnym wypracowywaniem nowych struktur cywilizacyjnych, które obejmowałyby całość zachodniego świata.
Filozofia średniowiecza usiłowała stworzyć całościową wizję świata, człowieka i przyrody. Często powtarzano na przykład, że rzeczywistość to księga, w której można czytać tajemnicę dzieła stworzenia. Kluczem do rozumienia ostatecznego celu oraz istnienia wszystkiego były jednak dogmaty wiary chrześcijańskiej. Znalazło to wyraz w szeroko pojętej sztuce: literaturze, malarstwie czy muzyce. W zależności od nurtu ówczesnej filozofii różnorodnie interpretowano także sceny z Pisma Świętego, bądź też rolę człowieka w świecie.
Scharakteryzujesz główne nurty chrześcijańskiej filozofii średniowiecza.
Zapoznasz się z przykładowymi fragmentami dzieł epoki.
Zanalizujesz dzieła sztuki związane z filozofią wieków średnich.
Określisz, jaka była główna rola sztuki i literatury średniowiecznej.