Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Znajdź na każdym obrazie w sekcji „Przeczytaj” kontrast ruchu i statyki. Określ jego funkcję.

R1NWqWxNqvM0Z
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 1
RnrQJtye30VjY
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Opisz typy przestrzeni utrwalonych na obrazach Jacka Malczewskiego Thanatos i Arnolda Böcklina Wyspa umarłych.

R1W54zEPZbIiV
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Podaj umieszczone na obrazach symbole związane ze śmiercią. Określ ich znaczenie.

RzbX89Eq16DoP
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R18Ty8sHNGNXh
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Czy twoim zdaniem przedstawienie śmierci na obrazach Jacka Malczewskiego i Gustava Klimta jest konwencjonalne czy niekonwencjonalne? Uzasadnij odpowiedź w odniesieniu do każdego obrazu.

R1XzwpZPZDwK1
(Uzupełnij).
1
21
Ćwiczenie 5

Za pomocą map myśli opisz nastrój, jaki został utrwalony na każdym z obrazów. Uzasadnij odpowiedź.

R1A6UD1Ik7566
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: „Thanatos”
    • Elementy należące do kategorii „Thanatos”
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii „Thanatos”
RaqP3LL0zjvbj
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: „Śmierć i życie”
    • Elementy należące do kategorii „Śmierć i życie”
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii „Śmierć i życie”
R1O4CTeJ8lE2N
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: „Wyspa umarłych”
    • Elementy należące do kategorii „Wyspa umarłych”
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii „Wyspa umarłych”
RSc5g3Yhd5AWV
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
RfMPFXXTl2f71
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Z33meUS7uSL
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
Rm3pQD0pvAHrx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Nadaj własne tytuły każdemu z obrazów, biorąc pod uwagę sugestie malarzy i własne odczucia. Uzasadnij swoje propozycje.

R11iUAjE4DMOb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RWB9KxUQTQcwz
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do obrazów Jacka Malczewskiego, Gustava Klimta i Arnolda Böcklina.

RFBmQlckKfoLV
Starzec ukazany w oknie na obrazie Jacka Malczewskiego i grupa postaci na płótnie Gustava Klimta symbolizują różne sytuacje życiowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na każdym z trzech obrazów pojawiają się odwołania do postaci mitologicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obraz natury na obrazie Arnolda Böcklina jest ukazany jako Arkadia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tylko jeden z malarzy posłużył się na swoim obrazie antropomorfizacją. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, co wyrażają i czemu służą zestawienia barw na każdym z obrazów.

RP4RxsL71WvXc
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
R1C9sUeBOY9xO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, w jaki sposób malarze sugerują na swoich obrazach nieuchwytność wiedzy o rzeczywistości pozazmysłowej.

R1ENWgdKaO5Ek
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Który z obrazów (Thanatos, Śmierć i życie, Wyspa umarłych) najbardziej przemówił do twojej wyobraźni? Sformułuj wypowiedź argumentacyjną w co najmniej 400 słowach.

RQKt34ZUnnoOy
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz, w jaki sposób poetyckie interpretacje obrazów Arnolda Böcklina i Jacka Malczewskiego ukazują różne możliwości odczytania dzieł symbolistów.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Wyspa umarłych (Ilustracja do “Die Todteninsel” Böcklina)

Wyspa umarłych... Nagie, strome skały,
wkoło dalekie, nieskończone morze,
gaj cyprysowy, ciszą skamieniały,
spokój wód wieczny... Bóg śmierci posępny
duszom ten grodziec zostawił ostępny
i odwróciwszy twarz, odszedł w bezdroże.

I w długiej łodzi o milczącym wiośle
Charon tu z brzegu białe wiezie dusze
i w ciemne, wąskie wwozi je zarośle
między dwa słupy z kamienia, na których
dwa lwy o głowach groźnych i ponurych
patrzą na siebie - zasłuchane w głuszę.

Po krzesanicach mech się pnie zielony,
cyprysy smukłe nad morską głębiną
widzą swój smutny kształt odzwierciedlony
i nieruchome patrzą w niebo w górze,
gdzie nigdy złoto nie płynie i róże,
a tylko sine mgły obłoków płyną.

Słońce i księżyc tu się toczą kołem
zawsze spokojnym, zawsze jednakowym:
nad wód granatem, pod nieba popiołem,
wstają z przepaści i schodzą powoli
w otchłań w martwego blasku aureoli,
długo lśniąc światłem cichym i matowym.

Tu dusze cieniom podobne, milczące,
snują się białe przez ciemną zieloność
po bladych plamach, które kładzie słońce;
lub z wąskich okien kutych w skałach ściennych,
patrzą po falach szklannych i bezdennych,
patrzą się w mglistą, wieczną nieskończoność.

Inne na głazach, co się wznoszą z wody,
siadają z na dół pochyloną twarzą.
Mijają słońca zachody i wschody,
one, w granacie morskich fal widome
i na drzew widmie: białe, nieruchome
siedzą, do głazów podobne, i marzą...

Dusze, co serca płonęły pożarem,
te, co za wiele czuły i cierpiały;
co się pytały pod uczuć nadmiarem:
z jakiego kruszcu twarda Boża ręka
kuje pierś ludzką, że w ogniu nie pęka?
te w te spokojne, morskie idą skały.

pd Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Wyspa umarłych (Ilustracja do “Die Todteninsel” Böcklina), [w:] Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm - Młoda Polska). Antologia, oprac. J. Bajda, wybór J. Bajda, Wrocław 2007, s. 320–322.
Lucjan Rydel W pogodny dzień, majowy dzień

W pogodny dzień, majowy dzień
Przed starym dworkiem kwitnie bez;
Przez okna z falą ciepłych tchnień
Dech słodkiej płynie woni.

W pogodny dzień, majowy dzień
Przed gankiem dworku zawył pies
I uszedł w ciemną domu sień…
Czy go strach jaki goni?

Pod oknem przemknął czarny cień
Poseł żałoby, zwiastun łez…
W pogodny dzień, majowy dzień
Śmierć idzie z kosą w dłoni…

pd2 Źródło: Lucjan Rydel, W pogodny dzień, majowy dzień, [w:] Poezje wybrane, oprac. L. Tatarowski, Kraków 2004, s. 213.