Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami obrazów w galerii. Co łączy znajdujące się tu obrazy? Jaka jest ich symbolika? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do zamieszczonych dzieł.
Zapoznaj się z opisami obrazów w galerii. Co łączy znajdujące się tu obrazy? Jaka jest ich symbolika? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do zamieszczonych dzieł.
Co łączy obrazy zamieszczone w galerii? Jaka jest ich symbolika? Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do zamieszczonych dzieł.
Polecenie 2
Określ rolę tła, na którym prezentowane są postacie.
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę w sile wieku. Postać ukazana od pasa w górę, prezentuje prawy półprofil. Mężczyzna ma sterczące do góry włosy, szczupłą twarz, zmarszczone brwi, szeroko otwarte oczy, prosty nos i zarost na twarzy. Jest ubrany w koszulę i surdut. W prawej dłoni trzyma pędzel, w lewej paletę. Za jego plecami stoi kościotrup, uśmiecha się i gra na skrzypcach. Tło obrazu jest ciemne. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Böcklin zostaje przedstawiony podczas pracy, trzyma w ręku pędzel i paletę z farbami. Odsłania się postać malarza., 2. Z głębi czarnego tła, jakby z głębi podświadomości, wyłania się Śmierć w postaci śmiejącego się kościotrupa, który stoi za plecami malarza. Odsłania się czaszka., 3. Śmierć gra na skrzypcach, a dźwięki muzyki poruszają artystę. Odsłania się śmierć ze skrzypcami., 4. Widoczne jest zasłuchanie malarza, o czym świadczy wyraz twarzy i skierowanie głowy w kierunku muzyki oraz zatrzymanie w ruchu dłoni z pędzlem. Odsłania się twarz i dłoń malarza., 5. Obraz wyraża przekonanie o nieustannej obecności śmierci w życiu człowieka oraz o zdolności odbierania przez artystę tajemniczych sygnałów z pozarealnego świata. Odsłania się zbliżenie głów malarza i czaszki śmierci.
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę w sile wieku. Postać ukazana od pasa w górę, prezentuje prawy półprofil. Mężczyzna ma sterczące do góry włosy, szczupłą twarz, zmarszczone brwi, szeroko otwarte oczy, prosty nos i zarost na twarzy. Jest ubrany w koszulę i surdut. W prawej dłoni trzyma pędzel, w lewej paletę. Za jego plecami stoi kościotrup, uśmiecha się i gra na skrzypcach. Tło obrazu jest ciemne. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Böcklin zostaje przedstawiony podczas pracy, trzyma w ręku pędzel i paletę z farbami. Odsłania się postać malarza., 2. Z głębi czarnego tła, jakby z głębi podświadomości, wyłania się Śmierć w postaci śmiejącego się kościotrupa, który stoi za plecami malarza. Odsłania się czaszka., 3. Śmierć gra na skrzypcach, a dźwięki muzyki poruszają artystę. Odsłania się śmierć ze skrzypcami., 4. Widoczne jest zasłuchanie malarza, o czym świadczy wyraz twarzy i skierowanie głowy w kierunku muzyki oraz zatrzymanie w ruchu dłoni z pędzlem. Odsłania się twarz i dłoń malarza., 5. Obraz wyraża przekonanie o nieustannej obecności śmierci w życiu człowieka oraz o zdolności odbierania przez artystę tajemniczych sygnałów z pozarealnego świata. Odsłania się zbliżenie głów malarza i czaszki śmierci.Arnold Böcklin, Autoportret ze śmiercią grającą na skrzypcach, 1872
Źródło: Wikimedia Commons, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia stojącego mężczyznę w sile wieku. Postać ukazana w całości, od pasa w dół okryta chustą. Mężczyzna opiera się o martwe drzewo, ma pochyloną głowę, długie włosy założone na prawy bok. Wokół mężczyzny rosną krzaki. Na dalszym planie niewielka kaplica, drzewa, zachmurzone niebo. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Orfeusz zszedł do krainy zmarłych po ukochaną żonę i choć oczarował Hadesa swoją grą, nie zdołał jej przywrócić do świata żywych. Odwrócił się, by spojrzeć na Eurydykę i na zawsze ją utracił. Obraz Gustave’a Moreau ukazuje Orfeusza pogrążonego w cierpieniu. Dzieło emanuje smutkiem i przygnębieniem. Odsłania się postać Orfeusza., 2. Cały krajobraz wyraża stan duchowy postaci. Skłębione, ciemne chmury, zimne światło księżyca, rdzawe korony drzew, ciemne cienie wokół Orfeusza wyzwalają atmosferę grozy, tajemniczości i niepokoju. Odsłaniają się kolejne elementy pejzażu., 3. Postać Orfeusza wnika w krajobraz, stając się jego integralną częścią. Odsłania się fragment dolnej partii ciała Orfeusza.
Ilustracja interaktywna przedstawia stojącego mężczyznę w sile wieku. Postać ukazana w całości, od pasa w dół okryta chustą. Mężczyzna opiera się o martwe drzewo, ma pochyloną głowę, długie włosy założone na prawy bok. Wokół mężczyzny rosną krzaki. Na dalszym planie niewielka kaplica, drzewa, zachmurzone niebo. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Orfeusz zszedł do krainy zmarłych po ukochaną żonę i choć oczarował Hadesa swoją grą, nie zdołał jej przywrócić do świata żywych. Odwrócił się, by spojrzeć na Eurydykę i na zawsze ją utracił. Obraz Gustave’a Moreau ukazuje Orfeusza pogrążonego w cierpieniu. Dzieło emanuje smutkiem i przygnębieniem. Odsłania się postać Orfeusza., 2. Cały krajobraz wyraża stan duchowy postaci. Skłębione, ciemne chmury, zimne światło księżyca, rdzawe korony drzew, ciemne cienie wokół Orfeusza wyzwalają atmosferę grozy, tajemniczości i niepokoju. Odsłaniają się kolejne elementy pejzażu., 3. Postać Orfeusza wnika w krajobraz, stając się jego integralną częścią. Odsłania się fragment dolnej partii ciała Orfeusza.Gustave Moreau, Orfeusz na grobie Eurydyki, 1891
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia postać idącą na czele pochodu i podążających za nią ludzi. Okryta w zwiewną szatę postać nieokreślonej płci i nieokreślonego wieku jest odwrócona tyłem do tłumu w ręce trzyma kosę. Podążają za nią: młoda kobieta niosąca niemowlę i prowadząca dwoje nieco starszych dzieci. Chłopiec i dziewczynka niosą swoje ukochane zabawki. Sędziwy mężczyzna siedzący na wózku inwalidzkim, prowadzonym przez mężczyznę w mundurze. Robotnik prowadzący przed sobą taczkę, kupcy, studenci, zakochani, młodzi ludzie, damy w zdobnych kapeluszach, młodzieniec z butelką. Starcy i ludzie w sile wieku, ubodzy i zamożni, kobiety i mężczyźni. Wszyscy ludzie mają odsłonięte, spokojne twarze. Tło jest zamglone, pochód odbywa się w nieokreślonej przestrzeni. Po prawej stronie rozświetlenie na niebie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Obraz przedstawia śmierć kroczącą na czele pochodu podążających za nią ludzi. Odsłonięcie całego obrazu., 2. Śmierć jest odwrócona tyłem do tłumu, nie widzimy jej twarzy. Spowija ją luźna szata, w ręce trzyma kosę (symbol śmierci). Odsłonięcie postaci śmierci., 3. Ludzie idący w pochodzie wywodzą się z różnych sfer (kupcy, studenci, biedni ludzie) i reprezentują różne sytuacje życiowe. Odsłonięcie całego pochodu., 4. Status społeczny postaci jest widoczny w ich strojach i atrybutach (wózek inwalidzki, taczka, butelka w ręku młodego mężczyzny). Odsłonięcie starca na wózku inwalidzkim, mężczyzny z taczką i młodzieńca z butelką., 5. W tłumie znajdują się niemowlęta, dzieci, kobiety i mężczyźni w różnym wieku (ludzie młodzi, dojrzali i starcy). Odsłonięcie idących ludzi., 6. Widoczne są relacje między postaciami - matka trzyma niemowlę, żołnierz pcha wózek inwalidzki weterana wojennego. Odsłonięcie postaci matki., 7. Jedna z par ukazana jest w tańcu (nawiązanie do dance macabre). Odsłonięcie tańczącej pary. Kolory obrazu są szare i smutne. Tło jest zamglone, pochód odbywa się w nieokreślonej przestrzeni, jak sugeruje tytuł obrazu. Odsłonięcie tła., 8. Rozświetlenie po prawej stronie można łączyć z motywem granicy i przejścia do innego świata. Odsłonięcie pasma światła po prawej stronie obrazu., 9. Ludzie nie boją się śmierci, idą spokojnie w pochodzie. Odsłonięcie twarzy ludzi.
Ilustracja interaktywna przedstawia postać idącą na czele pochodu i podążających za nią ludzi. Okryta w zwiewną szatę postać nieokreślonej płci i nieokreślonego wieku jest odwrócona tyłem do tłumu w ręce trzyma kosę. Podążają za nią: młoda kobieta niosąca niemowlę i prowadząca dwoje nieco starszych dzieci. Chłopiec i dziewczynka niosą swoje ukochane zabawki. Sędziwy mężczyzna siedzący na wózku inwalidzkim, prowadzonym przez mężczyznę w mundurze. Robotnik prowadzący przed sobą taczkę, kupcy, studenci, zakochani, młodzi ludzie, damy w zdobnych kapeluszach, młodzieniec z butelką. Starcy i ludzie w sile wieku, ubodzy i zamożni, kobiety i mężczyźni. Wszyscy ludzie mają odsłonięte, spokojne twarze. Tło jest zamglone, pochód odbywa się w nieokreślonej przestrzeni. Po prawej stronie rozświetlenie na niebie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Obraz przedstawia śmierć kroczącą na czele pochodu podążających za nią ludzi. Odsłonięcie całego obrazu., 2. Śmierć jest odwrócona tyłem do tłumu, nie widzimy jej twarzy. Spowija ją luźna szata, w ręce trzyma kosę (symbol śmierci). Odsłonięcie postaci śmierci., 3. Ludzie idący w pochodzie wywodzą się z różnych sfer (kupcy, studenci, biedni ludzie) i reprezentują różne sytuacje życiowe. Odsłonięcie całego pochodu., 4. Status społeczny postaci jest widoczny w ich strojach i atrybutach (wózek inwalidzki, taczka, butelka w ręku młodego mężczyzny). Odsłonięcie starca na wózku inwalidzkim, mężczyzny z taczką i młodzieńca z butelką., 5. W tłumie znajdują się niemowlęta, dzieci, kobiety i mężczyźni w różnym wieku (ludzie młodzi, dojrzali i starcy). Odsłonięcie idących ludzi., 6. Widoczne są relacje między postaciami - matka trzyma niemowlę, żołnierz pcha wózek inwalidzki weterana wojennego. Odsłonięcie postaci matki., 7. Jedna z par ukazana jest w tańcu (nawiązanie do dance macabre). Odsłonięcie tańczącej pary. Kolory obrazu są szare i smutne. Tło jest zamglone, pochód odbywa się w nieokreślonej przestrzeni, jak sugeruje tytuł obrazu. Odsłonięcie tła., 8. Rozświetlenie po prawej stronie można łączyć z motywem granicy i przejścia do innego świata. Odsłonięcie pasma światła po prawej stronie obrazu., 9. Ludzie nie boją się śmierci, idą spokojnie w pochodzie. Odsłonięcie twarzy ludzi.Czesław Tański, Pochód śmierci po drodze życia, 1898
Źródło: Wikimedia Commons.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca dwa portrety mężczyzny. Jest to ten sam mężczyzna. Pierwszy portret ukazuje postać w sile wieku, ukazaną od ramion w górę, patrzącą wprost. Mężczyzna ma szczupłą twarz, gęste włosy, opadające na czoło. Wyraziste spojrzenie, prosty nos, obfity zarost na twarzy. Ubrany jest w koszulę, marynarkę i kożuch. W tle roślinne, splątane liście i gałęzie. Drugi portret przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma przerzedzone włosy, zmarszczone brwi, spuchnięte powieki, rzadszy zarost na twarzy. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Zestawienie dwóch autoportretów Stanisława Wyspiańskiego ukazuje dramatyczny obraz przemijania i oswajania się z nadchodzącą śmiercią. Na obrazie z 1902 roku widzimy 33-letniego przystojnego mężczyznę o przenikliwym spojrzeniu niebieskich oczu., 2. Wyraz twarzy artysty jest poważny, emanuje z niego pewność siebie. Na autoportrecie z 1907 roku widzimy twarz zmienioną przez nieuleczalną chorobę., 3. Włosy i broda są przerzedzone, z oczu wyziera smutek, przygnębienie i niepokój.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca dwa portrety mężczyzny. Jest to ten sam mężczyzna. Pierwszy portret ukazuje postać w sile wieku, ukazaną od ramion w górę, patrzącą wprost. Mężczyzna ma szczupłą twarz, gęste włosy, opadające na czoło. Wyraziste spojrzenie, prosty nos, obfity zarost na twarzy. Ubrany jest w koszulę, marynarkę i kożuch. W tle roślinne, splątane liście i gałęzie. Drugi portret przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma przerzedzone włosy, zmarszczone brwi, spuchnięte powieki, rzadszy zarost na twarzy. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Zestawienie dwóch autoportretów Stanisława Wyspiańskiego ukazuje dramatyczny obraz przemijania i oswajania się z nadchodzącą śmiercią. Na obrazie z 1902 roku widzimy 33-letniego przystojnego mężczyznę o przenikliwym spojrzeniu niebieskich oczu., 2. Wyraz twarzy artysty jest poważny, emanuje z niego pewność siebie. Na autoportrecie z 1907 roku widzimy twarz zmienioną przez nieuleczalną chorobę., 3. Włosy i broda są przerzedzone, z oczu wyziera smutek, przygnębienie i niepokój.Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1902
Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1907
Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1907
Źródło: Wikimedia Commons.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca portret młodej kobiety. Postać jest ukazana od pasa w górę, prezentuje lewy półprofil. Ma długie włosy, zaczesane na prawą stronę, szczupłą twarz, szerokie brwi, duże oczy, prosty nos i wydatne usta. Podbródek podpiera lekko o środkowy palec prawej dłoni, pale wskazujący opiera o policzek, pozostałe palce są lekko zgięte. Kobieta ma odsłonięty dekolt i ramiona, piersi zasłonięte. Tło obrazu jest niewyraźne, rozmyte. Jedynie przy głowie kobiety znajduje się jeden duży liść. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Malarz w subtelny sposób nawiązuje na obrazie do motywu przemijania. Ukazuje postać roznegliżowanej, zamyślonej młodej kobiety. Odsłania się cały obraz., 2. Zadumę wyrażają wpatrzone w dal oczy oraz podparcie ręką głowy. Odsłaniają się po kolei oczy, ręka i twarz z ręką., 3. Uschnięty liść, umieszczony po lewej stronie głowy kobiety, symbolizuje przemijanie. Odsłania się liść., 4. Być może spojrzenie kobiety skierowane jest w przyszłość, a jej zaduma dotyczy nieuchronnego upływu czasu zabierającego urodę i młodość. Monochromatyczna, szaro-brązowa tonacja tła wprowadza nastrój melancholii. Odsłania się tło z liściem.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca portret młodej kobiety. Postać jest ukazana od pasa w górę, prezentuje lewy półprofil. Ma długie włosy, zaczesane na prawą stronę, szczupłą twarz, szerokie brwi, duże oczy, prosty nos i wydatne usta. Podbródek podpiera lekko o środkowy palec prawej dłoni, pale wskazujący opiera o policzek, pozostałe palce są lekko zgięte. Kobieta ma odsłonięty dekolt i ramiona, piersi zasłonięte. Tło obrazu jest niewyraźne, rozmyte. Jedynie przy głowie kobiety znajduje się jeden duży liść. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Malarz w subtelny sposób nawiązuje na obrazie do motywu przemijania. Ukazuje postać roznegliżowanej, zamyślonej młodej kobiety. Odsłania się cały obraz., 2. Zadumę wyrażają wpatrzone w dal oczy oraz podparcie ręką głowy. Odsłaniają się po kolei oczy, ręka i twarz z ręką., 3. Uschnięty liść, umieszczony po lewej stronie głowy kobiety, symbolizuje przemijanie. Odsłania się liść., 4. Być może spojrzenie kobiety skierowane jest w przyszłość, a jej zaduma dotyczy nieuchronnego upływu czasu zabierającego urodę i młodość. Monochromatyczna, szaro-brązowa tonacja tła wprowadza nastrój melancholii. Odsłania się tło z liściem.Teodor Axentowicz, Portret kobiety, 1907
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca portret mężczyzny w nieokreślonym wieku. Postać ukazuje lewy półprofil, ma gładko zaczesane włosy, cienkie brwi, długi i wąski nos, wąskie usta. Spogląda w dół, ma zamyślony wyraz twarzy. Całość ujęta jest w ramę, owalną u góry i lekko skośną u dołu. Tło obrazu jest rozmyte. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Francuskiego malarza i grafika Odilona Redona (1840-1916) nazywa się „księciem snów”, ponieważ w jego twórczości często pojawiało się odwołanie do konwencji onirycznej, ukazującej marzenia senne lub nocne koszmary. Na temat własnej twórczości artysta wypowiedział się w notatniku zatytułowanym Do siebie: Moje rysunki inspirują, nie należy ich dokładnie opisywać. One niczego nie określają. Prowadzą nas do dwuznacznego świata nieokreśloności. Na obrazie Cisza został przedstawiony portret anonimowego mężczyzny, ujęty w ramy (być może lustra) wyznaczone pastelowymi kolorami. Zamyślony wyraz twarzy postaci może świadczyć o przesłaniu pracy związanym z rozmyślaniami i przemijaniem. Odsłania się fragment ukazujący górną część głowy., 2. Oczy skierowane w dół sugerują stan ducha nacechowany melancholią. Odsłania się fragment ukazujący oczy., 3. Twarz wyłania się z nieokreślonej przestrzeni. Pochłania ją pustka wypełniona jedynie kilkoma barwnymi plamami. Praca emanuje spokojem i ciszą, sugeruje skupienie, poddanie się rozmyślaniom, być może nad sensem życia lub przyszłością. Odsłania się cały obraz.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca portret mężczyzny w nieokreślonym wieku. Postać ukazuje lewy półprofil, ma gładko zaczesane włosy, cienkie brwi, długi i wąski nos, wąskie usta. Spogląda w dół, ma zamyślony wyraz twarzy. Całość ujęta jest w ramę, owalną u góry i lekko skośną u dołu. Tło obrazu jest rozmyte. Opis punktów znajdujących się na ilustracji. 1. Francuskiego malarza i grafika Odilona Redona (1840-1916) nazywa się „księciem snów”, ponieważ w jego twórczości często pojawiało się odwołanie do konwencji onirycznej, ukazującej marzenia senne lub nocne koszmary. Na temat własnej twórczości artysta wypowiedział się w notatniku zatytułowanym Do siebie: Moje rysunki inspirują, nie należy ich dokładnie opisywać. One niczego nie określają. Prowadzą nas do dwuznacznego świata nieokreśloności. Na obrazie Cisza został przedstawiony portret anonimowego mężczyzny, ujęty w ramy (być może lustra) wyznaczone pastelowymi kolorami. Zamyślony wyraz twarzy postaci może świadczyć o przesłaniu pracy związanym z rozmyślaniami i przemijaniem. Odsłania się fragment ukazujący górną część głowy., 2. Oczy skierowane w dół sugerują stan ducha nacechowany melancholią. Odsłania się fragment ukazujący oczy., 3. Twarz wyłania się z nieokreślonej przestrzeni. Pochłania ją pustka wypełniona jedynie kilkoma barwnymi plamami. Praca emanuje spokojem i ciszą, sugeruje skupienie, poddanie się rozmyślaniom, być może nad sensem życia lub przyszłością. Odsłania się cały obraz.Odilon Redon, Cisza, 1911
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.