Przeczytaj
Religia i mitologiamitologia

Religia Greków i Rzymian w starożytności miała charakter politeistyczny, tzn. wierzono w wielu bogów. Rzymianie, w miarę podbojów, dodawali coraz to nowe bóstwa do swojego panteonupanteonu. Opowieści o powstaniu świata, bogach i bohaterach (herosach) były rozpowszechniane w starożytnej Grecji przez wędrownych śpiewaków zwanych aojdamiaojdami (do takich ponoć należał Homer). Ich pieśni‑opowieści były podstawą utrwalanych później w piśmie mitów. Najwięcej na temat mitologii greckiej wiemy z poematów Homera i Hezjoda.
Mitologia Greków i RzymianWizerunki większości głównych bogów czczonych przez Greków są w eposacheposach Homera tak wyraziste, że już niewiele nowych rysów doda do nich Grecja klasyczna. Mamy też w Iliadzie i Odysei poetyckie przedstawienie heroicznej tradycji o wojnie trojańskiej i o powrotach bohaterów spod Troi, a oprócz tego niemało przypadkowych, ale często bogatych w treść, aluzji do innych mitów heroicznych…
Źródło: Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Kraków 1997.
Hezjod natomiast w swoich Pracach i dniach zawarł m.in. mit o Pandorze i o pięciu wiekach ludzkości:
złotym,
srebrnym,
spiżowym,
heroicznym,
żelaznym.
Według Greków, na początku wszystkiego był Chaos, który pojmowali jako wielką pustkę, otchłań, później zaś – w czasach rzymskich – zaczęto o nim myśleć jak o mieszaninie żywiołów, z której wyłoniła się najpierw Gaja (Rozłożysta, bezpieczna podstawa dla wszystkich jak pisał Hezjod) i Eros, wreszcie noc, dzień i inne bóstwa.

Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.
Filozofia
Starożytna Grecja jest kolebką europejskiej filozofii - samo słowo pochodzi z greki i oznacza umiłowanie mądrości
. Filozofowie greccy sformułowali najważniejsze dla tej nauki pytania, ustalili podstawowe terminy, określili pola zainteresowań, dzieląc przedmiot badań filozofii między cztery podstawowe działy:
metafizyka - najbardziej podstawowe pytania dotyczące powstania świata, człowieka, tego, co stanowi podstawę bytu, od czego wszystko się zaczęło;
logika - kwestia poprawnego myślenia i rozumowania;
etyka - jak postępować w życiu, co jest wartością, dobrem, a co złem;
estetyka - problem piękna, jego istoty i przeżywania go przez człowieka.
Z dorobku filozofi i greckiej czerpali myśliciele rzymscy, później także chrześcijańscy.
Najważniejsze kierunki filozofii greckiej
Cynicy

Ich mistrzem był Diogenes (V‑IV w. p.n.e.), słynny filozof mieszkający w beczce, manifestujący w ten sposób swoją pogardę dla dóbr materialnych. Cynicy głosili pochwałę życia zgodnego z naturą, drwili z autorytetów. Nie cieszyli się szczególnym poważaniem, czego wyrazem jest nazwa kierunku, pochodząca od przymiotnika „psi” (gr. kynikos). Dziś cynikiem nazywamy kogoś, kto otwarcie lekceważy wszelkie wartości i kpi z powszechnie przyjętych obyczajów.
Epikurejczycy
Nazwa całej filozofii wzięła się od imienia ich mistrza, Epikura (IV‑III w. p.n.e.). Za nadrzędną wartość uważający przyjemność i osobiste szczęście. Według epikurejczyków życie szczęśliwe jest zarazem moralnie dobre. Szczęście natomiast pojmowali jako brak cierpienia.
Stoicy
Zenon z Kition (IV‑III w. p.n.e.) nauczał, że należy zawsze dążyć do szczęścia poprzez życie rozumne, bez względu na to, czy doświadczamy radości czy też cierpienia. Dlatego właśnie dziś mówimy o stoickim spokoju, a więc niewzruszonym, mimo przeciwności losu.
Sofiści
Działający głównie w Atenach od połowy V do początku IV w. p.n.e. nauczyciele przygotowujący obywateli do życia publicznego; nauczali retorykiretoryki i zasad rozumowania, zajmując się również filozofią, prawem i polityką. Termin wprowadził Platon, który krytykował przedstawicieli tego nurtu m.in. za to, że starali się udowodnić przeciwstawne twierdzenia, wykazując tym samym, że wszystko jest relatywne. Sofistom przypisywano też ateizm i amoralizm. Dziś używamy słów „sofistyczny”, „sofistyka”, „sofizmat” w znaczeniu zdecydowanie negatywnym: sofizmat to fałszywy dowód, w którym świadomie zostały pominięte argumenty albo etapy rozumowania w celu wprowadzenia słuchacza w błąd (przekonania do swoich racji); stosuje się je w wywodzie sofistycznym obok słów wieloznacznych, a przez to takich, które mogą zostać niewłaściwie zrozumiane; potocznie sofistyka to posługiwanie się nieuczciwą argumentacją.
Sztuka
Starożytna sztuka grecka, którą możemy podziwiać do dziś, to przede wszystkim:
architektura sakralna,
rzeźba,
malarstwo wazowe.



Świątynie greckie były budowlami monumentalnymi. Surowa powaga świątyń doryckich sąsiadowała z bardziej dekoracyjnym i lekkim porządkiem jońskim. Pod koniec VII w. p.n.e. pojawia się monumentalna rzeźba w kamieniu lub odlewana z brązu. W czasie rządów Peryklesa zarówno architektura, jak i rzeźba przeżywały swój rozkwit. Powstały dzieła Fidiasza, który także kierował pracami na ateńskim Akropolu. Rzeźby tego artysty znamy jedynie z kopii rzymskich i przekazów literackich. Były to m.in. dwa ogromne posągi: Atena Partenos (o wysokości ok. 10 m!) i Zeus Olimpijski na tronie, zaliczany do siedmiu cudów świata.

W V w. p.n.e. działa także Poliktet. W architekturze dokonuje się synteza porządku doryckiego i jońskiego. W okresie hellenistycznym powstają dzieła znane i inspirujące artystów kolejnych epok – Wenus z Milo i Nike z Samotraki. W IV w. p.n.e. działa rzeźbiarz Praksyteles.

Sztuka rzymska od początku jest silnie związana z grecką. Rozwija się monumentalna architektura miejska: termy, hale targowe, biblioteki, teatry, cyrki. Ta sztuka jest niemal całkowicie anonimowa.
Literatura
Mecenas (Caius Cilnius Maecenas, 70 p.n.e.–8 p.n.e.) był to rzymski arystokrata wspierający artystów i skupiający ich wokół siebie. Jako współpracownik cesarza Oktawiana Augusta starał się wpływać na twórczość literacką swoich protegowanych, tak aby głosili hasła zgodne z polityką władcy. Imienia Mecenasa używamy do dziś na określenie patrona np. jakiegoś przedsięwzięcia kulturalnego.
Budowa tragedii na przykładzie Króla Edypa Sofoklesa
Tragedia oparta na micie o władającym Tebami rodzie Labdakidów (do niego odnoszą się również tragedie: Antygona i Edyp w Kolonos).

W tragedii obowiązywały stałe zasady:
trzech jedności – miejsca, czasu (akcja powinna się zamknąć w ciągu dnia lub doby) i akcji (jeden wątek),
decorum – jedności stylu i jego zgodności z tematyką utworu (w tragedii obowiązywał styl wysoki, język wzniosły, dostojny, stosowny do szlachetnie urodzonych bohaterów); nie można było stosować elementów komicznych czy groteskowych ani też pokazywać scen drastycznych, takich jak śmierć czy przemoc (dlatego o samobójstwie Jokasty i okaleczeniu Edypa donosi w Królu Edypie Posłaniec),
przebiegu akcji przez perypetię (zmiana losu bohatera), punkt kulminacyjny stanowiący rozpoznanie prawdy do ostatecznej katastrofy (w Królu Edypie te trzy elementy zaistniały w epejsodionie IV),
mimesis – naśladowanie rzeczywistości w sztuce; kategoria antycznej estetyki zalecająca, aby między dziełem a światem wobec niego zewnętrznym zachodziła relacja prawdopodobieństwa,
katharsis – cel tragedii – osiągnięcie przez widza stanu oczyszczenia z uczuć litości i trwogi, których powinien doznawać w trakcie trwania sztuki,
konflikt tragiczny – zaistnienie dwóch równorzędnych racji; niezależnie od dokonanego wyboru dana sytuacja i tak doprowadza do katastrofy,
wina tragiczna – inaczej hamartia; błędna ocena sytuacji, niezrozumienie własnego losu; bohater nieświadomy fałszywości obranej drogi, popełnia czyny sprzeczne z odwiecznym, kosmicznym porządkiem świata, co w konsekwencji prowadzi go do katastrofy,
ironia tragiczna – określa sytuację, w której protagonista, mimo swoich działań, nieuchronnie dąży do katastrofy,
hybris – pycha, postawa charakterystyczna dla bohatera tragicznego, polegająca na zuchwałym stosunku do świata i bogów, która nie pozwala, aby prawidłowo rozpoznał problem, uniemożliwia mu rozpoznanie tragizmu własnej sytuacji i uznania swojej winy. W dramacie antycznym jest przyczyną wielu katastrof, które dotykają bohaterów.
Tragedia grecka składa się z następujących części:
prologos (wprowadzający w fabułę) – dialog Edypa, króla Teb, z kapłanem, później z przybyłym od wyroczni Kreonem, dotyczy sposobu położenia kresu klęskom, które spadają na miasto; według wyroczni można tego dokonać jedynie karząc nieznanego dotąd zabójcę poprzedniego króla Teb – Lajosa. Edyp przyrzeka odnaleźć i ukarać sprawcę nieszczęść;
parodos (pieśń chóru wchodzącego na orchestrę) – prośba do bogów o pomoc w odwróceniu klęsk;
cztery epejsodia (dialogi bohaterów, posuwające naprzód akcję);
rozdzielane przez cztery stasimony (komentujące akcję pieśni chóru);
exodos (ostatnia, podsumowująca pieśń chóru) – tu: dialog chóru z Posłańcem, dopowiadającym zakończenie fabuły (samobójstwo Jokasty, samooślepienie się Edypa), później także z Edypem; ostatnie słowo należy do nowego władcy – Kreona, który w dialogu z Edypem, ogłasza mu jego dalszy los.
Streszczenie epejsodiów:
Epejsodion I – Edyp przeklina zabójcę Lajosa, wzywa ślepego wróżbitę Tyrezjasza, aby ujawnił prawdę; kiedy wieszcz się waha, dochodzi do ostrej wymiany zdań i ostatecznie wróżbita oznajmia, że to Edyp jest zabójcą i kazirodcą.
Epejsodion II – starcie Edypa z Kreonem, Edyp oskarża brata żony o spiskowanie z wróżbitą przeciwko niemu; Jokasta, chcąc ich pogodzić, opowiada, co wie o śmierci pierwszego męża; Edyp z przerażeniem rozpoznaje okoliczności zabójstwa, którego był sprawcą.
Epejsodion III – Posłaniec z Koryntu przynosi wieść o śmierci Polibosa, ojca Edypa (jak sądzi on sam); opowiada także królowi o okolicznościach, w jakich znalazł się on jako dziecko na dworze w Koryncie (przyniesiony przez pasterza, teraz Posłańca, został usynowiony przez parę królewską).
Epejsodion IV – zrozpaczony Edyp wzywa Sługę Lajosa, któremu Jokasta oddała nowo narodzonego syna z rozkazem zabicia go (przepowiednia bowiem głosiła, że to niemowlę w przyszłości zabije ojca i poślubi matkę, czemu Lajos i Jokasta postanowili zapobiec); sługa jednak nie wykonał rozkazu, ale oddał dziecko pasterzowi z Koryntu; w ten sposób Edyp zyskuje pewność – to on jest poszukiwanym zabójcą Lajosa.
Ostatnie słowa tragedii, kończące exodos, to słowa chóru – przesłanie utworu:
Król EdypA więc bacząc na ostatni bytu ludzi kres i dolę,
Śmiertelnika tu żadnego zwać szczęśliwym nie należy,
Aż bez cierpień i bez klęski krańców życia nie przebieży.Źródło: Sofokles, Król Edyp, tłum. Kazimierz Morawski. Cytat za: wolnelektury.pl.
Wymowę całości podkreślają też stasimony, np. drugi, w których padają słowa będące swego rodzaju wyjaśnieniem klęski głównego bohatera:
Król EdypPycha rodzi tyranów; gdy pychy tej szały
Prawa i miarę przekroczą,
Runie na głowę ze stromej gdzieś skały,
Gdzie głębie zgubą się mroczą,
Nikt jej stamtąd nie wyzwoli.Źródło: Sofokles, Król Edyp, tłum. Kazimierz Morawski. Cytat za: wolnelektury.pl.
Znikomość ludzkiego losu, iluzoryczność szczęścia podkreśla też chór w stasimonie czwartym:
Król EdypO śmiertelnych pokolenia!
Życie wasze to cień cienia.
Bo któryż człowiek więcej tu szczęścia zażyje
Nad to, co w sennych rojeniach uwije,
Aby potem z biegiem zdarzeń Po snu chwili runąć z marzeń.
Los ten, co ciebie, Edypie, spotyka,
Jest mi jakby losem żywym,
Bym żadnego śmiertelnika
Nie zwał już szczęśliwym.Źródło: Sofokles, Król Edyp, tłum. Kazimierz Morawski. Cytat za: wolnelektury.pl.
Przychodzi tu na myśl diagnoza biblijnego Koheleta, dotycząca marności tego życia, oraz niezawinione cierpienia Hioba (który jednak, co ważne i inne niż w greckiej tragedii, za wierność Bogu zostaje ostatecznie nagrodzony). Edyp i Jokasta wątpią w prawdziwość wyroczni; okazuje się jednak, że wyroki bogów są nieubłagane i człowiek nie może uniknąć swego losu. Spowodowane litością i współczuciem próby „oszukania” przeznaczenia (dopuścił się jej Sługa, nie słuchając polecenia Jokasty, ale ocalając dziecko) prowadzą donikąd. Los musi się dokonać.
Kontynuacje i nawiązania
Słownik
(gr. aoidos) w starożytnej Grecji: śpiewak nadworny lub wędrowny, opiewający czyny bohaterów
(gr. épos - słowo, opowieść) – gatunek epicki wywodzący się od arcydzieł Homera, opowiadający o losach bohatera/bohaterów na szerokim tle ważnych, często wojennych wydarzeń historycznych; w eposach Homera przenikają się dwa światy: ludzki i boski, bogowie często wkraczają w ludzkie życie, wspierając ulubieńców, a szkodząc ich przeciwnikom (wchodzą zatem we wzajemne konflikty); ważnym elementem kompozycyjnym epopei jest inwokacja – zwrot do muz lub bogów z prośbą o natchnienie czy opiekę; język eposu jest podniosły, wyszukany, pełen kunsztownych figur stylistycznych, takich jak: bardzo rozbudowane porównania, przeradzające się w osobny obraz (porównanie homeryckie), stałe, złożone epitety, charakteryzujące bohatera (np. „Zeus gromowładny”, „Atena sowiooka”); epopeje Homera napisane są heksametrem (dostojna miara wierszowa, tworząca wiersz o spokojnym, majestatycznym rytmie)
(gr. mýthos – słowo, legenda) opowieści ukazujące wyobrażenia religijne: początek świata, powstanie i naturę żywiołów, zjawisk przyrodniczych, zwierząt i roślin, powstanie człowieka i źródeł jego namiętności, dzieje bogów i bohaterów; mit, uwypuklając ścisły związek świata ludzi, przyrody i bogów, wyjaśnia ten świat, czyni go bardziej „oswojonym” i zrozumiałym, nadaje także sens ludzkiemu życiu poprzez umieszczenie go w sferze sacrum, uświęcenie, posługuje się symbolami, docierając w ten sposób głębiej, stara się oddać istotę rzeczy; zbiór mitów to mitologia; mitologia grecka stoi u podstaw kultury europejskiej, będąc stałym punktem odniesienia dla artystów; jest też wciąż interpretowana przez naukowców różnych dziedzin: filozofów, religioznawców, psychologów, socjologów, antropologów
(gr. mythología – opowiadanie mitów) – zespół mitów funkcjonujących w danej społeczności
(łac. oda z gr. ōidḗ) gatunek poetycki mający swój początek w greckiej liryce chóralnej, jest to utwór wierszowany, najczęściej podzielony na strofy, napisany we wzniosłym stylu, mający na celu pochwałę jakiejś postaci lub idei czy wydarzenia; początkowo w starożytnej Grecji ody wykonywane były przy okazji świąt religijnych lub narodowych, później stały się przede wszystkim pieśniami sławiącymi bohaterów, jak np. ody Pindara pisane ku czci zwycięzców igrzysk; ody tworzyli również: Simonides z Keos, Alkajos, Safona, Anakreont, a w poezji rzymskiej – Katullus i Horacy, w nowożytnej literaturze oda pojawiła się znów w renesansie (Ronsard, Kochanowski), a szczególnym uznaniem cieszyła się w klasycyzmie (Boileau, Wolter, Naruszewicz, Trembecki); nieco inna odmiana ody ukształtowała się w romantyzmie (kiedy znów była jednym z popularnych gatunków) oraz w poezji późniejszej
(gr. pántheon) ma dwa podstawowe znaczenia:
ogół bóstw uznawanych w danej religii politeistycznej, przedstawiany w mitach i sztuce,
rodzaj budowli wzorowanej na świątyni powstałej za cesarza Hadriana (I w.) o kształcie rotundy. Od VII w. mieści się w niej kościół z grobowcami królewskimi, stąd panteonem nazywa się miejsce spoczynku sławnych ludzi, np. polski panteon narodowy mieści się na Skałce w Krakowie
(gr. reo - mówię celowo, stosownie, pięknie) teoria i sztuka wymowy, skodyfikowana najpełniej w I w. przez Kwintyliana, Indeks górny ww starożytności rozwijana przez takich pisarzy i mówców jak Arystoteles, Cyceron, Tacyt; w kulturze nowożytnej kultywowana na ogół w postaci homiletyki, czyli sztuki wygłaszania kazań; retoryka była jedną z podstaw edukacji w starożytności i średniowieczu, polegała w dużej mierze na umiejętności przekonywania i w związku z tym uczyła wszechstronnego oddziaływania na słuchacza: zarówno na jego sferę emocjonalną, jak i umysłową. Słowo miało uczyć, zachwycać i poruszać, za pomocą tropów i figur retorycznych (takich jak np. anafora, elipsa, inwersja); retoryka oddziaływała przez wieki na prozę artystyczną, ale także na poezję i historiografię
(etrus. satir - mowa, mówić, łac. satura lanx - misa z owocami) słowo pochodzące z łacińskiego satura – mieszanina; oznacza utwór literacki, którego celem jest ośmieszenie i napiętnowanie opisywanych osób, grup społecznych, obyczajów, postaw i zachowań, a także ludzkich wad; zazwyczaj świat przedstawiony w satyrze jest komicznie wyolbrzymiony, wykoślawiony, stąd mówimy o „krzywym zwierciadle” satyry, która chętnie posługuje się groteską i karykaturą; w starożytnym Rzymie uprawiano satyrę jako odrębny gatunek literacki, do najwybitniejszych twórców tego gatunku należeli Horacy i Juwenalis; ponowny rozkwit tak rozumianej satyry nastąpił w klasycyzmie dzięki piórom Mikołaja Boileau, Aleksandra Pope’a, a w Polsce – Ignacego Krasickiego i Adama Naruszewicza, w kolejnych epokach satyra mogła się realizować w różnych gatunkach
utwór epicko‑liryczny, często zawierający dialog, sławiący szczęśliwe życie pasterzy na łonie przyrody; za twórcę tego gatunku uważa się Teokryta – greckiego poetę z III w. p.n.e. sielanki zawiera również zbiór rzymskiego poety Wergiliusza (Bukoliki) spopularyzował on motyw Arkadii – wyśnionej krainy szczęśliwości, w której trwa wiecznie wiosna, a ludzie wiodą szczęśliwe życie w zgodzie z przyrodą
używana chętnie przez Safonę strofa składająca się z trzech pierwszych wersów 11‑zgłoskowych i czwartego – 5‑zgłoskowego