Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedstawiciele

RE2egb7P48jqW1
Grafika przedstawiająca popiersie Epikura.
Źródło: Anthony Cardon, W.M. Craig, Epikur, 1823, dostępny w internecie: Wellcome Collection, licencja: CC BY 4.0.

Mniej więcej w tym samym czasie co stoicyzm zrodził się drugi nurt filozoficzny, od imienia swego założyciela Epikura nazwany epikureizmem. Epikur (341‑271 p.n.e.) urodził się na wyspie Samos, w wieku 18 lat przybył do Aten, słuchał nauk atomistów i sceptyków, i tu w 306 r. p.n.e. założył w zakupionym sadzie własną szkołę. Z czasem zaczęto ją nawet nazywać ogrodem Epikura, a samych epikurejczyków - filozofami ogrodu. Najbardziej wyróżniającym się uczniem Epikura był Metrodoras z Lampsaku. Także w czasach rzymskich epikureizm znalazł swoich kontynuatorów w osobach poetów Horacego (65‑8 p.n.e.) i Lukrecjusza (95‑55 p.n.e.). Ten ostatni napisał dzieło po łacinie zatytułowane De rerum natura (O naturze rzeczy), będące najważniejszym źródłem filozofii epikurejskiej.

Poglądy

Zagadnienia fizyczne – atomizm

Budowę świata wyobrażał sobie Epikur na sposób materialistyczny; jego zdaniem istnieją tylko ciała, które człowiek postrzega zmysłami, oraz próżnia, w której możliwy jest ruch. Nawiązywał do atomizmu Demokryta; twierdził, że wszelkie ciała składają się z atomów. Atomy różnią się między sobą kształtem, wielkością i ciężarem. Znajdują się w próżni i z powodu swego ciężaru wciąż opadają; niektóre zderzają się ze sobą, łączą i w ten sposób powstają przedmioty.

RD5UMDRAW8j3c
Ponieważ zarówno ilość atomów, jak i rozmiar próżni są nieskończone, Epikur zakładał, że może istnieć nieskończenie wiele alternatywnych światów.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Zagadnienia epistemologiczne i logiczne – sensualizmsensualizmsensualizm

Teorię poznania nazywał Epikur kanonikąkanonikakanoniką, miała ona służyć odróżnieniu prawdy od iluzji. Jej podstawą było przekonanie, że wszelkie poznanie odbywa się za pomocą zmysłów. Od przedmiotów złożonych z atomów odrywają się ich podobizny (eidola), które następnie, przechwycone przez organy zmysłowe, zostają odciśnięte w materialnej, składającej się ze specjalnych atomów, duszy. To, co ukazują zmysły, jest prawdą, błąd może pojawić się dopiero w ludzkim sądzie. Pewność w poznaniu osiąga się przez porównywanie różnych zjawisk, doszukiwanie się analogii, tworzenie wstępnych pojęć, które następnie są przekształcane przez rozum w mniemania. Czy mniemania są prawdziwe, okazuje się dopiero po ponownym skonfrontowaniu ich z doświadczeniem zmysłowym.

Zagadnienia etyczne

Najważniejszą dziedziną filozofii Epikura była etyka. Przyjemność definiowali epikurejczycy jako brak cierpień i trosk, była to tzw. ataraksjaataraksjaataraksja. Epikurejczycy nie wierzyli w nieśmiertelność człowieka, a duszę pojmowali materialnie jako układ atomów, dlatego też zachęcali do tego, by optymalnej przyjemności zaznać za życia.

R1YNeJHoMOkJQ
Cierpienie mogło mieć charakter cielesny, kiedy wiązało się z niezaspokojeniem jakichś potrzeb, albo duchowy, gdy wynikało z wewnętrznego lęku. Jeśli człowiek ma jakieś potrzeby i pragnienia, to musi je zaspokoić, ale najlepiej, kiedy jest od nich wolny. Prawdziwą duchową wolność, a zatem – prawdziwe szczęście, możemy osiągnąć wtedy, gdy kierujemy się w swoim życiu cnotą sprzężoną z rozumem.
Źródło: Charles Le Brun, Lęk, dostępny w internecie: Wellcome Collections, licencja: CC BY 4.0.

Pełnia szczęścia mogła zostać zakłócona przez różnego rodzaju lęki, od których życie ludzkie nie jest wolne. Epikur wskazywał cztery takie lęki i sposoby ich przezwyciężenia: lęk przed poczuciem niespełnienia niwelowało życie zgodne z rozumem, lęk przed cierpieniem – eliminowała świadomość, że cierpienie jeśli jest silne, to zarazem krótkotrwałe, jeśli zaś długotrwałe, to nie aż tak dotkliwe, lęk przed bogami – usuwała wiedza o budowie świata udowadniająca, że bogowie mieszkają w międzyświatach i nie ingerują w losy świata i ludzi, lęk przed śmiercią – zniosła świadomość, że nie dotyczy nas ona, póki żyjemy, a gdy przestajemy istnieć, śmierć znika też jako problem.

R13ZH9u5sXxbJ1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wpływ i recepcja

Z największym odzewem spotkała się etyka epikurejczyków, a samego Epikura zaczęto kojarzyć przede wszystkim z hedonizmemhedonizmhedonizmem. Poglądy fizyczne stały się punktem odniesienia dla materialistycznych koncepcji budowy świata. W czasach chrześcijaństwa epikurejczycy byli traktowani z podejrzliwością nie tylko ze względu na etykę zorientowaną na przyjemność, ale także z powodu ateizmu, materializmu, negacji nieśmiertelności duszy.

W średniowieczu znany był poemat Lukrecjusza O naturze rzeczy, autora, którego ceniono w renesansie jako poetę. W tej epoce epikureizm pojawiał się w mocno schrystianizowanej wersji i był uzgadniany z platonizmem i stoicyzmem. Doktryna filozoficzna Lukrecjusza podjęta została ponownie w 1 poł. XVII w. za sprawą francuskiego księdza i filozofa Pierre’a Gassendi. Nawiązywali do niego także Giordano Bruno, Thomas Hobbes, Jean‑Jacques Rousseau, Wolter.

Słownik

ataraksja
ataraksja

(gr. ataraksía – obojętność, spokój) postawa niewzruszoności, równowagi i i spokoju ducha, ideał spokoju wewnętrznego człowieka; jedna z cech mędrca według filozofów hellenistycznych: dla Epikura stanowiła przyjemność wyrażającą się spokojem i brakiem trosk; według stoików – umiejętność opanowania i uniezależnienia się od wszelkich niepomyślnych okoliczności; postawa praktykowana przez sceptyków na skutek niemożności osiągnięcia prawdziwej wiedzy i powstrzymywania się od wydawania sądów

hedonizm
hedonizm

(gr. hedone – rozkosz) nazwa doktryn etycznych, które uznają przyjemność za najwyższe dobro, cel życia człowieka lub motyw jego postępowania; wyróżnia się hedonizm skrajny (cyrenaicy) oraz hedonizm umiarkowany (np. Epikur), który wpłynął na utylitaryzm (współczesne stanowisko etyczne) oraz konsekwencjalizm (stanowisko w dyskusji o kryterium oceny czynu, które upatruje go w skutkach czynu)

kanonika
kanonika

(gr. kanon – pręt, miara, wzorzec) nauka opracowująca kryterium prawdy

sensualizm
sensualizm

(łac. sensualis – zdolny do odczuwania, zmysłowy) pogląd, według którego jedynym źródłem poznania są wrażenia zmysłowe