Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Cesarstwo a „młodsza Europa”

R1Ejo8Vogq4wF1
Święci Cyryl i Metody.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W 863 r. z Konstantynopola przybyli dwaj greccy mnisi świetnie mówiący w języku Słowian – Konstantyn, bardziej znany pod zakonnym imieniem Cyryl, i Metody. Aby lepiej wywiązać się z postawionego zadania, misjonarze przystosowali alfabet greckialfabet greckialfabet grecki do potrzeb języka słowiańskiegojęzyki słowiańskiejęzyka słowiańskiego, na który następnie przetłumaczyli Biblię. Dzięki temu ich misja odniosła sukces.

Chrześcijaństwo przyjęło się na Morawach i u Słowian zamieszkujących Panonię. Misjonarze stworzyli również obrządekobrządekobrządek słowiański, w którym sprawowano liturgię w kościołach morawskich i panońskich, posługując się miejscowym językiem. Wysiłki greckich mnichów wsparło papiestwo, nadając Metodemu godność arcybiskupa. Wprawdzie po jego śmierci książę wielkomorawski Świętopełk doprowadził do likwidacji obrządku słowiańskiego na Morawach i ustanowienia tam liturgii łacińskiej, ale wysiłek greckich misjonarzy miał ogromne znaczenie dla Słowian wschodnich i południowych. Uczniowie Metodego przenieśli się do Serbii i Bułgarii (Bułgarzy naddunajscy, choć pierwotnie stanowili jeden z ludów tureckich, byli już wówczas całkowicie zeslawizowanislawizacjazeslawizowani) i wprowadzili tam obrządek słowiański. W 988 r. został on zaszczepiony na Rusi.

Req4ezfnFjq3G
Książka zapisana głagolicą. Głagolica była pierwszymsłowiańskim alfabetem, stworzonym przez Cyryla.
Sprawdź, gdzie do dziś używana jest głagolica.
Źródło: Mickey Mystique, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RgXTtTY09qBlZ1
Strona z ewangeliarza powstałego w Rostowie w pierwszej połowie XIII wieku. Kodeks został spisany w języku słowiańskim, za pomocą alfabetu, który wywodził się z pisma stworzonego przez świętych Cyryla i Metodego (cyrylicy). Dowiedz się, jakie były dalsze losy obu alfabetów.
Źródło: Stentor, tylko do użytku edukacyjnego.

Pozostałe kraje środkowej i północnej Europy przyjęły chrześcijaństwo w obrządku łacińskim. W latach 60. X w. książę Polan gnieźnieńskich Mieszko I nawiązał stosunki z Ottonem I, a niedługo potem się ochrzcił. Niemal równocześnie pod naciskiem cesarza przyjął chrzest król Danii Harald Sinozęby. W 974 r. także Gejza, węgierski książę z rodu Arpadów, został chrześcijaninem. Szczególne zasługi dla chrystianizacji Węgrów położył jego syn, Stefan Święty. Nieco później zaś, bo w pierwszej połowie XI w., chrześcijaństwo zadomowiło się w królestwach na Półwyspie Skandynawskim – Norwegii i Szwecji.

Wraz z chrztem w krajach „młodszej Europy”, świeżo pozyskanych dla chrześcijaństwa, zagościła kultura łacińska. W kręgu jej oddziaływania w języku starożytnych Rzymian nie tylko sprawowano liturgię, ale i rozwijano naukę oraz literaturę. To, że intelektualiści z nowych krajów chrześcijańskich (z reguły duchowni) uczyli się łaciny, pozwalało im również zapoznawać się powoli z dziedzictwem antyku.

RqIkSGe59MsVf1
Czy podział na „starszą” i  „młodszą Europę” jest widoczny do dziś?
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.

Otton III

1

Wysiłki cesarzy z trzech kolejnych dynastii: saskiej, salickiej i Hohenstaufów, zmierzały do rozciągnięcia zwierzchnictwa na większość krajów chrześcijańskich Europy Zachodniej. Najciekawszą wizję cesarstwa, uwzględniającą nowe ludy chrześcijańskie, stworzył wnuk Ottona I. Otton III wyobrażał sobie imperium złożone z równorzędnych części. Jego polityka zmierzała do wzmocnienia „młodszej Europy”, co wyrażało się w utworzeniu odrębnych metropolii w Ostrzyhomiu (dla Węgier) i w Gnieźnie (dla Polski). Władca węgierski Stefan Święty otrzymał od cesarza koronę królewską i dzięki temu mógł koronować się na króla w 1001 r. w Ostrzyhomiu, zgodnie z chrześcijańskim (karolińskim) rytuałem. Możliwe, że podobny wydźwięk mógł mieć gest Ottona III, uczyniony wobec księcia Bolesława Chrobrego podczas zjazdu w Gnieźnie w 1000 r. Cesarz nałożył wówczas własny diadem na głowę Bolesława. Dopiero jednak ćwierć wieku później książę dostąpił namaszczenia i „kościelnej” koronacji.

Następcy Ottona III wzmacniali cesarstwo metodami zwykle mniej korzystnymi dla krajów „młodszej Europy”, a swą dominację najczęściej narzucali siłą. Do początku XIII w. władcom należącym do trzech kolejnych dynastii z reguły udawało się utrzymywać kontrolę nad Czechami, Polską i przejściowo nad Węgrami. Jeden z najpotężniejszych cesarzy rzymskich w średniowieczu, Fryderyk Barbarossa, po spektakularnym podporządkowaniu sobie polskich książąt w 1157 r. był w stanie za pośrednictwem posłusznych mu Polaków skutecznie interweniować w sprawy zachodniej Rusi. Zupełnie poza zasięgiem władzy cesarskiej pozostały natomiast północne królestwa skandynawskie – Norwegia i Szwecja – a jeszcze trudniej przychodziło cesarstwu podporządkowywać sobie „starą”, czyli pokarolińską, Europę. Stałych kłopotów przysparzała Italia – z uwagi na bogactwo i starożytną tradycję najważniejsza, oprócz Niemiec, część cesarstwa. Na zachodzie Europy władcy niemieccy od XI w. panowali jeszcze w Burgundii. Wobec innych krajów: Hiszpanii, Francji, Anglii, trudno było cesarzom (z braku odpowiednich sił i środków) podejmować jakiekolwiek próby wywierania politycznego nacisku. Tymczasem od drugiej połowy XI w. najbardziej zaciętym wrogiem dominacji cesarzy w świecie zachodniego chrześcijaństwa okazało się papiestwo.

R14p8fV7O2Lvn
Kopia włóczni św. Maurycego– symbolu władzy królów wschodniofrankijskich i średniowiecznych cesarzy rzymskich – podarowana Bolesławowi Chrobremu przez Ottona III podczas zjazdu gnieźnieńskiego w 1000 r. W Polsce we wczesnym średniowieczu używano jej jako insygnium królów i książąt.W grocie włóczni umieszczono niezwykle cenną relikwię: gwóźdź z Krzyża św. Dowiedz się, gdzie obecnie jest przechowywana kopia włóczni św. Maurycego.
Źródło: Kpalion, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuaCOpJfyrWt2
Film opowiadający o Ottonie trzecim.
Polecenie 1

Przedstaw założenia uniwersalizmu władzy cesarskiej w Europie chrześcijańskiej określone przez Ottona III.

Słownik

języki słowiańskie
języki słowiańskie

jedna z grup indoeuropejskiej rodziny językowej

slawizacja
slawizacja

poddanie się, uleganie wpływom słowiańskim

obrządek
obrządek

czynności wykonywane podczas uroczystości; ceremonia; wyznanie religijne

alfabet grecki
alfabet grecki

pismo powstałe około IX w. p.n.e., wywodzące się z pisma fenickiego, służące do zapisu języka greckiego oraz języków tych ludów, które znajdowały się pod wpływem greckiej kultury

Słowa kluczowe

Otton III, Cyryl i Metody, głagolica, chrystianizacja, zjazd gnieźnieński, Europa wczesnego średniowiecza, młodsza Europa

Bibliografia

R. Michałowski, Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2012.

J. Kłoczowski, Młodsza Europa. Europa Środkowo‑Wschodnia, Warszawa 2003.

B. Zientara, Historia Powszechna średniowiecza, Warszawa 1994.

Wielka historia świata. Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005 W. Chrzanowski, Słowianie i Wikingowie, Kraków 2007.

J. Strzelczyk, Apostołowie Europy, Poznań 2010.

Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997.