Przeczytaj
O reżyserze
Robert Zemeckis - amerykański reżyser, producent i scenarzysta. W latach 80. XX wieku zrealizował komedie: Kto wrobił królika Rogera? i Powrót do przyszłości, czym zwrócił na siebie uwagę publiczności. Prawdziwe uznanie przyniósł mu film z 1994 roku pt. Forrest Gump, za który zdobył Oscara dla najlepszego reżysera. Pierwszą część Cast Away nakręcił na początku 1999 roku, drugą natomiast na początku 2000 roku. Ten rok przerwy potrzebny był Tomowi Hanksowi, by schudnąć i bardziej przypominać szukającego sposobu na wydostanie się z wyspy rozbitka.
O filmie
Perły kina. Leksykon filmowy na XXI wiekTomasz Raczek:
— To jeden z paradoksówparadoksów tego filmu: kameralny monodram, a pan jako jego atrakcję wymienia kilkuminutową popisową sekwencję katastrofy. Paradoksów jest jednak więcej. Patrzymy wszak jak nasz rozbitek, współczesny Robinson Crusoe, próbuje się uwolnić z uwięzienia na wyspie, która wygląda jak realizacja naszych snów o udanych wakacjach. To istny raj na ziemi: nie ma tu drapieżnych zwierząt ani jadowitych węży, klimat jest tropikalny, plaże piaszczyste, morze bezpieczne (rafa koralowa dokoła wyspy uniemożliwia zbliżenie się do niej rekinom). Piękne palmy, kokosy, zdrowa żywność. Wszystko to, o czym marzy - szczególnie zimą - złomotany codzienną pracą mieszczuch. A Hanks chce się z tego raju wyrwać, żeby wrócić do paskudnego, brudnego miasta, z którego pochodzi! Kiedy zaś wreszcie mu się to udaje, następuje kolejny paradoks: orientujemy się, że gdy walczył o życie na samotnej wyspie, był heroicznym bohaterem wartym naszej uwagi, gdy zaś cudem wrócił do cywilizowanego świata - karleje. Staje się zwykły, w gruncie rzeczy niepotrzebny (dawno już pogodzono się z jego zniknięciem). Jego heroizm nie zmienia ani jego, ani ludzi, z którymi znowu ma do czynienia.
Zygmunt Kałużyński:
— Mówi pan o problemie ludzkim, który jest kolejną oryginalnością tego filmu, obok jego ascetyczno‑popisowej wyczynowości. Idzie tutaj o konfrontację dwóch sposobów życia. Tom Hanks gra nieprawdopodobnie sprawnego, dynamicznego, efektywnego organizatora we współczesnym świecie.
Słownik
stan osoby, która utraciła więź ze środowiskiem, w którym żyje
z greckiego „opowiadać”; dźwięk będący częścią świata przedstawionego w filmie
(gr. paradoxos — nieoczekiwany, niepojęty) twierdzenie zaskakująco sprzeczne z przyjętym powszechnie mniemaniem, często ujęte w formę aforyzmu; też: sytuacja pozornie niemożliwa, w której współistnieją dwa całkowicie różne lub wykluczające się fakty; rozumowanie pozornie oczywiste, ale wskutek zawartego w nim błędu prowadzące do wniosków jawnie sprzecznych ze sobą lub z uprzednio przyjętymi założeniami