RDXvx77RJICwr
Obraz przedstawia fresk na sklepieniu kościelnym. Widnieje na nim szereg postaci świętych, ludzi, aniołów. Fresk sprawia wrażenie trójwymiarowe, jakby znajdujące się tu postacie znajdowały się w różnej odległości od nieba będącego w ich tle.

Barokowa wyobraźnia: alegorie i symbole

Andrea del Pozzo, Apoteoza św. Ignacego, kościół św. Ignacego w Rzymie, 1689
Źródło: licencja: CC BY-SA 2.0.

W epoce baroku, w której kreatywność była jedną z najważniejszych zasad, twórcy skupiali się na oryginalnym, a nawet szokującym i budzącym zdumienie,  przedstawieniu zagadnień dotyczących człowieka, filozofii, religii. Mimo różnorodności nurtów charakterystycznych dla tego okresu, posługiwanie się symbolami czy pojęciami alegorycznymi odnaleźć można w wielu dziełach całkiem odmiennych autorów, gdyż na grze skojarzeń, nieoczywistych znaczeń oraz mnogości interpretacji opierano często koncept utworów.

Twoje cele
  • Dostrzeżesz wpływ wyobraźni barokowej na rozwój środków wyrazu w tej epoce.

  • Zdefiniujesz pojęcia alegorii i symbolu i wyjaśnisz różnice między nimi.

  • Poznasz najważniejsze alegorie i symbole epoki baroku.

  • Przeanalizujesz barokowe fragmenty tekstów z uwzględnieniem poznanych pojęć.