Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kto jest terrorystąterroryzmterrorystą

Termin „terroryzm” w znaczeniu „system, reżim terroru” wprowadziła Akademia Francuska w 1793 roku na określenie działań podejmowanych przez jakobińskieJakobinijakobińskie władze Republiki Francuskiej między wrześniem 1793 a lipcem 1794 roku dla ochrony zdobyczy rewolucji francuskiejRewolucja francuskarewolucji francuskiej przed rojalistami i arystokracją. Początkowo termin był nacechowany pozytywnie jako określenie działań w celu zaprowadzenia i utrzymania porządku państwowego. Środkiem do tego celu było wzbudzanie w obywatelach strachu. W ciągu kilku miesięcy aresztowano około 300 000 osób. Oskarżanym o zdradę rewolucji odmawiano prawa do przesłuchań, wzywania świadków i przedstawiania dowodów. Stracono około 17 000 osób. Krwawym rządom terroru położyła kres egzekucja przywódcy jakobinów Maximiliena Robespierre’aMaximilien de RobespierreMaximiliena Robespierre’a. Wówczas termin „terroryzm” nabrał negatywnego nacechowania, którym odznacza się do dziś.

RKyNeZSCyaOzZ
Ilustracja przedstawiająca egzekucję Maximiliena de Robespierre'a i jego zwolenników 28 lipca 1794 roku
Źródło: domena publiczna.

Współcześnie terroryzm definiowany jest jako stosowanie przemocy przez jednostki lub grupy w celu zastraszenia innej grupy, instytucji lub państwa i wymuszenia działań przynoszących terrorystom zysk. Badacze terroryzmu zwracają uwagę na trudności, jakich nastręcza ta definicja. Jedna z nich wiąże się z odróżnieniem terroryzmu od działań wojennych i przestępstw. Filozof Leszek Kołakowski twierdzi, że tym, co różni terroryzm od innych rodzajów przemocy, jest status władzy, przeciwko której się występuje. Jeśli władza ta jest nieprawomocna (np. sprawowana przez okupanta), walka z nią nie jest aktem terrorystycznym. Jest nim natomiast zbrojne występowanie przeciwko władzy mającej demokratyczną legitymację, a więc takiej, którą obywatele mogą zmienić bez użycia siły. Filozof zauważa jednak, że takie rozróżnienie w praktyce okazuje się niekiedy trudne do zastosowania: na świecie nie brakuje bowiem demokratycznie wybranych tyranów, jak również mniejszości, które czują się uciskane przez władze wybrane przez większość i chcą dochodzić swoich praw siłą. Badacz terroryzmu John Horgan zwraca uwagę, że akty terroru różnią się od przestępstw takich jak morderstwa czy porwania tym, że akty te są środkiem do celu, a nie celem samym w sobie, jak również tym, że są obliczone na osiągnięcie celów politycznych, a nie np. zysku materialnego.

terror3 Źródło: O terroryzmie, [w:] Leszek Kołakowski, Mini-wyklady o maxi sprawach. Seria druga, Krakow 1999, s. 46.

RdKN3cowDPtcT1
Zabawki przy pomniku upamiętniającym ofiary ataku terrorystycznego na szkołę w Biesłanie w Osetii Północnej (wrzesień 2004). W czasie szturmu wojsk rosyjskich w celu uwolnienia zakładników zginęły 334 osoby, w tym 156 dzieci.
Źródło: domena publiczna.

Kolejny problem dotyczy względności pojęcia terroryzmu, jego uzależnienia od poglądów politycznych osoby stosującej to pojęcie. Badacze zjawiska zwracają uwagę, że „kto dla jednych jest terrorystą, dla innych jest bojownikiem o wolność”. Choć terroryzm jest zjawiskiem powszechnie potępianym, to jednak, jak zauważa Kołakowski, oceny moralne konkretnych aktów terroru różnią się kategorycznością. Opinia publiczna inaczej ocenia akty terroru wymierzone w konkretną osobę, a inaczej te, których ofiarami padają przypadkowi ludzie, a same ataki mają na celu nie likwidację wroga, lecz zasianie strachu.

terror1 Źródło: Michał Chorośnicki, Terroryzm, [w:] Bogdan Szlachta, Słownik społeczny, Kraków 2004, s. 1449. terror2 Źródło: Charles Townshend, Terroryzm. Krótkie wprowadzenie, tłum. Ryszard Machnikowski, Łódź 2017, s. 60.

Poezja przeciw przemocy

Wisława Szymborska wielokrotnie powracała w swoich wierszach do problematyki przemocy i wojny. W utworach tych poetka odchodzi od charakterystycznego dla jej twórczości ironicznego dystansu na rzecz zaangażowania po stronie ofiar: wojny w Korei (wiersz Z Korei z 1952 roku), w Wietnamie (Wietnam, 1967) i na Bałkanach (Jacyś ludzie, 1994). Poetycki komentarz do historycznych aktów przemocy jest każdorazowo deklaracją pacyfizmu, „nie” wypowiadanym w celu zdemaskowania zła, wzięcia w obronę pokrzywdzonych, bezsilnych i milczących. Tragiczne wydarzenia z historii XX wieku są podstawą do filozoficznej refleksji nad pochodzeniem zła. W wierszu Jacyś ludzie Szymborska z goryczą zauważa, że czynienie zła jest odwieczną cechą natury ludzkiej, sprowadzającą historię ludzkości do cierpienia:

Wisława Szymborska Jacyś ludzie

Jacyś ludzie w ucieczce przed jakimiś ludźmi.
W jakimś kraju pod słońcem
i niektórymi chmurami.

Zostawiają za sobą jakieś swoje wszystko,
obsiane pola, jakieś kury, psy,
lusterka, w których właśnie przegląda się ogień.

Mają na plecach dzbanki i tobołki,
im bardziej puste, tym z dnia na dzień cięższe.

[…]

Przed nimi jakaś wciąż nie tędy droga,
nie ten, co trzeba most
nad rzeką dziwnie różową.
Dokoła jakieś strzały, raz bliżej, raz dalej,
w górze samolot trochę kołujący.

Przydałaby się jakaś niewidzialność,
jakaś bura kamienność,
a jeszcze lepiej niebyłość
na pewien krótki czas albo i długi.

Coś jeszcze się wydarzy, tylko gdzie i co.
Ktoś wyjdzie im naprzeciw, tylko kiedy, kto,
w ilu postaciach i w jakich zamiarach.
Jeśli będzie miał wybór,
może nie zechce być wrogiem
i pozostawi ich przy jakimś życiu.

wisia1 Źródło: Wisława Szymborska, Jacyś ludzie, [w:] Wisława Szymborska, Wybór poezji, oprac. Wojciech Ligęza, Wrocław 2016, s. 382–383.

Już w latach 70. XX wieku Szymborska podejmowała zagadnienie nasilającego się terroryzmu, czego przykładem jest wiersz Terrorysta, on patrzy pochodzący z tomu Wielka liczba (1976). Upamiętnieniu ofiar terroru służą zabiegi typowe dla poetyki reportażuReportażreportażu, takie jak zastosowanie liryki sytuacyjnej (narracyjnej)Liryka sytuacyjna (narracyjna)liryki sytuacyjnej (narracyjnej) relacjonowanie zdarzeń z perspektywy świadka, oddawanie detali sytuacji widocznych tylko z niewielkiej odległości. Ten reporterski sposób budowania sytuacji lirycznej jest widoczny w wierszu Terrorysta, on patrzy, a także w utworze Fotografia z 11 września:

Wisława Szymborska Fotografia z 11 września

Skoczyli z płonących pięter w dół –
jeden, dwóch, jeszcze kilku
wyżej, niżej.

Fotografia powstrzymała ich przy życiu,
a teraz przechowuje
nad ziemią ku ziemi.

Każdy to jeszcze całość
z osobistą twarzą
i krwią dobrze ukrytą.

Jest dosyć czasu,
żeby rozwiały się włosy,
a z kieszeni wypadły
klucze, drobne pieniądze.

Są ciągle jeszcze w zasięgu powietrza,
w obrębie miejsc,
które się właśnie otwarły.

Tylko dwie rzeczy mogę dla nich zrobić – 

opisać ten lot
i nie dodawać ostatniego zdania.

wisia3 Źródło: Wisława Szymborska, Fotografia z 11 września, [w:] tejże, Wybór poezji, oprac. Wojciech Ligęza, Wrocław 2016, s. 384–385.
RkGUDjU7wf0yt
11 września 2001: płonące wieże nowojorskiego World Trade Center, w które wbiły się porwane przez terrorystów samoloty pasażerskie. Wskutek zamachu śmierć poniosło ponad 2600 osób.
Źródło: domena publiczna.

W wierszach Szymborskiej dotykających problemu terroryzmu kwestia pochodzenia zła przybiera postać pytania o to, w jaki sposób człowiek zostaje terrorystą. Podmiot liryczny szuka na nie odpowiedzi, zajmując pozycję obserwatora, śledzącego i referującego poczynania terrorystów. Jest zarazem badaczem – na podstawie zachowań przyszłych zamachowców chce ustalić przyczynę, dla której wybrali przemoc:

Wisława Szymborska Zamachowcy

Całymi dniami myślą
jak zabić, żeby zabić,
i ilu zabić, żeby wielu zabić.
Poza tym z apetytem zjadają swoje potrawy,
modlą się, myją nogi, karmią ptaki,
telefonują drapiąc się pod pachą,
tamują krew, kiedy skaleczą się w palec,
jeśli są kobietami, kupują podpaski,
szminkę do powiek, kwiatki do wazonów,
wszyscy trochę żartują, kiedy są w humorze,
popijają z lodówek soki cytrusowe,
wieczorem patrzą na księżyc i gwiazdy,
zakładają na uszy słuchawki z cichą muzyką
i zasypiają smacznie do białego rana
– chyba że to, co myślą, mają zrobić w nocy.

wisia2 Źródło: Wisława Szymborska, Zamachowcy, [w:] tejże, Tutaj, Kraków 2009, s. 24.

Konkluzja, do której dochodzi osoba mówiąca, jest pesymistyczna, a zarazem zgodna z ustaleniami naukowców badających terroryzm – nie istnieje „gen” terroru; terrorysty nie wyróżnia spośród innych ludzi żaden zestaw cech psychiki i charakteru, pozwalający go rozpoznać i w porę powstrzymać. Brak niezawodnej metody zapobiegania przemocy i terrorowi zobowiązuje do zachowania czujności wobec przejawów zła.

terror4 Źródło: Wojciech Ligęza, O poezji Wisławy Szymborskiej, Świat w stanie korekty, Kraków 2001, s. 113.

Słownik

jakobini
jakobini

(fran. jacobinisme, od łac. Jacobus - Jakub) - potoczna nazwa członków Klubu Jakobinów, radykalnie lewicowego ugrupowania politycznego we Francji opowiadającego się za wprowadzeniem ustroju republikańskiego; w czasie rewolucji francuskiej wprowadzili rządy terroru

liryka sytuacyjna (narracyjna)
liryka sytuacyjna (narracyjna)

odmiana liryki pośredniej, w której podmiot liryczny przyjmuje pozycję obserwatora relacjonującego przebieg wydarzeń w danej sytuacji; cechą charakterystyczną liryki sytuacyjnej jest włączanie do utworu informacji o miejscu i czasie wydarzeń oraz przyznawanie istotnej roli bohaterowi lirycznemu

reportaż
reportaż

(łac. reportāre – przynosić z powrotem) – gatunek literatury faktu, obejmuje teksty prozatorskie zdające relację z autentycznych wydarzeń; podstawą narracji charakterystycznej dla reportażu są wypowiedzi uczestników i świadków wydarzenia

rewolucja francuska
rewolucja francuska

okres gwałtownych przemian polityczno‑społecznych we Francji zachodzących w latach 1789–1799, zmierzających do obalenia monarchii absolutnej i wprowadzenia republiki

Maximilien de Robespierre
terroryzm
terroryzm

(łac. terror - strach) - działania pojedynczych osób lub grup usiłujących za pomocą aktów terrorystycznych wymusić na rządach państw określone ustępstwa

pacyfizm
pacyfizm

(łac. pacificus - wprowadzający pokój) - pogląd głoszący konieczność zaprzestania i niewszczynania wojen

liryka narracyjna
liryka narracyjna

utwór liryczny, gdzie w formie wypowiedzi dialogowych i narracyjnych podmiot liryczny prezentuje jakieś zdarzenie (sytuację), w którym nie brał udziału