Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Symbolizm – nadać idei postrzegalną postać

Symbolizm jako kierunek w literaturze i malarstwie zaistniał pod koniec XIX w. jako reakcja wobec racjonalistycznego i materialistycznego pojmowania świata. Był to czas, kiedy osłabła wiara w moc poznawczą rozumu, a wiedza z zakresu przyrodoznawstwa nie dawała odpowiedzi na pytania związane ze sferą duchową. Nowe doświadczenia związane z postępem technicznym pozwalały na rozwijanie potrzeb intelektualnych, ale nie wystarczały, aby zaspokoić pragnienia emocjonalne. Ludzie fin de siècle’ufin de sièclefin de siècle’u, a wśród nich artyści, zaczęli odczuwać wyalienowanie, niemoc duchową i bezradność. Coraz częściej pojawiało się przekonanie, że esencję bytu stanowi pierwiastek duchowy, a poznawanie naukowe świata jest niepełne i ograniczone. Nowe tendencje, które pojawiły się w filozofii, literaturze i sztuce zmierzały w związku z tym do poszukiwania i wyrażania tego, co pozostaje poza granicami poznania intelektualnego i jest tylko intuicyjnie wyczuwalne.

Samo pojęcie „symbolizm” po raz pierwszy zostało użyte w 1886 roku w tytule manifestu artystycznego opublikowanego we francuskim dzienniku „Le Figaro” przez Jeana Moreasa. Pisarz ogłosił powstanie nowego kierunku w sztuce i literaturze, które miały odejść od naśladownictwa natury i wyrażać doznania psychiczne i metafizyczne, często trudne do uchwycenia, a także zagłębiać się w sferę wyobraźni, snu, przeczuć.

Jean Moréas o poezji symbolicznej

Jean Moréas Symbolizm, [1892]

Wroga dydaktyzmowi, deklamacji, fałszywej uczuciowości, obiektywnemu opisywaniu, poezja symboliczna stara się przybierać Ideę w formę zmysłową, która wszelako nie ma być celem sama dla siebie, i mimo że jest wyrazicielką Idei, poprzestaje na funkcji służebnej. Z drugiej strony Idea nie powinna dawać się widzieć pozbawiona wspaniałych szat analogii zewnętrznych.

bt Źródło: Jean Moréas, Symbolizm, [1892], [w:] Moderniści o sztuce, oprac. E. Grabska, tłum. M. Żurowski, wybór E. Grabska, Warszawa 1971, s. 255–256.

Stefan Mallarmé o poezji symbolicznej

Koncepcję poezji symbolicznej najdobitniej wyraził Stefan Mallarmé:

Stefan Mallarmé Z odpowiedzi na ankietę J. Hureta: Evolution littéraire

N a z w a ć jakiś przedmiot znaczy odebrać trzy czwarte przyjemności poetyckiej, która polega na stopniowym odgadywaniu; z a s u g e r o w a ć – to dopiero ideał. Kto doskonale opanował ten sekret, używa symbolusymbolsymbolu – powoli ewokuje jakiś przedmiot, aby ukazać pewien stan duszy, lub odwrotnie, wybiera przedmiot i różnymi odcyfrowaniami wydobywa z niego stan duszy.

bt2 Źródło: Stefan Mallarmé, Z odpowiedzi na ankietę J. Hureta: Evolution littéraire, [w:] Moderniści o sztuce, oprac. E. Grabska, tłum. M. Żurowski, wybór E. Grabska, Warszawa 1971, s. 252.

Wskazuje on na istotę symbolu, którą jest wieloznaczność, a co za tym idzie - wydobywanie znaczeń przez odbiorcę to proces nie mniej ważny niż tworzenie poezji.

Na temat symbolizmu w malarstwie wypowiadali się także inni, m.in. francuski poeta i krytyk Albert Aurier. Twierdził, że przedmioty są jedynie znakami określonych idei, a w związku z tym można przyjąć, że cała rzeczywistość ma charakter symboliczny. Artysta kieruje uwagę odbiorcy na ten pozarozumowy aspekt przedmiotów, odsłania tajemnicę ich istnienia jako idei w świecie wyobraźni. Środkiem wyrazu w  ukazywaniu takiej rzeczywistości stał się symbol.

Albert Aurier o malarstwie symbolicznym

Albert Aurier Symbolizm w malarstwie – Paul Gauguin [1891]

Ale, jakkolwiek jest prawdą, że jedynymi bytami rzeczywistymi w świecie mogą być Idee, jakkolwiek jest prawdą, że przedmioty są jedynie znakami rozpoznawczymi tych idei i że mają one wartość tylko jako znaki idei, jest niemniej prawdą, że w naszych ludzkich oczach, to znaczy w zarozumiałych oczach cieni czystych bytów, [...] przedmioty występują najczęściej jako przedmioty [...], niezależnie od ich symbolicznego znaczenia.

bt3 Źródło: Albert Aurier, Symbolizm w malarstwie – Paul Gauguin [1891], [w:] Moderniści o sztuce, oprac. E. Grabska, tłum. H. Morawska, wybór E. Grabska, Warszawa 1927, s. 272.

Do najwybitniejszych malarzy symbolistów w Europie należeli: Gustave Moreau, Odilon Redon, Gustaw Klimt, Arnold Böcklin. W Polsce pod wpływem nurtu symbolistycznego swoje obrazy tworzyli, m.in. Jacek Malczewski, Władysław Podkowiński, Wlastimil Hofman, Kazimierz Sichulski, Teodor Axentowicz, Stanisław Wyspiański.

Cechy symbolizmu w malarstwie

Sztuka symboliczna dążyła do uchwycenia istoty bytu. Była środkiem poznania ludzkiej natury i narzędziem pojmowania uniwersalnych tajemnic. Jednym z najpełniejszych i najbogatszych jej przejawów był symbolizm.

RAh3LVuOgws6y1
Mapa myśli przedstawia cechy symbolizmu w malarstwie. 1. nastrojowość wyrażana poprzez obrazy natury (atmosfera nieokreśloności, zagadkowości, niesamowitości, melancholii) 2. nadanie szczególnej roli wyobraźni, marzeniom sennym (oniryzm) 3. wyrażanie za pomocą znaków symbolicznych odczuć i emocji twórcy (subiektywizm) 4. posługiwanie się sugestią 5. koncepcje dzieła otwartego (posługiwanie się symbolem) 6. nadanie liniom i kolorom wartości nastrojowych i ekspresywnych, posługiwanie się deformacją, zachowanie proporcji 7. uaktywnianie wewnętrznego świata odbiorcy 8. sięganie do symboli różnych czasów i kultur 9. przyjęcie założenia, że idei nigdy nie utrwala się pojęciowo i nie wyraża wprost 10. podejmowanie zagadnień metafizycznych, w tym tematyki przemijania i śmierci (m.in. pod wpływem filozofii Artura Schopenhauera) 11. indywidualizm

Motyw śmierci w malarstwie symbolistów

Jacek Malczewski (1854‑1929), najwybitniejszy przedstawiciel symbolizmu w polskim malarstwie, wprowadził do swoich dzieł problematykę egzystencjalną związaną z przemijaniem i śmiercią. Sięgnął w tym celu do antycznych źródeł kultury europejskiej i przywołał postać Thanatosa, boga śmierci. Tematyka tanatycznaTanatostanatyczna pojawiła się w twórczości Jacka Malczewskiego w latach 1898‑1899 i pierwotnie była związana z utratą rodziców przez artystę.

Bóg śmierci na obrazach malarza nie jest ukazywany w postaci utrwalonej w tradycji ikonograficznej, która odsyła do alegorycznych przedstawień śmierci z kosą. Na płótnach Malczewskiego występuje jako młoda kobieta z kosą w dłoniach, czasami również z wielkimi nietoperzowymi skrzydłami. Jej ciało emanuje zmysłowością, co świadczy o powiązaniu, często eksponowanym przez symbolistów, Erosa z Thanatosem. Kobieta symbolizująca śmierć jest jednocześnie rzeczywista i tajemnicza, nie wzbudza strachu, ale niepokoi atrybutami. Obraz poprzez symbolikę postaci, przedmiotów, kompozycji i barw kieruje do widza przesłanie, że życie ma charakter dualistycznydualistycznydualistyczny – nierozerwalnie łączy się ze śmiercią, która jest w nie wpisana.

RCQ8MK88wo7Mn
Jacek Malczewski, Thanatos, 1898–1899
Źródło: Thanatos, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Kazimierz Wyka Thanatos i Polska, czyli o Jacku Malczewskim

By ów świat duszy odzwierciedlić i możliwie go wyrazić, musiał Malczewski stworzyć swoją oryginalną malarską mowę, której słowami są pewne znaki, sugerujące nastrój konieczny, dotykające pokrewnych strun duszy widza i pobudzające ją do współczucia.

by Źródło: Kazimierz Wyka, Thanatos i Polska, czyli o Jacku Malczewskim, Kraków 1971, s. 11.
Ciekawostka

Jackowi Malczewskiemu przypisuje się autorstwo niemal dwóch tysięcy obrazów, głównie olejnych. Wśród nich wyróżnić można co najmniej 150 autoportretów, w tym Autoportret ze śmiercią (1902).

Śmierć dotyczy każdego

RO9LROjwlmQJj
Gustav Klimt, Śmierć i życie, 1916
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gustav Klimt (1862‑1918), najwybitniejszy reprezentant wiedeńskiego malarstwa przełomu XIX i XX wieku, od 1895 r. był związany z symbolizmem. Na nowo interpretował mity i symbole starożytnej Grecji, co ostatecznie doprowadziło do sprzeciwienia się kanonom akademickim i zerwania więzów z tradycją. W 1897 r., wspólnie z innymi przedstawicielami wiedeńskiego środowiska artystycznego, założył ugrupowanie „Secesja” – Stowarzyszenie Artystów Austriackich, z którym był związany do 1905 r. Malarze należący do tego stowarzyszenia dużą wagę przywiązywali do linii, płaszczyzn, kolorów, języka symboli. Dążyli do uchwycenia istoty rzeczy, a nie oddania jej realistycznego wyglądu. Wprowadzali nowe zasady kompozycji, bogatą symbolikę, sięgali po motywy należące do różnych kultur.

W malarstwie Gustava Klimta istotną rolę odgrywa erotyzm i zmysłowość. Jego obrazy przykuwają uwagę barwami i bogactwem ornamentyki, w której pojawiają się formy geometryczne: trójkąty, okręgi, elipsy, prostokąty, spirale. Postaci kobiet często niemalże giną w nadmiarze dekoracyjnych ornamentów odsyłających do wielobarwnych mozaik i stylu bizantyjskiego. Tendencja ta określana jest mianem horror vacuihorror vacuihorror vacui (łac. „lęk przed pustką”). W malarstwie Klimta polega na wypełnieniu płaszczyzny wokół postaci w celu odrealnienia otaczającej ją rzeczywistości. Spośród dywanowej powierzchni tła wyłaniają się twarze, piersi, stopy, dłonie kobiet.

W twórczości wiedeńczyka pojawiały się tematy, które świadczyły o dążeniu do zaskakiwania i szokowania odbiorcy. Malarz nie obawiał się pokazywać starości, przemijania, śmierci. Często zestawiał piękno z brzydotą. Na obrazie Śmierć i życie ukazuje poruszające zestawienie postaci uniesionych wirem życia, od narodzenia do starości i śmierci. Obraz uzyskał pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Wystawie sztuki w Rzymie w 1911 r.

Ciekawostka

Dzieła Gustava Klimta osiągają obecnie na aukcjach rekordowe sumy. Oprah Winfrey latem 2016 r. sprzedała Portret Adeli Bloch‑Bauer II (1912) za 150 milionów dolarów anonimowemu chińskiemu kolekcjonerowi. Z kolei historia zwrotu spadkobiercom pierwszej wersji portretu Adeli Bloch‑Bauer stała się inspiracją do filmu Złota dama w reżyserii Simona Curtisa z Helen Mirren w roli siostrzenicy Bloch‑Bauera.

Miejsce ostateczne

Rfp7A4ax1qeIw
Arnold Böcklin, Wyspa umarłych, 1886
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Szwajcarski malarz Arnold Böcklin (1827‑1901) jest uznawany za ojca europejskiego malarstwa symbolicznego. Najbardziej znanym dziełem artysty jest powstała w pięciu wersjach Wyspa umarłych.

Malarz, tworząc kontemplacyjny pejzaż, nawiązał do mitologicznego motywu wędrówki do krainy zmarłych pod przewodnictwem CharonaCharonCharona. Pierwszą wersję obrazu artysta ukończył w maju 1880 r., ostatnią – w 1886 r. Poszczególne wersje różnią się wymiarami, typem podobrazia, nieznacznie kolorystyką oraz kilkoma motywami ikonograficznymi: detalami ujęcia skał, usytuowaniem łodzi względem wyspy, pozycją wiosłującej postaci. Wszystkie jednak cechuje symetryczna kompozycja, a główny motyw – skalna wyspa – zlokalizowany jest centralnie. Zamierzeniem artysty było skłonienie widza do refleksji nad śmiercią, przemijaniem, kwestią życia po śmierci. Zgodnie z założeniami symbolizmu na kolejnych wersjach obrazu Wyspa umarłych Böcklin odwołuje się do emocji i przeżyć wewnętrznych odbiorcy za pomocą onirycznej wizji, symboli i sugestiisugestiasugestii.

Tematyka śmierci była szczególnie bliska malarzowi – sam utracił ośmioro z czternaściorga swoich dzieci.

Ciekawostka

Obraz wyspy najprawdopodobniej nie powstał w wyobraźni artysty. Badacze zajmujący się twórczością Böcklina wskazują, że źródłem inspiracji mogły być wyspy: Pontikonisi niedaleko Korfu, Ischia w Zatoce Neapolitańskiej lub Wyspa św. Jerzego niedaleko Perast w Czarnogórze. Inni powołują się na Cmentarz Anglików we Florencji, gdzie znajdują się cyprysowe aleje. To tam znajduje się grób jednej z córek artysty.

RZaO9ZqAWbbTk
Wyspa Pontikonisi
Źródło: ARKADIUSZ MARKIEWICZ, Perama, Grecja, Wikimedia Commons, dostępny w internecie: https://web.archive.org/web/20161031090006/http://www.panoramio.com/photo/121076005, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RL1ovUQArAm
Wyspa św. Jerzego w Peraście
Źródło: Marcin Konsek, Wyspa św. Jerzego - widok z łodzi. Perast, Czarnogóra, 27.08.2009 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
dualistyczny

Słownik

Charon
Charon

(gr. Chárōn) – w mitologii greckiej bóg umierających i konających, przewoźnik dusz przez rzekę Acheron (lub Styks)

fin de siècle
fin de siècle

(fr. koniec wieku) nazwa wykorzystywana do określenia ostatnich dekad XIX wieku, w przeciwieństwie do belle époque zwracająca uwagę na negatywne skutki postępu cywilizacyjnego, wyczerpanie kultury europejskiej, niestabilność życia w dobie rewolucji przemysłowej i kryzys wartości

horror vacui
horror vacui

(łac. lęk przed pustką) – tendencja przejawiająca się w tworzeniu dekoracji zapełniających całą powierzchnię obiektu, bez pozostawiania pustego tła, spotykana w sztuce wielu kultur

sugestia
sugestia

(łac. suggestio) – informacja, która nie wynika wprost z czyjejś wypowiedzi lub jakiegoś tekstu, ale jest w nich zawarta, np. w formie aluzji

symbol
symbol

(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny

Tanatos
Tanatos

(gr. Thánatos ‘śmierć’) – w mitologii greckiej bóg i uosobienie śmierci, uchodził za syna Nyks i Tartara (lub Ereba) oraz za brata bliźniaczego boga snu Hypnosa; w sztuce przedstawiany jest zwykle jako młodzieniec z czarnymi skrzydłami u ramion ze zgaszoną i odwróconą pochodnią w ręce, w towarzystwie Hypnosa