Przeczytaj
Kultura polityczna i aktywność obywatelska
Nie możemy stworzyć społeczeństwa obywatelskiego bez kultury politycznej na odpowiednim poziomie. Dlatego pojęcie kultury politycznej jest jednym z najważniejszych terminów w naukach społecznych. Jest ono definiowane różnorodnie, bo same definicje kultury i polityki są niejednolite. Jak pisze Jan Garlicki w Polityce i społeczeństwie na potoczne rozumienie tego terminu wpłynął zapewne przymiotnik „kulturalny”, oznaczający człowieka obytego w towarzystwie i pozytywnie ocenianego, i dlatego „kultura polityczna” bywa mylona z etyczno‑moralnymi predyspozycjami polityków.
Pojęcie upowszechniło się w połowie XX w., jednak fenomen stosunku ludzi do polityki podejmowany był znacznie wcześniej. Myślenie o rzeczywistości politycznej w sposób sytuujący w centrum uwagi związek instytucji politycznych z obyczajami obywateli i sposobem odnoszenia się społeczeństwa do decyzji politycznych zapoczątkowali już filozofowie starożytni, jak Platon i Arystoteles. Zajmowali się nimi także przedstawiciele nowożytnej myśli politycznej, np. Nicollò Machiavelli, John Locke, Thomas Hobbes czy Karol Monteskiusz.
Zdaniem Gabriela Abrahama Almonda kultura polityczna jest całokształtem indywidualnych postaw i orientacji politycznych uczestników danego systemu. Jest to sfera subiektywna leżąca u podstaw działań politycznych i nadająca im znaczenie. Almond postulował, by w procesie badania systemów politycznych skupiać się na zachowaniach grup społecznych i psychologicznych orientacjach obywateli w związku z polityką. Tym samym z pojęcia kultury politycznej uczynił on kategorię analityczną, którą rozwijał wraz ze współpracownikami: Sidneyem Verbą i G. Binghamem Powellem. Owe indywidualne orientacje członków systemu wobec polityki łączą w sobie kilka składników:
Modele kultury politycznej
Prezentowane aspekty poznania i indywidualne orientacje członków systemu politycznego odnajdujemy w zaproponowanych przez Almonda i Verbę modelach‑typach kultury politycznej:
Typ zaściankowy
Najbardziej charakterystyczną cechą zaściankowego typu kultury politycznej jest brak świadomości politycznej wśród jej reprezentantów. Ten typ kultury politycznej odznacza się tym, że społeczeństwo, w którym funkcjonuje, nie uznaje systemu politycznego za centrum i za autorytet oraz nie ma wobec niego żadnych żądań. Brak w nim także wyspecjalizowanych ról politycznych, a funkcje, takie jak wódz, naczelnik czy szaman, które w tego rodzaju społecznościach występują, łączą w sobie aspekty polityczne z ekonomicznymi i religijnymi, a postawa polityczna członków wspólnoty nie jest oddzielona od postaw religijnych i społecznych. Co ciekawe, istotne znamiona kultury zaściankowej mogą się też pojawiać w rozbudowanych i wewnętrznie zróżnicowanych kulturach, ale będą mieć wtedy charakter bardziej emocjonalny i normatywny niż poznawczy.
Typ poddańczy
Społeczeństwo reprezentujące poddańczy typ kultury politycznej jest co prawda świadome istnienia systemu politycznego jako centrum, jednak nie wysuwa wobec niego żądań politycznych i biernie akceptuje jego decyzje. Jeżeli już uczestniczy w życiu publicznym, to jest to uczestnictwo całkowicie pasywne. Poszczególne osoby są świadome istnienia władzy rządowej i instytucji administracji publicznej i mają nawet do niej stosunek uczuciowy, mogą więc być z niej dumne lub jej wrogie, oceniając ją jako uprawnioną lub nieuprawnioną, ale zupełnie się z nią nie utożsamiając. Choć wyrażają swoje opinie wobec systemu w sposób zdecydowany, to jednak rzadko postrzegają jednostki jako sprawczy czynnik systemu politycznego. Dlatego też postawy reprezentantów tego typu kultury politycznej są zasadniczo bierne, choć czasami pojawiają się u nich pewne formy kompensacji.
Typ uczestniczący (partycypacyjny)
Członkowie uczestniczącego typu kultury politycznej są natomiast świadomi istnienia systemu politycznego i go akceptują. To wyrazisty stosunek do aktywnej roli jednostki w systemie politycznym, ale uczuciowe i wartościujące oceny owej roli mogą się wahać od akceptacji do odrzucenia. Są także wobec niego aktywni, potrafią wyrażać własne interesy i żądania oraz akceptują jego decyzje, co świadczy o ich wysokim poziomie samowiedzy politycznej. Dążą oni również do zdobycia możliwie pełnej wiedzy zarówno o całości systemu, jak i o strukturach i procesach politycznych i administracyjnych. Kultura uczestnictwa nie usuwa kultury zaściankowej i kultury podporządkowania. W systemie uczestnictwa obywatele nie tylko są nastawieni na aktywne poczynania polityczne, lecz zarazem podporządkowują się prawu i władzy oraz uczestniczą w licznych grupach pierwotnych, w których panują postawy kultury zaściankowej.
Oczywiście rzadko się zdarza, że wyodrębnione wcześniej typy kultury politycznej występują w czystej postaci. Zwykle tworzą one związki typów niejednolitych złożone z typów podstawowych, takie jak kultura zaściankowa i podporządkowania, kultura podporządkowania i uczestnicząca czy kultura zaściankowa i uczestnicząca.
Funkcje kultury politycznej
Kultura polityczna obywateli pełni także wiele funkcji społecznych. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim:
Trzeba jednak pamiętać, że funkcje te mogą istnieć tylko w przypadku, kiedy kultura polityczna i system polityczny gwarantują je swymi normaminormami i regułami. Muszą one wiązać uczestników życia publicznego, a demokratyczne przedstawicielstwo władzy politycznej i ekonomicznej nie może być zagrożeniem dla demokracji. Zgodnie z jej regułami obywatele muszą być bowiem włączani do procesu rządzenia państwem i pracy społecznej, by kultura polityczna mogła się w ogóle rozwijać.
Kultura obywatelska
Jednym z czynników decydujących o jakości demokracji i społeczeństwa obywatelskiego jest kultura polityczna jego obywateli. Jako kulturę obywatelską rozumie się zaś zjawisko szersze niż kultura polityczna, gdyż zawierające w sobie także aktywności niezwiązane z polityką. Kultura obywatelska definiowana bywa w kategoriach dominujących postaw wobec innych uczestników życia publicznego (zaufanie, tolerancja dla odmiennych poglądów i racji, kooperacja w celu realizacji wspólnych celów). Wyznacza ją także poziom kompetencji w sprawach publicznych, myślenie i działanie poza partykularnym interesem, lecz dla dobra wspólnego.
O niskiej kulturze obywatelskiej można mówić, gdy zaufanie do innych jest znikome, a tolerancja dla odmienności niska. Łączy się to również ze wspomnianym dążeniem do realizacji interesów partykularnych, czasem nawet za wszelką cenę i bez względu na skutki. O wysokiej kulturze obywatelskiej można natomiast mówić, gdy poziom zaufania społecznego i tolerancji jest wysoki, a czynnikiem dominującym działania są normy i reguły przestrzegane przez większość uczestników życia politycznego, które prowadzą do osiągnięcia dobra wspólnego.
Wysoka kultura obywatelska wzmacnia się i kumuluje, wytwarzając tym samym stan równowagi społecznej polegającej na kooperacji między obywatelami, dużym zaufaniu, i zaangażowaniu obywatelskim. Podobnie jest z niską kulturą obywatelską. Kumuluje ona partykularyzm i brak zaufania, co objawia się ucieczką w prywatność oraz stagnacją ekonomiczną i społeczną. Taki negatywny stan niestety charakteryzuje się dużą stabilnością w czasie i trudno jest go przełamać. Prowadzi to do „amoralnego familizmu”, czyli do maksymalizowania korzyści swoich i swojej rodziny kosztem otoczenia społecznego. Opiera się ono na przekonaniu, że wszyscy czynią podobnie. Wskutek tego rodzi się następnie przyzwolenie społeczne dla korupcji czy oszustw podatkowych.
Słownik
dziedzina filozofii, której przedmiotem są wartości, bada naturę wartości, ustala normy i kryteria wartościowania oraz hierarchię wartości
uczestnictwo obywateli w życiu kulturalnym, ekonomicznym, politycznym i społecznym państwa, jak również wspólnoty lokalnej, przejawiające się w podejmowaniu wspólnych działań o charakterze dobrowolnym i świadomym
szczególny rodzaj kierownika, który ma bezpośredni związek z zachowaniami organizacyjnymi
pojęcie wieloznaczne, używane najczęściej w jednym ze znaczeń: jako względnie trwały, przyjęty w danej grupie społecznej sposób zachowania jednostki społecznej; jako wskazówka właściwego zachowania w danej sytuacji
forma zbiorowego, spontanicznego działania pewnych kategorii grup społecznych zmierzającego do określonego celu i często do wywołania zmiany społecznej