Przeczytaj
Filozofia
Po wojnie dominującym nurtem w filozofii, najmocniej oddziałującym na kulturę i sztukę, był nadal egzystencjalizmegzystencjalizm, któremu towarzyszył ostentacyjny ateizmateizm. Jego najwybitniejszym przedstawicielem był Jean‑Paul Sartre, realizatorem jego założeń w literaturze Albert Camus. Chrześcijańską reakcją na ten nurt był personalizmpersonalizm, powstały i rozwijający się najpierw we Francji. W latach 60. wyszedł z USA postmodernizmpostmodernizm. Nadal ważnym punktem odniesienia jest szkoła psychoanalityczna (Erich Fromm). Także Polska może poszczycić się wybitnymi filozofami współczesnymi, wnoszącymi wkład w światowe dziedzictwo myśli (przedstawiciele szkoły lwowsko‑warszawskiej: Kazimierz Ajdukiewicz, Tadeusz Kotarbiński, Władysław Tatarkiewicz, Maria Ossowska).
Przedstawiciele współczesnej filozofii:
Sztuka
Wszystko jest sztuką, a więc właściwie nic nią nie jest
. To zdanie, obrazujące współczesne kłopoty ze sztuką, wygłosił John Cage (1912–1992) – awangardowy kompozytor amerykański. W 2. połowie XX w. nastąpiło zatarcie granic między sztuką a życiem, koncepcjami naukowymi czy fi lozofi cznym oraz stopienie się kultury wysokiego obiegu z kulturą niską, masową (pop‑kulturą). W takie związki szczególnie chętnie wchodzi, przeżywająca rozkwit w latach 80., sztuka postmodernistyczna – programowo antyawangardowa, świadomie eklektyczna (czerpiąca z różnych tradycji, dzieł, kultur), posługująca się pastiszem i parodią.
Współczesność charakteryzuje, jak nigdy dotąd, ogromne, zdawałoby się niemal nieograniczone bogactwo ofert artystycznych, wynikające w dużej mierze z ich powszechnej dostępności (także z nieznanej wcześniej na taką skalę dostępności wielkich dzieł przeszłości). Jak zauważył wybitny badacz Stefan Morawski: Pluralizm i stan rozchwiania korespondują z czasem przełomu kulturowego
.
Według Mieczysława Wallisa podstawowe cechy sztuki współczesnej to:
zacieranie granic między sztukami („programowa nieczystość”);
polaryzacja postaw wobec rzeczywistości – równoczesność tendencji realistycznych i „antyrealistycznych”;
polaryzacja postaw wobec budowy dzieła sztuki – tendencja do pełnej swobody kompozycyjnej i rygoryzm formalny (stosowanie sztywnych reguł);
rosnące odwoływanie się do czynnego udziału odbiorcy;
aleatoryzm, czyli pozostawienie pewnych elementów w procesie twórczym przypadkowi;
antyestetyzm, czyli odwrót od uznanych kanonów piękna.
Sztuka współczesna to czas filmu, rozwijającego się w różnych kierunkach, pełnego twórczych indywidualności. Najważniejsze z nich to włoski neorealizm L. Viscontiego, R. Rosselliniego, V. De Siki oraz Nowa Fala, tworzona przez F. Truff aut, J.-L. Godarda; w Polsce – tzw. szkoła polska (A. Wajda, A. Munk, J. Kawalerowicz) i kino moralnego niepokoju (K. Zanussi, F. Falk, J. Kijowski). W ostatnich latach powstaje sztuka wykorzystująca najnowsze zdobycze techniki, np. video‑art czy sztuka internetu.
Słownik
(gr. a- ‘nie’, theós ‘Bóg’) – filozoficzne poglądy teoretyczne lub postawy praktyczne, negujące istnienie Boga
(fr. existentialisme) – za właściwy przedmiot badań i punkt wyjścia analizy filozoficznej uznaje indywidualną egzystencję człowieka, jego miejsce i rolę w świecie; według egzystencjalizmu rzeczywistość jest rozdarta na sferę świadomości i sferę rzeczy, co nieuchronnie prowadzi do alienacji człowieka; losy jednostki ludzkiej nie podlegają społecznej i historycznemu zdeterminowaniu, jest ona zatem całkowicie wolna, tworzy wszelkie wartości, decyduje o sensie własnego istnienia (egzystencja poprzedza esencję) i ponosi w pełni odpowiedzialność moralną za swoje czyny; stwarza to poczucie samotności, zagubienia i zagrożenia w świecie, poczucie beznadziejności istnienia i lęku, zwłaszcza przed śmiercią (pesymizm)
kierunek filozofii katolickiej powstały pod koniec XIX w., rozwijający myśl św. Tomasza z Akwinu; jeden z głównych nurtów neoscholastyki; dzieli się na tomizm tradycyjny (tzw. paleotomizm), lowański, transcendentalny i egzystencjalny
(łac. persona ‘osoba’) – nurt współczesnej filozofii europejskiej akcentujący autonomiczną wartość osobowości w analizie rzeczywistości i bytu ludzkiego
nurt w sztuce rozwijający się w latach 60. i 70. w USA, charakteryzujący się poszukiwaniem innych środków oddziaływania artystycznego niż awangardowe. W latach 80. przybrał cechy ruchu europejskiego, nawiązującego do myśli Nietzschego o zmierzchu europejskiej kultury i cywilizacji, wyczerpaniu się jej możliwości. W związku z tym postuluje się czerpanie z innych kultur, przejmowanie innych wrażliwości i światopoglądów, ich całkowite równouprawnienie (tj. pluralizm i relatywizm). W literaturze postmodernizm cechuje nieskrępowane łączenie stylów, tradycji, motywów, sięganie do innych tekstów kultury i osadzanie ich we własnych, nowych kontekstach (intertekstualność), ostentacyjny autotematyzm, grę z czytelnikiem. Za prekursorów uznaje się Borgesa, Becketta, Nabokova, za najwybitniejszych przedstawicieli Vonneguta, Marqueza, Eco