Norweg Anders Breivik pochodzi z zamożnej rodziny, odebrał dobre wykształcenie. W 2009 roku założył gospodarstwo rolne na wsi oddalonej o 80 km od Oslo. Sąsiedzi charakteryzowali go jako człowieka uprzejmego i spokojnego, trzymającego się na uboczu. 22 lipca 2011 roku 32‑letni wówczas Breivik zdetonował samochód‑pułapkę ustawiony pod siedzibą premiera Norwegii w Oslo, a następnie udał się w mundurze policjanta na wyspę Utøya, gdzie otworzył ogień do uczestników odbywającego się tam zjazdu młodzieżówki Partii Pracy. W wyniku eksplozji bomby zginęło 8 osób, na wyspie śmierć poniosło kolejnych 69 osób. Po krwawym zamachu opinia publiczna zaczęła poznawać fakty z życia Breivika – jego złe relacje z rozwiedzionymi rodzicami, niepowodzenia w życiu osobistym i skrajne poglądy polityczne. Podobnie jak w przypadku innych aktów terroru, w życiorysie sprawcy starano się odszukać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się terrorystą – pytanie, które stawia przed czytelnikiem także Wisława Szymborska w wierszu Terrorysta, on patrzy.
Scharakteryzujesz czynniki wywołujące ryzyko zaistnienia terroryzmu.
Przeanalizujesz sytuację liryczną w wierszu Wisławy Szymborskiej Terrorysta, on patrzy.
Opiszesz cechy liryki narracyjnej występujące w wierszu Terrorysta, on patrzy.
Opiszesz wpływ zastosowanych w tekście literackim form gramatycznych na jego znaczenie.
Przedstawisz propozycję interpretacji wiersza Zamachowcy.