Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pojęcie kultury

bg‑azure

Dokonaj analizy tekstu źródłowego. Odpowiedz na pytania:

  • Co jest głównym tematem tekstu?

  • Jaką tezę lub tezy stawia autorka tekstu?

  • Czym jest kultura zdaniem autorki tekstu?

Po zapoznaniu się z tekstem, własnymi słowami wytłumacz, jak rozumiesz pojęcie kultury.

Zofia Nowicka Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej

Kultura jest przedmiotem badań naukinaukanauki zwanej antropologią. Jej celem jest badanie ludzkich kultur (zarówno jej przejawów materialnych, jak i behawioralnych – wyrażających się w ludzkich zachowaniach) w celu odnajdywania ogólnych praw dotyczących funkcjonowania człowieka w świecie, jego adaptowania się do środowiska naturalnego i kształtowania relacji społecznych.

Pojęcie kultury występuje zasadniczo w dwu odmianach: wąskim – wartościującym lub ograniczonym do dziedziny sztukisztukasztuki: w znaczeniu wartościującym, zawierającym ocenę ludzkich wytworów; w świetle tego ujęcia są kultury wyższe i niższe, jej pewne modele są wyróżniane spośród innych; w tym rozumieniu używamy słowa „kulturalny” w celu pozytywnej oceny człowieka lub jego działań; dotyczy ono realizacji określonych wzorców kulturowychwzorzec kulturowywzorców kulturowych; w znaczeniu „kultury wysokiej”, czyli sztuki, tj. wytworów artystycznych, służących zaspokojeniu ludzkich potrzeb estetycznych – przeżycia zachwytu, poczucia piękna, uniesienia itp. szerokim – opisowym, oznaczającym zbiór różnych zjawisk niepodlegających wartościowaniu – przedmiotów, działań, norm, wartości i instytucji wytworzonych przez człowieka; w tym znaczeniu wyróżniamy kulturę w sensie:

  • atrybutywnym – jako atrybut (właściwość, trwałą cechę) ludzkiego życia w ogóle; człowiek jest w tym ujęciu podmiotem – twórcą kultury; kultura występuje tu w liczbie pojedynczej – jako kultura ludzka w ogóle, bez względu na różnice w jej przejawach;

  • dystrybutywnym – jako zbiór zjawisk występujących w określonej zbiorowości – człowiek w tym znaczeniu jest częścią kultury, do której przynależy, kultury zaś są historycznie zmienne i różnią się od siebie charakterystycznymi cechami. Gdy określa się miejsce filozofii w kulturze oraz porównuje ją z innymi jej przejawami, kultura występuje w znaczeniu szerokim, atrybutywnym. W tym znaczeniu charakteryzuje się ona m.in. następującymi cechami:

  • wszechstronnym związkiem z człowiekiem – jest podmiotowo‑przedmiotowa, tzn. człowiek jest dla niej podmiotem – twórcą, ale zarazem podlega jej wpływom, ponieważ jest także jej przedmiotem – odbiorcą;

  • ponadjednostkowością (charakterem społecznym) – choć tworzona przez jednostki, jest wytworem życia zbiorowego, ponieważ to zbiorowość ją przechowuje i przekazuje, organizując jej życie; każdy pojedynczy twórca kultury pozostaje pod wpływem tego przekazu i tej organizacji, wpływających stale na jego życie;

  • intencjonalnością – należy do zjawisk świadomych, jest efektem oddziaływań społecznych i uczenia się; w tym sensie jest wyuczona, pozabiologiczna.

1 Źródło: Zofia Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2001, s. 56–63.
RnQBEMXDRIqpz
W starożytnej Grecji wazy, które miały praktyczne przeznaczenie, były zdobione malarstwem, zaspokajającym potrzeby estetyczne ludzi. Na zdjęciu waza z ok. 550 r. p. n.e. Muzeum Agory w Atenach.
Źródło: Manner of Lydos, dostępny w internecie: Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Miejsce filozofii w kulturze.

Filozofia znajduje się w tym samym obszarze kultury, co sztuka, nauka i religiareligiareligia – jest przejawem ludzkiego życia psychicznego (w szczególności intelektualnego), wyrazem dążenia do poznania i wyjaśnienia świata oraz wyrażania siebie. W tym samym zakresie, co inne tego rodzaju zjawiska, filozofia jest tym, co podlega utrwaleniu i przekazaniu kolejnym pokoleniom.

bg‑azure

Dokonaj analizy tekstu źródłowego. Odpowiedz na pytania:

  • Co jest głównym tematem tekstu?

  • Jaką tezę lub tezy stawia autor tekstu?

  • Jakie nagłówki możnaby nadać poszczególnym akapitom tekstu?

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co łączy człowieka z kulturą?

R1CDg6kXJr9j11
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Portret Romana Ingardena, 1939
Roman Ingarden (1893‑1970), najwybitniejszy polski fenomenolog. Stworzył oryginalną koncepcję człowieka, którego konstytutywną cechą jest tworzenie kultury i związanych z nią wartości. Dla Ingardena istotą człowieka jest jego zdolność do przekształcania natury w taki sposób, że wytworzona przezeń rzeczywistość kultury staje się światem nadrzędnym, mającym wpływ na działanie człowieka i stanowiącym podstawę wiedzy przekazywanej ludziom należącym do kolejnych pokoleń.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Roman Ingarden Człowiek i jego rzeczywistość

Człowiek uprawia ziemię i hoduje rośliny, stawia domy, buduje drogi lub koleje, reguluje rzeki itd. Robią to jednak na swój sposób niektóre i swoich wymiarach także niektóre przynajmniej zwierzęta – bobry, mrówki, termity – choć na pewno w stopniu znacznie mniej doskonałym i powszechnym. Ale człowiek stwarza nadto tego rodzaju przedmioty, jak dzieła sztuki, teorie naukowe, systemy metafizyczne lub teologiczne, języki, jako różne sposoby utrwalania i przekazywania innym tego, co raz zostało pomyślane, państwa, instytucje publiczne (jak np. uniwersytety) lub prywatne (np. banki, towarzystwa itp.), systemy prawne, pieniądz itd. […].

Ale ciekawe i istotne jest właśnie to, że człowiek nie zadowolił się wytwarzaniem jedynie narzędzi pożytecznych dla jego funkcji czysto biologicznych, lecz że już na poziomie okresów „przedhistorycznych” zaczął wytwarzać różne przedmioty z czysto fizyczno‑biologicznego punktu widzenia mało lub zgoła niepożyteczne, a jednak potrzebne dla niego i jego życia psychicznego, przedmiotu stanowiące nie tylko objaw wyładowania się pewnych jego sił duchowych, ale zarazem bogacące niezmiernie świat, w którym żyje. Już na skałach jaskiń, które człowiek niegdyś zamieszkiwał, znajdujemy pierwsze twory malarstwa, i to twory mówiące nam wiele o dobrym smaku i o żywych potrzebach artystycznych ich twórców. […]

Faktem jest również, że wytworzone przez nas, ludzi, dziedziny sztuki, nauki, prawa, techniki, że stworzona przez nas rzeczywistość dziejowa taką wagę w życiu naszym posiada i tak na jego przebieg wpływa, że obcując z całą tą, jak niektórzy chcą, quasi‑rzeczywistością, sami pod jej wpływem zmieniamy się, jesteśmy przez nią kształtowani, nabieramy nowych cech charakteru, nowych upodobań lub wstrętów, nowych namiętności i ukochań. Od dzieciństwa wrastamy w pewien zastany przez nas świat wytworów ducha ludzkiego. Nim ten świat zaczniemy przetwarzać i dorzucać do niego nowe dzieła, on nas otacza i wpływa na nas, modelując nasze ciało, nasze myśli, uczucia i pragnienia. On sprawia, że jesteśmy dziedzicami minionych pokoleń, że nie jesteśmy – każdy z nas z osobna – samotni na świecie, że mamy wspólny świat wytworów ducha i naszych przezeń kierowanych czynności cielesnych, a przez to i my sami – ludzie z ludźmi – w mniejszym lub większym stopniu zrastamy się w jeden jakby organizm ludzkości. A gdy z kolei sami stajemy się twórcami lub współtwórcami nowych dzieł sztuki, nowych praw, nowych ideałów społecznych czy moralnych, nowych dziejów, nowych maszyn i przyrządów, wszystko to – jakby we fali wstecznej – na nas samych oddziaływa.

2 Źródło: Roman Ingarden, Człowiek i jego rzeczywistość , [w:] Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 30, 31, 35.

Filozofia a inne dziedziny kultury

RQ7UZYY8bIbiv1
Andy Warhol, Puszka z zupą firmy Campbell
Jednym z nurtów filozoficznych, który znacząco wpłynął na sztukę XX w. był postmodernizm.
Źródło: Flickr, domena publiczna.

Filozofia rożni się jednak zasadniczo od sztuki, religii i nauki. Filozofia jest twórczością, ale koncentruje się na wyrazie intelektualnej sfery człowieka. Ogranicza się do refleksji i zaspokojenia poznawczych potrzeb człowieka. Element estetyczny jest w jej uprawianiu drugorzędny. Filozofia dąży do wyjaśnienia świata, ale nie realizuje się w postawie wiary, ograniczając się tylko do tego, co racjonalne i umysłowo pojmowalne. Dlatego też powstała jako swego rodzaju konkurencja dla religii. Jej pierwsze pytania dotyczyły zasady świata, jego źródeł i praw, ale odrzucały wyjaśnienia religijne. Nawet jeśli filozofia ma charakter religijny (np. filozofia chrześcijańska), to w jej zakresie nie mieści się sama religijność (w znaczeniu przeżywania stosunku do transcendencji). Na innych fundamentach niż religia filozofia buduje także refleksję o wartościach – wyprowadza je z rozumowania, a nie religijnego objawienia. Filozofia w sensie ścisłym nie jest także nauką, tzn. nie należy do nauk empirycznych (więcej na ten temat znajdziesz w materiałach „Nowożytny ideał nauki”PV3zeCGMF„Nowożytny ideał nauki”„Na czym polega poznanie naukowe”PG6upE6aN„Na czym polega poznanie naukowe”). Filozofia nie bada bowiem świata (zarówno natury, jak kultury) ani jego zjawisk, nie jest empiryczna, nie wyprowadza ogólnych praw rzeczywistości z obserwacji lub eksperymentów. Dotyczy bytu w ogóle, kwestii istnienia, sposobów istnienia, tego, co sprawia, że to, co istnieje, jest tym, czym jest, ale nie opisuje właściwości tego, co istnieje i nie ustala praw funkcjonowania rzeczywistości fizycznej. Obejmuje także zagadnienia wartości i wartościowania, czym nie zajmuje się nauka.

Słownik

wzorzec kulturowy
wzorzec kulturowy

pewien model postaw, działań i zachowań, uznawany za pożądany w danej kulturze

sztuka
sztuka

kultura w sensie wąskim („kultura wysoka”), obejmuje wytwory artystyczne służące zaspokojeniu ludzkich potrzeb estetycznych

nauka
nauka

sposób poznawania świata, charakteryzujący się wykorzystaniem rozumu jako jedynego narzędzia wnioskowania, uznający doświadczenie jako jedyne źródło poznania świata oraz korzystający z uzgodnionej metodologii jego badania i posługujący się precyzyjnym językiem opisu swych ustaleń

religia
religia

(łac. religio, od relegere – ponownie związywać, podtrzymywać, przestrzegać) zespół przekonań dotyczących istnienia bóstw i innych bytów metafizycznych (pozaempirycznych), relacji człowieka z tymi bytami oraz wynikających z tego obowiązków