Środki masowego przekazu (media, mass media, publikatory) są środkami społecznego komunikowania o szerokim zasięgu. Przekazują informacje, zapewniają rozrywkę, umożliwiają komunikację między ludźmi, a także kształtują opinię publiczną. Ostatni z wymienionych aspektów jest tak ważny, że media są często nazywane czwartą władzą. Fundamentalnymi zasadami są wolność i pluralizm mediów, które stanowią nieodzowne elementy państwa demokratycznego i społeczeństwa obywatelskiego.
Władze państwowe dzięki wprowadzanym regulacjom prawnym określają organizacyjne ramy działania rynku mediów. Natomiast wśród wielu czynników wpływających na ich funkcjonowanie i postrzeganie przez społeczeństwo kluczowy jest wymiar etyczny, w szczególności etyka dziennikarzy.
Scharakteryzujesz elementy składowe etyki mediów.
Porównasz zakres wolności mediów w wybranych państwach.
Poznasz podstawowe zasady etyczne w pracy dziennikarza.
Przeanalizujesz przejawy naruszenia zasad etycznych przez dziennikarzy.
Uzasadnisz stwierdzenie o konieczności etycznego działania mediów.