Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDXvx77RJICwr
Obraz przedstawia fresk na sklepieniu kościelnym. Widnieje na nim szereg postaci świętych, ludzi, aniołów. Fresk sprawia wrażenie trójwymiarowe, jakby znajdujące się tu postacie znajdowały się w różnej odległości od nieba będącego w ich tle.

Barokowa wyobraźnia: alegorie i symbole

Andrea del Pozzo, Apoteoza św. Ignacego, kościół św. Ignacego w Rzymie, 1689
Źródło: licencja: CC BY-SA 2.0.

W epoce baroku, w której kreatywność była jedną z najważniejszych zasad, twórcy skupiali się na oryginalnym, a nawet szokującym i budzącym zdumienie,  przedstawieniu zagadnień dotyczących człowieka, filozofii, religii. Mimo różnorodności nurtów charakterystycznych dla tego okresu, posługiwanie się symbolami czy pojęciami alegorycznymi odnaleźć można w wielu dziełach całkiem odmiennych autorów, gdyż na grze skojarzeń, nieoczywistych znaczeń oraz mnogości interpretacji opierano często koncept utworów.

Twoje cele
  • Dostrzeżesz wpływ wyobraźni barokowej na rozwój środków wyrazu w tej epoce.

  • Zdefiniujesz pojęcia alegorii i symbolu i wyjaśnisz różnice między nimi.

  • Poznasz najważniejsze alegorie i symbole epoki baroku.

  • Przeanalizujesz barokowe fragmenty tekstów z uwzględnieniem poznanych pojęć.