Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rycerskie średniowiecze

R1DHBVmGZVJr21
Albrecht Dürer, pomnik króla Artura, legendarnego władcy Brytów. Średniowieczne legendy arturiańskie do dziś inspirują wielu twórców.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons.

Średniowiecze to epoka kojarząca się z kulturą rycerską. Stan rycerski wyłonił się około X w. ze wspólnoty wojów towarzyszących swoim wodzom w walkach o pierwszeństwo. Rozwój feudalizmufeudalizmfeudalizmu polegał m.in. na coraz wyraźniejszym różnicowaniu się grup społecznych, mających odmienne przywileje oraz obowiązki. Kultura każdego ze stanów wiąże się z powstaniem określonego etosuetosetosu, czyli zespołu pożądanych i odrzucanych zachowań, warunkujących przynależność do danej grupy. Zasady, od których zależało, czy jest się uznawanym za pełnoprawnego członka tej grupy, bywały zapisywane w postaci dokumentów prawnych, ale zostały także upamiętnione w utworach literackich. Do dzieł szczególnie istotnych dla odtworzenia etosu rycerskiegoetos rycerskietosu rycerskiego należą średniowieczne eposy.

Francuska i niemiecka epika rycerska

Historycy literatury są zgodni, że epika średniowieczna pierwotnie posiadała jedynie formę ustną. Większość utworów, właśnie dlatego, że ich nie zapisywano, zaginęła. Jednak ich ślady odnajdujemy w epice spisanej, przede wszystkim w eposach rycerskichepos rycerskieposach rycerskich. Szczególny rozwój tego gatunku w Europie zachodniej przypada na XII i XIII wiek. Dotyczy to m.in. tzw. chansons de gestechansons de gestechansons de geste, czyli pieśni o czynach – utworów powstałych we Francji jako zazwyczaj anonimowe dzieła tworzące cykle tematyczne. Jeden z nich dotyczy Karola Wielkiego oraz rycerzy z jego otoczenia, a najsłynniejszym dziełem należącym do tego cyklu jest Pieśń o Rolandzie. Wśród badaczy wciąż trwają spory na temat genezy tego eposu: nie ma pewności zarówno co do autorstwa, jak i czasu powstania. Najstarszy zachowany rękopis, zwany oksfordzkim, pochodzi prawdopodobnie z przełomu XI i XII stulecia. Przedstawia epizod z historycznie potwierdzonego wydarzenia, jakim była przegrana bitwa oddziałów armii króla Franków Karola z baskijskimi góralami w 778 roku. Król stracił podczas walk tylną straż dowodzoną przez hrabiego Rolanda. Treść dzieła znacząco zmienia fakty – śmierć tytułowego Rolanda zostaje w nim pomszczona przez Karola Wielkiego. Król rozgromił wojska SaracenówSaraceniSaracenów i ukarał zdrajcę Ganelona, który przyczynił się do zabicia swego pasierba Rolanda. Przedstawione postaci rycerzy prezentują wzorce pozytywne i negatywne, a ich postępowanie należy konfrontować z zaleceniami etosu rycerskiegoetos rycerskietosu rycerskiego.

Saraceni
R1IIUiffnzTZx
Gustave Doré, Roland w Roncevaux, XIX w.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons.

Podobne wzorce występują w eposach powstałych na terenie Niemiec. Na przełomie XII i XIII w. anonimowy autor stworzył poemat, znany do dziś pod dwoma tytułami: Niedola Nibelungów lub Pieśń o Nibelungach. Utwór zachował się w 30 rękopisach, które różnią się między sobą, więc można założyć, że kolejne wersje eposu powstawały podczas przepisywania. Złożone z 39 części,  zwanych „awanturami” i składających się z 4‑wersowych strof, dzieło ma związki z wydarzeniami historycznymi. Pierwowzorów głównych bohaterów poszukuje się głównie w postaciach żyjących w V i VI wieku. Tło historyczne stanowią przede wszystkim walki między koczowniczym ludem Hunów dowodzonych przez Atyllę, których celem był podbój Burgundów. Twórca pieśni korzystał przy tym z wątków obecnych w mitach i sagach skandynawskich, co przyczyniło się m.in. do większego niż w eposie o Rolandzie wykorzystania motywów fantastycznych.

R15zRiDcN7t7y
Śmierć Zygfryda, ilustracja do Pieśni o Nibelungach, 1480–1490
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons.

Treść Pieśni o Nibelungach:

Władysław Kopaliński Słownik mitów i tradycji kultury

Zygfryd, syn […] króla i królowej Niderlandów, zdobywszy skarb Nibelungów […], udaje się do Wormacji, aby ubiegać się o rękę sławnej piękności, Krymhildy. Jej trzej bracia, królowie burgundzcy, dowiadują się od swego lennika Hagena, że Zygfryd zdobył skarb, czapkę niewidkę […] i że jest odporny na ciosy, gdyż wykąpał się we krwi zabitego przez siebie smoka, z wyjątkiem miejsca na plecach, gdzie w czasie kąpieli przylepił się spadły z lipy liść. Zygfryd zgodził się pomóc jednemu z braci, Gunterowi, w zdobyciu ręki islandzkiej królowej Brunhildy w zamian za zgodę na małżeństwo […] z Krymhildą. […] Odbywają się podwójne zaślubiny, ale w noc poślubną Brunhilda wiąże małżonka […]. Znów niewidzialny Zygfryd ratuje Guntera w opałach, ale zabiera Brunhildzie pas i pierścień i ofiarowuje go żonie, tak jak przedtem złożył jej w wianie Skarb Nibelungów. Zawistny o chwałę Zygfryda Hagen podstępnie zabija go w czasie polowania, kradnie […] Skarb i topi go w Renie […]. Krymhilda, pragnąc pomścić śmierć męża, zgadza się poślubić Etzela ([…] króla Hunów) pod warunkiem, że będzie jej w tej zemście pomocny. Po ślubie zapraszają braci Krymhildy na dwór Etzela, po czym napadają na nich […], a gdy ostatni pozostały Burgundczyk Hagen odmawia zdradzenia miejsca, gdzie ukryto Skarb, Krymhilda zabija Hagena. Wtedy Hildebrand, przerażony rozmiarami rzezi spowodowanej przez tę kobietę, uśmierca ją.

C3 Źródło: Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1987, s. 745.

W przypadku obu dzieł fakty, na których zbudowano fikcyjną opowieść, miały miejsce w czasach przedfeudalnych i przed wyłonieniem się stanu rycerskiego. Jednak tematyka eposów połączyła epoki odległe w czasie: wydarzenia z wieku V czy VIII ukazano w kontekście kultury rycerskiej XII i XIII stulecia.

Kultura rycerska w Pieśni o RolandziePieśni o Nibelungach

Postaci Rolanda i Oliwiera w Pieśni o Rolandzie oraz Zygfryda i Rydygiera (Rydegiera, Rüdigera) w Pieśni o Nibelungach – rycerzy przedstawionych w obu eposach uznaje się za wzorce osobowe. Ich postępowanie jest warunkowane zasadami etosu rycerskiego. Jedną z takich reguł jest wyznawanie religii chrześcijańskiej. Do podstawowych obowiązków rycerza należała obrona chrześcijaństwa. Roland zginął w walkach z innowiercami – zamiana przeciwników armii Karola Wielkiego z górali baskijskich na arabskich wyznawców islamu jest znacząca. Część badaczy łączy genezę Pieśni o Rolandzie z ruchem pątniczym lub krucjatami, co wyraźnie uwypukla religijne tło poematu. Jest ono mniej wyraźne w Pieśni o Nibelungach. W utworze nie przedstawiono wojen motywowanych wyznaniowo. Pojawia się natomiast dylemat królowej Krymhildy dotyczący jej małżeństwa z poganinem Etzelem. Problem zostaje rozstrzygnięty, gdy pada argument, że ożenek może skłonić władcę Hunów do przyjęcia wiary chrześcijańskiej.

Do etosu rycerza należał nie tylko nakaz obrony religii, ale też gotowość do walki aż do śmierci. We francuskim eposie sztukę umierania na polu bitwy pokazano na przykładzie Rolanda oraz jego towarzyszy: Oliwiera i arcybiskupa Turpina. Rytuał umierania składał się z szeregu obowiązków, które chrześcijanin powinien wypełnić w ostatnich chwilach życia, jak np. modlitwa o odpuszczenie grzechów. Pieśń o Nibelungach nie zawiera takich opisów, co wynika z fabuły utworu. Natomiast rycerze przedstawieni w niemieckim dziele walczą, nie biorąc pod uwagę możliwości ucieczki z placu boju. Unikanie walki traktowano jako powód do hańby – zarówno Roland, jak i Rydygier odrzucają możliwość poddania się.

RZYRFDvR0xB2P
Roland, medalion emaliowany, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons.

W obu utworach ważnym motywem jest dochowanie wierności danemu słowu, szczególnie jeżeli dotyczy ono powinności lennika względem seniora. W Pieśni o Rolandzie nawet negatywny bohater, czyli Ganelon, po przyrzeczeniu Karolowi Wielkiemu, że uda się na pertraktacje do władcy Saracenów Marsyla, nie wycofuje się z danego słowa mimo obaw o swoje życie:

Pieśń o Rolandzie

Hrabia Ganelon idzie na swoją kwaterę. Stroi się w najpiękniejszy rynsztunek, jaki posiadał. Do stóp zapiął ostrogi złote, do boku przypasał swój miecz, zwany Murglejem. Siada na Taranta, swego rumaka […]. Ujrzelibyście wówczas wielu rycerzy płaczących i mówiących doń: „Szkoda twego męstwa! […] Panie, weź nas z sobą!” Ganelon odpowiada: „Nie daj tego Bóg! Lepiej niech pomrę sam, a tylu zacnych rycerzy niech zostanie przy życiu. Wrócicie, panowie moi, do słodkiej Francji. Pozdrówcie ode mnie moją żonę i Pinabela, mego druha i para, i Baldwina, mego syna... Wspomagajcie go i miejcie za swego pana!”[…].

C1 Źródło: Pieśń o Rolandzie, oprac. A. Drzewicka, tłum. T. Żeleński (Boy), Wrocław 1991, s. 21.

Podobnie postąpił Rydygier uosabiający wzór rycerza w Pieśni o Nibelungach: poprzysiągł wierność królowi Ecelowi i jego żonie Krymhildzie. Ale by wypełnić przysięgę, musiał stanąć do śmiertelnej walki z książętami burgundzkimi, których sam przyprowadził w gościnę na dwór króla i których, jako równych sobie stanem, otaczał szacunkiem i opieką.

Mentalność rycerska oznaczała także solidarność stanową. Niezależnie od przynależności narodowej rycerze powinni okazywać sobie szacunek. Widać go m.in. w postępowaniu Rydygiera. Mając świadomość, że będzie musiał stoczyć walkę z Hagenem, wrogiem swojej królowej, podarował mu tarczę. To z kolei spotkało się z wdzięcznością Hagena, doceniającego gest przeciwnika:

Pieśń o Nibelungach

Ja tę moją tarczę z ochotą bym ci dał, [….]
Lecz przyjmij ją Hagenie, uchwyć ją swą dłonią. […]
Choć Hagen był ponury i miał serce twarde,
To go dar ten wzruszył, który ów bohater
W ostatniej życia chwili zechciał mu przekazać.

C2 Źródło: Pieśń o Nibelungach, tłum. A. Lam, Warszawa 1999, s. 300.

Przywołane cechy etosu rycerskiego wskazują na istnienie stereotypowego obrazu idealnego rycerza, który funkcjonował przede wszystkim w sferze wyobrażeń. Rzeczywiste postępowanie przedstawicieli tego stanu często odbiegało od pożądanego wzorca, jednak istnienie kanonu zachowań pozwalało na piętnowanie postaw niezgodnych z wyobrażeniami szlachetnego rycerza – obrońcy wiary i kraju.

RnduqHkPrGOmN
Most Nibelungów z wieżą Nibelungów w Wormacji, widok współczesny
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons.

Słownik

ariergarda
ariergarda

(z fr. arrière garde – straż tylna) – oddział znajdujący z tyłu za głównymi siłami, osłaniający ich marsz

chansons de geste
chansons de geste

(fr. – pieśni o bohaterskich czynach) – gatunek średniowiecznej francuskiej epiki wierszowanej, przedstawiający bohaterskie czyny legendarnych i historycznych rycerzy

epos rycerski
epos rycerski

(gr. épos – słowo) – długi poemat epicki, zwykle wierszowany, opiewający czyny średniowiecznych rycerzy

etos
etos

(gr. ḗthos – obyczaj) – zbiór norm moralnych oraz obyczajowych charakterystyczny dla określonej zbiorowości, regulujących zachowanie jej członków

etos rycerski
etos rycerski

(gr. ḗthos – obyczaj) – zbiór norm moralnych oraz obyczajowych, których przestrzeganie było warunkiem przynależności do stanu rycerskiego, np.: rycerz powinien być dobrze urodzony, nie może zhanbić się tchórzostwem, musi być bezwzględnie wierny zobowiązaniom podjętym w stosunku do równych i wyższych od siebie stanem, powinien pomścić każdą krzywdę lub zniewagę wyrządzoną jemu lub bliskim mu osobom

feudalizm
feudalizm

(z łac. feodum lub feudum – lenno, dobro nadawane przez seniora) – ustrój społeczno‑polityczny w średniowiecznej Europie, trwający do końca XVIII wieku, którego podstawą była wzajemna zależność między seniorem (możnym opiekunem) a wasalem (lennikiem, który składał przysięgę wierności seniorowi) oraz podział społeczeństwa na trzy stany: duchowieństwo, rycerstwo i chłopstwo