Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metafizyka i logika Arystotelesa

Zagadnienia metafizyczne

Dualizm materiimateriamaterii i formy, potencjapotencjapotencja i energia

Arystoteles chciał badać przede wszystkim te rzeczy i zjawiska, które dostępne były dla ludzkich zmysłów i współpracującego z nimi rozumu, czyli dla poznania empirycznego. Dlatego też odrzucił Platoński dualizm idei i rzeczy, wprowadził natomiast inny – obecny w tzw. substancji, czyli każdym samoistnym bycie (konkretnej rzeczy) – dualizm materii i formy.

Rmk9xoRSq6qK9
Arystoteles zobrazował swoją teorię za pomocą przykładu rzeźby. Rzeźba składa się z pewnego konkretnego materiału oraz kształtu, który został mu nadany przez artystę.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Oba te składniki występują w substancji zespolone i tworzą jedną całość, np. posąg składa się z marmuru (materii) i określonego kształtu (forma). Materia hyle określa to, co nieuformowane; filozof powiadał, że jest ona nieokreślonym podłożem zjawisk. Forma zaś eidos, morphe określa wszystko to, co sprawia, że byt jest tym, czym jest; dzięki niej możliwe staje się odróżnienie rzeczy od siebie. Dlatego też forma odgrywa ważniejszą rolę w poznaniu niż materia, jest tym, co najważniejsze w substancji, stanowi ona istotę rzeczy. Materia jako coś nieokreślonego jest jedynie możliwością, potencją (dynamis) bytu, który urzeczywistnia się, uaktualnia poprzez formę.

Formą jest również energia (energeia), dzięki której urzeczywistniają się możliwości zawarte w materii. Dzięki tym pojęciom możliwe stało się opisanie zjawiska ruchu, przekształcania (kinesis). Wszelki ruch i zmiany są niczym innym jak aktualizowaniem się danych tkwiących potencjalnie w materii. Ten proces kształtowania materii jako potencji przez formę jest, zdaniem Arystotelesa, celowy i nosi nazwę entelechiientelechiaentelechii. Poznanie wobec tego sprowadzało się do odkrycia przyczyny istnienia jakiejś rzeczy.

A zatem każdy rozwój dokonuje się ze względu na jakiś cel i polega na przechodzeniu od tego, co możliwe, ku temu, co rzeczywiste. W przeciwieństwie do Platona Arystoteles uważał, że cel tkwi w samej rzeczy, a nie poza nią. Można wyróżnić cztery przyczyny wyjaśniające taki rozwój:

  • a) formalną – gdy przedmiot określamy, odwołując się do jego formy (np. dom powstaje na podstawie projektu);

  • b) materialną – gdy bierzemy pod uwagę materię (w przypadku domu – cegły, kamienie i zaprawa);

  • c) celową – gdy interesuje nas cel (dom służy do tego, by w nim mieszkać);

  • d) sprawczą – gdy odwołujemy się do tego, co jest bezpośrednim sprawcą rozwoju (dom budują murarze).

Dualizm zakłada, że istnieją substancje duchowe i substancje cielesne. W ontologii dualizm przeciwstawia się więc materializmowi. Według dualizmu ciała są podłożem zjawisk fizycznych, dusze są podłożem zjawisk znanych nam z doświadczenia wewnętrznego (myślenie, cierpienie, radość, itp.). Forma nie może istnieć bez materii, a materia bez form nie posiadałaby kształtu, koloru, ruchu i innych cech. Arystoteles postulował również istnienie ducha, który poruszałby światem, tak jak dusza porusza ciałem. Ostatecznym źródłem ruchu byłby nieruchomy poruszyciel.

Arystoteles, rozważając pierwszą przyczynę (sprawczą) ruchu (primus motor), postulował istnienie ducha, który poruszałby światem, tak jak dusza porusza ciałem. Jako ostateczne źródło ruchu byłby nieruchomy (nieruchomy poruszyciel). Duch ten został utożsamiony z Bogiem, ale nie był on czynnikiem aktywnym, czyli nie ingerował w dzieje świata. Jego zdolność poruszania wynika z tego, że rzeczy dążą do niego jako do czystej formy.

Wydzielenie logiki

Arystoteles zanegował najbardziej fundamentalny dogmat filozofii Platona — naukę o ideach. Jego zdaniem idee w sensie realnym nie istnieją poza światem, można jedynie powiedzieć, że tkwią w indywidualnych rzeczach, stanowiąc ich istotę, którą filozof nazywał formąformaformą. Mówiąc językiem filozoficznym, nie istnieją transcendentne ideeidee idee, tylko immanentnaimmanentnyimmanentna formaformaforma. Tego rodzaju założenie pozwalało Arystotelesowi skupić się przede wszystkim na wyjaśnianiu konkretnych, stwierdzalnych empirycznie zjawisk świata.

RPsye95KcBUWo
Każdy byt i reprezentujące go pojęcie daje się przyporządkować tzw. kategoriom; było ich w sumie 10: substancja (np. pies), jakość (zwierzę), ilość (1 szt, 2 kg, 30 cm), stosunek (szczeniak zrodzony z wilczura i jamniczki), miejsce (w mieście), czas (w tym roku), pozycja (na czterech łapach), stan (miluśki), czynność (bieganie po pokoju), doznawanie (troska ze strony opiekuna).
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1M9Td0pO96zM1
Nazwa „metafizyka” nie pochodzi od Arystotelesa. Najprawdopodobniej zaproponował ją Andronikos z Rodos, który uporządkował dzieła Arystotelesa jako znane nam księgi Metafizyki, traktujące o zasadach bytu po pismach przyrodniczych – Fizyce. Nazwa ta meta, ta physika oznaczałaby w tym kontekście pisma powstałe po tych o fizyce. Wedle teorii M.H. Reinera tytuł dzieła Metafizyka był inspirowany przez samego Arystotelesa i był używany już przez jego bezpośrednich uczniów.
Źródło: Pomnik Arystotelesa, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Arystoteles, oddzieliwszy logikę od metafizyki, utrzymał zależność pierwszej od drugiej w tym sensie, że dostosował logikę do takiego rozumienia nauki, jakie było zgodne z jego tezami metafizycznymi. W takiej sytuacji konieczne jednak okazało się poddanie analizie pojęć, za których pośrednictwem dokonuje się poznanie. W ten sposób narodziła się, wydzielona z metafizykimetafizykametafizyki, Arystotelesowska logikalogikalogika – nauka o pojęciach, a właściwie o sposobach posługiwania się nimi, czyli, innymi słowy, nauka o zasadach myślenia. Pojęcia powiązane w zdania tworzyły sądy, czyli bądź prawdziwe, bądź fałszywe wypowiedzi. Szereg sądów w oparciu o pewne reguły mógł składać się we wnioskowanie. Z kolei na podstawie reguł wnioskowania przeprowadza się dowodzenie. Można wyróżnić dwie metody dowodzenia:  z dedukcją mamy do czynienia, gdy w dowodzeniu przechodzimy od ogólnych zasad do szczegółowych przypadków. Z kolei wnioskowanie, w którym z szeregu twierdzeń szczegółowych wyciągamy twierdzenie ogólne, nazywa się indukcją.

Sylogizm

Charakter dedukcyjny ma np. wnioskowanie sylogistycznePqass0orpsylogistyczne, w którym z przesłanek wyprowadza się w sposób niezawodny wniosek.

  • Wszystkie koty są kręgowcami.

  • Wszystkie kręgowce są zwierzętami.

  • Wszystkie koty są zwierzętami.

Metodą dedukcyjną posługiwał się także Platon, jednakże Arystoteles poznawcze znaczenie przypisał także metodzie indukcyjnej, w której poznanie zaczyna się od spostrzeżeń zmysłowych, dopiero w dalszej kolejności analizowanych przez rozum.

Indukcja polega zaś na przechodzeniu od szczegółowych, poszczególnych przypadków do ogólnych zasad. Dzięki indukcji możliwe staje się także tworzenie definicji pozwalających odróżniać jedne przedmioty od drugich.

RizXa3eJC1guU
Przykład klasycznego sylogizmu.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Arystoteles zauważył, że w poprawnym myśleniu obowiązują pewne oczywiste zasady, z których za najważniejszą uważał zasadę sprzeczności: „To samo nie może zarazem przysługiwać i nie przysługiwać temu samemu i pod tym samym względem” („Niepodobna, ażeby coś zarazem było i nie było”); drugą była zasada wyłączonego środka, która głosiła, że z dwu zdań sprzecznych jedno musi być prawdziwe (na płaszczyźnie logicznej).

Zasada sprzeczności:

  • (p ∧ ¬ p); Człowiek (zarazem) istnieje i nie istnieje.

Zasada wyłączonego środka:

  • (p ∨ ¬ p) człowiek lub nie człowiek.

Słownik

dedukcja
dedukcja

(łac. deductio – wywód) rozumowanie polegające na tym, że z prawdziwych przesłanek wyprowadza się prawdziwy wniosek

entelechia
entelechia

(gr. entelechia – działanie) w metafizyce – forma jako rodzaj pewnej siły wewnątrz bytu, która jako akt kształtuje celowo materię; w człowieku – entelechia jest duszą ożywiającą ciało

forma
forma

(łac. forma – kształt, model) aktywny czynnik kształtujący z materii daną rzecz

idee
idee

(gr. iotadeltaέalfa – kształt, wyobrażenie) samodzielne byty niezłożone, niezmienne, wieczne, doskonałe, będące prawzorami zmiennych rzeczy materialnych, które poznaje się rozumowo

indukcja
indukcja

(łac. inductio – wprowadzenie) rozumowanie polegające na wyprowadzeniu wniosków ogólnych z przesłanek będących ich poszczególnymi przypadkami

istota
istota

(łac. essentia – istota rzeczy, treść) to, co powoduje, że byt jest tym, czym jest; natura właściwa jakiejś rzeczy; istnieje tylko dzięki istnieniu

logika
logika

(z gr. logos – mowa, słowo, myśl) nauka o zasadach poprawnego myślenia, regułach rozumowania i uzasadniania twierdzeń

materia
materia

(łac. mater – matka) u jońskich filozofów przyrody: to, z czego zbudowany jest świat; u Arystotelesa czysta potencjalność, składnik substancji kształtowany przez formę

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co po fizyce) – dziedzina filozofii, której przedmiotem są najogólniejsze własności bytu; rozważająca byt jako byt oraz jego istotne własności i ostateczne przyczyny

pierwsza przyczyna
pierwsza przyczyna

u Arystotelesa przyczyna wszelkich zjawisk i zdarzeń, która nie ma już swojej przyczyny, która wprawia wszechświat w ruch, sama tkwiąc w stanie nieporuszonym

potencja
potencja

(łac. potentia – możność, siła) to, co w bycie jest nieokreślone i podlega określeniu przez akt

substancja
substancja

(łac. substantia – istota) byt samodzielny; to, co istnieje samo przez się, a nie jest atrybutem innej rzeczy

sylogizm
sylogizm

(gr. syllogismos – wnioskowanie) rodzaj wnioskowania składającego się z dwóch przesłanek, czyli zdań, których prawdziwość jest oczywista, oraz wynikającej z nich konkluzji

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendere – wychodzenie poza granice) określenie tego, co znajduje się „poza”, np. światem fizycznym; w tym sensie Bóg lub idee mogą być transcendentne - znajdują się bowiem poza światem; jest to zatem pojęcie z zakresu ontologii

immanentny