Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Religia starożytnych Greków

Religia starożytnych Greków kształtowała się od neolitu, przez czasy archaiczne, aż po klasyczne. Kultywowanie jej było związane z tradycjami przodków. Treści religijne przechodziły z pokolenia na pokolenie. Brak jasno spisanych zasad wiary sprawiał, że wierzenia te nie należały do zbyt ortodoksyjnychortodoksyjnyortodoksyjnych i chętnie czerpały inspiracje z innych kultów.

RADQdE36esoc41
Szczyty Olimpu
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ewa Wipszycka O starożytności polemicznie

Religia starożytnych Greków w klasyfikacjach dokonywanych przez religioznawców mieści się w grupie wierzeń zwanych wierzeniami tradycyjnymi, podczas gdy chrześcijaństwo (podobnie jak islam) należy do religii profetycznych (od gr. profetes – prorok). Religie tradycyjne kształtowały się stopniowo, w toku przemian ewolucyjnych wzbogacających wierzenia dziedziczone po przeszłości. Nie ma w nich wyraźnego początku, wyraźnego „jądra” powstałego w wyniku nauczania określonej jednostki (lub jednostek), która wskazała, co stanowi religijną „normę” tak w sferze wyobrażeń o bogu (lub bogach), jak należnych mu (lub im) objawów czci ze strony czciciela.

wipszycka1 Źródło: Ewa Wipszycka, O starożytności polemicznie, Warszawa 1994, s. 39.

Mity a religia

Mitologia jest źródłem opisów greckich bogów, jednak należy pamiętać, że mity same w sobie nie były tekstami religijnymi:

Ewa Wipszycka O starożytności polemicznie

Tymczasem religia Greków, podobnie jak znaczna część religii starożytnych, należy do takiego typu, w którym ważny jest kult, a nie doktrynadoktrynadoktryna. Każdy Hellen wiedział, że powinien składać ofiary i dary bóstwom, uczestniczyć w modlitwach i świętach na ich cześć, razem ze swymi współobywatelami lub, w przypadku niektórych kultów, z członkami rodzin. To, co myślał o bogach, którym ofiary składał, było jego prywatną sprawą.

wipszycka2 Źródło: Ewa Wipszycka, O starożytności polemicznie, Warszawa 1994, s. 32.
RDTcDTgh9T4gA1
Leo von Klenze, Akropol w Atenach, 1846
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mitologiczne wyobrażenia

Greccy bogowie posiadali ludzkie cechy – czuli i zachowywali się podobnie do śmiertelników. Oprócz tego uosabiali siły przyrody, np. wiatru, słońca, ognia:

Ewa Wipszycka O starożytności polemicznie

Bogowie pojmowani byli jako siły, a nie osoby o wyraźnie zarysowanych konturach. Łączyły ich pewne wspólne cechy, z których najważniejsze to: nieśmiertelność (ale nie wieczność, gdyż zostali oni zrodzenie przez starsze od nich siły, takie jak Chaos, Noc, Ziemia, Niebo, których nie antropomorfizowanoantropomorfizmantropomorfizowano i które nie były przedmiotem kultu), potęga (ale nie wszechmoc, ograniczała ich obecność innych bogów i Mojra – prawo rządzące kosmosem, której nie mogli ignorować), ludzka postać i podobne do ludzkich sposoby postępowania. Nie byli bynajmniej wszechwiedzący (jak Bóg chrześcijan), zakres ich wiedzy jest ich indywidualną naturą (Zeus nie wie, czy może uratować od śmierci swego syna na polu walki pod Troją, Demeter nie wie, co stało się z jej córką, natomiast Apollo może wyjaśnić przyszłość itd.). Różnią ich nade wszystko sfery działania, które sygnalizują nam przydomki bogów.

wipszycka3 Źródło: Ewa Wipszycka, O starożytności polemicznie, Warszawa 1994, s. 35–36.
RDmWh5BnfMkUD
Bogowie olimpijscy: Hermes, Zeus, Atena
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Z uwagi na fakt, że mitologia nie zawierała wyznaczników religii, to wyobrażenia na temat bóstw powstawały głównie dzięki greckim poetom, a nie kapłanom. W związku z tym nie było żadnego świętego tekstu, który stałby się podstawą wiary i nie mógłby być zmieniany. Ten brak barier twórczych w zakresie opisywania bóstw prowadził do tego, że powstawało wiele wersji tej samej opowieści, a co za tym idzie – tyle samo wyobrażeń na temat danego boga:

Ewa Wipszycka O starożytności polemicznie

Poeci mogli dowolnie kształtować materię mitów. Nie istniał żaden tekst święty zawierający opowieści o bogach i herosach w postaci obowiązującej. Mitów było bardzo wiele, a każdy z nich występował (lub mógł występować) w kilku wariantach. Każdy poeta, każdy człowiek interesujący się nimi poważniej, mógł wybrać pewne postaci mitów, a odrzucić inne, zmienić ten lub inny mit w sposób mniej lub bardziej twórczy. Mógł pokusić się o stworzenie systematycznego porządku w ogromnej ich masie (jak to uczynił HezjodHezjodHezjod, twórca Teogonii, poematu o narodzinach bogów żyjący na przełomie VIII i VII wieku p.n.e.). Nikt jednak nie pretendował do narzucania innym takiej, całościowej koncepcji. Zdarzało się, że jeden i ten sam poeta opowiadał w różnych okresach swojego życia różne rzeczy o tym samym bogu i herosie.

wipszycka4 Źródło: Ewa Wipszycka, O starożytności polemicznie, Warszawa 1994, s. 33.

Rodzaje mitów

Mity, czyli opowieści o bogach, herosach, demonach, legendarnych postaciach lub nadnaturalnych wydarzeniach to teksty, których głównym zadaniem jest wytłumaczenie podstawowych zagadnień związanych z istnieniem świata i człowieka. Utwory te możemy podzielić na cztery zasadnicze rodzaje:

  • mity teogoniczne – gr. theós - bóg, opowiadają o pojawieniu się, powstaniu bogów;

  • mity kosmogoniczne – gr. kosmos - świat, opisują pochodzenie i powstanie świata oraz zjawisk przyrody;

  • mity antropogeniczne – gr. anthropos - człowiek, opowiadają o powstaniu człowieka, np. mit o Prometeuszu;

  • mity genealogiczne – gr. genos - ród, dotyczą rodowodu bogów, bóstw oraz ludzi.

Słownik

doktryna
doktryna

(łac. doctrina – nauczanie, wiedza) - zespół, system założeń, twierdzeń i poglądów związany z określoną dziedziną wiedzy

personifikacja
personifikacja

(łac. persona – osoba + facere – robić) - uosobienie, nadanie przedmiotom, zjawiskom, pojęciom abstrakcyjnym cech ludzkich; przedstawienie w postaci ludzkiej pojęć, zjawisk itp.

antropomorfizm
antropomorfizm

(gr. anthrōpos – człowiek + morphē – kształt, forma) - wyobrażenie bóstwa na podobieństwo człowieka

ortodoksyjny
ortodoksyjny

(gr. orthós – słuszny + dóxa – wiara, chwała/sława) - ściśle wierny swoim zasadom

Hezjod
Hezjod

jeden z najstarszych poetów greckich, żył na przeł. VIII i VII w. p.n.e., twórca poematów dydaktycznych

Gigantomachia
Gigantomachia

walka bogów olimpijskich z gigantami