Renesans, czyli odrodzenie – tło epoki

Renesans nie pojawił się nagle. Najważniejsze hasła tej epoki, zwanej też odrodzeniem (z franc. renaissance – odrodzenie), m.in. humanizmhumanizmhumanizmantropocentryzmantropocentryzmantropocentryzm, przez dłuższy czas współistniały i przenikały się z ustępującą myślą średniowieczną. Najlepiej widać to na przykładzie łaciny – języka średniowiecznego Kościoła, który powoli przystosowywał się do wyrażania nowych treści. Znacznie bardziej wytworny i oczyszczony z religijnych naleciałości, wciąż obowiązywał na studiach humanistycznych (większość ważnych dzieł renesansu powstało w tym języku) i w dyplomacji.

RJ7ivRK1TPhMf1
XV‑wieczna drukarnia. Pierwsze druki w Europie powstały dzięki wynalazkowi maszyny drukarskiej przez Johannesa Gutenberga w Strasburgu w latach 1434–1444 lub w Moguncji w 1448 r.
Źródło: art-papier.pl, tylko do użytku edukacyjnego.

Łacina pozostawała językiem ludzi wykształconych, również z tego powodu, że ułatwiała wspólne dyskusje europejskich uczonych o dziełach starożytnych myślicieli, m.in. Cycerona, Wergiliusza, Arystotelesa i Platona. Powstałe w antycznej Grecji utwory w wielu wypadkach przetrwały czasy średniowiecza dzięki łacińskim tłumaczeniom oraz ich żmudnemu przepisywaniu przez skrybówskrybaskrybów. Wynalazek druku, dokonany przez niemieckiego rzemieślnika Johannesa Gutenberga w połowie XV w. (obecnie wiemy, że podobna technika znana była wcześniej m.in. w Chinach, lecz nie rozpowszechniła się), sprawił, że kopiowanie różnych dzieł stało się prostsze i tańsze, oraz przyspieszył ich obieg. To dzięki maszynom drukarskim reformacyjnereformacjareformacyjne tezy Marcina Lutra tak szybko rozprzestrzeniły się w Europie. Również dzięki nim możliwe było odrodzenie się języków narodowych, w tym polskiego.

Poeci i myśliciele Rzeczypospolitej

Najwybitniejszym reprezentantem epoki renesansu w Polsce był Jan Kochanowski, znakomity liryk (Fraszki wydane w 1584 r., Pieśni w 1586 r.), który wyniósł poezję na szczyty artyzmu, łącząc ideały sztuki antycznej z problematyką filozoficzno‑moralną (Treny z 1580 r.), patriotyzmem i poczuciem odpowiedzialności obywatelskiej. Wystawiona w 1578 r. Odprawa posłów greckich, pierwsza, a zarazem jedyna w Polsce tragedia renesansowa w duchu antycznym, była głosem Kochanowskiego w dyskusji o wizji państwa i aktualnych problemach politycznych. Potępiał w niej magnaterię za prywatę i egoizm, podkreślał znaczenie dbałości o własną ojczyznę i jej dobro. Podobne treści zawierały poematy Zgoda oraz Satyr albo Dziki mąż (ten ostatni poeta zadedykował królowi Zygmuntowi Augustowi). Autor krytykował w nich tryb życia szlachty, sejmikowe gadulstwo i zacietrzewienie religijne, wzywał do jedności i harmonii, a także do umiaru w różnych dziedzinach życia. Podkreślał, że szlachectwo łączy się z cnotami, służeniem państwu nie tylko podczas wojen, ale również w okresie pokoju.

Choć Jan Kochanowski pisał głównie po polsku, to powszechnie za „ojca literatury polskiej” uznawany jest nieco starszy od niego Mikołaj Rej. Ten poeta, polityk i teolog ewangelicki, nazywany za sprawą moralitetu Wizerunek „polskim Dantem”, w 1562 r. w epigramatach Zwierzyniec zawarł swe najsłynniejsze przesłanie.

A niechaj narodowie wżdy postronni znają,
iż Polacy nie gęsi,
iż swój język mają.

p1 Cytat za: Mikołaj Rej, A niechaj narodowie wżdy postronni znają, cytat dostępny online: wikiquote.org.

W posłaniu tym, zgodnie z ideałami reformacji, Rej dawał do zrozumienia, że Polacy mają język nie (taki jak) „gęsi”, czyli łacinę, nazywaną tak od gęsich piór, używanych powszechnie do pisania lub w kontekście legendy o ptakach, które obroniły Wieczne Miasto, lecz swój własny – polski. Tym samym deklarował kulturową niezależność Rzeczypospolitej od papieskiego Rzymu. Rej był wyznawcą kalwinizmu i zwolennikiem ruchu egzekucyjnegoruch egzekucyjnyruchu egzekucyjnego, występował przeciwko Kościołowi katolickiemu. W Żywocie człowieka poczciwego stworzył wzór szlachcica i dobrego gospodarza, prowadzącego spokojny tryb życia i dbającego o swoje otoczenie. Natomiast w słynnej Krótkiej rozprawie między trzema osobami, Panem, Wójtem, a Plebanem opisywał problemy nurtujące ówczesną Polskę i zaniedbania, jakich dopuszczali się przedstawiciele stanów mających wpływ na państwo. Rej, podobnie jak Kochanowski, wytykał szlachcie obojętny stosunek do potrzeb ojczyzny, prywatę i rozrzutność, natomiast duchownych oskarżał o zepsucie i chciwość, a także o zaniedbywanie obowiązków religijnych.

Nieco w cieniu najważniejszych polskich twórców renesansu pozostawali poeci mniej znani, wyróżniający się krytycyzmem społecznym i realizmem. To Szymon Szymonowic, inicjator polskiego sielankopisarstwa (nazwa gatunku pochodzi od tomu jego Sielanek z 1614 r.), oraz Sebastian Klonowic (Flis z 1595 r. i Worek Judaszów z 1600 r.). Ten pierwszy nawiązywał głównie do idylli Teokryta, zawierających realia wiejsko‑pasterskie (sielanka realistyczna), w mniejszym stopniu do „kostiumowych”, konwencjonalnych bukolik Wergiliusza (sielanka konwencjonalna). Co ciekawe, obaj poeci byli mieszczanami, przy czym Szymonowic pozostał katolikiem, Klonowic zaś sympatyzował z ruchem reformacyjnym. Dodając do tego wcześniej omawianych poetów, pochodzącego ze szlachty katolika Jana Kochanowskiego i równego mu stanem ewangelika‑kalwina Mikołaja Reja oraz profesora Akademii Krakowskiej –lekarza i geografa, urodzonego w rodzinie chłopskiej Macieja Miechowitę, widzimy pełniej obraz wielowyznaniowej, tolerancyjnej i otwierającej szanse przed wszystkimi XVI‑wiecznej Rzeczypospolitej.

Ciekawostka

Konfederacja warszawska

RmKAkGxjCP0gu
Akt konfederacji warszawskiej, gwarantującej wolność religijną, został w 2003 r. wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

„Obiecujemy to sobie wspólnie za nas i za potomki nasze na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, pod wiarą, czcią i sumieniem naszym, iż którzy jesteśmy różni w wierze, pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w Kościołach krwi nie przelewać, ani się penować (karać pieniężnie – przyp. red.)” - tak brzmi fragment zapisu uchwały Sejmu Rzeczypospolitej z 28 stycznia 1573 r., zwanej powszechnie konfederacją warszawską. Akt ten zawierał postanowienia dotyczące zapewnienia swobody wyznania. Gwarantował bezwarunkowy pokój między wszystkimi różniącymi się w wierze, zapewniał innowiercom równouprawnienie i opiekę państwa, zabraniając władzom świeckim wspierania kleru w prześladowaniach religijnych. Uważa się, że dokument dał początek gwarantowanej prawnie tolerancji religijnej. Choć ważność prawna konfederacji bywała kwestionowana, praktycznie weszła w życie, zaprzysięgana każdorazowo przez królów polskich podczas koronacji.

Idee odrodzenia dotarły dość szybko do najdalszych krańców Rzeczypospolitej i pozostającego z nią w unii Wielkiego Księstwa Litewskiego. Na początku XVI w. na ziemiach wschodnich pojawiły się druki w języku staroukraińskim, ok. połowy XVI w. także cerkiewnosłowiańskim i starobiałoruskim; dotyczyły głównie obrony prawosławia. Do Polski docierały również publikacje w języku jidysz (w 1535 r. w Krakowie ukazał się zbiór przepisów postępowania dla kobiet w jidysz) i responsa rabinackie w języku hebrajskim.

Publicyści i uczeni

Renesans przyniósł w Polsce rozkwit nie tylko poezji, ale też publicystyki politycznej. W związku z walką o reformę państwa zrodziła się obfita literatura polityczna – polska i łacińska. Ksiądz katolicki Stanisław Orzechowski zażarcie bronił przywilejów szlacheckich, jednocześnie... sympatyzując z luteranizmem. Swoistym tego potwierdzeniem było dzieło De lege coelibatus z 1547 r., w którym sprzeciwił się bezżeństwu księży, a nawet wyraził chęć ożenku z Anuchną z Brzozowa, tłumacząc to chęcią zapewnienia ciągłości swojego rodu. Jako syn Rusinki dążył do równouprawnienia obrządku wschodniego i zachodniego; sprzeciwiał się powtórnemu chrzczeniu Rusinów przechodzących na katolicyzm. Dla odmiany biskup katolicki Marcin Kromer był krytyczny wobec szlachty, pochwalał rządy oligarchii magnackiej i uprzywilejowane stanowisko Kościoła. Jego poglądy zapowiadały zbliżającą się kontrreformacjękontrreformacjakontrreformację.

Jednak bezsprzecznie najbardziej znanym polskim publicystą doby renesansu był Andrzej Frycz Modrzewski. Jako pierwszy w Europie wysunął on postulat pełnej równości wobec prawa, tzn. zrównania pod tym względem wszystkich grup społecznych: szlachty, mieszczaństwa i chłopstwa. Opowiadał się za protekcjonizmem w gospodarce, opieką państwa nad ubogimi i publicznym szkolnictwem. Krytykował ustrój feudalny oraz wyzysk i poddaństwo chłopów. Sprzeciwiał się wojnom zaborczym. Swoimi pomysłami znacząco wyprzedził epokę, w której żył.

R15npmDBAn9nc
Strona tytułowa pierwszego wydania Commentariorum de Republica emendanda libri quinque(Rozważań o poprawie Rzeczypospolitej ksiąg pięć) Andrzeja Frycza Modrzewskiego z 1551 r.
Źródło: Bank01, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Najważniejszym dziełem Frycza Modrzewskiego był wydany w 1551 r. w Krakowie (pełna wersja w 1554 r. w Bazylei) traktat Commentariorum de Republica emendanda, czyli Rozważania o poprawie Rzeczypospolitej. W jego dziele znalazły się liczne odwołania do starożytnych i współczesnych mu filozofów, m.in. Arystotelesa, Platona, Cycerona, Erazma z Rotterdamu, a także do koncepcji św. Augustyna i bezpośrednio do Biblii. Według Frycza Modrzewskiego państwo powinno być oparte na sprawiedliwym prawie i sądach, a król, choć z uprzywilejowaną pozycją, nie może stawiać się ponad prawem. Rozważania czytano w całej ówczesnej Europie; szybko zostały przetłumaczone na język niemiecki, francuski, hiszpański i rosyjski (w XVII w.).

R18MtkQIGNLzf
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

W późnym renesansie pojawiły się w Polsce pierwsze dzieła zapowiadające epokę baroku, m.in. Żywoty świętych (1579) i Kazania sejmowe (1597) Piotra Skargi, czerpiące z najbogatszego twórczo okresu kontrreformacji, czy Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim (ok. 1580–1582) autorstwa Mikołaja z Wilkowiecka, ceniona w teatrach w XVII w.

Słownik

antropocentryzm
antropocentryzm

(z gr. anthropos – człowiek + łac. centrum – środek) pogląd filozoficzny i religijny, zgodnie z którym człowiek jest ośrodkiem i celem świata, a wszystko w przyrodzie dzieje się ze względu na niego; prekursorami tego poglądu byli starożytni filozofowie, sofiści, od których pochodzi powiedzenie „człowiek jest miarą wszechrzeczy” (Protagoras z Abdery)

humanizm
humanizm

(z łac. humanus – ludzki) światopogląd oparty na racjonalnym myśleniu, który wyraża się troską o potrzeby, szczęście, godność i rozwój człowieka w środowisku społecznym i naturalnym

kontrreformacja
kontrreformacja

(z łac. contra – przeciw + reformatio – przekształcenie) ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany soborem trydenckim, a zakończony wojną trzydziestoletnią, zmierzający do uzdrowienia stosunków w Kościele, będący odpowiedzią na reformację; jej celem była rekatolizacja, czyli zamiar ponownego wprowadzania katolicyzmu wśród społeczności innowierczej

reformacja
reformacja

(z łac. reformatio – przekształcenie) ruch religijny, polityczny i społeczny zapoczątkowany przez niemieckiego mnicha, augustianina, Marcina Lutra w XVI w., mający na celu odnowę chrześcijaństwa; był reakcją na negatywne zjawiska występujące w katolickiej hierarchii kościelnej (m.in. handlowanie odpustami i nepotyzm)

ruch egzekucyjny
ruch egzekucyjny

(z łac. executio – wykonanie) ruch egzekucji praw i dóbr; była to powstała w XVI w. wśród polskiej szlachty koncepcja wymuszenia na królu i magnaterii egzekucji (wykonania) praw zaciągniętych w różnych dziedzinach życia społecznego, np. w zakresie sądownictwa, finansów publicznych, relacji między państwem a Kościołem, obronności

skryba
skryba

(z łac. scriba) osoba zajmująca się zawodowo odręcznym przepisywaniem ksiąg lub dokumentów

Słowa kluczowe

język polski, odrodzenie w Polsce, renesans w Polsce, Rzeczpospolita, tolerancja, XVI w.

Bibliografia

Dzieje Polski, red. J. Topolski, Warszawa 1977.

S. Grzybowski, Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.

M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Warszawa 2004.