Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑violet

E‑materiały powiązane z tematem

bg‑violet

Choroby bakteryjne

Choroby bakteryjne wywoływane są przez bakterie będące patogenami. Do rozwoju tych schorzeń dochodzi w wyniku wniknięcia drobnoustrojów do organizmu gospodarza, a następnie ich namnożenia. Przyczyną zakażenia mogą być również bakterie żyjące wewnątrz organizmu, tzw. mikroflora fizjologiczna, powodująca infekcje w przypadku obniżonej odporności (np. u pacjentów z AIDS) oraz np. w trakcie antybiotykoterapii.

R1SS06dTtyvIa1
Przykłady gatunków bakterii wchodzących w skład mikroflory fizjologicznej człowieka. Drobnoustroje te w korzystnych dla nich warunkach – przy obniżonej odporności – mogą być przyczyną infekcji.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do chorób bakteryjnych należą m.in.: angina, zapalenie płuc, rzeżączka, gruźlica, czerwonka bakteryjna, dur brzuszny, cholera, wąglik, borelioza, tężec, dżuma, krztusiec, salmonelloza. Bakterie chorobotwórcze są też przyczyną stanów zapalnych – mogą powodować np. zapalenie zatok przynosowych czy zapalenie opon mózgowo‐rdzeniowych. W niektórych przypadkach zakażenie bakteryjne może rozwinąć się w zagrażającą życiu sepsęsepsasepsę.

Wybrane choroby bakteryjne człowieka

Nazwa bakterii

Nazwa choroby

Droga zakażenia

Objawy

Borrelia burgdorferi (krętek)

borelioza

ukąszenie przez kleszcza - nosiciela krętka

  • rumień wędrujący, który może pojawić się nawet po 3 tygodniach od ukąszenia

  • objawy grypopodobne

  • objawy ze strony układu nerwowego, kostno‑stawowego i krążenia

Vibrio cholerae (przecinkowiec cholery)

cholera

droga pokarmowa, kontakt z chorym

  • biegunka

  • wymioty

  • charakterystyczny wygląd skóry (skóra pomarszczona jak po moczeniu w wodzie)

  • wyostrzenie rysów twarzy

Shigella (pałeczka czerwonki)

czerwonka bakteryjna (dyzenteria)

droga pokarmowa

  • wysoka gorączka

  • bóle brzucha

  • krew w kale

  • drgawki

Salmonella typhi
(pałeczka duru brzusznego)

dur brzuszny

droga pokarmowa, kontakt z chorym, możliwe roznoszenie przez owady (szczególnie muchy)

  • wysoka gorączka

  • bóle brzucha

  • powiększenie wątroby i śledziony

  • wysypka na klatce piersiowej i brzuchu

  • język pokryty brunatnym nalotem

Mycobacterium tuberculosis (prątek gruźlicy)

gruźlica

droga kropelkowa, rzadziej droga pokarmowa

  • kaszel

  • gorączka

  • spadek masy ciała

  • guzki gruźlicze w zakażonych narządach

Clostridium tetani
(laseczka tężca)

tężec

kontakt zranionej skóry z glebą, w której znajdują się laseczki tężca

  • zaburzenia czucia

  • szczękościsk

  • wzmożone napięcie mięśni

  • drgawki

Bacillus anthracis (laseczka wąglika)

wąglik

droga pokarmowa, droga oddechowa, kontakt zranionej skóry z glebą, w której znajdują się laseczki wąglika, kontakt ze zwierzętami zakażonymi laseczką

objawy zależne od postaci:

a) postać skórna:

  • czarna krosta

b) postać jelitowa:

  • ból brzucha

  • biegunka

  • gorączka

c) postać płucna:

  • ciężkie zapalenie płuc

Treponema pallidum
(krętek blady)

kiła

stosunek seksualny

  • początkowo może być bezobjawowa

  • pierwszym objawem jest grudka w miejscu wniknięcia patogenu, która następnie przekształca się we wrzód twardy

  • w późniejszym etapie choroby występuje uogólniona wysypka i powiększenie węzłów chłonnych

  • na ostatnim etapie choroba dotyka OUN, kości i układu krążenia

Neisseria gonorrhoeae (dwoinka rzeżączki)

rzeżączka

stosunek seksualny

  • u mężczyzn najczęściej zapalenie cewki moczowej (ból, pieczenie i ropny wyciek z cewki)

  • u kobiet najczęściej bezobjawowo albo rzeżączkowe zapalenie szyjki macicy (ropne upławy z pochwy, pieczenie w pochwie, ból w podbrzuszu)

Chlamydia trachomatis (bakteria atypowa)

chlamydioza

stosunek seksualny

  • wywołuje jaglicę, która nieleczona może powodować ślepotę

  • wywołuje zapalenie cewki moczowej (wyciek z cewki moczowej, ból i pieczenie)

  • u kobiet może także być przyczyną zapalenia szyjki macicy – najczęściej bezobjawowego

bg‑violet

Jak przygotować preparat mikroskopowy bakterii do barwienia Grama?

  1. Włóż rękawiczki jednorazowe.

  2. Wykonaj utrwalony preparat. Odtłuść szkiełko podstawowe mydłem, a następnie oczyść bibułą.

  3. Podpisz preparat markerem, oznaczając go jako np. „Sa” (Staphylococcus aureus).

  4. Na środek szkiełka pipetą nanieś kroplę soli fizjologicznej.

  5. Wyżarz ezę (pętlę bakteriologiczną), trzymając ją pionowo przez kilka sekund w płomieniu palnika. Poczekaj do jej ostygnięcia.

  6. Za pomocą ezy przenieś jedną kolonię bakterii z szalki Staphylococcus aureus i delikatnie rozmaż ją w kropli.

  7. Suchy preparat chwyć pęsetą. Utrwal go w płomieniu palnika, przez trzykrotne przesunięcie szkiełka nad płomieniem. Odłóż preparat i czekaj, aż ostygnie.

  8. W taki sam sposób przygotuj preparat z szalki Escherichia coli. (Powtórz punkty od 2 do 7).

  9. Wykonaj barwienie. Przygotuj wanienkę do barwienia w zlewie. Na jej metalowych rurkach umieść szkiełka podstawowe z utrwalonymi preparatami.

  10. Preparaty zalej fioletem krystalicznymfiolet krystalicznyfioletem krystalicznym, odczekaj 60 sekund.

  11. Na preparaty nanieś płyn Lugolapłyn Lugolapłyn Lugola, odczekaj 30 sekund.

  12. Opłucz preparaty wodą destylowaną za pomocą tryskawki.

  13. Preparaty odbarw etanolem skażonym. Poczekaj ok. 10 sekund.

  14. Opłucz preparaty wodą destylowaną za pomocą tryskawki.

  15. Na preparaty nanieś fuksynę zasadowąfuksyna zasadowafuksynę zasadową, odczekaj 30 sekund.

  16. Opłucz preparaty wodą destylowaną za pomocą tryskawki.

  17. Osusz preparaty bibułą. Pozbawione wilgoci oglądaj pojedynczo w mikroskopie świetlnym, z obiektywem immersyjnym, w powiększeniu 100×.

R5Oi9MN3JyLZk
Pierwsza ilustracja przedstawia dwie grupy bakterii o kształcie kulistym i podłużnym. Są zabarwione na fioletowo. Dodano fiolet krystaliczny. Pod spodem widnieje napis: etap pierwszy - barwienie bakterii fioletem krystalicznym. Druga ilustracja przedstawia dwie grupy bakterii o kształcie kulistym i podłużnym. Są zabarwione na fioletowo. Dodano płyn Lugola. Pod spodem widnieje napis: etap drugi - dodanie płynu Lugola (jod w jodku potasu). Trzecia ilustracja przedstawia dwie grupy bakterii o kształcie kulistym i podłużnym. Jedna z nich jest zabarwiona na fioletowo, druga jest bezbarwna. Odbarwiono roztworem alkoholu. Pod spodem widnieje napis: etap trzeci - odbarwienie alkoholem etylowym (70%) kompleksu barwnego. Czwarta ilustracja przedstawia dwie grupy bakterii o kształcie kulistym i podłużnym. Jedna z nich jest zabarwiona na fioletowo, druga na różowo. Barwienie fuksyną zasadową. Pod spodem widnieje napis: etap czwarty - podbarwienie bakterii Gram-ujemnych barwnikiem kontrastującym, np. fuksyną zasadową.
Etapy barwienia bakterii Gram‑dodatnich (po lewej) i Gram‑ujemnych (po prawej) metodą Grama.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Obejrzyj materiał, jak prawidłowo przygotować preparat do barwienia Grama.

R1Ris4CxAODBt
Zdjęcie przedstawia blat, na którym znajdują się cztery niewielkie butelki. Do jednej z nich jest włożona pipeta. Obok butelek znajduje się niewielka menzurka z niewielką ilością ciemnego płynu oraz niewielka butelka z dyfuzorem. Są także położone na kolorowej kartce dwa szkiełka. Szkiełko po lewej stronie, wybarwione na fioletoworóżowo z napisem S.a. Szkiełko po prawej stronie wybarwione jest na różowo z napisem E.c. 1. Instrukcja: Na środek szkiełka opisanego jako „Sa” (Staphylococcus aureus) nanieś pipetą kroplę soli fizjologicznej. Ukazana jest czynność nanoszenia soli fizjologicznej na szkiełko. 2. Instrukcja: Nanieś pipetą kroplę soli fizjologicznej na środek szkiełka opisanego jako „Ec” (Escherichia coli). Ukazana jest czynność nanoszenia soli fizjologicznej na szkiełko. 3. Instrukcja: Za pomocą ezy przenieś jedną kolonię bakterii z szalki ze Staphylococcus aureus i delikatnie rozmaż ją w kropli. Przed każdym użyciem ezy i po jej użyciu opal ją nad płomieniem palnika w celu sterylizacji (zniszczenia drobnoustrojów). Ukazane są następujące czynności: opalanie ezy nad palnikiem, następnie przeniesienie kolonii bakterii z szalki ze Staphylococcus aureus na próbkę z napisem S.a. 4. Instrukcja Za pomocą ezy przenieś jedną kolonię bakterii z szalki z Escherichia coli i delikatnie rozmaż ją w kropli. Przed każdym użyciem ezy i po jej użyciu opal ją nad płomieniem palnika w celu sterylizacji (zniszczenia drobnoustrojów). Ukazane są następujące czynności: opalanie ezy nad palnikiem, następnie przeniesienie kolonii bakterii z szalki ze Escherichia coli na próbkę z napisem E.c. 5. Instrukcja: Suchy preparat ze Staphylococcus aureus chwyć pęsetą. Utrwal go w płomieniu palnika, przez trzykrotne przesuwanie szkiełka nad płomieniem. Odłóż preparat i czekaj, aż się ostudzi. Ukazane jest, jak osoba wykonująca doświadczenie, trzymając pęsetą preparat przesuwa nim trzykrotnie nad palącym się palnikiem. 6. Instrukcja: Suchy preparat z Escherichia coli chwyć pęsetą. Utrwal go w płomieniu palnika, przez trzykrotne przesuwanie szkiełka nad płomieniem. Odłóż preparat i czekaj, aż się ostudzi. Ukazane jest, jak osoba wykonująca doświadczenie, trzymając pęsetą preparat przesuwa nim trzykrotnie nad palącym się palnikiem. 7. Instrukcja: Preparat ze Staphylococcus aureus zalej fioletem krystalicznym, odczekaj 60 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie zalewa preparat fioletem krystalicznym. 8. Instrukcja: Na ten sam preparat nanieś płyn Lugola, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie zalewa po raz drugi ten sam preparat – tym razem brązowym płynem Lugola. 9. Instrukcja: Chwyć preparat za brzeg szkiełka i opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa ciemna ciecz. Na preparacie znajduje się ciemna plama. 10. Instrukcja: Opłucz preparat odbarwiaczem. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa zabarwiona na fioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się fioletowa plama. 11. Instrukcja: Preparat opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa zabarwiona na jasnofioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama. 12. Instrukcja: Na preparat nanieś fuksynę, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fuksyną o kolorze amarantowym. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama. 13. Instrukcja: Opłucz preparat wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama. 14. Preparat z Escherichia coli zalej fioletem krystalicznym, odczekaj 60 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fioletem krystalicznym o kolorze ciemnofioletowym. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemnofioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się ciemnofioletowa plama. 15. Instrukcja: Na ten sam preparat nanieś płyn Lugola, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fioletem płynem Lugola o kolorze brązowym. Z preparatu spływa zabarwiona na brązowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się brązowa plama. 16. Instrukcja: Chwyć preparat za brzeg szkiełka i opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemny kolor ciecz. Na preparacie znajduje się ciemna plama. 17. Instrukcja: Opłucz preparat odbarwiaczem. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat odbarwiaczem. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemny kolor ciecz. Preparat całkowicie odbarwia się. 18. Instrukcja: Preparat opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na jasnofioletowy kolor ciecz. Preparat całkowicie oczyszcza się z barwników. 19. Instrukcja: Na preparat nanieś fuksynę, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fuksyną o kolorze ciemnoamarantowym. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się amarantowa plama. 20. Instrukcja: Opłucz preparat wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się różowa plama. 21. Instrukcja: Obejrzyj preparat ze Staphylococcus aureus pod mikroskopem. Ukazane jest zdjęcie w powiększeniu mikroskopowym. Są tu liczne, kuliste bakterie wybarwione na kolor granatowy. 22. Instrukcja: Obejrzyj preparat z Escherichia coli pod mikroskopem. Ukazane jest zdjęcie w powiększeniu mikroskopowym. Są tu liczne, pałeczkowate bakterie wybarwione na kolor fioletowy. 23. Instrukcja: Powtórz doświadczenie.
Film pt. Barwienie bakterii metodą Grama.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z opisem, jak prawidłowo przygotować preparat do barwienia Grama.

Zdjęcie przedstawia blat, na którym znajdują się cztery niewielkie butelki. Do jednej z nich jest włożona pipeta. Obok butelek znajduje się niewielka menzurka z niewielką ilością ciemnego płynu oraz niewielka butelka z dyfuzorem. Są także położone na kolorowej kartce dwa szkiełka. Szkiełko po lewej stronie, wybarwione na fioletoworóżowo z napisem Sa. Szkiełko po prawej stronie wybarwione jest na różowo z napisem Ec.

1.   Instrukcja: Na środek szkiełka opisanego jako „Sa” (Staphylococcus aureus) nanieś pipetą kroplę soli fizjologicznej. Ukazana jest czynność nanoszenia soli fizjologicznej na szkiełko.

2.   Instrukcja: Nanieś pipetą kroplę soli fizjologicznej na środek szkiełka opisanego jako „Ec” (Escherichia coli). Ukazana jest czynność nanoszenia soli fizjologicznej na szkiełko.

3.   Instrukcja: Za pomocą ezy przenieś jedną kolonię bakterii z szalki ze Staphylococcus aureus i delikatnie rozmaż ją w kropli. Przed każdym użyciem ezy i po jej użyciu opal ją nad płomieniem palnika w celu sterylizacji (zniszczenia drobnoustrojów). Ukazane są następujące czynności: opalanie ezy nad palnikiem, następnie przeniesienie kolonii bakterii z szalki ze Staphylococcus aureus na próbkę z napisem Sa.

4.   Instrukcja Za pomocą ezy przenieś jedną kolonię bakterii z szalki z Escherichia coli i delikatnie rozmaż ją w kropli. Przed każdym użyciem ezy i po jej użyciu opal ją nad płomieniem palnika w celu sterylizacji (zniszczenia drobnoustrojów). Ukazane są następujące czynności: opalanie ezy nad palnikiem, następnie przeniesienie kolonii bakterii z szalki ze Escherichia coli na próbkę z napisem Ec.

5.   Instrukcja: Suchy preparat ze Staphylococcus aureus chwyć pęsetą. Utrwal go w płomieniu palnika, przez trzykrotne przesuwanie szkiełka nad płomieniem. Odłóż preparat i czekaj, aż się ostudzi. Ukazane jest, jak osoba wykonująca doświadczenie, trzymając pęsetą preparat przesuwa nim trzykrotnie nad palącym się palnikiem.

6.   Instrukcja: Suchy preparat z Escherichia coli chwyć pęsetą. Utrwal go w płomieniu palnika, przez trzykrotne przesuwanie szkiełka nad płomieniem. Odłóż preparat i czekaj, aż się ostudzi. Ukazane jest, jak osoba wykonująca doświadczenie, trzymając pęsetą preparat przesuwa nim trzykrotnie nad palącym się palnikiem.

7.   Instrukcja: Preparat ze Staphylococcus aureus zalej fioletem krystalicznym, odczekaj 60 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie zalewa preparat fioletem krystalicznym.

8.   Instrukcja: Na ten sam preparat nanieś płyn Lugola, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie zalewa po raz drugi ten sam preparat – tym razem brązowym płynem Lugola.

9.   Instrukcja: Chwyć preparat za brzeg szkiełka i opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa ciemna ciecz. Na preparacie znajduje się ciemna plama.

10. Instrukcja: Opłucz preparat odbarwiaczem. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa zabarwiona na fioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się fioletowa plama.

11. Instrukcja: Preparat opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat. Z preparatu spływa zabarwiona na jasnofioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama.

12. Instrukcja: Na preparat nanieś fuksynę, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fuksyną o kolorze amarantowym. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama.

13. Instrukcja: Opłucz preparat wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się jasnofioletowa plama.

14. Preparat z Escherichia coli zalej fioletem krystalicznym, odczekaj 60 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fioletem krystalicznym o kolorze ciemnofioletowym. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemnofioletowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się ciemnofioletowa plama.

15. Instrukcja: Na ten sam preparat nanieś płyn Lugola, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fioletem płynem Lugola o kolorze brązowym. Z preparatu spływa zabarwiona na brązowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się brązowa plama.

16. Instrukcja: Chwyć preparat za brzeg szkiełka i opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemny kolor ciecz. Na preparacie znajduje się ciemna plama.

17. Instrukcja: Opłucz preparat odbarwiaczem. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat odbarwiaczem. Z preparatu spływa zabarwiona na ciemny kolor ciecz. Preparat całkowicie odbarwia się.

18. Instrukcja: Preparat opłucz wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na jasnofioletowy kolor ciecz. Preparat całkowicie oczyszcza się z barwników.

19. Instrukcja: Na preparat nanieś fuksynę, odczekaj 30 sekund. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat fuksyną o kolorze ciemnoamarantowym. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się amarantowa plama.

20. Instrukcja: Opłucz preparat wodą destylowaną. Ukazane jest jak osoba wykonująca doświadczenie płucze starannie preparat wodą destylowaną. Z preparatu spływa zabarwiona na amarantowy kolor ciecz. Na preparacie znajduje się różowa plama.

21. Instrukcja: Obejrzyj preparat ze Staphylococcus aureus pod mikroskopem. Ukazane jest zdjęcie w powiększeniu mikroskopowym. Są tu liczne, kuliste bakterie wybarwione na kolor fioletowo‑granatowy.

22. Instrukcja: Obejrzyj preparat z Escherichia coli pod mikroskopem. Ukazane jest zdjęcie w powiększeniu mikroskopowym. Są tu liczne, pałeczkowate bakterie wybarwione na kolor różowy.

23. Instrukcja: Powtórz doświadczenie.

bg‑gray2

Wynik barwienia metodą Grama

Wynik barwienia zależy od typu ściany komórkowej oraz grubości mureinymureina (peptydoglikan)mureiny. Gruba warstwa mureiny bakterii Gram‑dodatnich efektywnie zatrzymuje nierozpuszczalne w wodzie barwne kompleksy fioletu krystalicznego i jodu (zawartego w płynie Lugola). W przypadku bakterii Gram‑ujemnych barwne kompleksy są skutecznie wymywane przez alkohol z cienkiej warstwy mureiny, dlatego do ich ukazania stosuje się barwnik kontrastowy, np. fuksynę zasadową.

Z użyciem barwienia Grama większość bakterii można podzielić na dwie podstawowe grupy:

  • Gram‑dodatnie (G+), np. ziarniaki, laseczki, maczugowce, promieniowce – barwią się na fioletowo;

  • Gram‑ujemne (G−), np. pałeczki Pseudomonas, przecinkowce i śrubowce – przybierają barwę różową.

Metoda ta pozwala również uwidocznić kształt badanej komórki oraz określić jej rozmiar i inne szczegóły strukturalne. Stanowi zatem źródło wstępnych informacji taksonomicznych o badanym szczepie.

Słownik

błona zewnętrzna
błona zewnętrzna

podwójna błona fosfolipidowa, charakterystyczna cecha ściany komórkowej bakterii Gram‑ujemnych (G−); składa się z fosfolipidów, białek, lipopolisacharydu (LPS) oraz lipoprotein

fiolet krystaliczny
fiolet krystaliczny

barwnik trifenylometanowy; w połączeniu z fioletem metylowym tworzy mieszaninę zwaną fioletem gencjanowym

fuksyna zasadowa
fuksyna zasadowa

syntetyczny barwnik stosowany w barwieniu metodą Grama, służący do odróżnienia bakterii Gram‑dodatnich od Gram‑ujemnych, które barwi na różowo; wykorzystywana jest również do wyrobu farb i atramentów oraz do barwienia papieru i włókien naturalnych, a w chemii analitycznej do wykrywania bromianów oraz bromków i aldehydów; wykazuje właściwości antyseptyczne

mureina (peptydoglikan)
mureina (peptydoglikan)

podstawowy element szkieletu ściany komórek bakteryjnych; polimer składający się z ułożonych naprzemiennie łańcuchów N-acetyloglukozoaminy i kwasu N-acetylomuraminowego połączonych poprzecznie łańcuchami peptydowymi; biosyntezę mureiny hamują niektóre antybiotyki, np. antybiotyki beta‑laktamowe, do których należy penicylina

płyn Lugola
płyn Lugola

roztwór (1‑procentowy) jodu IIndeks dolny 2 w 2‑procentowym wodnym roztworze jodku potasu (KI); stosowany do wykrywania skrobi (w jej obecności roztwór zabarwia się na kolor ciemnoniebieski) oraz w lecznictwie jako zewnętrzny środek odkażający (do płukania gardła i pędzlowania skóry) i wewnętrznie (w chorobach tarczycy, miażdżycy naczyń)

sepsa
sepsa

zagrażająca życiu dysfunkcja narządowa wynikająca z zaburzonej regulacji odpowiedzi ustroju na zakażenie; odpowiedź ta powoduje uszkodzenie tkanek i narządów; zakażenia i stany zapalne wywołujące sepsę pierwotnie dotyczą różnych narządów, m.in.: jamy brzusznej, układu moczowego, układu oddechowego lub skóry