Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii Barucha Spinozy, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Baruch Spinoza, początkowo zafascynowany rozważaniami Kartezjusza, poddawał krytyce stanowisko filozoficzne określane mianem dualizmudualizmdualizmu psychofizycznego, rozwijane właśnie przez francuskiego myśliciela. Autor słynnego dzieła pt. Medytacje o pierwszej filozofii zakładał istnienie dwóch odmiennych od siebie substancjisubstancjasubstancji. Kartezjusz uważał, że rzecz rozciągła, czyli to, co zajmuje określoną przestrzeń, różni się tak dalece od rzeczy myślącej, utożsamianej przez niego z umysłem, że muszą one być od siebie oddzielone. W konsekwencji filozof uważał, że Bóg istnieje poza materialnym światem, natomiast ludzie doświadczają go poprzez ideę boskiej istoty, wpisaną w ich umysły przez niego samego. Spinoza, krytycznie nastawiony wobec rozważań Kartezjusza, uważał, iż istnieje tylko jedna substancja, zaś umysł i ciała stanowią jedne z wielu jej atrybutów. Tym samym wnioskował on, że skoro nie istnieje nic poza jedyną substancją, to właśnie Bóg musi nią być. Co więcej, otaczający nas świat składa się z różnych rodzajów bytów, stanowiących najróżniejsze pobudzenia, wchodzące w skład Boga‑Przyrody. Stanowisko Spinozy stanowi przykład monizmumonizmmonizmu.

W pierwszej księdze najważniejszego dzieła Spinozy możemy przeczytać, iż:

Baruch Spinoza Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona

Przez Boga rozumiem byt nieskończony bezwzględnie to znaczy substancję, składającą się z nieskończenie wielu atrybutów, z których każdy wyraża istotę wieczną i nieskończoną.

C1 Źródło: Baruch Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 2010, s. 8.
RqoBujEQMgHup1
Przodkowie Spinozy wywodzili się z ludności żydowskiej zamieszkującej Półwysep Iberyjski, nazywanej Sefradyjczykami. Przedstawiciele tej wspólnoty ze względu na religijne prześladowania migrowali m.in. z Portugalii do Niderlandów. Część z nich dotarła do Amsterdamu, gdzie w XVII w. urodził się Baruch Spinoza.
Obraz autorstwa Emanuela de Witta przedstawia Synagogę Portugalską w Amsterdamie.
Źródło: Emanuela de Witta, Synagoga Portugalska w Amsterdamie, 1680 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ze słów myśliciela płynie następujący wniosek: wszelkie byty zawierają się w Bogu, który jest przyczyną własnego istnienia oraz ich trwania. Każdy z nich wyraża sobą jeden z atrybutów substancji, wiecznej i nieskończonej. Tym samym, jak podkreśla Spinoza, pojęcia Boga, substancji i przyrody są ze sobą tożsame. Spinoza wyraża tę zależność w haśle „Deus sive naturaDeus sive naturaDeus sive natura”. Stanowisko filozoficzne prezentowane przez tego myśliciela określa się mianem panteizmupanteizmpanteizmu.
Teza autora Etyki wzbudzała wiele kontrowersji nawet w siedemnastowiecznej Holandii, uznawanej w tamtych czasach za jedno z najnowocześniejszych, otwartych na wolnomyślicielstwo, państw Europy. Utożsamienie Boga z przyrodą uznawano za niezgodne z dogmatami ustanowionymi przez Kościół Rzymskokatolicki. Spinoza przedstawiał Boga jako substancję– samoistny byt, który nie wymaga pojęcia żadnej innej rzeczy i posiada nieskończoną ilość atrybutów. Spinoza dowodził, że istnieje tylko i wyłącznie jedna substancja Bóg, która jest swoją własną przyczyną i poza nią nie istnieje nic więcej. Takie ujęcie boskości unieważniało m.in. naukę o powstaniu świata. Wyrażanie tez sprzecznych ze stanowiskiem Kościoła oznaczało głoszenie bluźnierstw, grożących poważnymi represjami, nawet karą śmierci. Z tego powodu Spinoza starał się unikać sytuacji rozgłosu, a spisaną przez niego Etykę polecił opublikować dopiero po swojej śmierci.

Dlaczego głoszony przez filozofa panteizm wzbudzał wrogość w ówczesnej  Europie?

Spróbujmy rozważyć konsekwencje wynikające ze stanowiska Spinozy. Współczesny świat zmaga się z problemami społecznymi (np. ubóstwo, wojny, bezrobocie), które określamy mianem złych. Widoczne są również dobre zjawiska społeczne: miłość, przyjaźń itp. Przyjmując stanowisko panteistyczne, musimy uznać, iż każde z wymienionych aspektów stanowi przejaw boskiej aktywności, która w pełni współgra ze światem.

R10ckqM6cukgf1
Ze względu na prezentowane poglądy filozoficzne myśliciel obawiał się o życie, co zmuszało go do wielokrotnego zmieniania miejsca zamieszkania. Fotografia przedstawia dom w Hadze, w którym Spinoza mieszkał w latach 1670–1677, czyli do śmierci.
Źródło: MLWatts, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Spinoza podkreśla jednak, iż pojęcia dobra i zła nie są kategoriami obiektywnymi, lecz subiektywnymi. Obydwa te terminy wyrażają sobą te aspekty, które daną istotę wzmacniają lub osłabiają. Głód powoduje, że stajemy się osłabieni, w efekcie czego podupadamy na zdrowiu, co ostatecznie może zakończyć się naszą śmiercią. Tym samym głód uznajemy za zło, ponieważ jest to proces niweczący nasz dobrostan. Pojęcia dobra i zła odzwierciedlają określone układy relacji oraz zależności, zachodzące pomiędzy powiązanymi ze sobą ciałami.

Rozważmy taki przykład: osoba wchodząca do sklepu kradnie produkty spożywcze. Motywowana jest potrzebą zaspokojenia głodu oraz brakiem środków do życia. Znając motywacje sprawcy, możemy uznać, że zdobyte produkty umożliwią mu wzmocnienie za sprawą zaspokojenia głodu, a w takim ujęciu są przejawem dobra. Powstaje jednak pytanie: czy osoba, która dokonała kradzieży, mogła zaspokoić głód w inny sposób, np. podejmując pracę u właściciela sklepu? Rozważając ten przypadek, mamy do czynienia ze stopniowaniem dobra: dobro wynikające z kradzieży jest dobrem mniejszym od dobra wynikającego z pracy. Czyny, które wzmacniają większą ilość bytów, uznawane są przez Spinozę za czyny szlachetniejsze. Właściciel sklepu w wyniku kradzieży traci część posiadanych dóbr, a tym samym jest stratny, co stanowi, iż doświadcza zła. Być może jednak kiedy spostrzeże osobę, która kradnie, i poznając jej motywacje (kradzież wynikająca z poczucia głodu, związanego z brakiem środków do życia), obdarzy ją jedzeniem i zaproponuje pracę? Tym samym zaskarbi sobie jej przyjaźń. Czyn ten możemy uznać za większe dobro niż ukaranie osoby, która decyduje się na kradzież.

Spinoza za sprawą swoich rozważań pragnął wskazać drogę do szczęścia osiągalnego dla jak największej ilości ludzi. Zdaniem tego filozofa, jednym z warunków osiągnięcia tego celu jest możliwość samodzielnego myślenia. Propozycja Spinozy skupiała się na chociażby częściowym zniesieniu nierówności społecznych, a tym samym mogła uderzać w ludzi najbardziej majętnych, naruszając ich interesy, co mogło budzić sprzeciw wobec myśli Spinozy.

Słownik

monizm
monizm

(gr. monos – jedyny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia jednej substancji przejawiającej się na wiele sposobów w postaci zróżnicowanych bytów.

dualizm
dualizm

(łac. dualis – podwójny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia dwóch niesprowadzalnych do siebie substancji, np. ciała i umysłu

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko i theos – bóg) pogląd uznający, że Bóg jest równoważny z naturą, że nie istnieje transcendentnie i jest tożsamy z całą rzeczywistością przyrodniczą i jej prawami

substancja
substancja

(łac. substantia – byt, podłoże, istota, podmiot) istniejący byt o określonych właściwościach; w rozważaniach Kartezjusza występują dwa rodzaje substancji: rzecz rozciągła (łac. res extensa) utożsamiana z ciałem oraz rzecz myśląca (łac. res cogitans) utożsamiana z umysłem; francuski filozof definiuje substancję jako to, co może samo dla siebie istnieć

Deus sive natura