Hierarchia społeczna w starożytnym Rzymie

RxXg3TR6zSKtP1
Charakterystycznym strojem noszonym przez starożytnych Rzymian była toga. Przywdziewano ją na tunikę, pozostawiając przy tym często odsłonięte ramię. Gdzie jeszcze w starożytności noszono podobne stroje?
Źródło: Yonge, Charlotte Mary, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Społeczeństwo rzymskie było zawsze zhierarchizowanehierarchia społecznazhierarchizowane. Występowały różne hierarchie statusów społecznych, które nakładały się na siebie. Ważne było urodzenie – rozróżniano ludzi pochodzenia patrycjuszowskiegopatrycjuszepatrycjuszowskiegoplebejskiegoplebejuszeplebejskiego. Liczyła się też przynależność do klas majątkowych, z której wynikała w okresie wczesnej republiki konieczność służby wojskowej w określonej formacji. Ważna była także przynależność do państwa: albo posiadanie pełnych praw obywatelskich (civis Romanus), albo częściowe prawa obywatelskie (ius Latinum, foederati), albo nieposiadanie w ogóle obywatelstwa przez wolnych ludzi (peregriniperegriniperegrini). Zgodnie z prawem rzymskim niewolnicy byli uważani za własność i nie mieli żadnych praw. Niewolnicy, którzy zostali wyzwoleńcami, w większości cieszyli się tymi samymi prawami co obywatele wolni od urodzenia. Społeczeństwo rzymskie było patriarchalne; mężczyzna stojący na czele gospodarstwa domowego (pater familias) posiadał specjalne uprawnienia i przywileje, które dawały mu jurysdykcję (patria potestas) nad wszystkimi członkami jego rodziny, w tym niewolnikami. Córki obywateli w starożytnym Rzymie były obywatelami (cives), ale nie mogły głosować ani objąć urzędu publicznego.

RqRAIr46HFQvd
Portret rzymskiej rodziny. I połowa V wieku n.e., Museo di Santa Giulia Brescia. Miniatura prawdopodobne przedstawia rodzinę cesarza Walentyniana III; po lewej widoczny jest cesarz, pośrodku jego siostra Honoria, a po prawej ich matka Galia Placydia. Podaj dwa powody, które uprawdopodobniają tezę, że widoczne na obrazie osoby należały do wyższych warstw społecznych.




Źródło: Autor nieznany, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oprócz wspomnianej wyżej hierarchii istniała w Rzymie klientelaklientela, system klienteliklientela, czyli sieć zależności społecznych, polegająca na tym, że wielu wolnych ludzi wchodziło w system zależności patron – klient. Przy tym klient mógł mieć wielu patronów, a patron wielu klientów.

W okresie królewskim, czyli przed 509 r. p.n.e., istniał już podział na patrycjuszy i plebejuszy, klasy majątkowe oraz niewolnictwo. Po wprowadzeniu republiki toczyła się walka o władzę i wpływy między patrycjuszami a plebejuszami. W jej trakcie doszło do kodyfikacji prawa w Rzymie (Prawo XII tablic) oraz wytworzenia się jednolitego stanu uprzywilejowanego (nobilitasnobilitasnobilitas) złożonego z zamożnych przedstawicieli rodów patrycjuszowskich i plebejskich.

R1V2FWsst6Yz0
Pavel Swedomsky, Rzymska kobieta nad morzem. Jaką warstwę społeczną reprezentuje bohaterka obrazu?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Proletariat i elity

W III w. p.n.e. Rzym rozpoczął wielkie podboje w basenie Morza Śródziemnego. Do Italii zaczęła przez trzy następne stulecia napływać wielka fala niewolników. Miało to poważne konsekwencje społeczne. W Italii powstały wielkie latyfundia, w których zatrudniano do prac rolnych tysiące niewolników. Drobni producenci, nie mogąc sprostać konkurencji, opuszczali swoje gospodarstwa i przenosili się do Rzymu. W ten sposób powiększyła się w Rzymie gwałtownie liczba proletariuszyproletariuszeproletariuszy (od proles – potomstwo), mających prawa polityczne, ale biednych, często żyjących na koszt reszty społeczeństwa. Wielu proletariuszy wchodziło w zależność klientalną od możnych patronów, co z kolei przyczyniało się do wzmocnienia pozycji jednostek, które potrafiły to wykorzystać politycznie.

Wzrastająca liczba proletariatu, czyli najbiedniejszej części plebsu miejskiego, stanowiła tak duży problem polityczny, że już w II w. p.n.e. państwo zaczęło rozdawać zboże biedocie, a w kolejnych stuleciach dosłownie wzięło proletariuszy na swoje utrzymanie, zapewniając im wikt i rozrywki (panem et circenses – dosł. chleba i igrzysk). Elity polityczne państwa stały się w ten sposób zakładnikiem tej sytuacji.

R17ulsWsZGEEX
Rzeźba przedstawiająca scenę spisu ludności rzymskiej. Czym zajmuje się pierwsza postać od prawej?
Źródło: Jastrow, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bankructwo drobnych rolników pociągnęło za sobą także problemy w armii, która rekrutowała się głównie z tej warstwy. W II w. p.n.e. napięcia społeczne były tak silne, że podjęto dwukrotnie próbę reformy agrarnej (bracia Grakchowie), ale nie odwróciła ona negatywnych tendencji w strukturze posiadania ziemi. Dzięki reformom Mariusza (104–100 p.n.e.) brakujących w szeregach żołnierzy zaczęto rekrutować spośród ochotników, także spoza granic państwa. Konsekwencją tej zmiany było stopniowe przekształcenie obywatelskiej do tej pory armii w zawodową. Wzrosła rola wodzów, którzy kierowali teraz żołnierzami gotowymi wykonać wszystkie rozkazy zwycięskiego wodza, któremu zawdzięczali żołd i utrzymanie.

W czasie wojen punickich zaczęła się tworzyć nowa warstwa społeczna, która wzbogaciła się gwałtownie dzięki podbojom. Byli to ekwiciekwiciekwici. Do grupy tej należeli obywatele wzbogaceni na handlu, dzierżawie podatków, żegludze czy rzemiośle, ale niewchodzący w skład arystokracji senatorskiej. Ze względu na zamożność byli grupą uprzywilejowaną, ale traktowaną jako niższa niż nobilitas. W związku z piastowaniem urzędów przedstawiciele ekwitów stopniowo zaczęli trafiać do senatu.

Konflikty społeczne u schyłku republiki

R7VxEDhV6ePr41
Targ niewolników w Rzymie. Jak myślisz, kim są osoby stojące na ziemi przed sceną? Co pokazują?
Źródło: Jean-Léon Gérôme, Wikimedia Commons, domena publiczna.

U schyłku republiki problemy społeczne nabrały ostrości. W II poł. II w. p.n.e. rosła liczba proletariuszy. Problem ten doprowadził do rozłamu na szczytach władzy. Część wpływowych polityków uznała, że państwo wymaga reformy (nazywano ich popularami), inni byli zwolennikami dawnego ładu (określano ich mianem optymatów). Konflikt ten ostatecznie doprowadził do upadku republiki. Dodatkowo w Italii przebywało w tym czasie kilka milionów niewolników. Większość była brutalnie traktowana, co prowadziło do wybuchu wielkich powstań. Już do stłumienia pierwszego z nich, w latach 138–132 p.n.e. na Sycylii, trzeba było wysłać regularną armię. Największy zryw niewolników – powstanie Spartakusa w latach 73–71 p.n.e. – zagroziło samemu Rzymowi.

Równie dramatyczny przebieg miał konflikt ze sprzymierzeńcami, czyli mieszkańcami Italii, którzy byli pozbawieni pełni praw w państwie. Krwawa wojna z nimi w latach 90–88 p.n.e. zagroziła istnieniu Rzymu. Widać było, że konieczne są zmiany społeczne i polityczne. Konflikt z niewolnikami wygasał w następnych stuleciach poprzez zmniejszający się ich dopływ skutkiem raczej defensywnej polityki cesarstwa. Cześć niewolników zaczęła się przekształcać w warstwę zależnych rolników (kolonówkolonikolonów), a część uzyskiwała pełnię praw poprzez wyzwolenie. Niepokoje wśród wolnych nie‑obywateli uśmierzył w 212 r. n.e. cesarz Karakalla, nadając im obywatelstwo.

Społeczeństwo cesarskiego Rzymu

Rt5bcupOMwpwk1
Moda męska w starożytnym Rzymie. Strój Rzymian uzależniony był od pozycji społecznej. Sprawdź, jaką tunikę nosił senator. Czym wyróżniały się toga i tunika rzymskich senatorów?
Źródło: Albert Kretschmer, Dr. Carl Rohrbach., Wikimedia Commons, domena publiczna.

W czasach wczesnego cesarstwa (po 30 r. p.n.e.) warstwy wyższe społeczeństwa rzymskiego składały się z trzech stanów. Były to: stan senatorski, stan ekwitów oraz stan dekurionów. O przynależności do tych stanów decydował cenzus majątkowy, wola cesarza i protekcja wpływowych osób. DekurionidekurioniDekurioni stanowili elitę miast prowincjonalnych. Warstwy niższe tworzyli natomiast ludzie wolni, którzy nie należeli do powyższych stanów, oraz wyzwoleńcy i coraz mniej liczni niewolnicy. Grupy te zależnie od swego miejsca zamieszkania tworzyły plebs urbana (lud miejski) i plebs rustica (lud wiejski).

Rozwój cesarstwa, które stopniowo stało się monarchią absolutną, wymagał sporej liczby urzędników. W tej roli cesarze chętnie obsadzali wyzwoleńców. Pozycja społeczna takich cesarskich wyzwoleńców była niezwykle wysoka.

Uprzywilejowani i szukający opieki

W czasach późnego cesarstwa rzymskiego (III w. n.e. – 476 n.e.) kryzys objął także społeczeństwo. Rodziło się mniej dzieci, wyludniały się obszary na zachodzie kraju, armia była zbarbaryzowana. Coraz większego znaczenia nabierał system klientalny. Niepokoje wewnętrzne i najazdy wywołały konieczność szukania opieki możnych w obliczu zagrożenia. Wśród warstw uprzywilejowanych w miastach i na wsi wytworzył się wówczas podział na honestioreshonestioreshonestioreshumilioreshumilioreshumiliores – uprzywilejowanych i szukających opieki. Stanowiło to wczesną zapowiedź pojawienia się w średniowieczu systemu feudalnego.

Niewolnictwo zanikło, ale pojawił się problem biedoty wiejskiej. Ci bardzo słabo opłacani pracownicy rolni chwytali za broń przeciwko swoim pracodawcom i wiejskim bogaczom. W IV w. n.e. cesarze próbowali uzdrowić społeczeństwo poprzez ograniczenie ruchliwości społecznej. Zakazywano opuszczania wsi kolonom (336 r. n.e.), wyboru innego rzemiosła niż przodkowie albo zmiany miejsca zamieszkania. Niewiele to pomogło. Dopóki jednak w IV wieku nie nastąpiła migracja ludów barbarzyńskich (Hunów i plemion germańskich) i nie upadło szkolnictwo (VI w. n.e.), trwała cywilizacja antyczna i charakterystyczne dla niej podziały społeczne.

R1bPpvK7rTLVr
Stroje rzymskie według Hansa Mützela (1867-1928). W jaki sposób kultura popularna zwykle przedstawia stroje starożytnych Rzymian?
Źródło: nieznany, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

dekurioni
dekurioni

(łac. decurio), warstwa uprzywilejowana w prowincjonalnych miastach rzymskich

ekwici
ekwici

warstwa uprzywilejowana prawnie, rekrutująca się spośród kupców, finansistów, poborców podatkowych i armatorów; jej genezę tłumaczono przynależnością do jeźdźców (łac. equites - rycerze, jeźdźcy; od łac. equus – koń) w armii rzymskiej

honestiores
honestiores

w starożytnym Rzymie od II w. n.e. wyższe klasy społeczeństwa, posiadające liczne przywileje, które nie przysługiwały niższej klasie humiliores; w skład honestiores wchodzili nie tylko senatorzy czy ekwici, ale także urzędnicy oraz żołnierze (łac. honestus - szanowany, uczciwy)

humiliores
humiliores

(łac. humilior - stopień wyższy od humilis - niski, przyziemny, który pochodzi z kolei od humus - ziemia, gleba) w starożytnym Rzymie od II w. n.e. niższa klasa społeczeństwa, szukająca opieki u warstwy wyższej (honestiores) i mająca mniejsze od niej prawa

hierarchia społeczna
hierarchia społeczna

(gr. hierarchia - urząd naczelnego kapłana), uporządkowanie grup i warstw społecznych w ten sposób, że jedne postrzegane są jako niższe, a inne jako wyższe

klientela, system klienteli
klientela, system klienteli

osobiste zależności tworzą sieć wzajemnych powiązań w społeczeństwie

koloni
koloni

warstwa zależnych chłopów, wywodzących się częściowo z wyzwolonych niewolników

patrycjusze
patrycjusze

(z łac. patres - ojcowie) uprzywilejowana, wyższa warstwa społeczeństwa Rzymu w czasach monarchii i republiki

peregrini
peregrini

wolne osoby, niebędące obywatelami rzymskimi

plebejusze
plebejusze

(z łac. plebes - lud, plebeius - prostacki) niższa warstwa społeczeństwa rzymskiego w czasach monarchii i republiki; najprawdopodobniej wywodziła się z ludności podbitej, z czasem zrównana w prawach politycznych z patrycjuszami

proletariusze
proletariusze

(łac. proletarius) najuboższa warstwa społeczna

nobilitas
nobilitas

warstwa uprzywilejowana w starożytnym Rzymie, złożona z przedstawicieli rodzin patrycjuszowskich i plebejskich

Słowa kluczowe

Rzymianie, społeczeństwo starożytnego Rzymu, proletariusze, plebejusze, niewolnictwo, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, antyk

Bibliografia

G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1992.

I. Bieżuńska‑Małowist, Kobiety antyku, Warszawa 1993.

M. Cary, H. H. Scullard, Dzieje Rzymu, Warszawa 2001.

Człowiek Rzymu, red. A. Giardin, Warszawa 1997.

M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1984.

T. Łoposzko, Historia społeczna republikańskiego Rzymu, Warszawa 1987.

T. Łoposzko, Zarys dziejów społecznych cesarstwa rzymskiego, Lublin 1989.

L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Gracji i Rzymu, Warszawa 2006.

A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008.