Ustrój odrodzonej Polski od uzyskania niepodległości aż do połowy lat 30. XX w.

Koniec I wojny światowej był czasem, gdy monarchie z wielowiekową tradycją, jak austro‑węgierska i rosyjska, przestały istnieć. Wtedy Polacy stanęli przed zadaniem ustalenia ustroju dla odzyskanego państwa. Gdy 11 listopada 1918 r. Józef Piłsudski przejął z rąk Rady RegencyjnejRada RegencyjnaRady Regencyjnej władzę wojskową oraz naczelne dowództwo podległych jej wojsk polskich, a trzy dni później Rada rozwiązała się, przekazując mu całą władzę zwierzchnią i zadanie kierowania tworzącym się państwem polskim, wiadomo było, że priorytetem jest powołanie rządu, a następnie – zwołanie zgromadzenia parlamentarnego, które w imieniu całego narodu zdecyduje o przyszłym ustroju.

RCuCtOGQslt0q1
Godło Rzeczypospolitej, wersja obowiązująca od 1927 r., zlikwidowana przez władze komunistyczne, przywrócona w III RP. Orzeł Biały na czerwonym tle był godłem II RP już od 1919 r., pierwsza wersja różniła się jednak nieco od tej graficznie.
Wyjaśnij, jakie znaczenie miała (i ma dziś) korona na głowie Orła. Dlaczego w państwie o ustroju republikańskim przyjęto takie godło?
Źródło: domena publiczna.

Wybrany w styczniu 1919 r. jednoizbowy Sejm Ustawodawczy już 20 lutego uchwalił tzw. Małą konstytucjęmała konstytucja (niepełna)Małą konstytucję, regulującą prace naczelnych organów władzy państwowej do czasu uchwalenia ustawy zasadniczej. Właściwą konstytucjękonstytucjakonstytucję uchwalono 17 marca 1921 r., dlatego jest nazywana marcową. Gwarantowała ona ustrój demokracji parlamentarnejdemokracja parlamentarnademokracji parlamentarnej i wprowadzała monteskiuszowski trójpodział władzy, zasadę suwerenności narodu oraz system parlamentarno‑gabinetowysystem parlamentarno‑gabinetowysystem parlamentarno‑gabinetowy. Najwyższy organ władzy ustawodawczej, dwuizbowy parlament, składał się z sejmu i z senatu. Parlamentarzystów – 444 posłów oraz 111 senatorów – wybierano na pięć lat w wyborach powszechnych, równych, tajnych, bezpośrednich i proporcjonalnych. Obowiązywał jedynie cenzus wieku: czynne prawo wyborczeczynne prawo wyborczeczynne prawo wyborcze w wyborach do sejmu miały osoby, które ukończyły 21 lat, a w wyborach do Senatu – 30 lat. Bierne prawo wyborczebierne prawo wyborczeBierne prawo wyborcze określało granicę wieku proporcjonalnie na 25 i 40 rok życia. Sejm, jako główny organ państwa, uchwalał ustawy i miał kontrolę nad podporządkowaną mu Radą Ministrów, uprawnienia senatu były zdecydowanie mniejsze (miał prawo wprowadzać do poprawki do sejmowych projektów ustaw, jednak mogły one zostać odrzucone odpowiednią liczbą głosów). Zadaniem rządu było określanie i prowadzenie polityki wewnętrznej i zagranicznej.

Obie izby połączone w Zgromadzenie Narodowe wybierały na siedmioletnią kadencję prezydenta. Prawica, obawiając się, że zostanie nim Józef Piłsudski, przeforsowała ograniczenie prerogatywprerogatywaprerogatyw prezydenckich. Władzę wykonawczą prezydent sprawował wraz z premierem (od 1921 r. polscy premierzy noszą oficjalny tytuł Prezesa Rady Ministrów) oraz Radą Ministrów. Choć to prezydent formalnie powoływał premiera, a na jego wniosek poszczególnych ministrów, jednak tak naprawdę o składzie rządu decydował sejm. Prezydent RP nie miał inicjatywy ustawodawczej, nie mógł też wetować ustaw, w dodatku każdy podpisany przez niego akt musiał zawierać kontrasygnatękontrasygnatakontrasygnatę właściwego ministra. W połączeniu z rozbiciem sceny politycznej skutkowało to brakiem stabilnych rządów (w czasie kadencji Sejmu Ustawodawczego od stycznia 1919 r. do listopada 1922 r. funkcjonowało kolejno aż osiem gabinetów). Wymiar sprawiedliwości stanowiły niezawisłe sądy i nieusuwalni sędziowie.

Konstytucja marcowa podmiotem władzy państwowej czyniła naród rozumiany jako ogół obywateli. Bez względu na pochodzenie, płeć, narodowość, rasę i religię ustawa gwarantowała im ochronę życia, wolności, nietykalności i mienia. Obywatele zaś mieli obowiązek wierności państwu, służby wojskowej i przestrzegania prawa.

Partie polityczne w dobie parlamentarnej

RmjgrzrGaAXbx1
Aktywiści PSL‑Piast w 1927 roku. Widoczni m.in. Wincenty Witos, Władysław Kiernik (w latach 20. był m.in. ministrem spraw wewnętrznych oraz ministrem rolnictwa), Wiktor Kulerski (senator II i III kadencji) i Jan Dębski (w latach 1925–1930 wicemarszałek Sejmu). Sam Witos był trzykrotnie premierzem Rzeczypospolitej Polskiej (w latach 1920–1921, przez kilka miesięcy roku 1923 oraz przez cztery dni w 1926 r.; w tym ostatnim przypadku podał się z rządem do dymisji na skutek zamachu majowego.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Wikimedia Commons, domena publiczna.

U progu niepodległości najsilniejszą polską partią była prawicowa endecja, od 1919 r. nosząca nazwę Związku Ludowo‑Narodowego (ZLN). W politycznym centrum sytuowały się Polskie Stronnictwo Chrześcijańsko‑Demokratyczne, zwane chadecją, i Narodowa Partia Robotnicza (NPR), która skupiała robotników odrzucających walkę klasową. Najsilniejszymi stronnictwami ludowymi były także centrowe Polskie Stronnictwo Ludowe‑Piast (PSL‑Piast), wywodzące się z Galicji, i lewicowe Polskie Stronnictwo Ludowe‑Wyzwolenie (PSL‑Wyzwolenie, założone w 1915 r. w zaborze rosyjskim). Do lewicy parlamentarnej należała także Polska Partia Socjalistyczna (PPS). Antypaństwowy charakter miała Komunistyczna Partia Robotnicza Polski (KPRP), nosząca od 1925 r. nazwę Komunistycznej Partii Polski (KPP), która powstała w grudniu 1918 r. dzięki zjednoczeniu SDKPiL i PPS‑Lewicy. Jej członkowie głosili rewolucję społeczną i wcielenie państwa polskiego do Związku Sowieckiego jako jednej z jego republik, popierali Armię Czerwoną, kiedy ta maszerowała na Warszawę w 1920 r., a także brali udział w wojnie polsko‑bolszewickiej po stronie Rosji. Dlatego też od marca 1919 r. działalność KPP na ziemiach II Rzeczypospolitej była nielegalna. Natomiast wszystkie inne polskie partie odłożyły wówczas na bok spory polityczne i w sytuacji zagrożenia atakiem bolszewików powołały koalicyjną Radę Obrony Narodowej z premierem Wincentym Witosem i wicepremierem Ignacym Daszyńskim na czele.

Rq8rkHCYLxIBG1
Wykres półpierścieniowy. Wyniki wyborów do sejmu w 1922 roku. Lista elementów:
  • Chłopskie Stronnictwo Radykalne (lewica): 1%
  • PSL "Wyzwolenie" (lewica): 11%
  • Polska Partia Socjalistyczna (lewica): 10%
  • PSL "Piast" (centrum): 16%
  • Narodowa Partia Robotnicza (centrum): 4%
  • Chadecja (centrum): 10%
  • Związek Ludowo-Narodowy (prawica): 22%
  • Stronnictwo Chrześcijańsko Narodowe (prawica): 6%
  • mniejszości narodowe: 19%
  • pozostali: 1%
Wyniki wyborów do sejmu w 1922 roku. Zwróć uwagę na liczbę partii obecnych w parlamencie i sytuację polityczną charakterystyczną dla systemu wielopartyjnego. W jaki sposób wpływała ona na stabilność wyłanianych rządów? Dlaczego tak się działo?
Dane za: Poznać przeszłość, zrozumieć dziś. Dzieje najnowsze 1918–2006, Warszawa 2015, s. 49.

Rządy parlamentarne

W grudniu 1922 r. zaprzysiężono pierwszego prezydenta, Gabriela Narutowicza. Politycy endeccy i związane z ruchem narodowym gazety atakowali go, twierdząc, że został wybrany dzięki poparciu posłów mniejszości narodowych. Wybór Narutowicza odbył się jednak w pełni legalnie, zgodnie z obowiązującą konstytucją, natomiast na jego korzyść przesądziły głosy posłów PSL‑Piast. Kilka dni po zaprzysiężeniu Narutowicz został zastrzelony przez malarza Eligiusza Niewiadomskiego związanego z obozem narodowym.

RmfUxjt5USXld
Gabriel Narutowicz (1865–1922) – polski polityk, pierwszy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Był inżynierem hydrotechnikiem, wykładał na katedrze budownictwa wodnego politechniki w Zurychu, kierował również budową wielu hydroelektrowni w Europie Zachodniej. Do Polski powrócił jesienią 1919 r. na zaproszenie polskiego rządu; pełnił funkcje ministra robót publicznych w rządzie Władysława Grabskiego oraz ministra spraw zagranicznych (w rządach Artura Śliwińskiego i Juliana Nowaka). Przyjął propozycję działaczy PSL „Wyzwolenie”, aby kandydować w wyborach prezydenckich w 1922 r.; razem z nim startowali zgłoszony przez socjalistów Ignacy Daszyński, językoznawca i kandydat klubów mniejszości narodowych Jan Baudouin de Courtenay, zgłoszony przez PSL „Piast” Stanisław Wojciechowski oraz popierany przez endecję dyplomata i posiadacz ziemski hrabia Maurycy Zamoyski. Do ostatniej tury przeszli Zamoyski i Narutowicz; tego pierwszego nie chcieli jednak poprzeć posłowie „Piasta”, będący zwolennikami radykalnej reformy rolnej. Wybór Gabriela Narutowicza wywołało żywe protesty w obozie narodowym, próbowano go nawet zmusić do rezygnacji. Zginął z rąk zamachowca 16 grudnia 1922 r. podczas wizyty w galerii „Zachęta”, pięć dni po zaprzysiężeniu.
Źródło: Jerzy Rawicz, Doktor Łokietek i Tata Tasiemka. Dzieje gangu, Czytelnik, Warszawa 1968, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po zabójstwie Gabriela Narutowicza marszałek sejmu Maciej Rataj, który pełnił wówczas obowiązki głowy państwa, ogłosił, że nowe wybory przeprowadzone zostaną 20 grudnia 1922 roku. Nowym prezydentem został wybrany Stanisław Wojciechowski, w przeszłości polityk PPS. Pół roku później endecja i chadecja stworzyły blok o nazwie Chrześcijański Związek Jedności Narodowej, zwany popularnie Chjeną. Wraz z PSL‑Piast sformowały centroprawicowy rząd z Wincentym Witosem jako premierem, nazwany rządem Chjeno‑Piasta. Piłsudski, przeciwny dopuszczeniu do władzy endecji, którą uważał za moralnie odpowiedzialną za zabójstwo Narutowicza, zrezygnował z funkcji wojskowych i usunął się z życia politycznego do swojej willi w Sulejówku.

RhGZaK8f4Uina
Stanisław Wojciechowski (1869–1953) – polski polityk i działacz spółdzielczy, w latach 1922–1926 (od zabójstwa Narutowicza do zamachu majowego) pełniący funkcję Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Należał do założycieli Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS), współredagował wraz z Józefem Piłsudskim pismo „Robotnik”. Przebywał na emigracji, a po rewolucji 1905 r. zaangażował się w działalność w ruchu spółdzielczym, był m.in. dyrektorem Związku Towarzystw Spożywczych. W czasie I wojny światowej należał do Komitetu Narodowego Polskiego, a po uzyskaniu przez Polskę niepodległości został ministrem spraw wewnętrznych. Po przewrocie majowym wycofał się z życia politycznego i skupił na pracy naukowej, był profesorem w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Źródło: Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

bierne prawo wyborcze
bierne prawo wyborcze

prawo obywatela do kandydowania (i do bycia wybranym) np. w wyborach parlamentarnych, wyborach prezydenckich, do rad itp.

czynne prawo wyborcze
czynne prawo wyborcze

prawo obywatela do głosowania, czyli oddania własnego głosu na wybranego kandydata

demokracja parlamentarna
demokracja parlamentarna

ustrój polityczny, w którym mieszkańcy państwa posiadający prawo do głosowania wybierają swoich przedstawicieli, np. posłów

mała konstytucja (niepełna)
mała konstytucja (niepełna)

określenie stosowane wobec takiej konstytucji, czyli ustawy zasadniczej, która zwykle ma tymczasowy charakter (obowiązuje do momentu uchwalenia pełnej konstytucji) i określa jedynie ustrój naczelnych organów państwa

Komitet Narodowy Polski
Komitet Narodowy Polski

organizacja polityczna ugrupowań prorosyjskich, działająca w czasie I wojny światowej, w latach 1914‑1917; założona ponownie w 1917 r. przez Romana Dmowskiego działała do 1919 r.; siedzibą KPN był Paryż; komitet miał na celu odbudowę państwa polskiego przy pomocy państw Ententy

konstytucja
konstytucja

najważniejsza ustawa sejmowa w państwie; dokument określający zasady ustroju państwa; pierwsza uchwalona w Polsce została Konstytucja 3 maja w 1791 r.; 20 lutego 1919 r. uchwalono tzw. małą konstytucję, która wprowadzała system rządów parlamentarno‑gabinetowych, jednak była to konstytucja niepełna, dlatego też 17 marca 1921 zastąpiono ją konstytucją marcową; obecnie w Polsce obowiązuje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.

kontrasygnata
kontrasygnata

(łac. contra – przeciw + signum – znak) konieczność podpisania ważnego dokumentu, np. ustawy, przez drugą osobę  

prerogatywa
prerogatywa

(łac. praerogativa) szczególne uprawnienie, przywilej; powiązane z pełnioną funkcją

Rada Regencyjna
Rada Regencyjna

(łac. rego - rządzę, kieruję) organ rządowy zastępujący w Królestwie Polskim króla lub regenta, objął urząd 27 października 1917 r.; Rada powołana została aktami niemieckich i austro‑węgierskich władz okupacyjnych, a rozwiązała się 14 listopada 1918 r., przekazując Józefowi Piłsudskiemu jako Naczelnemu Wodzowi Wojsk Polskich całość władzy zwierzchniej

system parlamentarno‑gabinetowy
system parlamentarno‑gabinetowy

układ stosunków między parlamentem, głową państwa i rządem ukształtowany w XVIII w. w Wielkiej Brytanii, w którym premier i rząd są powoływani i odwoływani przez głowę państwa, a odpowiedzialność polityczną ponoszą przed parlamentem

system wielopartyjny
system wielopartyjny

występujący zwykle w państwach demokratycznych taki rodzaj systemu partyjnego, w którym szansę zdobycia władzy oraz sformowania rządu mają więcej niż dwie partie polityczne; skutkuje to koniecznością zawierania między partiami koalicji rządowej lub prowadzi do utworzenia rządu mniejszościowego; partie pokonane w wyborach tworzą opozycję

Słowa kluczowe

mała konstytucja, Konstytucja marcowa, Zgromadzenie Narodowe, Gabriel Narutowicz, Stanisław Wojciechowski, dzieje II Rzeczypospolitej

Bibliografia

J. Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918–1926, Poznań 1995.

P.A. Tusiński, Sejm Ustawodawczy Rzeczypospolitej Polskiej 1919–1922, Warszawa 2019.

W. Witos, Moje wspomnienia, t. 2, Paryż 1964.

W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski 1914–1939, Warszawa 2011.