Przeczytaj
Etyka mediów – co to jest?
Etyka mediów to zbiór norm, zasad, poglądów i ocen w zakresie funkcjonowania środków masowego przekazu. Typologie etyki mediów, ze względu na stosowane w nich kryteria podziału, są bardzo zróżnicowane. Uwzględniając różne podmioty i obszary działań medialnych, można wyróżnić cztery podstawowe działy etyki mediów.
Działy etyki mediów
Przypomnij sobie, jakie rodzaje norm funkcjonują w społeczeństwie.
Czy przestrzeganie norm prawnych jest wystarczające dla pozytywnej oceny pracy dziennikarzy?
Wolność mediów
Regulacje prawne wprowadzane przez władze państwowe mają zasadniczy wpływ na kształt i funkcjonowanie środków masowego przekazu. W państwach niedemokratycznych często stosowana jest przez władzę cenzuracenzura, prześladowani są dziennikarze, a media stają się elementem propagandypropagandy. Prowadzi to do całkowitego braku wolności mediów lub też do poważnych naruszeń tej wolności. Również w państwach demokratycznych mogą występować sytuacje, w których władze dążą do uzyskania kontroli nad mediami. Zróżnicowanie państw, uwzględniające zakres wolności mediów, przedstawia poniższa mapa.
Stan wolności mediów na świecie w 2019 roku
Poszukaj informacji o stanie wolności mediów w poprzednich latach. Czy można zaobserwować tendencje do zmian w tym względzie? Jakie są ich przyczyny?
Kontrola mediów w PRL
W Polsce od 1946 roku istniał Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Był to organ cenzury badający wszelkie formy oficjalnego przekazu informacji z punktu widzenia ich zgodności z aktualną polityką państwa i zakazujący rozpowszechniania informacji i treści niepożądanych przez rządzącą monopartię komunistyczną. W lipcu 1981 roku GUKPPiW został przekształcony w Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk. Od zwycięstwa Komitetów Obywatelskich „Solidarność” w wyborach 4 czerwca 1989 roku w praktyce nie pełnił swej funkcji i został zlikwidowany w kwietniu 1990 roku.
Stowarzyszenia dziennikarzy
Dziennikarze, jak każda grupa zawodowa, mogą zrzeszać się w organizacjach, których celem jest reprezentowanie środowiska w relacjach z innymi podmiotami.
Zastanów się, jakie mogą być przyczyny braku jednolitej reprezentacji środowiska dziennikarskiego. Zwróć uwagę na adresy siedzib największych organizacji dziennikarzy.
Zobowiązania etyczne mediów i dziennikarzy w Rzeczypospolitej Polskiej
W Polsce po 1989 roku media i dziennikarze uzyskali możliwość funkcjonowania w sposób charakterystyczny dla państw demokratycznych. W 1993 roku Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy uchwaliło Europejski Kodeks Deontologii Dziennikarskiej. Dwa lata później przedstawiciele działających w Polsce stowarzyszeń zawodowych dziennikarzy oraz wydawców, producentów i nadawców podpisali Kartę Etyczną Mediów. Zadeklarowali w niej, że w swojej pracy będą kierować się siedmioma zasadami podanymi na poniższym schemacie.
Zastanów się, która z powyższych zasad jest łamana w sytuacji, gdy obiektywnemu przekazowi wizualnemu towarzyszy subiektywny przekaz słowny.
Rada Etyki Mediów
Równocześnie z podpisaniem Karty Etycznej Mediów została utworzona Rada Etyki Mediów. Jej zadaniem jest strzec zasad zawartych w karcie, publicznie orzekając w sprawach ich przestrzegania i dokonując interpretacji jej zapisów. Sygnatariusze zobowiązują się również do upowszechnienia treści Karty, informacji o prawie składania skarg do Rady i niezwłocznego ogłaszania orzeczeń Rady. Od 2010 roku coraz wyraźniej uwidaczniały się różnice poglądów między sygnatariuszami Karty Etycznej Mediów w kwestii efektów działalności Rady Etyki Mediów. Z udziału w niej rezygnowały pojedyncze osoby, jak i organizacje ją współtworzące. Stopniowo skład rady jest coraz mniej pluralistycznypluralistyczny, co skutkuje spadkiem znaczenia tej instytucji.
Działalność stowarzyszeń dziennikarzy
Poza działaniami wspólnymi dla środowiska dziennikarskiego w Polsce poszczególne stowarzyszenia i instytucje działające na rynku mediów formułują własne zbiory norm etycznych. Należą do nich między innymi: Kodeks Etyki Dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Dziennikarski Kodeks Obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zasady Etyki Dziennikarskiej w TVP SA. Ponadto organizacje dziennikarzy podejmują inicjatywy związane z innymi aspektami działalności mediów. Najbardziej znaną z nich jest Centrum Monitoringu Wolności Prasy (CMWP) – pełna nazwa: Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Jest to organ działający w strukturze tego stowarzyszenia, a jego zadaniem jest publiczne zajmowanie stanowiska i udzielanie pomocy dziennikarzom w przypadkach zagrożenia wolności słowa i prasy.
Instytucje państwowe a media
W 1992 roku na mocy Ustawy o radiofonii i telewizji została utworzona Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT, KRRiTV), która następnie uzyskała umocowanie konstytucyjne. Stoi ona na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. W skład rady wchodzi (po nowelizacji ustawy w 2005 roku) 5 członków: dwóch wybieranych przez Sejm RP, jeden wybierany przez Senat RP oraz dwóch powoływanych przez Prezydenta RP. Kadencja członków KRRiT trwa 6 lat.
Kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
Zastanów się, czy sposób powoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (art. 214 Konstytucji RP) zapewnia przestrzeganie przepisu art. 6. ust. 1 Ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji w zakresie pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji.
Rada Mediów Narodowych
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie należy mylić z utworzoną w 2016 roku Radą Mediów Narodowych (RMN). Jej zadaniem jest powoływanie i odwoływanie zarządów i rad nadzorczych Telewizji Polskiej, Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej (PAP). W skład rady wchodzą trzy osoby wybierane przez Sejm RP i dwie powoływane przez Prezydenta RP. Kadencja członków rady trwa 6 lat.
Słownik
kontrola publicznego przekazywania informacji; polega na weryfikacji audycji radiowych, telewizyjnych, widowisk, internetu itp. przez organy państwowe
akt zgody władz publicznych na podjęcie i prowadzenie działalności przez określonego przedsiębiorcę; dotyczy działalności, która ma szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo lub ważny interes publiczny
forma wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowała cele osoby wywierającej ten wpływ
wyrażane publicznie przez wielkie zbiorowości ludzkie poglądy i oceny działań politycznych i społecznych
prawo do funkcjonowania w państwie nieograniczonej liczby niezależnych środków masowego przekazu; różnorodność mediów dotyczy kwestii społecznych, politycznych i ekonomicznych
celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów i zachowań zbiorowości ludzkiej lub jednostki