Proza psychologiczna

Dynamiczny i wielokierunkowy rozwój psychologii w dwudziestoleciu międzywojennym zaowocował wzrostem zainteresowania problematyką psychologiczną w literaturze. Proza psychologiczna koncentrowała uwagę na świecie wewnętrznym bohaterów, ukazywała różne jego wymiary. Twórcy szukali odpowiedzi na pytania o źródła przeżyć człowieka, o przyczyny jego kompleksów i zahamowań. Rozważali wpływ rzeczywistości zewnętrznej i relacji z innymi na ludzką świadomość. Zastanawiali się, jak przeszłość, pamięć oraz wspomnienia mogą decydować o wyborach i działaniach człowieka.

Tematy dotyczące wewnętrznego życia człowieka wymagały nowych rozwiązań formalnych. Pisarze częściej niż dotychczas sięgali po subiektywną narrację pierwszoosobową, przedstawiali rzeczywistość z różnych punktów widzenia, używali mowy pozornie zależnej. Relacje przyczynowo‑skutkowe między zdarzeniami oraz linearny charakter czasu fabuły ustępowały miejsca inwersji czasowej fabułyinwersjainwersji czasowej fabuły czasowej fabuły i retrospekcji. O doborze prezentowanych wydarzeń decydowały pamięć i skojarzenia bohatera.

Dworek i jego mieszkanki

Dworek w Wilku jest swoistym domem kobiet. W czasach młodości Wiktora zamieszkiwało go sześć sióstr: Kazia, Julcia, Jola, Zosia, Tunia i Fela. Życie toczy się tam stałym, niezmiennym rytmem. Czas upływa leniwie na przyjemnościach, przechadzkach, rozmowach i wspólnym celebrowaniu posiłków. Niepowtarzalna atmosfera ziemiańskiego dworku oddziałuje na każdego przybysza. Poddaje się jej także Wiktor, którego przyciągają do Wilka zarówno wspomnienia przeżytych tam kiedyś emocji, jak i pragnienie powrotu do minionej młodości.

R1ex03jOw5Hq9
Stawisko – posiadłość Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w podwarszawskiej Podkowie Leśnej. W latach przed- i powojennych była ważnym ośrodkiem kulturalnym, miejscem spotkań artystów. W czasie II wojny światowej Iwaszkiewiczowie udzielali schronienia ukrywającym się przed prześladowaniami Żydom i działaczom podziemia antyhitlerowskiego.
Źródło: dostępny w internecie: Jolanta Dyr / commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmagania z czasem

RCerlCZL2yJ7I1
Jarosław Iwaszkiewicz (1894–1980) – prozaik, poeta, eseista i tłumacz. Współtwórca grupy poetyckiej Skamander. Autor wierszy, opowiadań (np. Panny z Wilka, 1933), powieści (Czerwone tarcze, 1934 czy Sława i chwała, 1956–1962) oraz książek wspomnieniowych.
Źródło: domena publiczna.

Kiedy Wiktor po raz pierwszy od wielu lat ujrzał dwór w Wilku, miał wrażenie, że czas się tam zatrzymał. W przestrzeni i naturze nie było widać śladów przemijania. Krajobrazy zachowały dawną urodę, a przedmioty – niezmienny staroświecki urok. Dało to bohaterowi nadzieję, że możliwy będzie powrót do życia sprzed piętnastu lat – teraz dokona wyborów, których nie dokonał wówczas; przeżyje uczucia, którym kiedyś nie pozwolił się rozwinąć. Spotkanie z siostrami zamieszkującymi dworek w Wilku uświadamia mu jednak, że wspomnienia przeszłości i chwila teraźniejsza rządzą się odmiennymi prawami. Wiktor musi skonfrontować teraźniejszość z przeszłością i ze wspomnieniami o niej. Siostry są teraz dorosłymi kobietami: Julcia, Zosia i Jola mają mężów, Kazia jest rozwiedziona. Tunia, która była małą dziewzynką, gdy opuszczał Wilko, to teraz panna na wydaniu, a Fela nie żyje. Mimo to Wiktor próbuje cofnąć czas, przeżyć ponownie dawne młodzieńcze zachwyty i wzruszenia, jeszcze raz doświadczyć emocji towarzyszących pierwszym erotycznym doznaniom. Kolejne spotkania z mieszkankami Wilka pokazują jednak, że nie da się powtórnie przeżyć minionych zdarzeń. Upływ czasu zmienił kobiety i samego Wiktora – są teraz innymi ludźmi. Powrót do przeszłości okazuje się niemożliwy.

Słownik

inwersja
inwersja

(łac. inversio – odwrócenie) odwrócenie jakiegoś ustalonego porządku

retrospekcja
retrospekcja

(łac. retrospicere – patrzeć wstecz) – w utworze epickim przywoływanie przez narratora lub bohatera zdarzeń mających miejsce przed zawiązaniem akcji

kompleks
kompleks

(łac. com – z, razem; plicare – zawijać) – w psychoanalizie zespół wspomnień lub wyobrażeń o silnym nacechowaniu emocjonalnym, kształtujący samoocenę i sposób postępowania osoby nim obciążonej