Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ECrzfBlPi4M
Zdjęcie przedstawia grupę ludzi w zimowych ubiorach, którzy stoją w pobliżu płotu. Na płocie znajduje się napis Ambassade de France. Na ziemi, przy płocie, stoją liczne, palące się znicze, leżą wiązanki kwiatów. Na płocie zawieszone są polskie flagi.

We władzy strachu. Terror w wierszach Wisławy Szymborskiej

Czuwanie pod ambasadą Francji ku pamięci ofiar zamachu terrorystycznego w Paryżu 13 listopada 2015 roku
Źródło: Halibutt, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Norweg Anders Breivik pochodzi z zamożnej rodziny, odebrał dobre wykształcenie. W 2009 roku założył gospodarstwo rolne na wsi oddalonej o 80 km od Oslo. Sąsiedzi charakteryzowali go jako człowieka uprzejmego i spokojnego, trzymającego się na uboczu.  22 lipca 2011 roku 32‑letni wówczas Breivik zdetonował samochód‑pułapkę ustawiony pod siedzibą premiera Norwegii w Oslo, a następnie udał się w mundurze policjanta na wyspę Utøya, gdzie otworzył ogień do uczestników odbywającego się tam zjazdu młodzieżówki Partii Pracy. W wyniku eksplozji bomby zginęło 8 osób, na wyspie śmierć poniosło kolejnych 69 osób. Po krwawym zamachu opinia publiczna zaczęła poznawać fakty z życia Breivika – jego złe relacje z rozwiedzionymi rodzicami, niepowodzenia w życiu osobistym i skrajne poglądy polityczne. Podobnie jak w przypadku innych aktów terroru, w życiorysie sprawcy starano się odszukać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się terrorystą – pytanie, które stawia przed czytelnikiem także Wisława Szymborska w wierszu Terrorysta, on patrzy.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz czynniki wywołujące ryzyko zaistnienia terroryzmu.

  • Przeanalizujesz sytuację liryczną w wierszu Wisławy Szymborskiej Terrorysta, on patrzy.

  • Opiszesz cechy liryki narracyjnej występujące w wierszu Terrorysta, on patrzy.

  • Opiszesz wpływ zastosowanych w tekście literackim form gramatycznych na jego znaczenie.

  • Przedstawisz propozycję interpretacji wiersza Zamachowcy.