Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1eubevIa61mh1
Filozofowie najczęściej interesowali się pewną węższą odmianą pytania o pochodzenie wiedzy, mianowicie pytaniem o pochodzenie wiedzy poznawczo wartościowej. W takim przypadku możemy mówić o stanowiskach empiryzmu metodologicznego (aposterioryzmu) oraz racjonalizmu metodologicznego (aprioryzmu). Pierwsze mówi, że wiedza poznawczo wartościowa pochodzi z doświadczenia, drugie, że z rozumu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pytanie o źródła wiedzy jest jednym z głównych pytań epistemologicznychepistemologiaepistemologicznych. W dziejach filozofii ukonstytuowały się różne stanowiska odpowiadające na pytanie o związek wiedzy i władz poznawczychwładza poznawczawładz poznawczych – empiryzm genetyczny, stanowisko mówiące, że wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie, oraz racjonalizm genetyczny, stanowisko mówiące, że źródłem wiedzy jest aktywność umysłu. Filozofowie odróżniali przy tym dwa rodzaje doświadczenia – zewnętrzne, w którym są dane zmysłowe percepcje przedmiotów, oraz wewnętrzne, w którym dzięki czemuś w rodzaju „wewnętrznego zmysłu” dane są nasze akty psychiczne.

Racjonalizmowi genetycznemu towarzyszyło stanowisko natywistycznenatywizmnatywistyczne, zgodnie z  z którym umysł ludzki zawiera wrodzone pojęcia lub przekonania, natomiast empiryzmowi genetycznemu — antynatywistyczneantynatywizmantynatywistyczne, mówiące, że umysł nie zawiera żadnych wrodzonych treści.

Z jakich władz poznawczych powinniśmy więc korzystać, by poznanie nasze było owocne? Jeżeli odwołać się do przykładu z wprowadzenia, to, na pierwszy rzut oka, praca każdej z władz poznawczych doprowadziła do identycznego wniosku.

Bliższe spojrzenie uwidoczni jednak różnicę – w przypadku pierwszej metody, która ma charakter empiryczny (aposterioryczny), wiemy z pewnością, że istnieje 8 wariantów rozmieszczenia trzech kociąt w dwu koszykach. Czy jednak będzie tak samo w przypadku trzech guzików i dwu pudełek? Jeżeli ściśle trzymać się tego, czego doświadczyliśmy, to nie wiemy, czy na pewno tak będzie, ponieważ rozmieszczenie guzików nie było przedmiotem naszego doświadczenia. Możemy oczywiście uogólnić nasze doświadczenie z kociąt na guziki i inne obiekty, ale czy otrzymamy w ten sposób wiedzę pewną?

R3CD5AHIZCgTv
Zwróćmy uwagę na drugi (aprioryczny) sposób obliczania rozmieszczenia kociąt. Załóżmy, że pomógł w  w nim jakiś wzór matematyczny. Wzór może być zastosowany do dowolnych przedmiotów – kociąt, guzików, gwiazd itd., a więc możemy na jego podstawie ogólnie orzec, że każde trzy obiekty można rozmieścić w dwu różnych miejscach na osiem sposobów. Możemy też utrzymywać, że wiedza ta jest niezależna od doświadczenia. Wydaje się to wszystko wiarygodne, co jednak będzie, gdy zapytamy na przykład o to, czy kocięta, koszyki albo guziki naprawdę istnieją poza naszym umysłem. Czy aprioryczne poznanie może przekonująco rozstrzygnąć ten problem? Czy więc możemy być pewni, że otrzymaliśmy wiedzę o świecie pozaumysłowym?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Widzimy, że poszczególne sposoby poznania mają ograniczenia, które odegrały istotną rolę w  w sporze między racjonalizmem a empiryzmem w  w filozofii nowożytnej XVII i XVIII wieku. Nowożytni aprioryści przyjmowali, że czysty, tj. niezmącony doświadczeniem i  i metodyczny umysł jest w  w stanie wywieść z  z siebie samego pełną wiedzę o bycie oraz zasadach, które nim rządzą. Pisze Spinoza:

Baruch Spinoza Etyka

Kto posiada ideę prawdziwą, – pisze Spinoza – ten wie zarazem, że posiada ideę prawdziwą i  i nie może wątpić o  o prawdziwości rzeczy”.

1 Źródło: Baruch Spinoza, Etyka, t. II, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1999.

Umysł posługuje się przy tym racjonalną intuicją i  i dedukcją, sięgając do pojęć wrodzonych. Twórca nowożytnego racjonalizmu R. Descartes był przekonany o tym, że w granicach poznania leży nie tylko substancja i  i Bóg, ale także istota rzeczy (ciał):

Rene Descartes Medytacje o pierwszej filozofii

(…) samych ciał nie ujmuję właściwie za pomocą zmysłów albo za pomocą zdolności wyobrażania, lecz za pomocą samego rozumu (intellectu), i że nie dzięki temu się je ujmuje (percipi), że się ich dotyka albo że się je widzi, lecz tylko dzięki temu, że się je rozumowo pojmuje (intelligantur)”.

2 Źródło: Rene Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. Ajdukiewiczowa, Kraków 1958.

Filozofowie nowożytnej szkoły empirystycznej uważali za źródło wiedzy doświadczenie (wewnętrzne i zewnętrzne). Pisał J. Locke:

John Locke Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego

Załóżmy zatem, pisał J. Locke, że umysł jest, jak to się mówi, czystą kartą (...…) Skąd bierze się w umyśle cały materiał dla rozumu i  i wiedzy? Odpowiadam na to jednym słowem: z doświadczenia (…)”.

3 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. Gawęcki, Warszawa 1955, s. 119–120.

Pozostawało rozstrzygnąć, które z tych wypełniających umysł treści miały wartość poznawczą.

RU4JGWhDoaj9q1
Najbardziej konsekwentny z empirystów, D. Hume, granice poznania określił nad wyraz skromnie – oprócz ogólnej i przedmiotowej wiedzy formalnej (logiki i matematyki) wiedzą prawomocną są wg niego tylko dane w doświadczeniu jednostkowe fakty. Siłą rzeczy stanął Hume na stanowisku sceptycznym w kwestii rozstrzygnięcia najważniejszych dla filozofii ogólnych problemów i jego konkluzje radykalnie okroiły granice prawomocnej wiedzy.
Źródło: Allan Ramsay, Portret Davida Hume`a (1711-1776), Wikimedia Commons, domena publiczna.

W szczegółowych badaniach filozofów reprezentujących zarówno empiryzm, jak i racjonalizm szybko uwidoczniły się kłopoty. Wynikały one z oczekiwań nakładanych przez filozofów na wiedzę, która miała być pewna, ogólna i przedmiotowa, czyli dotyczyć świata istniejącego realnie poza umysłem. Jednak w świetle jednostronności każdej ze szkół oczekiwania te okazały się trudne do zrealizowania. Racjonaliści nie potrafili przekonująco dowieść, że w umyśle każdego człowieka istnieje taki sam zasób wrodzonych pojęć. Kłopot sprawiało im również wykazanie, że treści znajdywane w rozumie odnoszą się do realnego, pozaumysłowego świata i dlatego traktowano ich postawę jako dogmatyczną. Z kolei empiryści nie potrafili na gruncie swoich założeń przekonująco wykazać możliwości wiedzy pewnej.

Napotkane kłopoty rozbudziły potrzebę ponownego krytycznego przemyślenia procesu poznania i ponownego zapytania, jaką wiedzę przynosi nam aktywność każdej z obu władz poznawczych. Immanuel Kant, który u schyłku Oświecenia podjął się tego zadania, ujął proces poznania w oryginalnej syntezie rozwiązań empirystycznych i racjonalistycznych, przekraczając jednostronność obu szkół. Aktualnie większość interpretacji procesu poznania unika jednostronności i widzi w tym procesie miejsce dla obu władz poznawczych.

Słownik

antynatywizm
antynatywizm

pogląd negujący tezę natywistyczną i traktujący umysł jako „czystą tablicę”

epistemologia
epistemologia

(od gr. episteme – wiedza, rozumienie) lub gnoseologia (od str. gnosis – poznanie) – dział filozofii zajmujący się problemami poznania

natywizm
natywizm

(łac. nativus – wrodzony) pogląd filozoficzny, zgodnie z którym w umyśle człowieka istnieją wrodzone treści poznawcze

władza poznawcza
władza poznawcza

właściwości i dyspozycje, które aktywizuje człowiek w procesie poznania; w filozofii wyróżnia się na ogół dwie władze poznawcze: rozum (intelekt) oraz zmysły, choć istnieją też próby szerszego rozumienia władz poznawczych