Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dualizm antropologiczny

RYIupWUjcmFMx1
S.P. Panasenko, Orfeusz i Eurydyka, 1993 r.
Orfizm opierał się na misteriach, które związane były ze świętymi pismami – ich autorstwo przypisywano mitycznemu pieśniarzowi Orfeuszowi.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niewątpliwie to Platonowi zawdzięczamy jedną z najważniejszych konstrukcji filozofii europejskiej – dualistyczne ujęcie człowieka, czyli pogląd, że człowiek składa się z dwóch substancjalnie różnych bytów: śmiertelnego ciała oraz nieśmiertelnej duszy. Formułując to stanowisko, Platon wykorzystał, ale i przekroczył myślenie zarówno presokratyków, jak i Sokratesa, a także religii orfickiejorfizmorfickiej. Jakie znaczenie ma ta dualistyczna konstrukcja dla rozumienia życia człowieka, jego aktywności poznawczej oraz tego, jak powinien postępować?

Po pierwsze, w filozofii Platona dualizm psychofizyczny wiąże się z poglądami metafizycznymi1poglądami metafizycznymi tego filozofa.

1

Niematerialna dusza istnieje wiecznie i jest źródłem życia, ciało jest materialne, śmiertelne i jako takie jest jej przeciwieństwem. Pokrewieństwo ontyczneontycznyontyczne duszy z wiecznotrwałymi ideami oraz ciała z empirycznymi, skończonymi rzeczami wskazuje na to, że człowiek jest osadzony w dwu fundamentalnie różnych światach. Tworzy to metafizyczną hierarchię:

Platon Fedon

A zobacz no rzecz i z tej strony, że jak długo razem są dusza i ciało, jemu: służyć i podlegać nakazuje natura, a jej: panować i władać. Z tego względu które z nich dwojga wydaje ci się podobnym do tego, co boskie, a które do tego, co śmiertelne? Czy nie zdaje ci się, że to, co boskie, jest zrodzone do władzy i rządu, a to, co śmiertelne, do podlegania i służby?

1 Źródło: Platon, Fedon, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. Władysław Witwicki, Gdańsk 2000, s. 153.

Po drugie, w takiej perspektywie Platon widzi również procesy poznawcze. Ponieważ przedmiotem rzeczywistej wiedzy jest rozumnie poznawany świat idei, nie zaś świat zmysłowo poznawalnych i zmiennych rzeczy, to władze poznawcze – będący częścią duszy rozum oraz przynależne ciału zmysły – niejako powtarzają hierarchię duszy i ciała.

Platon Fedon

Nieprawdaż, i tośmy przedtem mówili, że dusza, ilekroć się ciałem posługuje do rozpatrywania czegoś, więc albo wzrokiem, lub słuchem, albo innym jakimś zmysłem – bo to właśnie znaczy posługiwać się ciałem: rozpatrywać coś za pośrednictwem wrażeń zmysłowych – wtedy ją ciało za sobą wlecze w dziedzinę tego, co nigdy nie jest jednakie, i ona się błąka i niepokoi, i zawrotu doznaje jak pijana, bo się takich rzeczy tknęła?
– Tak jest.
– A ilekroć rozpatruje coś sama w sobie, natenczas leci tam, w dziedzinę tego, co czyste i wiecznotrwałe, i nieśmiertelne, i zawsze jednakie; ona tego krewna, zawsze się do tego zbliża, ilekroć sama z sobą zostanie [...]. A ten stan jej nazywają rozumem.

2 Źródło: Platon, Fedon, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. Władysław Witwicki, Gdańsk 2000, s. 152.

Po trzecie, dualizm Platoński wyznacza hierarchię wartości etycznych. Tylko realizacja wartości wyższych, właściwych duszy (duchowych), może nadać rzeczywisty sens życiu i jedynie one mogą nadać wartość cielesności. Cielesność nie jest więc autonomicznym źródłem pozytywnych wartości.

Platon Prawa

I nie czci zaprawdę swej duszy człowiek, który piękność cielesną przenosi nad cnotę; wtedy właśnie swą duszę znieważa ostatecznie, uznając ciało za cenniejsze od duszy – jakżeż fałszywie! Nic przecież, co jest zrodzone z ziemi, nie jest godniejsze czci od tego, co pochodzi z nieba, i ten, kto inaczej myśli o duszy, nie uświadamia sobie wcale, jak przedziwny skarb lekceważy.

3 Źródło: Platon, Prawa, tłum. Maria Maykowska, Warszawa 1997, s. 726.
bg‑gray1

Wszystkie trzy wątki uzasadniają Platońskie przekonanie, że ciało jest więzieniem duszy, oraz przekonanie, że śmierć to rozłączenie duszy i ciała, ale jednocześnie wolność i przejście do prawdziwego życia. Dlatego ci, którzy filozofują jak należy, troszczą się i starają o to, żeby umrzeć, i śmierć jest dla nich mniej straszna niż dla wszystkich innych ludzi.2ci, którzy filozofują jak należy, troszczą się i starają o to, żeby umrzeć, i śmierć jest dla nich mniej straszna niż dla wszystkich innych ludzi.

2

Filozofia Platońska idzie śladem Sokratejskiego postulatu troski o duszę, rozumianego jako wyzwalanie tkwiących w niej możliwości. Doczesne życie człowieka jako tymczasowa jedność bytu psychofizycznego jest w perspektywie platonizmu dynamiczne i procesualne. Na dynamikę życia składa się nieustanny konflikt między duchowością i cielesnością, gdzie każdy z tych dwu wymiarów może wpływać na jakość życia człowieka, opanowując go i poddając właściwym sobie regułom. Dobro wywodzi się z podległości ciała względem dobrze uporządkowanej duszy. Zło wywodzi się z niewłaściwego uporządkowania zarówno duszy, jak i ciała.

Platon Timaios

Nikt nie jest zły umyślnie. Tylko skutkiem jakiejś wadliwej konstytucji ciała i przez niewłaściwe wychowanie człowiek zły staje się złym.

4 Źródło: Platon, Timaios, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. Władysław Witwicki, Gdańsk 2000, s. 217.

Ostateczny wynik konfliktu między duchowością i cielesnością ma oczywiście znaczenie dla pośmiertnych losów duszy. Wszystko to, co czynimy jako istoty duchowo‑cielesne, uzyskuje pełny sens dopiero w perspektywie eschatologicznejeschatologiaeschatologicznej. Perspektywę tę wyznaczają Platońskie koncepcje sądu nad duszami, winy, kary i nagrody oraz ewentualnego przechodzenia duszy do kolejnych wcieleń.

Platon Fedon

Otóż kiedy tam tak jest, to skoro przybędą umarli na miejsce, do którego duch opiekuńczy każdego odprowadza, naprzód sąd się nad nimi odbywa: którzy też życie pięknie i zbożnie spędzili, a którzy nie.

5 Źródło: Platon, Fedon, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. Władysław Witwicki, Gdańsk 2000, s. 175.
R1SW5qCh2ITgT1
Portret Rene Descartesa, znanego szerzej jako Kartezjusz, autorstwa Fransa Halsa z 1648 r.
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dualistyczne stanowisko Platona należy zaliczyć do antynaturalistycznych. Jest ono oczywiście przeciwstawne również monistycznemumonizmmonistycznemu ujmowaniu człowieka, z jakim mamy do czynienia w koncepcjach spirytualistycznychspirytualizmspirytualistycznych, w których uznaje się wyłącznie istnienie ducha, albo materialistycznych, redukujących duchowość do aspektu biologicznego lub społecznego. Jakkolwiek platoński dualizm dominował w myśli filozoficznej do czasów nowożytnych, jego obrazy były zróżnicowane. Ważną interpretację, idącą w kierunku większego podkreślenia funkcjonalnej jedności psychofizycznej człowieka, stworzył Arystoteles. Koncepcja Platona była podejmowana w myśli chrześcijańskiej i współtworzyła charakterystyczną dla chrześcijaństwa awersję do cielesności. Wiek XVII przyniósł nową wykładnię dualizmu ciała i duszy autorstwa Rene Descartesa3Rene Descartesa i szereg koncepcji idących śladem jego propozycji. Z kolei współczesne interpretacje problemu psychofizycznego są tworzone przede wszystkim na gruncie dyscypliny filozoficznej zwanej filozofią umysłu, ale z istotnym udziałem nauk – psychologii, neurofizjologii, biologii czy genetyki. W jej obrębie mówi się jednak nie tyle o kwestii ciała i duszy, ile o kwestii ciała i umysłu, świadomości i mózgu, jaźni i organizmu itp.

3

W kulturze współczesnej motyw dualizmu psychofizycznego jest obecny nadal, jakkolwiek charakterystyczne dla tradycji platońskiej konfliktowość oraz hierarchiczność duszy i ciała ustępują na rzecz interpretacji równoważących oba komponenty i rehabilitujących twórczą rolę cielesności.

Słownik

eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostateczny, logos – wiedza) doktryna o charakterze religijnym lub filozoficznym dotycząca kresu istnienia świata oraz pośmiertnych losów człowieka

monizm
monizm

(gr. monos - jedyny) stanowisko filozoficzne zakładające jednorodność bytu, czyli sprowadzające rzeczywistość do jednej zasady; przedstawicielem monizmu spirytualistycznego był G. Berkeley, materialistycznego – Demokryt, K. Marks, panteistycznego – stoicy, B. Spinoza

naturalizm
naturalizm

(łac. naturalis – przyrodzony, naturalny) stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym istnieje tylko rzeczywistość naturalna (w znaczeniu przyrodnicza) i może ona być wyjaśniona na gruncie samej siebie (praw przyrody) bez odwoływania się do rzeczywistości zewnętrznej (transcendentnej), na przykład Boga lub Platońskiego świata idei; antynaturalizm jest stanowiskiem opozycyjnym, zakładającym istnienie rzeczywistości transcendentnej, zewnętrznej i niezależnej od naturalnej

ontyczny
ontyczny

(z gr. on – byt) odnoszący się do sposobu istnienia czegoś

orfizm
orfizm

nurt religijny w starożytnej Grecji (VII w. p.n.e.), poświęcony kultowi Dionizosa; orficy uznawali nieśmiertelność i wyższość duszy nad ciałem oraz wędrówkę dusz – stąd nazwa pochodząca od imienia Orfeusza

spirytualizm
spirytualizm

(łac. spiritus – duch) odmiana monizmu, stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym istnieją wyłącznie substancja duchowe