Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Człowiek i świat – ujęcie naturalistyczne

Jeśli mówimy o naturalistycznym ujmowaniu świata, to zawsze mamy na myśli, że istnieje tylko to, co odkrywamy w naturze, a wszystko, co nadnaturalne, transcendentnetranscendencjatranscendentne, nadprzyrodzone czy duchowe, albo nie istnieje, albo sprowadza się do mechanizmów natury i praw fizycznych. Brzmi to nieco skomplikowanie, więc rozpatrzmy te zagadnienia na konkretnych przykładach.

Za ojca materializmu uważa się Demokryta z Abdery. Oczywiście nie był on pierwszym filozofem, który reprezentował naturalistyczne podejście do rzeczywistości i uważał, że nic poza materią nie istnieje, ale jako pierwszy zaprezentował taki obraz świata, w którym wszystkie zjawiska i wydarzenia są sprowadzone do sił natury i relacji czysto materialnych. W jego mniemaniu cały świat składa się z niepodzielnych drobin zwanych atomamiatomizmatomami, a badanie ich relacji, układów i sposobów, dzięki którym tworzą złożone konstrukcje (czyli wszystkie istniejące przedmioty), jest w stanie wyjaśnić wszystkie zjawiska i zagadnienia naukowe. Nawet duszę ludzką postrzegał jako złożoną z atomów, jednak takich, które są nieco lżejsze, wypełniają całe ciało, a po śmierci człowieka, wraz z ostatnim tchnieniem, ulatują i ulegają rozproszeniu.

Podejście naturalistyczne każe więc ujmować rzeczywistość jako złożoną z materii, badanie zaś tej rzeczywistości (świata) ogranicza się do odkrywania praw fizycznych i analizowania przedmiotów, które im podlegają. W takim ujęciu człowiek postrzegany jest jako integralna część materialnego świata. Oczywiście ma w nim pewną uprzywilejowaną pozycję, wszak jest istotą myślącą, która ten świat poznaje i przekształca go w myśl swoich potrzeb. Nie jest jednak istotą uduchowioną, odznaczającą się nadnaturalnymi cechami itp.

Oczywiście takie podejście nie musi wykluczać istnienia Boga czy bogów, jednak z oczywistych względów trudniej jest wtedy zakładać ich istnienie. Bóg musi być zredukowany do sił natury, wypełniać cały świat, albo po prostu – być światem. Takie podejście nazywa się w filozofii panteizmempanteizmpanteizmem: Bóg jest światem, świat stanowi istotę Boga.

Człowiek i świat – ujęcie antynaturalistyczne

Podejście antynaturalistyczne, a więc takie, które szuka głównych zasad i mechanizmów rządzących światem przyrody poza nim samym, ma nader bogatą tradycję, która na dobre rozpoczęła się wraz z Platonem. Ateński filozof zaprezentował bowiem system filozoficzny, który nazywamy idealizmemidealizmidealizmem. Ogólnie rzecz ujmując, zakładał on, że bezkształtną, chaotyczną ze swej natury materię nieustannie przenikają niematerialne i odwieczne ideeideaidee, które nadają jej konkretne kształty i właściwości, tworząc ogół istniejących przedmiotów, a dokładniej – cały świat. Daleko idąca konsekwencja filozofa sprawiła, że ten antynaturalistyczny rys przenika wszystkie zagadnienia jego koncepcji. Wystarczy wspomnieć, że nawet duszę ujmował jako we wszystkim podobną do idei. Jest bowiem, na podobieństwo tej drugiej, niezniszczalna i niematerialna, a przenikając ciało, tworzy konkretnego człowieka. Nawet normy moralne, a więc cnoty, ujmował jako idee, które powinny przenikać nasze postępowanie. Z perspektywy kosmogonicznej (opisu początków wszechświata) cała rzeczywistość powstała w wyniku pracy boskiego Rzemieślnika zwanego Demiurgiem, który tchnął idee w bezkształtną materię, a stworzone przez siebie dusze w ciała, dzięki czemu dał początek i światu, i żyjącemu w nim człowiekowi.

R1MkB0LPCo0o61
Fajdros, jeden z trzech dialogów platońskich uważanych za „dialogi mistrzowskie”, a więc najlepiej napisane. W nim filozof przedstawił wizję duszy ludzkiej za pomocą metafory skrzydlatego zaprzęgu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jak wspomnieliśmy, koncepcja Platońska jest najstarszym systemem antynaturalistycznym i jak się zdaje, stanowi najlepszy przykład tego typu koncepcji. Jest to przykład o tyle reprezentatywny, że twierdzenia Platońskie, po ich zaszczepieniu na gruncie teologicznym, stały się podwaliną racjonalnego wyłożenia dogmatów wiary. Zwróćmy chociażby uwagę na podobieństwo między teoriami Platona a głównymi założeniami chrześcijaństwa. Niemal tożsame są tu motywy: dualizmu świata (świat materialny i świat nieśmiertelnych bytów), dualizm człowieka (pożądliwe ciało i rozumna dusza), nieśmiertelność duszy czy wizja stworzenia świata przez boską istotę.

Koncepcje antynaturalistyczne z konieczności mocno rozbudowują zagadnienia nadnaturalne, nadprzyrodzone. Za przykład niech posłuży zagadnienie duszy, która u Demokryta została sprowadzona do prostej koncepcji ducha złożonego z lekkich atomów, zaś u Platona doczekała się osobnej, rozbudowanej teorii. W dialogu Fajdros dusza ludzka została zaprezentowana za pomocą przenośni „skrzydlatego zaprzęgu”. Jest to rydwan zaprzężony w dwa konie, z których pierwszy stanowi manifestację naturalnych potrzeb, drugi zaś – popędów. Woźnica, który musi trzymać mocno lejce, jest personifikacją rozumności. W ten sposób Ateńczyk ukazuje trzy sfery ludzkiej duszy: rozumną (wyrażaną przez typowy dla człowieka rozum), popędliwą (dotyczącą zaspokajania potrzeb naszego ciała) i pożądliwą (sferę namiętności, dążność do przyjemności zmysłowych). Jest to przenośnia o tyle barwna, że pozwala także tłumaczyć inne zagadnienia Platońskiej filozofii. Jeśli bowiem jakiś człowiek daje się prowadzić swym naturalnym potrzebom czy popędom, przypomina woźnicę, który stracił panowanie nad zaprzęgiem. Jako że mamy tu do czynienia z rydwanami, które w sferze niebiańskiej podróżują po okręgu, kontemplując niematerialne idee, wypadnięcie z trasy oznacza niechybne rozbicie się o ziemię i utknięcie w świecie materialnym. Ta przenośnia obrazuje inne zagadnienie Platońskie. Otóż dusza ludzka, jako nieśmiertelna i wieczna, przypomina woźnicę, który wypadł z trasy. Ma się więc ona doskonalić poprzez kolejne wcielenia (reinkarnacja) dopóty, dopóki nie osiągnie takiej doskonałości, dzięki której wyzwoli się z cielesności i znów będzie mogła na powrót, w świecie niematerialnym, kontemplować czyste idee.

AbsolutabsolutAbsolut – istnieje czy nie istnieje?

Jak łatwo zauważyć, pytanie o relację człowieka względem świata mimowolnie generuje pytania o relację między światem a Absolutem (Bogiem) oraz między człowiekiem a Absolutem (Bogiem). Są to oczywiście kwestie, które dotyczą wiary. Czy wiara w Boga stoi w sprzeczności z racjonalnością? Zdarzają się jednak próby racjonalnego udowodnienia konkretnych przekonań religijnych, które dają pewne pole do dyskusji. Należy tu jednak rozgraniczyć dwa zagadnienia. Po pierwsze, to, w co ktoś wierzy, jest jego osobistą, prywatną sprawą i nie powinno podlegać dyskusji. Każdy człowiek ma bowiem prawo do własnej wiary i czysto subiektywnych przekonań. Stwierdzenie typu: „Wierzę w Boga, to jest moja wiara, którą kieruję się w życiu”, dotyczy przekonań czysto subiektywnych i każdorazowo powinno być przyjmowane z szacunkiem, a nigdy nie powinno się spotykać z kpiną, szyderstwem czy próbą podważania. Jeśli jednak ktoś wyraża się już nie o swojej wierze (subiektywnych przekonaniach), lecz wygłasza sądy pokroju: „Istnienie Boga da się racjonalnie udowodnić”, „Prawdy mojej wiary są obiektywne i możliwe do weryfikacji za pomocą rozumu”, to odnosi się do obiektywnych faktów, nad którymi można, a nawet trzeba dyskutować. Oczywiście taka dyskusja powinna mieć przebieg merytoryczny i być oparta na uprzejmej, rzeczowej wymianie zdań i racjonalnych analiz. Właśnie takie jest źródło wszystkich racjonalnych dowodów na istnienie Boga. Możemy podać wiele ich przykładów, jednak powtarzające się w nich sposoby rozumowania jasno ukazują, że można je podzielić na cztery rodzaje: argument teleologicznyteleologiateleologiczny (nie mylić z pojęciem „teologiczny”), zwany też dowodem z celowości; argument ontologiczny (odwołujący się do zagadnienia ontologiiontologiaontologii); argument kosmogoniczny oraz argument moralny. Każdy z wymienionych jest do dziś żywo dyskutowany, a  dysputanci dzielą się na obrońców argumentów oraz tych, którzy starają się je logicznie i rzeczowo podważyć.

Człowiek względem Absolutu

W zależności od czysto indywidualnego wyboru między naturalizmem a antynaturalizmem, opowiedzeniem się za istnieniem Boga lub przeciw niemu, każdy z nas może przyjąć zupełnie inną postawę wobec świata i swojego życia. Najogólniej postawy te dzielimy na cztery rodzaje:

Ateizm

Ateizm (gr.  atheos – bezbożność, od a - oznaczającego zaprzeczenie i  theos – bóg), a więc pogląd głoszący niewiarę w Boga, siły nadprzyrodzone lub zjawiska obce nauce. Często wysuwa argument nienaukowości, logicznej sprzeczności i bezzasadności twierdzeń religijnych.

Agnostycyzm

Agnostycyzm (gr. agnostos – powstrzymanie osądu od a - oznaczającego zaprzeczenie i gnosis – wiedza, mniemanie). Postawa agnostyczna wynika z przekonania, że w obliczu niemożliwości udowodnienia istnienia Boga, jak i niemożliwości zaprzeczenia Jego istnieniu, należy powstrzymać się od osądu w tej sprawie.

Panteizm

Panteizm (gr. pan – ogół, wszystko; theos – bóg), a więc pogląd utożsamiający Boga ze światem i kwestionujący osobowy byt Boga. Bóg stanowi naturę świata, a świat jest tożsamy z Bogiem, co oznacza, że cała rzeczywistość stanowi manifestację Boga, jest Nim przeniknięta, a Bóg zamyka się we Wszechświecie.

Deizm

Deizm, a więc przekonanie, że Bóg co prawda stworzył świat, lecz nie ingeruje w jego losy. Deiści podzielają normy moralne głoszone przez religię, uznają dogmaty dla niej niezbędne, jednak wątpią w to, że Bóg przejawia zainteresowanie naszym ziemskim losem. Częstą przyczyną przyjęcia postawy deistycznej jest niemożliwość pogodzenia istnienia ogromu zła moralnego na świecie z przekonaniem o dobrym Bogu, który ma nas w opiece i nad nami czuwa.

Teizm

Teizm (gr. theos – bóg), a więc przekonanie o istnieniu sił nadprzyrodzonych, przyjmujących formę Boga czy bogów, niezależnie od kwestii możliwości racjonalnego udowodnienia istnienia takich bytów. Siły takowe w założeniu mają oddziaływać na świat empiryczny, w którym przychodzi żyć człowiekowi.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus – bezwarunkowy, nieuwarunkowany, niezwiązany) jedno z podstawowych pojęć metafizyki, określające byt niczym nieuwarunkowany, pierwszą przyczynę i podstawę istnienia świata, bez której nie mógłby powstać i istnieć; w znaczeniu teologicznym i religijnym absolut utożsamiany jest z Bogiem

atomizm
atomizm

nurt materializmu w filozofii i wczesnej fizyce, głoszący, że materia składa się z odwiecznych i niepodzielnych drobin zwanych atomami (od gr. átomos – nie‑podzielny, nie‑krajalny); pogląd zapoczątkowany przez filozofów z Abdery: Leucypa i Demokryta, podzielany później m.in. przez Epikura, w Rzymie przez Lukrecjusza, a w czasach nowożytnych m.in. przez Gassendiego i Newtona

idea
idea

(gr. idea) jedno z podstawowych pojęć filozoficznych, ze względu na swą historyczność i ilość zastosowań bardzo złożone w definiowaniu; do filozofii wprowadził je Platon, aby określić to, co inteligibilne, a więc niedostępne poznaniu zmysłowemu, a odkrywane jedynie przez rozum, tzn. racjonalny namysł nad światem, o którym pouczają nas zmysły; w dualizmie platońskim przeciwstawiana zmysłowej materii, jednak wchodząca z nią w reakcję, w wyniku której powstają rzeczy jednostkowe

idealizm
idealizm

Stanowisko filozoficzne wyrażające przekonanie o rzeczywistym istnieniu niematerialnych, abstrakcyjnych, inteligibilnych idei; może występować w różnych formach i być różnicowany na rozmaite sposoby, możemy np. rozróżnić idealizm umiarkowany, który zakłada, że poza ideami istnieje lub może istnieć materia, oraz idealizm rygorystyczny, w myśl którego żadna materia nie istnieje; czasem idealizm bywa przeciwstawiany materializmowi, a więc przekonaniu, że istnieje tylko materia i nie ma żadnych bytów abstrakcyjnych

ontologia
ontologia

od gr. on, – byt i  logos – słowo, nauka) nauka o bycie, a więc istniejących przedmiotach, przyczynach i sposobach ich istnienia, właściwościach i przymiotach; jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych, często utożsamiana z metafizyką (dziedziną filozofii dotyczących kwestii ponad- czy pozafizycznych)

panteizm
panteizm

(gr. pan – ogół, całość, wszystko i  theos – boskość, bóg) pogląd filozoficzny i teologiczny, w myśl którego Bóg stanowi naturę świata, a świat jest tożsamy z Bogiem, co oznacza, że cała rzeczywistość stanowi manifestację Boga, jest Nim przeniknięta, a Bóg zamyka się w świecie

teleologia
teleologia

(gr. telos – cel, kres, spełnienie) postawa naukowa w początkowych epokach filozofii i fizyki, w myśl której zjawiska świata przyrodniczego nie zachodzą z konkretnego powodu, tylko w konkretnym celu, np. kamień nie spada na ziemię z powodu grawitacji, tylko w celu zajęcia najlepszej dla siebie pozycji (gdyż jest cięższy od powietrza), zaś para wodna unosi się i tworzy chmury nie z powodu procesu parowania, tylko w celu wzniesienia się ponad gęstsze od niej powietrze; podejście teleologiczne zapoczątkował w filozofii i fizyce Arystoteles ze Stagiry, obowiązywało ono aż po kres antyku i w średniowieczu

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens – przekraczający) tu: to (dziedzina, sfera bytowa), co znajduje się poza i ponad światem naturalnym, przede wszystkim Bóg