Przeczytaj
Uwłaszczenie chłopówUwłaszczenie chłopów na ziemiach polskich
Na Zachodzie, gdzie praktycznie u schyłku średniowiecza zniesiono poddaństwo osobiste, proces uwłaszczenia dokonywał się przez dziesięciolecia w drodze wykupywania ziemi. Czasem bywał on gwałtownie przyspieszany, jak w okresie rewolucji francuskiej, kiedy skonfiskowane dobra kościelne i szlacheckie odsprzedano chłopom. Z kolei w Anglii nastąpił proces odwrotny: w wyniku ogradzaniaogradzania w XVIII w. 3/4 gruntów ornych znalazło się w rękach wielkich właścicieli ziemskich. W Europie Wschodniej uwłaszczenie chłopów było znacznie większym problemem. Bardzo długo byli oni pozbawieni samodzielności prawnej, a o prawie i ustroju państwa decydowała tu wyłącznie szlachta. Konieczność wypłacenia ziemianom odszkodowań za przekazane grunty powodowała, że uwłaszczenie było operacją finansową na gigantyczną skalę.
Na ziemiach polskich uwłaszczenie chłopów najwcześniej dokonało się w zaborze pruskim, gdzie w 1808 r. władze rozpoczęły eksperyment z uwłaszczeniem w dobrach państwowych. W 1811 r. zainicjowano je w majątkach prywatnych, co należącą wówczas do Księstwa Warszawskiego Wielkopolskę objęło dopiero w roku 1823. Założeniem pruskiego uwłaszczenia było dopuszczenie do niego jedynie bogatych włościanwłościan. Wyłączenie z tego procesu ludności bezrolnej i małorolnej miało tę zaletę, że mogła ona pozostać siłą roboczą dla wielkich majątków. Aż do 1850 r. uwłaszczyć się mogli tylko chłopi, których stać było na zapłacenie odszkodowania, i to za zgodą właściciela ziemskiego. Po Wiośnie Ludów, gdy rząd pruski dojrzał w chłopach sojusznika, warunki złagodzono, uruchomiono korzystne kredyty i zniesiono konieczność zgody pańskiej. Proces uwłaszczenia trwał do lat 80. XIX w. W rezultacie powstały duże gospodarstwa chłopskie, a areałareał wielkiej własności ziemskiej powiększył się o grunty nieuwłaszczone oraz tzw. grunty serwitutoweserwitutowe, czyli dotychczas użytkowane przez całą wieś bez opłat (zwykle pastwiska i lasy).
W zaborze austriackim uwłaszczenie przeprowadzono w czasie Wiosny Ludów, w roku 1848. Na mocy ustawy chłopi przejęli na własność grunty użytkowane w chwili jej wydania. Część odszkodowań pokryli włościanie, resztę zaś państwo.
W zaborze rosyjskim sprawa uwłaszczenia miała charakter polityczny. Mówiono o nim już w czasie powstania listopadowego, chcąc w ten sposób pozyskać chłopów. Projekty sfinansowania odszkodowań z dobrowolnej kwesty pokazują, że ówcześni politycy zupełnie nie zdawali sobie sprawy z ogromu problemu. W 1863 r., w trakcie powstania styczniowego, powstańczy Rząd Narodowy ogłosił uwłaszczenie, ale trudno było je przeprowadzić w kraju opanowanym przez zaborcę. Wydany przez cara Aleksandra II dekret z marca 1864 r. nie ustępował zasadom powstańczym, a co ważniejsze – ogłoszony został przez faktyczną władzę. Przewidywał on zniesienie powinności wsi względem dworu, nadanie chłopom na własność nie tylko gruntów użytkowanych, ale także skonfiskowanych ziemianom biorącym udział w powstaniu styczniowym, oraz nadanie ziemi osobom bezrolnym. W efekcie areałareał gruntów chłopskich wzrósł o 8 proc. Utrzymano też serwituty. Chłopi nie płacili odszkodowań, a dotychczasowi właściciele otrzymali tzw. listy zastawnelisty zastawne, które miały być stopniowo wykupywane przez państwo. System ten był dla ziemian niekorzystny, gdyż obligacje szybko straciły na wartości z powodu niestabilności rosyjskiej waluty. Z kolei ściągany od chłopów podatek gruntowy, z którego spłacano obligacje, sprawił, że uwłaszczenie było niezwykle opłacalne dla skarbu rosyjskiego. Powołano również namiastkę samorządu wiejskiego – choć podporządkowany władzom, stanowił on jedyną formę samorządu w Kraju Nadwiślańskim. Celem reformy rolnej było pozyskanie chłopstwa dla państwa. Służyć temu też miała rosyjska szkoła i podkreślanie na każdym kroku cesarskich dobrodziejstw dla polskiego ludu. Zamiary te jednak się nie powiodły. Szkoła nie spełniła swego rusyfikacyjnego zadania, a inteligencja, uformowana ze szlachty „wysadzonej z siodła”, czyli podupadłej wskutek represji i konfiskat, odnosiła się do zaborcy z nienawiścią. Nie rozwiązano także problemu przeludnienia wsi – spadek śmiertelności wywołał lawinowy przyrost ludności. Coraz większa liczba chłopów bezrolnych napływała do miast, gdzie tworzyli oni podatne na socjalistyczną agitację masy robotników.
Generalną korzyścią z uwłaszczenia było zniesienie resztek systemu feudalnego. Jednak w poszczególnych zaborach proces ten miał różne następstwa. W zaborze pruskim, gdzie reforma uwłaszczeniowa trwała kilkadziesiąt lat, powstały duże gospodarstwa rolne wykorzystujące pracę najemną i dysponujące środkami na inwestycje i wdrażanie nowych technologii. Podniosły się też kultura rolna oraz poziom życia wsi. W zaborach austriackim i rosyjskim ziemię nadano chłopom na mocy jednorazowych dekretów, bez odszkodowań, wskutek czego wzrosła liczba małych gospodarstw, które w kolejnych pokoleniach ulegały coraz dalszym podziałom, co tylko pogłębiało ubóstwo wsi.
Słownik
(z łac. area – powierzchnia, plac) powierzchnia gruntów zajętych pod uprawę ziemi
dłużny papier wartościowy emitowany przez bank hipoteczny, wystawiany imiennie bądź na okaziciela
zjawisko mające miejsce w Anglii i Irlandii i polegające na odbieraniu ziemi ubogiej ludności chłopskiej oraz wypędzaniu dzierżawców z gruntów ornych, zmienianych na pastwiska i plantacje lnu; pojawiło się w XIII w., ale największe rozmiary osiągnęło na przełomie XVIII i XIX w.
(z łac. servitus, D. servitutis – służenie) uprawnienia chłopów do korzystania z dworskich gruntów folwarcznych, łąk i lasów, wywodzące się z okresu feudalnego
nadanie chłopom na własność użytkowanej przez nich ziemi, z którym wiąże się zniesienie obowiązków względem pana feudalnego, tj. pańszczyzny, darmoch i czynszu
mieszkaniec wsi zajmujący się rolnictwem; wieśniak, rolnik
Słowa kluczowe
uwłaszczenie, Aleksander II, chłopi, powstanie styczniowe, ziemie polskie pod zaborami, Polacy pod zaborami, serwituty
Bibliografia
Wybór tekstów źródłowych z historii Polski w latach 1795–1864, oprac. S. Kieniewicz, T. Mencel, W. Rostocki, Warszawa 1956.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 34, Sprawa chłopska w XIX wieku na ziemiach polskich w okresie reform uwłaszczeniowych, oprac. K. Śreniowska, Warszawa 1958.
Polska w latach 1795–1864. Wybór tekstów źródłowych do nauczania historii, wybór i oprac. I. Rusinowa, Warszawa 1986.
Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.