Przeczytaj
Hierarchia społeczna w starożytnym Rzymie
Społeczeństwo rzymskie było zawsze zhierarchizowanezhierarchizowane. Występowały różne hierarchie statusów społecznych, które nakładały się na siebie. Ważne było urodzenie – rozróżniano ludzi pochodzenia patrycjuszowskiegopatrycjuszowskiego i plebejskiegoplebejskiego. Liczyła się też przynależność do klas majątkowych, z której wynikała w okresie wczesnej republiki konieczność służby wojskowej w określonej formacji. Ważna była także przynależność do państwa: albo posiadanie pełnych praw obywatelskich (civis Romanus), albo częściowe prawa obywatelskie (ius Latinum, foederati), albo nieposiadanie w ogóle obywatelstwa przez wolnych ludzi (peregriniperegrini). Zgodnie z prawem rzymskim niewolnicy byli uważani za własność i nie mieli żadnych praw. Niewolnicy, którzy zostali wyzwoleńcami, w większości cieszyli się tymi samymi prawami co obywatele wolni od urodzenia. Społeczeństwo rzymskie było patriarchalne; mężczyzna stojący na czele gospodarstwa domowego (pater familias) posiadał specjalne uprawnienia i przywileje, które dawały mu jurysdykcję (patria potestas) nad wszystkimi członkami jego rodziny, w tym niewolnikami. Córki obywateli w starożytnym Rzymie były obywatelami (cives), ale nie mogły głosować ani objąć urzędu publicznego.
Oprócz wspomnianej wyżej hierarchii istniała w Rzymie klientelaklientela, czyli sieć zależności społecznych, polegająca na tym, że wielu wolnych ludzi wchodziło w system zależności patron – klient. Przy tym klient mógł mieć wielu patronów, a patron wielu klientów.
W okresie królewskim, czyli przed 509 r. p.n.e., istniał już podział na patrycjuszy i plebejuszy, klasy majątkowe oraz niewolnictwo. Po wprowadzeniu republiki toczyła się walka o władzę i wpływy między patrycjuszami a plebejuszami. W jej trakcie doszło do kodyfikacji prawa w Rzymie (Prawo XII tablic) oraz wytworzenia się jednolitego stanu uprzywilejowanego (nobilitasnobilitas) złożonego z zamożnych przedstawicieli rodów patrycjuszowskich i plebejskich.
Proletariat i elity
W III w. p.n.e. Rzym rozpoczął wielkie podboje w basenie Morza Śródziemnego. Do Italii zaczęła przez trzy następne stulecia napływać wielka fala niewolników. Miało to poważne konsekwencje społeczne. W Italii powstały wielkie latyfundia, w których zatrudniano do prac rolnych tysiące niewolników. Drobni producenci, nie mogąc sprostać konkurencji, opuszczali swoje gospodarstwa i przenosili się do Rzymu. W ten sposób powiększyła się w Rzymie gwałtownie liczba proletariuszyproletariuszy (od proles – potomstwo), mających prawa polityczne, ale biednych, często żyjących na koszt reszty społeczeństwa. Wielu proletariuszy wchodziło w zależność klientalną od możnych patronów, co z kolei przyczyniało się do wzmocnienia pozycji jednostek, które potrafiły to wykorzystać politycznie.
Wzrastająca liczba proletariatu, czyli najbiedniejszej części plebsu miejskiego, stanowiła tak duży problem polityczny, że już w II w. p.n.e. państwo zaczęło rozdawać zboże biedocie, a w kolejnych stuleciach dosłownie wzięło proletariuszy na swoje utrzymanie, zapewniając im wikt i rozrywki (panem et circenses – dosł. chleba i igrzysk). Elity polityczne państwa stały się w ten sposób zakładnikiem tej sytuacji.
Bankructwo drobnych rolników pociągnęło za sobą także problemy w armii, która rekrutowała się głównie z tej warstwy. W II w. p.n.e. napięcia społeczne były tak silne, że podjęto dwukrotnie próbę reformy agrarnej (bracia Grakchowie), ale nie odwróciła ona negatywnych tendencji w strukturze posiadania ziemi. Dzięki reformom Mariusza (104–100 p.n.e.) brakujących w szeregach żołnierzy zaczęto rekrutować spośród ochotników, także spoza granic państwa. Konsekwencją tej zmiany było stopniowe przekształcenie obywatelskiej do tej pory armii w zawodową. Wzrosła rola wodzów, którzy kierowali teraz żołnierzami gotowymi wykonać wszystkie rozkazy zwycięskiego wodza, któremu zawdzięczali żołd i utrzymanie.
W czasie wojen punickich zaczęła się tworzyć nowa warstwa społeczna, która wzbogaciła się gwałtownie dzięki podbojom. Byli to ekwiciekwici. Do grupy tej należeli obywatele wzbogaceni na handlu, dzierżawie podatków, żegludze czy rzemiośle, ale niewchodzący w skład arystokracji senatorskiej. Ze względu na zamożność byli grupą uprzywilejowaną, ale traktowaną jako niższa niż nobilitas. W związku z piastowaniem urzędów przedstawiciele ekwitów stopniowo zaczęli trafiać do senatu.
Konflikty społeczne u schyłku republiki
U schyłku republiki problemy społeczne nabrały ostrości. W II poł. II w. p.n.e. rosła liczba proletariuszy. Problem ten doprowadził do rozłamu na szczytach władzy. Część wpływowych polityków uznała, że państwo wymaga reformy (nazywano ich popularami), inni byli zwolennikami dawnego ładu (określano ich mianem optymatów). Konflikt ten ostatecznie doprowadził do upadku republiki. Dodatkowo w Italii przebywało w tym czasie kilka milionów niewolników. Większość była brutalnie traktowana, co prowadziło do wybuchu wielkich powstań. Już do stłumienia pierwszego z nich, w latach 138–132 p.n.e. na Sycylii, trzeba było wysłać regularną armię. Największy zryw niewolników – powstanie Spartakusa w latach 73–71 p.n.e. – zagroziło samemu Rzymowi.
Równie dramatyczny przebieg miał konflikt ze sprzymierzeńcami, czyli mieszkańcami Italii, którzy byli pozbawieni pełni praw w państwie. Krwawa wojna z nimi w latach 90–88 p.n.e. zagroziła istnieniu Rzymu. Widać było, że konieczne są zmiany społeczne i polityczne. Konflikt z niewolnikami wygasał w następnych stuleciach poprzez zmniejszający się ich dopływ skutkiem raczej defensywnej polityki cesarstwa. Cześć niewolników zaczęła się przekształcać w warstwę zależnych rolników (kolonówkolonów), a część uzyskiwała pełnię praw poprzez wyzwolenie. Niepokoje wśród wolnych nie‑obywateli uśmierzył w 212 r. n.e. cesarz Karakalla, nadając im obywatelstwo.
Społeczeństwo cesarskiego Rzymu
W czasach wczesnego cesarstwa (po 30 r. p.n.e.) warstwy wyższe społeczeństwa rzymskiego składały się z trzech stanów. Były to: stan senatorski, stan ekwitów oraz stan dekurionów. O przynależności do tych stanów decydował cenzus majątkowy, wola cesarza i protekcja wpływowych osób. DekurioniDekurioni stanowili elitę miast prowincjonalnych. Warstwy niższe tworzyli natomiast ludzie wolni, którzy nie należeli do powyższych stanów, oraz wyzwoleńcy i coraz mniej liczni niewolnicy. Grupy te zależnie od swego miejsca zamieszkania tworzyły plebs urbana (lud miejski) i plebs rustica (lud wiejski).
Rozwój cesarstwa, które stopniowo stało się monarchią absolutną, wymagał sporej liczby urzędników. W tej roli cesarze chętnie obsadzali wyzwoleńców. Pozycja społeczna takich cesarskich wyzwoleńców była niezwykle wysoka.
Uprzywilejowani i szukający opieki
W czasach późnego cesarstwa rzymskiego (III w. n.e. – 476 n.e.) kryzys objął także społeczeństwo. Rodziło się mniej dzieci, wyludniały się obszary na zachodzie kraju, armia była zbarbaryzowana. Coraz większego znaczenia nabierał system klientalny. Niepokoje wewnętrzne i najazdy wywołały konieczność szukania opieki możnych w obliczu zagrożenia. Wśród warstw uprzywilejowanych w miastach i na wsi wytworzył się wówczas podział na honestioreshonestiores i humilioreshumiliores – uprzywilejowanych i szukających opieki. Stanowiło to wczesną zapowiedź pojawienia się w średniowieczu systemu feudalnego.
Niewolnictwo zanikło, ale pojawił się problem biedoty wiejskiej. Ci bardzo słabo opłacani pracownicy rolni chwytali za broń przeciwko swoim pracodawcom i wiejskim bogaczom. W IV w. n.e. cesarze próbowali uzdrowić społeczeństwo poprzez ograniczenie ruchliwości społecznej. Zakazywano opuszczania wsi kolonom (336 r. n.e.), wyboru innego rzemiosła niż przodkowie albo zmiany miejsca zamieszkania. Niewiele to pomogło. Dopóki jednak w IV wieku nie nastąpiła migracja ludów barbarzyńskich (Hunów i plemion germańskich) i nie upadło szkolnictwo (VI w. n.e.), trwała cywilizacja antyczna i charakterystyczne dla niej podziały społeczne.
Słownik
(łac. decurio), warstwa uprzywilejowana w prowincjonalnych miastach rzymskich
warstwa uprzywilejowana prawnie, rekrutująca się spośród kupców, finansistów, poborców podatkowych i armatorów; jej genezę tłumaczono przynależnością do jeźdźców (łac. equites - rycerze, jeźdźcy; od łac. equus – koń) w armii rzymskiej
w starożytnym Rzymie od II w. n.e. wyższe klasy społeczeństwa, posiadające liczne przywileje, które nie przysługiwały niższej klasie humiliores; w skład honestiores wchodzili nie tylko senatorzy czy ekwici, ale także urzędnicy oraz żołnierze (łac. honestus - szanowany, uczciwy)
(łac. humilior - stopień wyższy od humilis - niski, przyziemny, który pochodzi z kolei od humus - ziemia, gleba) w starożytnym Rzymie od II w. n.e. niższa klasa społeczeństwa, szukająca opieki u warstwy wyższej (honestiores) i mająca mniejsze od niej prawa
(gr. hierarchia - urząd naczelnego kapłana), uporządkowanie grup i warstw społecznych w ten sposób, że jedne postrzegane są jako niższe, a inne jako wyższe
osobiste zależności tworzą sieć wzajemnych powiązań w społeczeństwie
warstwa zależnych chłopów, wywodzących się częściowo z wyzwolonych niewolników
(z łac. patres - ojcowie) uprzywilejowana, wyższa warstwa społeczeństwa Rzymu w czasach monarchii i republiki
wolne osoby, niebędące obywatelami rzymskimi
(z łac. plebes - lud, plebeius - prostacki) niższa warstwa społeczeństwa rzymskiego w czasach monarchii i republiki; najprawdopodobniej wywodziła się z ludności podbitej, z czasem zrównana w prawach politycznych z patrycjuszami
(łac. proletarius) najuboższa warstwa społeczna
warstwa uprzywilejowana w starożytnym Rzymie, złożona z przedstawicieli rodzin patrycjuszowskich i plebejskich
Słowa kluczowe
Rzymianie, społeczeństwo starożytnego Rzymu, proletariusze, plebejusze, niewolnictwo, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, antyk
Bibliografia
G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1992.
I. Bieżuńska‑Małowist, Kobiety antyku, Warszawa 1993.
M. Cary, H. H. Scullard, Dzieje Rzymu, Warszawa 2001.
Człowiek Rzymu, red. A. Giardin, Warszawa 1997.
M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1984.
T. Łoposzko, Historia społeczna republikańskiego Rzymu, Warszawa 1987.
T. Łoposzko, Zarys dziejów społecznych cesarstwa rzymskiego, Lublin 1989.
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Gracji i Rzymu, Warszawa 2006.
A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2008.