Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Narzędzia służące do tworzenia mityzacji rzeczywistościŹródło:Narzędzia służące do tworzenia mityzacji rzeczywistości

Bruno Schulz w swoich opowiadaniach składających się na dwa tomy: Sklepy cynamonowe (1933) i Sanatorium pod klepsydrą (1937) dokonał mityzacji rzeczywistości.mityzacjamityzacji rzeczywistości. Proces ten polegał na umiejscowieniu centrum świata w prowincjonalnym mieście. Miasto może być zatem zmitologizowaną miniaturą świata. Natomiast źródłem mitu jest dla B. Schulza dzieciństwo. Sposób, w jaki opisuje postępującą chorobę Ojca, ale także jego śmierć, wskazuje na przetworzenie rzeczywistości, wymieszanie realności z fantastyką (odchodzenie Ojca przedstawione jest tu jako przemiana w karakona). Źródłem mitu jest także Księga, czyli autentyk, prawzór świata. Czytelnik nie poznaje dokładnej jej definicji, bowiem jak pisze Schulz:

Bruno Schulz Księga

(...) żadne słowo, żadna aluzja nie potrafi zalśnić, zapachnieć, spłynąć tym dreszczem przestrachu, przeczuciem tej rzeczy bez nazwy, której sam pierwszy posmak na końcu języka przekracza pojemność naszego zachwytu.

księga Źródło: Bruno Schulz, Księga, [w:] tegoż, Sanatorium pod klepsydrą, 1937.

Narzędziem służącym do tworzenia tej swoistej mitologii jest twórczość, a jej elementem nie tylko metaforyka, ale także technika onirycznaoniryzmoniryczna, czyli włączenie do świata przedstawionego marzeń sennych. Innym ważnym przejawem mitologizacji rzeczywistości w prozie Schulza jest manipulacja czasem i przestrzenią:

Bruno Schulz Sierpień
R1GN5TaTBnbQ0
Nagranie Bruno Schulz, Sierpień.

W lipcu ojciec mój wyjeżdżał do wód i zostawiał mnie z matką i starszym bratem na pastwę białych od żaru i oszałamiających dni letnich. Wertowaliśmy, odurzeni światłem, w tej wielkiej księdze wakacyj, której wszystkie karty pałały od blasku i miały na dnie słodki do omdlenia miąższ złotych gruszek.
Adela wracała w świetliste poranki, jak Pomona z ognia dnia rozżagwionegorozżagwionyrozżagwionego, wysypując z koszyka barwną urodę słońca – lśniące, pełne wody pod przejrzystą skórką czereśnie, tajemnicze, czarne wiśnie, których woń przekraczała to, co ziszczało się w smaku; morele, w których miąższu złotym był rdzeń długich popołudni; a obok tej czystej poezji owoców wyładowywała nabrzmiałe siłą i pożywnością płaty mięsa z klawiaturą żeber cielęcych, wodorosty jarzyn, niby zabite głowonogi i meduzy – surowy materiał obiadu o smaku jeszcze nie uformowanym i jałowym, i wegetatywne i telluryczne ingrediencjeingrediencjeingrediencje obiadu o zapachu dzikim i polnym.

sierp1 Źródło: Bruno Schulz, Sierpień, [w:] tegoż, Sklepy cynamonowe.
ingrediencje
rozżagwiony
Źródło:

Tak zaczyna się Sierpień - pierwsze opowiadanie cyklu Sklepy cynamonowe.
„Ojciec wyjeżdżał”, „Adela wracała” – niedokonane formy czasowników oznaczają tu wielokrotność: wszystko, co się w prozie Schulza przydarza, zachodzi na tle jakiegoś stałego porządku, w którym jest miejsce na coroczne lipcowe wyjazdy Ojca i codzienne wyprawy służącej na zakupy. Wydarzenia jednorazowe i przez to niezwykłe muszą więc mieć stale jako tło ową niezmienność świata jako historii, która się wiecznie powtarza. To, co stałe i oczywiste, nie jest jednak wcale banalne. Adela pojawia się z zakupami niczym Pomona, rzymska bogini sadów i owoców, a zatem ten porządek ma zakorzenienie w mitologii; to, co zwykłe, jest zarazem odwieczne i sakralne. Jednocześnie warzywa, owoce i mięso nabierają poprzez metaforykę i porównania cech niezwykłości, pojawiają się w ich opisie słowa „trudne”: wegetatywne i telluryczne oznacza po prostu: „roślinne i pochodzące z ziemi”, ale poprzez obcojęzyczne źródłosłowy te wyrazy także łączą się z antykiem. „Wodorosty jarzyn” przypominające „głowonogi i meduzy” to także coś niecodziennego w odległym od mórz miasteczku, które swój wzór miało bez wątpienia w rodzinnym Drohobyczu Schulza.

Motyw księgi

Bez wątpienia świat Schulza jest światem nie tylko zmysłowym, światem wyrazistych kształtów, smaków i zapachów, ale także światem „napisanym”. Warto zwrócić uwagę na bardzo istotny u tego pisarza motywmotywmotyw „Księgi”: to „księga wakacyj”, którą wertują bohaterowie tej opowieści. Jest więc tak, jakby wszystko, co istnieje, było wcześniej zapisane, miało swój wzorzec w postaci tekstu.

R1WeqS5kWfSo51
Strona tytułowa pierwszego drukowanego wydania księgi Zohar, 1558
Źródło: domena publiczna.

O Żydach – a Schulz pochodził z rodziny żydowskiego kupca bławatnegokupiec bławatnykupca bławatnego – mówi się często, że są „narodem Księgi”, co oznacza, że święta Księga, ToraToraTora, odgrywa w ich kulturze ogromną rolę, jest obiektem nieskończonych studiów, źródłem całego porządku świata. W Księdze, o której mowa we fragmencie, „wszystkie karty pałały od blasku”, co pewnie nie jest przypadkowe i przywołuje na myśl Zohar (Księgę blasku) główną księgę kabałykabałakabały. Jak widać, już ten pierwszy fragment opowiadania Schulza, w którym mówi się o codziennych sprawach rodzinnego domu, nawiązuje jednocześnie mimochodem do wątków z mitologii antycznej i czyni aluzję do świętych ksiąg judaizmu. Nie jest to przypadek. We wszystkich znanych opowiadaniach Schulza („znanych”, bo część jego tekstów literackich zaginęła w czasie wojny) zwykłość zdarzeń zachodzących w niedużym kresowym mieście w początkach XX w. ujawnia swoją „łączność z uniwersalnymi mitami ludzkości”. Dlatego nie powinna zwodzić pozorna banalność historii o narodzinach małego pieska, o dolegliwościach żołądkowych Ojca, o hodowli ptaków itd. One wszystkie mają u Schulza drugie dno w postaci odwołania do mitówmityzacjamitów, a przynajmniej do jakichś ogólnych prawidłowości rządzących światem jako całością.

R157Ju1K3RrXA1
Nicolas Fouché, Pomona, ok. 1700
Źródło: domena publiczna.

No dobrze, ale właściwie skąd o tym wiadomo? Gdy się wpatrzyć ponownie w cytowany fragment, widać, że mechanizmem, który służy do wykraczania poza rzeczywistość zwyczajną, obecną tu i teraz przed oczyma, jest metaforaporównanie. Odgrywają one rolę dwoistą: nasycają obraz emocjami i zmysłowością, bo przecie wakacje smakują dopiero, gdy się o nich powie, że „miały na dnie słodki do omdlenia miąższ złotych gruszek”, ale obok pełnią też inną funkcję – przenoszą to, co się dzieje tu i teraz, w kontekst mitologiczny. Stąd służąca Adela staje się boginią Pomoną, a „księga wakacyj” – już sama w sobie będąca metaforą – zyskuje odniesienie do Księgi blasku.

kupiec bławatny
kabała

Wielopiętrowe ciągi metaforyczne

Metafora jest bardzo ważnym elementem Schulzowskiej sztuki słowa, pozwala bowiem budować związki pomiędzy sferami rzeczywistości, które na pozór niewiele mają ze sobą wspólnego. Awangardowy mistrz i teoretyk poetyckiej metafory z okresu dwudziestolecia międzywojennego, Tadeusz Peiper, twierdził, iż dobra metafora pozwala zderzać ze sobą pojęcia, które w zwykłych użyciach języka są od siebie bardzo odległe. W ten sposób poeta kreuje nowe znaczenia, które przed taką metaforą‑wynalazkiem jeszcze nie istniały, staje się przeto twórcą w dziedzinie pojęć, wzbogaca sposoby mówienia o rzeczywistości. U Schulza jest bardzo wiele metafor odkrywczych w awangardowym sensie tego słowa, ale sama teoria metafory wywodzi się skądinąd, pochodzi z jego koncepcji Słowa pierwotnego oraz języka jako produktu rozpadu pierwotnej Jedności, którą można byłoby utożsamiać z Bogiem‑Słowem z prologu Ewangelii św. Jana. Warto przeczytać fragment krótkiego, ale niezwykle ważnego eseju Mityzacja rzeczywistości:

Bruno Schulz Mityzacja rzeczywistości
Rc5ZB1uo4WRRl
Nagranie Bruno Schulz, Mityzacja rzeczywistości.

Istotą rzeczywistości jest sens. Co nie ma sensu, nie jest dla nas rzeczywiste. Każdy fragment rzeczywistości żyje dzięki temu, że ma udział w jakimś sensie uniwersalnym. Stare kosmogoniekosmogoniakosmogonie wyrażały to sentencją, że na początku było słowo. Nienazwane nie istnieje dla nas. Nazwać coś – znaczy włączyć to w jakiś sens uniwersalny. Izolowane, mozaikowe słowo jest wytworem późnym, jest już rezultatem techniki. Pierwotne słowo było majaczeniem, krążącym dookoła sensu światła, było wielką uniwersalną całością. Słowo w potocznym dzisiejszym znaczeniu jest już tylko fragmentem, rudymentemrudymentrudymentem jakiejś dawnej wszechobejmującej, integralnej mitologii. Dlatego jest w nim dążność do odrastania, do regeneracji, do uzupełniania się w pełny sens. Życie słowa polega na tym, że napina się ono, pręży do tysięcy połączeń, jak poćwiartowane ciało węża z legendy, którego kawałki szukają się wzajemnie w ciemności. Ten tysiąckrotny, a integralny organizm słowa rozerwany został na poszczególne wyrazy, na głoski, na potoczną mowę i w tej nowej formie, zastosowany do potrzeb praktyki, przeszedł on już do nas jako organ porozumienia. […] Ale gdy jakimś sposobem nakazy praktyki zwalniają swe rygory, gdy słowo, wyzwolone od tego przymusu, pozostawione jest sobie i przywrócone do praw własnych, wtedy odbywa się w nim regresjaregresjaregresja, prąd wsteczny, słowo dąży wtedy do dawnych związków, do uzupełnienia się w sens – i tę dążność słowa do matecznikamatecznikmatecznika, jego powrotną tęsknotę, tęsknotę do praojczyzny słownej, nazywamy poezją.

mityz Źródło: Bruno Schulz, Mityzacja rzeczywistości.

Jak widać, dla Schulza każde użycie słowa nosi w sobie możliwość odwołania do jego mitycznej historii, a mitologia odsyła do pierwotnej Jedności, stąd biorą się u tego pisarza wielopiętrowe ciągi metaforyczne, w których nakładają się pojęcia z najróżniejszych dziedzin: kosmologiikosmologiakosmologii, biologii, antropologiiantropologiaantropologii, tych lub innych sfer kultury ludzkiej, które pisarz porównuje, dowodząc, że mają wspólną strukturę.

rudyment
matecznik
regresja

Słownik

antropologia
antropologia

(gr. anthropos – człowiek, lógos – nauka) – interdyscyplinarna dziedzina nauki na pograniczu nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych. Bada m.in. społeczności pierwotne, ich wierzenia i rytuały, funkcjonowanie ludzi w społeczeństwie, a także znaczenie kultury w życiu człowieka, analizuje jej poszczególne elementy, takie jak wartości, zwyczaje, symbole, idee

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos ‒ wszechświat, ład, porządek; gr. gónos ‒ pochodzenie) ‒ mitologiczne albo religijne wyobrażenie powstania wszechświata

kosmologia
kosmologia

(gr. kósmos – porządek, wszechświat + lógos – słowo, nauka) – dyscyplina nauki, której przedmiotem badań jest całość wszechświata. Ponieważ kosmologia interesuje się bytami materialnymi, bywa też nazywana filozofią przyrody nieożywionej

motyw
motyw

(łac. motivum) - element kompozycyjny, myśl, zasada formalna lub treściowa dająca się wyróżnić w dziele sztuki; w utworze literackim jest to obiegowy schemat tematyczny obecny w tradycji kulturalnej, mitach, legendach, bajkach czy podaniach; w muzyce – rytmicznie dająca się wyodrębnić grupa dźwięków; w sztukach plastycznych – element kompozycyjny, część składowa całości

mit
mit

(gr. mýthos – opowieść, narracja) - opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności, często o sakralnym charakterze, odwołująca się do odległej przeszłości. Opowiada o początkach świata, o powstaniu bogów i ludzi, prezentuje dzieje znamienitych rodów. Bohaterami mitów są bogowie i ludzie. Z mitów swój początek wzięły archetypy i toposy. Mity tworzyły więź społeczną, określały obyczaje i tradycje. Inspirowały artystów wszystkich epok

mityzacja
mityzacja

(gr. mýthos – opowieść) – kreowanie świata przedstawionego w dziele literackim w sposób charakterystyczny dla mitu; typowymi dla mityzacji zabiegami są m.in. nadawanie przedmiotom i postaciom znaczenia symbolicznego oraz manipulowanie czasem wydarzeń

oniryzm
oniryzm

(gr. óneiros – sen) – tendencja w literaturze, sztukach plastycznych i filmie polegająca na kreowaniu rzeczywistości na wzór snu i nawiązywaniu w budowie utworu do reguł rządzących marzeniem sennym. Bodźcem do bujnego rozwoju literatury o charakterze onirycznym w XX w. było zainteresowanie snem jako narzędziem poznania człowieka. Oniryzm w swej programowej postaci, określanej mianem poetyki snu, posługuje się charakterystycznymi metodami i technikami artystycznymi polegającymi na swobodnej grze skojarzeń czy zapisie przypadkowych zdań lub ciągów zdań

Tora
Tora

(Pięcioksiąg Mojżesza) – w judaizmie pięć pierwszych ksiąg Starego Testamentu, stanowiących podstawę tej religii