Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Alegoria

Alegoria, jako element świata przedstawionegoświat przedstawionyświata przedstawionego w literaturze obecna jest już od starożytności. Słowo to, wywodzące się z języka starogreckiego (allēgoréo) oznaczało “mówić w przenośni, obrazowo”. Wraz z upływem czasu alegoria zyskiwała coraz większą popularność; szczególnym zainteresowaniem cieszyła się w epoce baroku. Jako składnik świata przedstawionego (motyw, postać, fabuła) lub obraz plastyczny przekazywała treści przenośne, niewyrażone wprost, ukryte pod powszechnie rozumianym znaczeniem dosłownym.

R3jvRB177ggSI
Andrzej Stech, Martwa natura z wiewiórką i dzbanem, 1658
Źródło: domena publiczna.

Symbol

Symbol, (z greckiego: sýmbolon) oznaczał niewielkich rozmiarów gliniany, drewniany lub metalowy przedmiot rozłamany na pół podczas zawierania umów jako znak łączących dwie osoby więzi. W literaturze i sztuce symbol to pojęcie, obraz lub motyw, który (podobnie jak alegoria) posiada oprócz znaczenia dosłownego - znaczenie ukryte. Posługiwanie się symbolem w literaturze stało się charakterystyczne szczególnie dla okresu modernizmumodernizmmodernizmu, kiedy wykształcił się nurt literacki zwany symbolizmemsymbolizmsymbolizmem.

R18FeBnXserLC
Adriaen van Utrecht, Martwa natura wanitatywna z bukietem i czaszką, ok. 1642
Źródło: domena publiczna.

Alegoria a symbol

Podczas zetknięcia się z definicjami obu pojęć można odnieść wrażenie, że dotyczą one tego samego zjawiska. Rzeczywiście alegoria i symbol mają wiele cech wspólnych, niemniej jednak warto również zwrócić uwagę na różnice, które pomogą zrozumieć odrębność obu pojęć.

Alegoria

Symbol

jednoznaczna

wieloznaczny

znak utrwalony w kulturze

znak nieskonwencjalizowany

zazwyczaj jedna możliwa interpretacja

dowolność interpretacji oparta na skojarzeniach odbiorcy

Alegoria zatem postać, idea lub wydarzenie mające poza dosłownym znaczeniem stały umowny sens przenośny, podczas gdy znaczenie symbolu jest zmienne, a dowolność interpretacji znacznie szersza.

Rola alegorii i symboli

Alegorie i symbole znalazły zastosowanie w gatunkach literatury dydaktycznejliteratura dydaktycznaliteratury dydaktycznej - w baroku np. w poemacie epickimpoemat epickipoemacie epickim. Za pomocą tych metafor można było w uszczypliwy, ale i inteligentny sposób obnażyć ludzkie wady. Posługiwanie się symbolem i alegorią pomagało też zbudować oryginalny konceptkonceptkoncept utworu, często odważny i zaskakujący kontrastami.

Przykłady barokowych alegorii i symboli

Śmierć, przemijanie, vanitas

Znana z okresu średniowiecza alegoria tańca śmierci (koła śmierci) powraca w epoce baroku. Przedstawia ona korowód ludzi wywodzących się ze wszystkich stanów z kościotrupem na czele, co wyraża równość człowieka wobec śmierci. Przemijanie, kruchość ludzkiego życia, nietrwałość dóbr materialnych to tematy, które budziły szerokie zainteresowanie. Do sentencji z Księgi Koheleta (marność nam marnościami i wszystko marność - vanitas vanitatum et omnia vanitas) nawiązuje wielu ówczesnych poetów. Człowiek ma skłonność do pokus materialnych, które w obliczu śmierci nic nie znaczą, stąd postrzegane są jako nic nie warte, ulotne. W kontraście przedstawione zostaje życie wieczne, raj, do którego człowiek powinien dążyć przez całe życie.

RjKfLZpQw0Xp9
Antonio de Pereda, Vanitas, 1634
Źródło: domena publiczna.
1
Daniel Naborowski Krótkość żywota

“(…) Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt - żywot ludzki słynie.
Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie, 
Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,
Z którego spadł niejeden, co na starość godzi. 
Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże;
Między śmiercią, rodzeniem byt nasz, ledwie może 
Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była 
Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.”

1 Źródło: Daniel Naborowski, Krótkość żywota.

Marność przedstawiana była również za pomocą opisów rozkładu człowieczego ciała lub gnijącej, umierającej natury.

Miłość i uroda kobieca

Miłość i zakochanie w poezji przedstawiane są jako uczucia silne, targające człowiekiem. Powszechna staje się symbolika ognia (namiętności) oraz płaczu, gdyż na zasadzie kontrastu zestawiano miłość ze śmiercią, a odczuwanie zmysłowe z cierpieniem. Poeci częściej chwalą urodę kobiety, gdzie poszczególne elementy wyglądu zewnętrznego porównywane są do przedmiotów (np. perłowe zęby); znacznie rzadziej opisywane są cnoty charakteru.

R1B0Bjze6aDps
Peter Paul Rubens, Portrét S. Lunden, 1622‑1625
Źródło: domena publiczna.
Jan Andrzej Morsztyn Niestatek

Prędzej kto wiatr w wór zamknie, prędzej i promieni
Słonecznych drobne kąski wżenie do kieszeni,
Prędzej morze burzliwe groźbą uspokoi,
Prędzej zamknie w garść świat ten, tak wielki, jak stoi,
Prędzej pięścią bez swojej obrazy ogniowi
Dobije, prędzej w sieci obłoki połowi,
Prędzej płacząc nad Etną łzami ją zaleje,
Prędzej niemy zaśpiewa, i ten, co szaleje,
Co mądrego przemówi: prędzej stała będzie
Fortuna, i śmierć z śmiechem w jednym domu siędzie,
Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczną która białogłowa.

2 Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek.

W wielu utworach kobieta kusi swoim wyglądem, jednak w istocie jest niestała w uczuciach, wyrachowana i nieczuła.

Władza i władca

Dla baroku charakterystyczne były elementy panegiryczne (alegorie polityczne), które tworzono, by wychwalać władcę lub jako element ceremoniałuceremoniałceremoniału dworskiego. Władca przedstawiany był jako niezwyciężony wódz, wspierający rozwój nauki, kultury i sztuki, stający w obronie religii, chroniący swoich poddanych.

R3bUF2QGrJ33N
Andrzej Stech, Bitwa pod Chocimiem, 1674‑1679
Źródło: domena publiczna.
Wacław Potocki Muza polska na tryjumfalny wjazd Najjaśniejszego Jana III

(...) I czekały nas żałosne odmęty,
ale skoroś ty wszedł na firmamenty,
Wielki Marszałku, pełen, wodzu, grozy,
poznał koń jeźdźca i słoneczne wozy.
Skoroś ojczyste Pole swe otworzeł
na polskiem niebie jako drugi Orzeł (...)

3 Źródło: Wacław Potocki, Muza polska na tryjumfalny wjazd Najjaśniejszego Jana III.

Wyobraźnia barokowa jako źródło symboliki i alegorii

Historyk literatury, profesor Jan Pelc wprowadził pojęcie „wyobraźni barokowej”. Termin ten oznacza wielowymiarową wyobraźnię twórców, z jednej strony ukształtowaną przez światopogląd epoki, z drugiej zaś uzupełnioną o indywidualne wizje. Magdalena Borowska w swoim artykule Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat “wyobraźni barokowej” w ten sposób odnosi się do tego pojęcia:

Magdalena Borowska Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”

(...) jedną z jej cech, przejawiającą się w literaturze, było przedstawienie ludzi i zdarzeń z »wielorakich«, często kontrastowo różnych, punktów widzenia. Służyć to miało ukazaniu różnych stron tych samych zjawisk, czasem podkreśleniu ironii czy szyderstwa (…). Typowym przykładem mogą tu być zestawienia wspaniałości i nieskończoności wszechświata oraz znikomości życia ziemskiego (Rozkosz i Vanitas) czy Miłości świętej i świeckiej (Amor Divinus i Kupido).

borowska Źródło: Magdalena Borowska, Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”, „Sztuka i Filozofia” 1994, nr 8, s. 264.
Rx1UBtNX5dCEb
Giuseppe Arcimboldo, Lato, 1573. Jeden z najoryginalniejszych malarzy okresu baroku, tworzący ekscentryczne portrety i kompozycje na podstawie owoców i kwiatów.
Źródło: domena publiczna.

Jak można zauważyć, nie bez powodu barok nazywany jest epoką sprzeczności;jak pisze Magdalena Borkowska:

Magdalena Borowska Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”

Celem w literaturze i sztuce baroku było dążenie do zadziwienia inwencją, konceptem, paradoksem słów. Chodziło o to, by zatrzymać uwagę odbiorcy, skłonić go do odbioru aktywnego, do odczytywania wraz z twórcą głębszych sensów (…)

borowska2 Źródło: Magdalena Borowska, Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”, „Sztuka i Filozofia” 1994, nr 8, s. 265.

Stąd też operowanie symbolem stało się dość powszechne w literaturze baroku — mnogość odczytań symboliki pozwalała na zaangażowanie w interpretację. Podsumowując, Borkowska zauważa, że:

Magdalena Borowska Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”

(…) fenomen »wyobraźni barokowej« to paradoksalność, przekorność, »wielorakość« opisu, wymiar metafizyczny, wrażliwość na obraz i symbol, dynamizm, zmienność itd.

borowska 3 Źródło: Magdalena Borowska, Tradycja literacka baroku a współczesność. Rozważania na temat „wyobraźni barokowej”, „Sztuka i Filozofia” 1994, nr 8, s. 267.

Słowniczek

świat przedstawiony
świat przedstawiony

sposób ułożenia treści w dziele literackim

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon - znak umowny) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych

modernizm
modernizm

(łac. modernus, fr. moderne) – prąd literacki, który wykształcił się na przełomie XIX/XX w., kładący nacisk na indywidualizm, symbolizm, estetyzm; dzieło powinno być oryginalne i nowatorskie, a dokonania przeszłych epok postrzegane krytycznie.

literatura dydaktyczna
literatura dydaktyczna

(franc. didactique) – typ literatury, której zadaniem jest przekazywanie prawd, modeli, wzorców dotyczących odpowiedniego życia.

poemat epicki
poemat epicki

utwór narracyjny z rozbudowaną fabułą (bez wątków pobocznych), pisany wierszem.

koncept
koncept

(łac. conceptus – ujęcie) – wyszukany, oryginalny i niespodziewany pomysł, na którym oparty jest utwór poetycki. Skonstruowany zazwyczaj za pomocą takich środków stylistycznych, jak antyteza, paradoks, paralelizm czy oksymoron, a nakierowany na wywołanie zaskoczenia odbiorcy

ceremoniał
ceremoniał

(łac. cærimōniālis – obrzędowy, religijny) – ustanowiony tradycyjnie lub prawnie zespół zachowań podczas oficjalnych uroczystości funkcjonujących w danej grupie społecznej.