Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podsumowanie

Rwn2tuc6Qf9Mf1
Søren Kierkegaard
Źródło: Niels Christian Kierkegaard, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Przedstawione trzy przykłady reakcji na dominację w filozofii metafizycznegometafizykametafizycznego idealizmuidealizmidealizmu dziejowego wyrastały, jak widzieliśmy, z rozmaitych motywów i uwarunkowań. Należały do nich i uwarunkowania pozafilozoficzne, o charakterze społeczno‑politycznym (Marks), i motywy czysto teoretyczne, jak dostrzeżenie w samym systemie Hegla pewnych sprzeczności (Marks, Kierkegaard), a także postulowanie powrotu do empirycznegoempiryzmempirycznego konkretu i jednostkowej egzystencjiegzystencjaegzystencji w miejsce filozoficznego priorytetu spekulatywnej abstrakcji (Schopenhauer, Kierkegaard) oraz motywy psychologiczno‑biograficzne (pesymizm Schopenhauera, neurastenia Kierkegaarda).

Różnych motywów decydujących o zasadniczej odmienności każdej z tych prób przekroczenia filozofii w tym kształcie, którego apogeum była filozofia Hegla, można, oczywiście, wyliczyć znacznie więcej. Nie można natomiast w żadnym razie minimalizować czy zamazywać różnic między uniwersalistycznym i praktyczno‑politycznym, systemowym i racjonalistycznym projektem Marksa, metafizycznym i woluntarystycznymwoluntaryzmwoluntarystycznym, empirystycznym i elitarystycznym systemem Schopenhauera oraz egzystencjalnym i irracjonalistycznym, indywidualistycznym i religijnym, antysystemowym i paradoksparadoksparadoksalnym myśleniem Kierkegaarda. Jedno wszelako łączy wszystkie te próby. Jest to krytyczne odcięcie się od filozofii rozumianej jako najwyższy wyraz urzeczywistniania się w realnym świecie uniwersalnych wartości wolności, rozumności i sprawiedliwości; odcięcie się od idei filozofii jako autonomicznej i zarazem fundamentalnej dziedziny ludzkiej działalności, ustanawiającej samowiedny, zbiorowy podmiot w roli suwerenasuwerensuwerena panującego nad światem i dziejami. W istocie owe trzy rodzaje reakcji na klasyczną filozofię niemiecką były wszystkie w pewnym sensie antyfilozoficzne, zapowiadały pojawienie się modnego później hasła „końca filozofii”.

R1KcxtSsxvvMv1
Marcin Luter
Źródło: Augustine Monk, https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Ich antyfilozoficzność była oczywiście czymś względnym; występując przeciw panującemu kształtowi filozofii, same pewną filozofię proponowały. A w tych propozycjach pewną rolę odgrywały oczywiście nawiązania do tradycji i stylów filozofowania, które pojawiały się już wcześniej. Marks w pewnym zakresie kontynuował oświeceniową postawę deterministycznądeterminizmdeterministyczną, choć i nieobcy był mu romantyczny patos wolności; Schopenhauer za punkt wyjścia swoich metafizycznych konstrukcji przyjął zasadnicze rozstrzygnięcia Kanta; a Kierkegaard w swojej paradoksalnej dialektyce korzystał z ujęć odnajdywanych w najstarszych tekstach chrześcijaństwa, z krytycznych wystąpień Lutra i z inspiracji czerpanej od Pascala. Wszyscy oni jednak otwierali przed filozofią nowe perspektywy, bo odmiennie od dominującego w ich czasach heglizmu rozumieli jej przedmiot i zadania. Owa odmienność polegała właśnie na uznaniu nieautonomiczności myślenia filozoficznego i szerzej świadomości. Marks twierdził, że filozofia i wszelkie wytwory świadomości ludzkiej są wtórne wobec praktyczno‑życiowej działalności ludzkiej, odbywającej się w sferze społecznej produkcji dóbr, i że mogą być one bądź prawdziwym, bądź fałszywym ich odbiciem. Schopenhauer uznał, że myślenie i poznawcze funkcje świadomości są tylko wyrazem woli uprzedmiotowionej, a ostatecznie – epifenomenemepifenomenepifenomenem woli ujmowanej jako bezosobowa, kosmiczna i irracjonalna siła, prąca do ujawnienia się w empirycznym świecie. Kierkegaard potraktował myślenie, świadome operacje pojęciowe, wiedzę jako przeszkodę w ujawnieniu się prawdy egzystencji ludzkiej, którą jest indywidualna i ciągle ponawiana relacja jednostki ludzkiej do Boga.

Jak wiadomo, przeznaczeniem teorii Marksa okazało się przeistoczenie jej w ideologięideologiaideologię masowych partii politycznych, a później państw. Filozofia Schopenhauera znalazła oddźwięk w inaugurujących epokę współczesną nurtach „filozofii życia” oraz w modernistycznych prądach dekadentyzmu i katastrofizmu. Filozofia Kierkegaarda odżyła natomiast w różnych odmianach egzystencjalizmuegzystencjalizmegzystencjalizmu, w nowych nurtach teologii protestanckiej i inspiruje do dzisiaj myślicieli badających głębiny ludzkiej psychiki. Wszystkie te oddziaływania miały miejsce zapewne dzięki konieczności wypracowania nowych filozoficznych ram dla zaprezentowanych przez te koncepcje formuł podmiotowości; podmiotowości nieuzgadnialnych już z formułą, skrótowo mówiąc, kartezjańsko‑kantowsko‑heglowską. Te nowe perspektywy nie wyczerpywały, oczywiście, tematyki, jaką poruszała filozofia u kresu wieku XIX i przez cały wiek XX. Odcisnęły jednak na niej niezatarte piętno.

Słownik

determinizm
determinizm

(łc. determino — ograniczam) koncepcja filozoficzna uznająca zasadę przyczynowego uwarunkowania wszystkich zjawisk

egzystencja
egzystencja

(łc. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme < łc. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej

empiryzm
empiryzm

(gr. émpeiros — doświadczony) fil. kierunek w teorii poznania wywodzący poznanie ludzkie z doświadczenia zmysłowego, zewnętrznego lub wewnętrznego

epifenomen
epifenomen

(gr. epí – na, phainómenon – to, co się zjawia, pokazuje, widoczna rzecz) zjawisko wtórne, uboczne, towarzyszące jakiemuś innemu zjawisku

idealizm
idealizm

(łc. idealis < gr. idea — idea, wyobrażenie) kierunek głoszący, że podstawową realnością są idee, natomiast świat materialny jest bytem wtórnym, pochodnym

ideologia
ideologia

(gr. idea — myśl + logos — nauka) system poglądów, idei, pojęć jednostki lub grupy ludzi

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika — to, co jest po fizyce) dział filozofii zajmujący się bytem jako takim – jego podstawowymi własnościami, leżącymi u podstaw świata, który jest nam dostępny poprzez doświadczenie zmysłowe

paradoks
paradoks

(gr. paradoxos — nieoczekiwany, niepojęty) twierdzenie zaskakująco sprzeczne z przyjętym powszechnie mniemaniem, często ujęte w formę aforyzmu; też: sytuacja pozornie niemożliwa, w której współistnieją dwa całkowicie różne lub wykluczające się fakty; rozumowanie pozornie oczywiste, ale wskutek zawartego w nim błędu prowadzące do wniosków jawnie sprzecznych ze sobą lub z uprzednio przyjętymi założeniami

suweren
suweren

(fr. souverain — najwyższy) niezależny władca, zwłaszcza w średniowieczu

woluntaryzm
woluntaryzm

(łc. voluntarius — zależny od woli) pogląd, według którego wola ludzka jest głównym czynnikiem kształtującym zarówno poznanie, jak i przedmiot poznania