Poglądy Platona na sztukę

„Myśleć to, co prawdziwe, czuć to, co piękne i kochać, co dobre – w tym cel rozumnego życia” – tak uważał grecki filozof Platon. Poza najwyżej cenioną przez siebie ideą Dobra filozof sporo uwagi poświęcał też ideiideeidei piękna, przy czym piękno materialne czy cielesne stało niżej w hierarchii niż duchowe.

bg‑orange

To, co dobre, musi być równocześnie piękne, z tego wynika ideał kalokagatiikalokagatiakalokagatii, czyli dążenie człowieka do pełnej harmonii przez kształtowanie wszelkich zalet duchowych i cielesnych. Jeśli jakaś rzecz, zjawisko bądź postawa upodabniała się do tej idei, tym samym stawała się piękna.

RvmjQwsxhs4sl1
Dyskobol w Rzymskim Muzeum Narodowym w Palazzo Massimo alle Terme; kopia Dyskobolu Myrona. Rzeźba reprezentuje grecki ideał pięknego ciała męskiego.
Źródło: licencja: CC BY-SA 4.0.

Te poglądy legły u podstaw Platońskiej koncepcji sztuki i poezji. W jego stosunku do sztuki daje się jednak zauważyć pewną ambiwalencję: z jednej strony filozof traktował tę dziedzinę ludzkiej aktywności w sposób bardzo pragmatyczny, gdyż dostrzegał jej przydatność w procesie społecznej edukacji i wychowania, z drugiej jednak posądzał artystów o to, że wywierają na odbiorców także negatywny wpływ, mamią bowiem zmyślonymi obrazami, niepotrzebnie rozbudzają złe emocje i wprowadzają zamęt w sferze wartości moralnych.Wzorem poprzedników Platon zadawał pytania o to, skąd pochodzi sztuka i poezja oraz kim są artyści i poeci. Znajdował właściwie dwie odpowiedzi, pierwsza wiązała się z koncepcją poety‑wieszcza (profetes), druga z koncepcją poety- naśladowcy (poietes). W dialogu Ion (jednym z mniej znanych dzieł Platona) poeta‑wieszcz został opisany jako natchniony przez bóstwo lub muzy. Sztuka rodziła się w momencie, gdy artysta za sprawą boskiej ingerencji popadał w rodzaj szału (mania), opanowywał go „obłęd boży” i nagłe natchnienie (łac. furor poeticus). Tworzył jakby w transie, wyrwany ze stanu równowagi duchowej, stając się bezwolnym medium, przez które bóstwo, jako wewnętrzny głos (daimonion), przekazuje prawdy niemożliwe do zakomunikowania w inny sposób.

RWQdMhV9aOaPu1
Mauro David, Kryształowe naczynie z melonami, 1999 r., obraz hiperrealistyczny. Warto zwrócić uwagę na to, z jak ogromną wiernością odtworzono na obrazie szczegóły poszczególnych przedmiotów.
Źródło: licencja: CC BY 2.5.

Koncepcja poety‑naśladowcy wynikała z Platońskiej teorii sztuki mimetycznej. W myśl tej teorii sztuka sprowadzała się do naśladowania (mimesismimesis mimesis) zjawisk świata zewnętrznego, jak też uczuć, emocji i wszelkich stanów psychicznych człowieka. Tego rodzaju sztuki nie cenił grecki filozof zbyt wysoko, imitowała ona bowiem, i to często w sposób bardzo niedokładny, rzeczy przynależące do świata rzeczywistego, które - jak już wiemy - były zaledwie cieniami prawdziwych bytów, czyli idei. Sztuka mimetyczna mogła okazać się społecznie pożyteczna, ale pod warunkiem, że realizowała narzucone przez państwo ideały etyczne i wychowawcze. Jeśli pozwalała sobie w tych sprawach na samowolę, Platon zalecał zdecydowane ingerencje cenzury obyczajowej.

Słownik

anamneza 
anamneza 

(gr. anamnezis – przypomnienie) sposób poznania poprzez przypominanie sobie przez duszę idei; poznanie niezależne od doświadczenia zmysłowego

cnota
cnota

(gr. arete – dzielność, sprawność) etyczna cecha człowieka używającego sprawności moralnych; cecha uważana za najwyższe dobro człowieka

demiurg
demiurg

(gr. demiurgos – artysta, twórca, rzemieślnik) istota boska stwarzająca świat materialny; może być rozumiany jako postać lub bezosobowa siła sprawcza; u Platona – boski budowniczy świata i siła sprawcza w filozofii przyrody

idee
idee

(gr. idea – kształt, wyobrażenie) byty poznawane rozumowo, niezmienne i wieczne, doskonałe i duchowe, będące prawzorami zmiennych rzeczy materialnych, które poznaje się rozumowo

kalokagatia
kalokagatia

(gr. kalos – piękny, agathos – dobry) pojęcie oznaczające połączenie dobra z pięknem; harmonijne połączenie cielesnego piękna oraz etycznej dobroci i cnoty

mimesis
mimesis

(gr. naśladownictwo) kategoria estetyczna oznaczająca naśladowanie w sztuce natury: życia, rzeczywistości, przyrody, ludzkich emocji i czynności