Przeczytaj
Gabriela Zapolska
Gabriela Zapolska (1857‑1921) wykorzystywała w swej twórczości tematykę wziętą z życia codziennego. Czasem odwoływała się do symbolizmusymbolizmu, ale jej dzieła utrzymane są przede wszystkim w poetyce naturalizmunaturalizmu. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje dramat Moralność pani Dulskiej, uważany za najwybitniejszy utwór pisarki. Zgodnie z założeniami naturalizmu Zapolska poprzedzała pisanie obserwacją środowisk, których przedstawiciele stawali się później bohaterami jej tekstów. Fabuła dramatów pisarki była niekiedy inspirowana zasłyszanymi historiami. Przykładem mogą być życiorysy pana Gołąba (radcy miejskiego we Lwowie) i pani Gołąbowej, którzy najprawdopodobniej byli pierwowzorami Dulskich. Oprócz wiernego odzwierciedlenia realiów i języka przedstawianej w utworze warstwy społecznej, w naturalistycznych dramatach Gabrieli Zapolskiej ważny był jeszcze jeden aspekt – komizm. Humor stanowił jedną z wyróżniających cech jej stylu.
„Mądrość” pani Dulskiej
Komizm w utworach literackich ujawnia się często wtedy, gdy sytuacje i typy osób znane z codzienności są ukazane w sposób karykaturalny, czyli przerysowany.
W dramacie Moralność pani Dulskiej Gabriela Zapolska obnażyła powierzchowność poglądów mieszczańskich, eksponując ich śmieszność. Komizm sytuacji i postaci wywołuje jednak także gorzkie refleksje, co jest cechą gatunkową tragifarsy (podtytuł sztuki Zapolskiej brzmi: „tragifarsatragifarsa kołtuńskakołtuńska”). Niewesołe wnioski dotyczą na przykład roli kobiet w ówczesnym społeczeństwie. Kategoryczne sądy o zachowaniu, jakie im przystoi, brzmią jak szyderstwo w ustach tytułowej bohaterki sztuki:
Moralność pani Dulskiej[fragment]
DULSKA
Och! w domeczku swoim wróci pani szybko do sił. Dla kobiety nie ma, jak dom. Ja zawsze to powtarzam.LOKATORKA
Tak, skoro ktoś ma ten dom.DULSKA
Wszakże pani ma męża, stanowisko.LOKATORKA Tak… ale…
[...]
DULSKA
Moja pani! Na to mamy cztery ściany i sufit, aby brudy swoje prać w domu i aby nikt o nich nie wiedział. Rozwłóczyć je po świecie to ani moralne, ani uczciwe. Ja zawsze tak żyłam, ażeby nikt nie mógł powiedzieć, iż byłam powodem skandalu. Kobieta powinna przejść przez życie cicho i spokojnie. Ta już to jest tak i żadne nic nie pomoże.
Kontrast między wyznawanymi przez bohaterkę wartościami a ich realizacją pisarka wykorzystuje do kreowania komicznych sytuacji. Na przykładzie Dulskiej ośmiesza filisterskiefilisterskie i kołtuńskie zasady postępowania, jednocześnie odkrywając ich fałsz. Dramaty Zapolskiej mają ważny wydźwięk społeczny: obok komizmu widoczne jest w nich zaangażowanie autorki w krytykę szkodliwych stereotypówstereotypów, uprzedzeń i niesprawiedliwości społecznej.
Stereotyp miarą wartości człowieka
Bohaterowie Moralności pani Dulskiej zostali przedstawieni schematycznie: uosabiają wady i mody panujące w polskim społeczeństwie. Gotowe schematy zauważalne są także w ich oglądzie świata. Postrzegają inne postaci przez pryzmat stereotypów, nie starając się o indywidualne i głębsze poznanie drugiego człowieka. Myślą o innych za pomocą klisz i są przekonani, że w ten sposób mają wgląd w ich motywy i mogą przewidzieć ich decyzje. Aniela Dulska nie postrzega na przykład służącej Hanki jednostkowo, lecz widzi w niej reprezentantkę określonej grupy społecznej:
Moralność pani Dulskiej[fragment]
JULIASIEWICZOWA
Wiem, co mówię. Niech ciocia ją odprawi, póki czas.DULSKA
Moja kochana, pewnie ci się zdawało… A potem...patrząc w bok
wobec tego, co się dzieje, że niby… no… rozumiesz… to piwo co szumi.
JULIASIEWICZOWA
A!
DULSKA
Słowem… że… rozumiesz?
JULIASIEWICZOWA
Lepiej w domu?
DULSKA
JULIASIEWICZOWA
A wie ciocia – może ciocia ma rację…Chwila milczenia – przez scenę przechodzi w milczeniu Hanka i znika w kuchni – obie panie patrzą za nią
Trzeba jednak przyznać, że mężczyźni mają szczególny gust.
DULSKA
A! niech tam!... byle się nie włóczył i nie tracił zdrowia… Trzeba być matką, aby zrozumieć, jaki to ból patrzeć, jak syn marnieje.JULIASIEWICZOWA Dziękuję. Ale żeby ona potem...
DULSKA
Ona? Także! będzie kontentakontenta… to takie wszystko bez czci i wiary. Pokażę ci toktok, co sobie kazałam przerobić.Idzie do przedpokoju – wraca z tokiem fiołków i białych piór, kładzie go na głowę, co przy kaftanie barchanowym i halce wywołuje dziwny efekt
Dobrze?
JULIASIEWICZOWA
Wcale… wcale...DULSKA
w toku
Muszę oszczędzać… przerabiam stare łachy.
Ocenianie innych według stereotypów zwalnia z myślenia i upraszcza skomplikowaną rzeczywistość. Zapolska przedstawia konsekwencje bezrefleksyjnej postawy – wskazuje na krzywdzące skutki, jakie wyrządza ona w życiu ludzi traktowanych szablonowo. Jednocześnie w dramatach pisarki taki styl życia zawsze wygrywa ze szczerością i dobrocią. W stworzonej przez Zapolską wizji świata władzę sprawują ludzie o niskich ambicjach i ciasnych horyzontach. Tyrania Dulskiej może wzbudzać śmiech, lecz jest to raczej „śmiech przez łzy”, a pod komediową konwencją można odczytać także tragiczną treść.
Słownik
(niem. Philister) – funkcjonujące w Młodej Polsce negatywne określenie ludzi o wąskich horyzontach, najczęściej mieszczan zajmujących się handlem, dla których jedyną wartością był pieniądz
popularne w okresie Młodej Polski określenie człowieka zacofanego, nieinteligentnego, o niskich ambicjach, skupionego na poszukiwaniu własnej, materialnej korzyści
(łac. naturalis – przyrodniczy, naturalny, wrodzony) – prąd literacki powstały w 2. poł. XIX w. wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi w ich biologicznych uwarunkowaniach. Naturaliści opisywali zazwyczaj życie niższych warstw społecznych w ich codziennym środowisku, ukazując takie problemy, jak brak higieny, edukacji, ucisk wyższych klas i niesprawiedliwość losu
(gr. stereós – stężały, twardy + týpos – odcisk) – funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości
(gr. sýmbolon – znak umowny) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych
(gr. tragikós – tragiczny + fr. farse) – utwór teatralny lub filmowy łączący w sobie cechy tragedii i farsy, czyli odmiany komedii czerpiącej temat z życia codziennego, o błahych konfliktach, posługującej się często komizmem sytuacyjnym, grą słów, elementami groteski i karykatury