R4tNvYoJlJOhO1
Sartre twierdził, że wiara religijna i egzystencjalizm wykluczają się. Wielu myślicielom udało się jednak pogodzić te dwie postawy. Wśród nich najważniejszymi byli: (na zdj. od lewej) Karl Jaspers, Gabriel Marcel i Paul Tillich.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Filozofia a religia

Filozofowie reprezentujący egzystencjalizm ateistycznyateizmateistyczny zazwyczaj podkreślali odrębność postawy filozoficznej i postawy religijnej. Filozofia opiera się bowiem na wątpieniu i kwestionowaniu, podczas gdy religia zasadza się na zawierzeniu i przyjęciu objawienia. W podobny sposób różnicę między filozofią a religią przedstawiał Paul Tillich. Filozofię zdefiniował jako „postawę radykalnego pytania”, zaś religię jako „czyste pochwycenie przez Nieuwarunkowane” (tym ostatnim pojęciem określał on Boga). Wbrew egzystencjalistom ateistycznym Tillich jednocześnie podkreślał podobieństwo, a nawet tożsamość obu postaw – obie są w podobny sposób radykalneradykalnyradykalne, obie też odnoszą się do tej samej podstawy, jakkolwiek w inny sposób.

Paul Tillich Pytanie o Nieuwarunkowane

Filozoficzne pytanie dotyka tej samej „sprawy ostatecznej”, która jest przedmiotem religijnego pochwycenia. Filozoficzne pytanie jest ze swej istoty samo religijnym pochwyceniem − choćby akt filozoficzny bardzo silnie to przesłaniał.

egz Źródło: Paul Tillich, Pytanie o Nieuwarunkowane, tłum. J. Zychowicz.
R1SVz0YcdJS4N1
Ilustracja interaktywna. Ilustracja składa się z dwóch zdjęć. Pierwsze zdjęcie przedstawia rzeźbę starszego mężczyzny w garniturze, który stoi przy pulpicie. Drugie zdjęcie przedstawia rzeźbę głowy dojrzałego mężczyzny. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Karl Jaspers (1883—1969) Niemiecki psychiatra i filozof, uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli XX-wiecznego egzystencjalizmu. Mimo młodzieńczych zainteresowań filozofią studiował najpierw prawo, a później medycynę na uniwersytecie w Haidelbergu. W 1909 r. podjął pracę w szpitalu psychiatrycznym. Cztery lata później zaczął wykładać psychologię na macierzystej uczelni. W 1913 r. opublikował z tego zakresu obszerną i uważaną dziś za klasyczną pracę Psychopatologia ogólna. Następnie stopniowo zwrócił się w stronę filozofii. Zdiagnozowane w młodości problemy zdrowotne sprawiły, że Jaspers wiódł nieaktywną egzystencję poświęconą lekturze, pracy naukowej i wykładom. Wszelkie inne aktywności ograniczał do minimum. Jeszcze przed II wojną światową opublikował pierwsze prace wpisujące go w nurt filozofii egzystencjalistycznej — najpierw Filozofię światopoglądową (1919 − wielu historyków uważa, że praca ta zapoczątkowała XX-wieczny egzystencjalizm), a następnie Sytuację duchową epoki (1931). W pracach tych bronił jednostki przed procesami masowymi oraz wprowadził pojęcie doświadczenia granicznego. W roku 1937 władze nazistowskie odsunęły go od nauczania i objęły zakazem publikacji. Żona Jaspersa miała pochodzenie żydowskie, przez całą wojnę spodziewali się więc wkroczenia do ich mieszkania policji — gdyby to nastąpiło, planowali wspólnie popełnić samobójstwo. Wyrok w sprawie małżeństwa Jaspersów zapadł, ale wkroczenie aliantów udaremniło jego realizację. W 1946 r. Jaspers opublikował przejmujący esej Problem winy, w którym wyrzucał sobie i swoim rodakom bierność wobec reżimu nazistowskiego i głosił, że wszyscy Niemcy są winni dokonanych zbrodni. Rozczarowany brakiem woli po stronie niemieckich elit politycznych do pełnego rozliczenia z nazizmem oraz faktem, że do rządu niemieckiego (ówczesne RFN) weszły osoby powiązane dawniej ze zbrodniczą ideologią, zrzekł się ostatecznie niemieckiego obywatelstwa i na stałe przeniósł się do Szwajcarii. Wiódł tam życie intelektualisty żywo zaangażowanego w sprawy świata, wypowiadając się w kwestii zimnej wojny czy wyścigu zbrojeń (Bomba atomowa a przyszłość człowieka, 1958; Dokąd zmierza Republika Federalna, 1966). 2. Paul Tillich (1886—1965) Niemiecki pastor, teolog i filozof. Jego matka zmarła, kiedy był dzieckiem i wychowywał go w surowej atmosferze ojciec, pastor luterański. Tillich studiował filozofię i teologię na uniwersytetach w Berlinie, Tybindze, Halle i Breslau (obecnie Wrocław). Głównym źródłem jego inspiracji byli w tym okresie klasycy filozofii niemieckiej (Kant, Fichte, Hegel, Schleiermacher) oraz Kierkegaard. Jeszcze przed I wojną światową przez dwa lata pełnił funkcję pastora w ubogiej dzielnicy Berlina. Po wybuchu wojny zgłosił się na ochotnika i przez pięć lat pełnił funkcję kapelana w armii − doświadczenia tego okresu wywarły olbrzymi wpływ na jego późniejsze poglądy. Po wojnie rozpoczął karierę akademicką. Pracował m.in. na uniwersytetach w Berlinie, Marburgu, Dreźnie i Frankfurcie nad Menem. Zaczął też publikować eseje i pierwsze książki z pogranicza teologii i filozofii. Konflikt z nazistowskimi władzami i będące tego konsekwencją represje zmusiły go do opuszczenia Niemiec w roku 1933 − resztę życia spędził w USA, wykładając m.in. w Union Theological Seminary w Nowym Jorku oraz na uniwersytecie w Chicago. Publikowane w tym okresie angielskojęzyczne prace przyniosły mu olbrzymie uznanie. W 1940 r. uzyskał amerykańskie obywatelstwo. W latach 60. był częstym gościem programów telewizyjnych. Najważniejsze prace Tillicha wydane w polskim tłumaczeniu to (w nawiasach daty oryginalnej publikacji): Męstwo bycia (1952), Dynamika wiary (1957), Pytanie o Nieuwarunkowane (1964), Teologia systematyczna (t. I — 1951, t. II — 1957, t. III — 1961).
Źródło: Dbleicher (Diskussion), raschau, https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Element filozoficzny jest, zdaniem Tillicha, zawarty w każdej religii i wynika z potrzeby zrozumienia i werbalizacji objawienia. Podobnie element religijny zawarty jest w każdej filozofii − bierze się z egzystencjalnej podstawy każdego pytania filozoficznego. Pytania filozoficzne nie są bowiem zawieszone w próżni, ale wyrastają z bycia w świecie, z zakorzenienia i troski człowieka – to zakorzenienie to moment religijny filozofii.

Podobnie rzecz ujmuje Karl Jaspers. Z jednej strony, podkreśla odrębność postawy filozoficznej i religijnej, jako decydującą różnicę wskazując objawienie. Z drugiej jednak strony, obie te postawy czy doświadczenia mają swoje źródło w potrzebie poszukiwania bytubytbytu Obejmującego (tak Jaspers określał Boga). Jaspers wyróżnił trzy odrębne i niesprowadzalne do siebie nawzajem formy istnienia: istnienie podmiotowe (wewnętrzny świat wolnego podmiotu), przedmiotowe (świat rzeczy badanych przez naukę) oraz byt sam w sobie (potwierdzany przez objawienie religijne i intuicjeintuicjaintuicje filozoficzne). Człowiek odczuwa potrzebę przezwyciężenia tego rozdarcia i sięgnięcia ku Obejmującemu.

Ponadto Jaspers wyodrębnił szczególną wiarę filozoficzną. Według filozofa, zarówno religia, jak i filozofia opierają się na swego rodzaju wierze, przy czym odmienna jest treść tej wiary. Przedmiotem wiary religijnej są treści objawienia nadnaturalnego, podczas gdy przedmiotem wiary filozoficznej jest rodzaj objawienia naturalnego, na które składają się: zaufanie do poznającego rozumu, postawa krytyczna oraz wspólnota wszystkich ludzi i tradycji filozoficznej. Obie te wiary łączy poszukiwanie Obejmującego. Wiara filozoficzna nie wypływa jednak z myślenia, lecz je poprzedza, jest konsekwencją odkrycia w sobie fundamentalnego zakorzeniania w egzystencji:

Karl Jaspers Wiara filozoficzna wobec objawienia

Wiary nie potrafi wymóc żadna idea. Wiary nie można podać i zakomunikować jako czystej treści. Wiara jest siłą pozwalającą mi być pewnym samego siebie za sprawą podstawy, której zapewne mogę strzec, ale której nie mogę sam położyć.

egz1 Źródło: Karl Jaspers, Wiara filozoficzna wobec objawienia, tłum. G. Sowiński.

Szyfry transcendencji i Nieuwarunkowane

R1D8nWGZIK3AR1
William Blake, Bóg stwarzający świat, 1794.
Pojęcie Boga nieznanego (deus absconditus) pojawia się już u Blaise’a Pascala. Pod tym względem antycypował on XX-wiecznych egzystencjalistów. Zachęcał nas, byśmy wierzyli mimo braku pewności — filozof przedstawił to pod postacią słynnego zakładu, przekonując w nim, że wiara jest dla człowieka korzystna. W jaki natomiast sposób i dlaczego poszukiwali transcendencji filozofowie egzystencjalistyczni? Jaspers zwracał uwagę na wewnętrzną sprzeczność ludzkiego doświadczenia. Z jednej strony, zarówno wiedza, jak i samowiedza są możliwe dzięki rozdzieleniu świata na podmiot i przedmiot, z drugiej zaś — jest w człowieku stała tęsknota za przezwyciężeniem tego rozdarcia.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Jednym z filarów wszelkiego myślenia egzystencjalistycznego jest przeświadczenie o subiektywności prawdy. Prawda, rozumiana jako ogarnięcie i zrozumienie całości doświadczenia, jest nieuchwytna. U egzystencjalistów religijnych pogląd ten ujawnia się dodatkowo w twierdzeniu o Bogu nieznanym, niezrozumiałym. Rzeczywistości boskiej nie można bowiem przyswoić ani na gruncie języka, ani na gruncie doświadczenia zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Stąd zazwyczaj filozofowie używają szczególnych określeń naprowadzających na tę rzeczywistość: Paul Tillich mówił o Nieuwarunkowanym, zaś Karl Jaspers, mając na myśli najpełniejszą formę bytu, oganiającą wszystkie inne jego manifestacje, mówił o Obejmującym, czasem używał też pojęcia Jedni czy Źródła.

Karl Jaspers Wiara filozoficzna wobec objawienia

Jeśli uświadomimy sobie, iż warunkiem możliwości zjawisk jest rozdzielenie, poznajemy zarazem, że w ramach rozdzielenia podmiotowo‑przedmiotowego, przez które ukazuje nam się wszystko, co jest, znajdujemy się jakby w więzieniu. Chociaż jasność co do tego może powstać dopiero dzięki temu rozdzieleniu, to przecież chcielibyśmy się z tego więzienia wydostać.

egz1 Źródło: Karl Jaspers, Wiara filozoficzna wobec objawienia, tłum. G. Sowiński.

Podobnie rzecz ujął Paul Tillich: człowiek doświadcza swojej egzystencji jako pozbawionej podstaw, uwarunkowanej, wątpliwej, dlatego szuka podstawy, szuka Niewarunkowanego.

Egzystencjaliści religijni odrzucali jednak przy tym tradycyjnie rozumianą wiarę i objawienie. Podobnie jak wcześniej dla Kierkegaarda, dla Jaspersa wiara była rodzajem skoku wewnętrznego, otwierającego nas na „szyfry transcendencjitranscendentaliatranscendencji”. Zdaniem filozofa, do natury ludzkiej egzystencji należy pytanie o racje ostateczne, bo człowiek odczuwa konieczność stawiania sobie tego pytania − jest to konsekwencja jego wolności. Od Maxa Webera Jaspers przejął bowiem twierdzenie, że z faktów nie wynikają wartości. Tymczasem wolność stawia przed człowiekiem właśnie pytanie o wartości. Świat jawi się człowiekowi jako niegotowy w sensie moralnym, tj. nie zawiera jednoznacznych drogowskazów. Człowiek, jako istota wolna, szuka ich − szuka dopełnienia świata, to jego szukanie jest zakorzenieniem w transcendencji. I znajduje „szyfry transcendencji”. Nie są to znaki czy symbole, jak u Ricouera. Funkcję takiego szyfru może, wedle Jaspersa, spełniać każdy przedmiot, krajobraz, dzieło sztuki, system filozoficzny, także dowody na istnienie Boga − nie odsyłają nas one do rzeczywistości transcendentnej, ale pomagają ciągle od nowa zająć żywy i niepowtarzalny stosunek wobec Obejmującego. Jaspers bardzo mocno podkreślał niedokończony charakter tego przedsięwzięcia − filozofia, jak powiada, zawsze jest „w drodze”.

Doświadczenie graniczne

Tam, gdzie egzystencjaliści ateistyczni diagnozowali ludzką przygodność, tragizm życia, nieuchronność cierpienia i bycie ku śmierci, tam egzystencjaliści religijni dostrzegali moment otwarcia się na transcendencję. Jest osobliwością natury ludzkiej, że tragiczne doświadczenia jednych ludzi odwodzą od wiary, innych zaś dopiero do niej doprowadzają. Wedle badań psychologicznych, przeprowadzonych po II wojnie światowej, w wyniku wojennych doświadczeń tyle samo ludzi odwróciło się od wiary, co się na nią nawróciło. Fakt ten koresponduje ze specyfiką myśli egzystencjalnej. Egzystencjaliści religijni widzą konieczność zrobienia kroku od tragiczności ku transcendencji.

R1etGhsE6nwyR1
Podobną myśl wyraził polski filozof Marian Zdziechowski (na zdjęciu). Jeden ze swoich pięknych esejów zatytułował Wyżej nadzieje swoje złożyć. Wyraził w nim myśl, że wobec całego zła, jakiego doświadczamy na ziemi, nie pozostaje nam nic innego jak przyjąć istnienie Boga, albowiem: „W religii objawiają się najgłębsze, najistotniejsze pierwiastki duszy”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Miguel de Unamuno O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów

Poszczególna jednostka może udźwignąć brzemię życia i przeżywać je dobrze, a nawet heroicznie, nie wierząc ani w Boga, ani w nieśmiertelność duszy, lecz żyje ona wówczas życiem duchowego pasożyta. To, co określamy mianem poczucia honoru, jest nawet u chrześcijan produktem niechrześcijańskim.

egz2 Źródło: Miguel de Unamuno, O poczuciu tragiczności życia wśród ludzi i wśród narodów, tłum. H. Woźniakowski.

Jaspers sformułował w tym kontekście koncepcję „doświadczeń granicznych”. Wyjaśniał, że takim doświadczeniem jest świadomość własnej śmiertelności, nieuchronności cierpienia, poczucie winy.

Karl Jaspers Psychologia światopoglądów

Ich wspólną cechą jest to, że w świecie przedmiotowym, zawsze rozdzielonym na podmiot–przedmiot, nic nie jest trwałe, nie ma absolutu niewątpliwego, żadnego punktu oparcia […].

egz3 Źródło: Karl Jaspers, Psychologia światopoglądów.

W doświadczeniu granicznym człowiek napotyka własną godność istoty, która pomimo przemijalnego i przypadkowego charakteru swojego istnienia, potrafi w akcie miłości i samoprzezwyciężenia poszukiwać i utwierdzać w swoim życiu to, co wieczne, tj. wezwanie do realizacji ponadczasowych wartości.

Wszyscy egzystencjaliści podkreślali, że droga do Boga wiedzie przez wmyślenie się w naturę własnej egzystencji – jej przygodność, ograniczenia poznawcze, nieusuwalną niepewność wartości. Koncentrowali się więc na doświadczeniu jednostki, a nie na samym Bogu, który jest ukryty. Ponadto, niektórzy z nich, jak Jaspers, odrzucali wszelkie dogmatydogmatdogmaty religijne − wiara to egzystencjalny akt obcowania z Obejmującym, a nie przekonanie o tym, że Chrystus zmartwychwstał. Zmartwychwstanie to dla Jaspersa jedynie mit, szyfr transcendencji gotowy do interpretacji, ale nie rzeczywistość.

Rodzaje lęku i ich przezwyciężenie

R15hfEiFBkZhL1
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Rodzaje lęku
    • Elementy należące do kategorii Rodzaje lęku
    • Nazwa kategorii: starożytność
      • Elementy należące do kategorii starożytność
      • Nazwa kategorii: lęk przed śmiercią
      • Koniec elementów należących do kategorii starożytność
    • Nazwa kategorii: średniowiecze
      • Elementy należące do kategorii średniowiecze
      • Nazwa kategorii: lęk przed grzechem i potępieniem
      • Koniec elementów należących do kategorii średniowiecze
    • Nazwa kategorii: nowożytność
      • Elementy należące do kategorii nowożytność
      • Nazwa kategorii: lęk przed bezsensem
      • Koniec elementów należących do kategorii nowożytność
      Koniec elementów należących do kategorii Rodzaje lęku
Według egzystencjalistów religijnych, wiara nie tylko nie daje pewności, ale nie uśmierza też lęku. Paul Tillich wyróżnił trzy rodzaje lęku, przypisując je do trzech epok historycznych. W starożytności dominował lęk przed śmiercią − w filozofii i religii ludzie szukali wówczas przede wszystkim wybawienia od niego, potwierdzenia nieśmiertelności. Następnie w wiekach średnich dominował lęk przed grzechem i potępieniem − na drodze czystości i modlitwy ludzie szukali uwolnienia od ryzyka zmazy i wiecznego potępienia. W końcu w epoce nowożytnej na plan pierwszy wysunął się lęk przed bezsensem. Tillich podkreślał, że jest to najbardziej dojmujący i uporczywy rodzaj lęku. Najpełniej zaś ujęła go filozofia egzystencjalistyczna, akcentująca męstwo bycia sobą mimo doświadczenia niepewności poznawczej.
Paul Tillich Męstwo bycia

Posiadłszy męstwo bycia sobą, obarczamy się winą i stajemy wobec żądania zaakceptowania w sobie tej egzystencjalnej winy. Bezsensowi we wszystkich jego aspektachaspektaspektach mogą stawić czoło jedynie ci, którzy akceptują lęk przed skończonością i przed winą. Nie istnieje żadna norma, żadne kryterium mówiące o tym, co dobre, a co złe.

egz4 Źródło: Paul Tillich, Męstwo bycia, tłum. H. Bednarek.

Podobnie jak Jaspers, Tillich także wyszedł od doświadczenia nieobecności sensu w świecie. W człowieku ciągle odradza się pytanie o wartości, o to, co dobre i co złe. Świat nie daje jednak na nie odpowiedzi. W ten sposób egzystencjalizm konfrontuje człowieka z absurdem istnienia. Zdaniem Tillicha, egzystencjalizm ateistyczny nie znajduje wyjścia z tej sytuacji. Natomiast egzystencjalizm zorientowany religijnie, zwłaszcza w oparciu o protestantyzm, znajduje pewnego rodzaju przezwyciężenie lęku w męstwie bycia, opierającym swoją siłę na samym byciu.

Paul Tillich Męstwo bycia

Męstwo jest samoafirmacjąafirmacjaafirmacją bytu wbrew faktowi niebytu.

egz5 Źródło: Paul Tillich, Męstwo bycia, tłum. H. Bednarek.

Tradycyjnemu egzystencjalistycznemu męstwu bycia sobą Tillich przeciwstawił męstwo samoafirmacji bycia. To drugie jest w istocie wiarą, odnalezieniem zakorzenienia w sobie. Parafrazując Kartezjusza, można powiedzieć, że maksyma Tillicha (jakkolwiek on sam nigdzie tak tego nie ujął) brzmiałaby: „lękam się, więc jestem”.

Odnajdując w sobie zakorzenienie w bycie, człowiek nie przestaje odczuwać lęku, który w istocie jest doświadczeniem możliwości wykorzenienia. Męstwo bycia to stały wysiłek: afirmuję bycie (wiarą) mimo możliwości niebycia, mimo własnej przygodności.

Słownik

afirmacja
afirmacja

(łac. affirmatio — potwierdzenie) zgoda na coś, uznanie czegoś za dobre

ateizm
ateizm

(gr. a — nie, theós — Bóg) fil. poglądy teoretyczne lub postawy praktyczne, negujące istnienie Boga

aspekt
aspekt

(łac. aspectus — spojrzenie, wygląd) punkt widzenia, z którego się coś rozpatruje

byt
byt

(prasł. bytъ — byt) podstawowa, najogólniejsza kategoria filozoficzna, oznaczająca wszystko to, co istnieje, czyli: wszystkie rzeczy w ogóle lub każdą poszczególną rzecz wyróżnioną ze względu na właściwe jej cechy

dogmat
dogmat

(gr. dogma — sąd, orzeczenie) w teologii chrześcijańskiej: prawda uznana przez Kościół za objawioną przez Boga; twierdzenie przyjmowane za pewne i prawdziwe jedynie na mocy autorytetu osoby, która je wygłasza

intuicja
intuicja

(łac. intuitus — wejrzenie) poznanie bezpośrednie, niepoprzedzone rozumowaniem

radykalny
radykalny

(łac. radicalis — dogłębny) będący skutkiem zdecydowanych, bezkompromisowych działań; dążący do zasadniczych zmian w życiu społecznym lub politycznym; też: będący wyrazem tych dążeń

transcendentalia
transcendentalia

(łac. transcendere — przekraczać) termin metafizyki scholastycznej oznaczający powszechne własności bytu